Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Inlägg av tomla »

Hej

Jag har fått avslag på min begäran av ersättning av 8 GB eMMc minnet som gjordes av en extern part.
Jag förstår inte varför jag fick avslag när jag tycker jag jag uppfyller alla krav som ställdes.

Det finns dock ett krav som jag inte uppfyller "nu", och det är:
However, if you had an active warranty or warranty adjustment program that would have covered the condition described in the 8GB eMMC Recall and you chose to purchase the Infotainment Upgrade instead, then you will not be eligible for any reimbursement.

Jag gjorde denna begäran att uppgradera mitt infotainment system efter jag sände in min begäran om ersättning.
Kan det vara så jävligt att pga detta, får jag ingen ersättning?
I vilket fall så har jag tagit bort detta service ärende och begärt att Tesla skall titta på min begäran igen.
tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Re: Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Inlägg av tompajo »

Kan vara bra att veta om du ska uppgradera till MCU2 att kopplingen till bilen via appen kan sluta att fungera och även wifi fungerar uselt. Tesla skyller fortfarande på en kommande mjukvaruuppdatering (som aldrig kommer).
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Inlägg av e5m1r »

Jag är också nekad eller kan ej gå vidare då systemet inte känner av att MCU är bytt
Vid närmare titt på fakturan så nämner man inget om emmc utan bara svart skärm och byte
Kontaktat tesla nu för att rätts få se vart det tar vägen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
AlexanderModelS
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
Ort: Göteborg

Re: Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Inlägg av AlexanderModelS »

e5m1r skrev:
Jag är också nekad eller kan ej gå vidare då systemet inte känner av att MCU är bytt
Vid närmare titt på fakturan så nämner man inget om emmc utan bara svart skärm och byte
Kontaktat tesla nu för att rätts få se vart det tar vägen
Samma här! Meddela gärna vad de säger så att jag vet om det är lönt att höra av sig till dem. Det står att jag inte heller är "eligible" eller vad de kallar det.
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Inlägg av joem65 »

Har också blivit nekad ersättning.

Jag lät en en firma i Holland fixa mitt eMMC-kort i somras pga att jag varken hade garanti eller försäkring som täckte. Fick till svar från Tesla att "Reparationen var inte av det tillstånd som beskrivs i återkallelsen." Har bett dem förklara vad de menar med det. Funderar på om det kan vara att jag endast plockade ut Tegra-kortet och lät fixad det och inte bytte hela MCU:n?

Efter bytet gick MCU:n utan problem, men bytte ut den till en MCU2:a i februari.

/ Johan
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Inlägg av bat »

Har "Replaced media control unit due to eMMC errors. Performed test drive, FW update and map update after repair. Works as
designed." i min faktura. Kommer det inte ge ersättning vet jag inte vad som gör det.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Inlägg av frippe »

Hmm, intressant vändning i detta. Men kanske inte förvånande alls att företaget vill slingra sig ur så många ersättningar som möjligt.

Såhär står det på vår faktura:
Need to replace MCU due to internal failure. Replaced and retrofitted MCU.

Svårt att bevisa vad som var fel egentligen. Lite senare framgår att de fick reparera firmware, vad nu det innebär. Men låter som ett korrupt minne de inte kunde flytta över data från.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Avslag: återbetalning av 8 GB eMMC

Inlägg av e5m1r »

AlexanderModelS skrev:
e5m1r skrev:
Jag är också nekad eller kan ej gå vidare då systemet inte känner av att MCU är bytt
Vid närmare titt på fakturan så nämner man inget om emmc utan bara svart skärm och byte
Kontaktat tesla nu för att rätts få se vart det tar vägen
Samma här! Meddela gärna vad de säger så att jag vet om det är lönt att höra av sig till dem. Det står att jag inte heller är "eligible" eller vad de kallar det.
SC kunde inte hjälpa till fick ringa in och eskalera de skulle ringa ....
I mitt fall har jag även besök på SC 2 veckor tidigare innan byte där dem efter många om och men fick igång bilen och sa att emmc håller på att ge upp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar