* parkera på laddplats bara om du laddar, även om det inte är skyltat som laddplats. Gäller även rena elbilar.
* om möjligt, välj ladduttag som matchar din laddkapacitet (blockera inte en 50kW-laddare i timmar med en bil som bara kan ta 11kW…. eller erbjud dig att flytta på dig om någon på genomresa har behov — se tips nedan)
* laddinfo m tfn-nr när man tänkt lämna platsen etc
* flytta bilen när den är laddad
* fråga gärna om du får ladda på din destination tex genom 16A-handske men erbjud dig då att betala för förbrukningen. Men respektera att ett nej är ett nej.
* många laddstationer med flera uttag brukar lastdela. Om möjligt, sprid ut parkerandet så att alla får så hög effekt som möjligt.
Nu har man fått igång 150kW laddare i Örnsköldsvik.
Men fossilbilar blockerar.
Screenshot_20210818-181740_Facebook.jpg
Raggaren i Subarun sitter ju kvar i bilen…
Men oavsett är förfarandet helt jäkla värdelöst.
Bara att kasta in en milkshake genom det öppna fönstret!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Märkligt att man ställer sig så. En protest från en "elbilshatare"?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sundsvall har verkligen haft sin portion med elände skulle man kunna säga…
Det har stått allt möjligt i vägen där med åren
Värst i början kanske när det inte fanns så många stolpar.
Den där skylten, att alla får stå på laddplats om andra parkeringar är upptagna :-/ Då vill jag ställa mig vid en bensinpump eftersom alla mina parkeringar var upptagna…. Men det hjälper ju så klart inte.
Plus att det inte finns någon skylt om att det är Ok att parkera vid bensinpumpen om alla andra p-platser är upptagna.
Man kanske skulle smacka upp sådana klistermärken på pumparna varje gång man åker förbi Ö-vik?!?!?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
som den SuC som är vid en av de inomhusskidbackarna i Tyskland, där man får gå flera kilometer till McDonalds och macken från laddarna. Inte mkt ICEing där Fan vad svett jag blev när jag var tvungen att gå den "walk of shame" i 40 grader hetta en sommar för några år sen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
som den SuC som är vid en av de inomhusskidbackarna i Tyskland, där man får gå flera kilometer till McDonalds och macken från laddarna. Inte mkt ICEing där Fan vad svett jag blev när jag var tvungen att gå den "walk of shame" i 40 grader hetta en sommar för några år sen
Den är lite extrem åt andra hållet, det håller jag med om.
Det finns iofs både mat, dryck och toalett i skidanläggningen, rätt begränsade öppettider dock.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
som den SuC som är vid en av de inomhusskidbackarna i Tyskland, där man får gå flera kilometer till McDonalds och macken från laddarna. Inte mkt ICEing där Fan vad svett jag blev när jag var tvungen att gå den "walk of shame" i 40 grader hetta en sommar för några år sen
Den är lite extrem åt andra hållet, det håller jag med om.
Det finns iofs både mat, dryck och toalett i skidanläggningen, rätt begränsade öppettider dock.
/fth
P.S. det går också bra att använda toaletten på hotellet precis i anslutning till anläggningen när skidbacken är stängd, det upptäckte jag senast jag var där.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
som den SuC som är vid en av de inomhusskidbackarna i Tyskland, där man får gå flera kilometer till McDonalds och macken från laddarna. Inte mkt ICEing där Fan vad svett jag blev när jag var tvungen att gå den "walk of shame" i 40 grader hetta en sommar för några år sen
Den är lite extrem åt andra hållet, det håller jag med om.
Det finns iofs både mat, dryck och toalett i skidanläggningen, rätt begränsade öppettider dock.
/fth
barnen gillar inte så tung tysk mat till lunch
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Va, gillar dom inte Schweinshaxe mit Sauerkraut und Kartoffeln? Dagens ungdom!
mat.jpg
Ett tips är annars att ta drive-thru på Donken och äta i bilen vid laddaren.
/fth
har ju inte Tesla längre, så spelar inte så stor roll. Men kanske öppnar för andra snart, så är tillbaks vid skidbacken igen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det Jänkaren eller Tysken du tycker borde flytta på sig??
Båda två.
En laddplats är inte VIP-parkering för elbilsägare, utan just en plats att ladda bilen på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Va, gillar dom inte Schweinshaxe mit Sauerkraut und Kartoffeln? Dagens ungdom!
mat.jpg
Ett tips är annars att ta drive-thru på Donken och äta i bilen vid laddaren.
/fth
Gott!
Dagens barn (eller många iaf.) är tyvärr uppfostrade att äta processad fabriksmat från osande snabbmatskedjor. Tragiskt, men tyvärr sant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik