Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matsen
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2021 18:20

Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Matsen »

Jaha, jag köpte idag min första Tesla. En Tesla Model S 90D AWD 525Hk"Autopilot"Maxutrustad. Fick ge 500k för den. Älskar ju bilen, men nu upptäckte man hur svårt det är att hitta vettig försäkring. Den har ju gått 19k mil. Hoppas det var ett vettigt köp, har någon synpunkter eller erfarenheter av liknande modell och motor vill jag gärna höra era erfarenheter.

Skicket är kanon. Ska hämta ut den imorgon eller på fredag. Men, säljaren (bilhandlare) var väldigt otålig att bli av med den, och sådant väcker ju frågor. Jag hade andra alternativ, men med mindre batteri och motor. Denna kändes bekvämare. Hoppas så klart att tredje handsvärdet inte bara innefattar ett skrotvärde nu också då.. / Hilsen !!! /
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Bjelke »

Grattis då! :)
Ja man blir ju lätt nervös när säljare stressar på...
Försäkringar är en ren djungel så man får kolla upp precis alla och jämföra, verkar inte
finnas någon röd tråd i det tyvärr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Matsen
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2021 18:20

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Matsen »

Tackar ! , det är ju det att man kunde köpt en riktigt superfin bensinbil för samma peng ... men det känns ju inte rätt i dessa tider. ;)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Kriper »

Grattis till en trevlig bil! Kolla med Watercircles. Eller med Länsförsäkringar. Olika priser beroende på var du bor och vilken modell det gäller som bolagen räknar olika på.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av AndersBosson »

Som sagt tidigare testa watercirkle, kostar för mig 13kkr/år med 3000 mil och nästa samma bil (S85D)
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av lawgiver »

Fundera på att uppgradera till MCU2 om du har MCU1 i din bil, mycket snabbare och trevligare upplevelse.

Är din bil CCS konverterad? (Just nu är det inte så jobbigt men vartefter fler och fler SuperChargers blir v3 så behöver du CCS för att kunna ladda på långresa...sedan skadar det ju inte att kunna ladda semi-snabbt på allmänna 50kw laddare heller....eller fy usch Ionity )

Försök få tag i reparations/service historiken från förra ägaren via handlaren om det går för från Tesla får du den inte....

Själv hade jag garanti kvar ett drygt år efter köp och hann på den tiden byta alla fyra dörrhandtag (belysning/mikrobrytare), båda sidospeglarna (vänster ville inte fälla in och avbländning, höger p.g.a dålig Wifi/LTE mottagning), en framlykta (LED-rad trasig), bakruta (defroster fel), backkameran (tog in fukt), vänster sidoruta (felmontering på insidan av dörren rispade rutan, välkänt fel)
...och allt det hade blivit en rejäl peng utanför garantin. Men nu funkar allt och inget mer har gett upp, peppar peppar!

Annars, stort grattis! Själv njuter jag varje gång jag sätter mig och kör... :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Richardk »

Jag har If, blev helkund men bara på pappret. Har kvar min gamla bank. Startade ett sparande i fonder på 500kr/mån, dvs 6000kr/år. Försäkringen kostar 5500kr/år för en tesla P85+. Ganska överkomligt.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av bjornnilsson »

Grattis! Det råkar inte vara min tidigare som du köpte? Reg börjar på USB.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Matsen
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2021 18:20

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Matsen »

Nej, TTK startar reg skylten på. ;) knappt några försäkringsbolag som vill kännas vid den här besten. För stor effekt säger dom. Men, Watercirkels var mest prisvärda. Tack för tipset! Speciellt om man valde till olycksfall för då bliev totalpriset ännu bättre än en enskild bilförsäkring. Tror priset blev ca 13.000:-/år helförsäkring. Så, riktigt bra där. Till och med TH var dyrare.

MCU uppgradering kostar 22.000:- hos tesla. Vet ej vad det är för version just nu för jag har inte fått pappren från tesla ännu. Men det är redan Autopilot 2.0. Tror det blev lite billigare om man vill uppgradera MCUn då. Om det nu är värt det. Om jag behöver det vill säga. Den har all utrustning och tillval till max. Allt är ny servat och bromsar är också nya.

Någon som vet om det är möjligt att hitta en adapter för att ladda långsamt på en 10amp säkring? Jag tänker när nöden faller på. Kommer ha autobalanserad laddning i garaget. ;D
Användarvisningsbild
Matsen
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 apr 2021 18:20

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Matsen »

Richardk skrev:
Jag har If, blev helkund men bara på pappret. Har kvar min gamla bank. Startade ett sparande i fonder på 500kr/mån, dvs 6000kr/år. Försäkringen kostar 5500kr/år för en tesla P85+. Ganska överkomligt.
Kollade med IF som är mitt ordinarie bolag. Har min husförsäljning och andrabilen hos dom, det är svin billigt. Men teslan ville dom ha 19k för / år helförsäkring, tack o adjö sa jag då och det blir Watercirkels på teslan, 13k/år helförsäkring. Billigast jag har hittat än så länge. Och det priset får man bara om man också tar en olycksfall. Kombon gör att det blir billigare än att bara försäkra bilen. Så, 2 för 1 så att säga .. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Bjelke »

Matsen skrev:
Nej, TTK startar reg skylten på. ;) knappt några försäkringsbolag som vill kännas vid den här besten. För stor effekt säger dom. Men, Watercirkels var mest prisvärda. Tack för tipset! Speciellt om man valde till olycksfall för då bliev totalpriset ännu bättre än en enskild bilförsäkring. Tror priset blev ca 13.000:-/år helförsäkring. Så, riktigt bra där. Till och med TH var dyrare.

MCU uppgradering kostar 22.000:- hos tesla. Vet ej vad det är för version just nu för jag har inte fått pappren från tesla ännu. Men det är redan Autopilot 2.0. Tror det blev lite billigare om man vill uppgradera MCUn då. Om det nu är värt det. Om jag behöver det vill säga. Den har all utrustning och tillval till max. Allt är ny servat och bromsar är också nya.

Någon som vet om det är möjligt att hitta en adapter för att ladda långsamt på en 10amp säkring? Jag tänker när nöden faller på. Kommer ha autobalanserad laddning i garaget. ;D
Just den adaptern borde ligga i bilen redan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av Flajjan »

Sett till hur bra bilarna går så kan jag på sätt och vis förstå att dom inte är superbilliga att försäkra. En annan viktig faktor är att dom etablerade försäkringsbolagen är väldigt gammaldags i sina sätt att sätta premier. Det bygger till stor del på historik, ingen har 20 års erfarenhet av tesla, därav att det blir dyrare.. Man kan ju tycka att dom ska komma in i 2020 talet, men det lär inte hända..

Grattis till din nya bil! :)
Jag njuter varje gång jag åker med min.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köpte en beg Tesla S90 AWD , min första ..

Inlägg av lator »

bjornnilsson skrev:
Grattis! Det råkar inte vara min tidigare som du köpte? Reg börjar på USB.
En kompis köpte din gamla i fredags. Bytte in en S85 -14. Provkörde den i helgen och den kändes riktigt fin. Synd att Tesla snodde den fria laddningen... :(
Vet du hur det är med uppdatering av eMMC på den? Den har dummat sig en del.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar