Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Klintan »

Posta på deras Facebooksida?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Idag blockerades en laddplats av denna ID3, som inte var ansluten. Ett mycket stort antal lediga parkeringsplatser fanns inom 50 meters radie.
De kanske inte vet att man måste plugga in kabeln för att bilen skall ladda?

Kan vara läge att utbilda våra mindre kunniga, men ändå kära motorsjournalister om detta faktum! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Idag blockerades en laddplats av denna ID3, som inte var ansluten. Ett mycket stort antal lediga parkeringsplatser fanns inom 50 meters radie.
De kanske inte vet att man måste plugga in kabeln för att bilen skall ladda?

Kan vara läge att utbilda våra mindre kunniga, men ändå kära motorsjournalister om detta faktum! :)
Plugga i sladden???
då kanske den där trippen med elbilen inte blev en sådan misär han tänkt sig och hela reportaget faller :D :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3258
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Idag blockerades en laddplats av denna ID3, som inte var ansluten. Ett mycket stort antal lediga parkeringsplatser fanns inom 50 meters radie.
De kanske inte vet att man måste plugga in kabeln för att bilen skall ladda?
De kanske trodde att bilen hade trådlös laddning :D
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Falo
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2020 21:10

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Falo »

Föraren har antagligen precis kört en "självladdande elbil" som testbil innan ID3:an och glömde såklart plugga in.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Hertsh »

Klintan skrev:
Posta på deras Facebooksida?
Niklas Z, jag hoppas du följer detta råd från Klintan. Kan fungera som utbildning för fler än de själva.

...med rätt ton på inlägget.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3258
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Niklas Z »

Hertsh skrev:
Klintan skrev:
Posta på deras Facebooksida?
Niklas Z, jag hoppas du följer detta råd från Klintan. Kan fungera som utbildning för fler än de själva.

...med rätt ton på inlägget.
Jag försökte, men det var något med sekretessinställningarna som krånglade och jag orkade inte kolla det närmare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Nils S
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nils S »

Ajdå! Det där ser inte bra ut! :shock:

Min kollega som just nu är fodervärd för ID.3:an är på husvagnssemester, så han har nog lånat ut den till någon familjemedlem.
Jag ska tipsa dem att de har ögonen på sig och att titta en extra gång på vilken p-plats de backar in på.

(well, det är inte värre än den släkting till mig som lånade en långtestbil och ställde sig på en handikapp-ruta!! :oops: Kan säga att mail-korgen till redaktionen gick varm. Med rätta! )

//Nils Svärd
Vi Bilägare.
Senast redigerad av Nils S, redigerad totalt 1 gånger.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av heldiggrisen »

Nils S skrev:
Ajdå! Det där ser inte bra ut! :shock:

Min kollega som just nu är fodervärd för ID.3:an är på husvagnssemester, så han har nog lånat ut den till någon familjemedlem.
Jag ska tipsa dem att de har ögonen på sig och att titta en extra gång på vilken p-plats de backar in på.

(well, det är inte värre än den släkting till mig som lånade en långtestbil och ställde sig på en handikapp-ruta!! :oops: )

//Nils Svärd
Vi Bilägare.
Det är det här som gör TCS till världens bästa (el)bilforum.

Undrar hur många andra ”kändisar” som lurkar här?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Johlei »

Nils S skrev:
Ajdå! Det där ser inte bra ut! :shock:

Min kollega som just nu är fodervärd för ID.3:an är på husvagnssemester, så han har nog lånat ut den till någon familjemedlem.
Jag ska tipsa dem att de har ögonen på sig och att titta en extra gång på vilken p-plats de backar in på.

(well, det är inte värre än den släkting till mig som lånade en långtestbil och ställde sig på en handikapp-ruta!! :oops: )

//Nils Svärd
Vi Bilägare.
Ett tips till dig Nils är att göra ett reportage om laddplats-kutym och använda den fina bilden som ett roligt exempel på hur man inte ska göra.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Nils S
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nils S »

Niklas Z skrev:
Hertsh skrev:
Klintan skrev:
Posta på deras Facebooksida?
Niklas Z, jag hoppas du följer detta råd från Klintan. Kan fungera som utbildning för fler än de själva.

...med rätt ton på inlägget.
Jag försökte, men det var något med sekretessinställningarna som krånglade och jag orkade inte kolla det närmare.
Prova vårt Instagram nästa gång. Facebook har blivit kinkigt på slutet. Dessutom håller vi biltestare dålig koll på facebook, det överlåter vi till webb-folket, men Insta använder vi testgubbor/-gummor desto oftare själva.
Nils S
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nils S »

Johlei skrev:
Nils S skrev:
Ajdå! Det där ser inte bra ut! :shock:

Min kollega som just nu är fodervärd för ID.3:an är på husvagnssemester, så han har nog lånat ut den till någon familjemedlem.
Jag ska tipsa dem att de har ögonen på sig och att titta en extra gång på vilken p-plats de backar in på.

(well, det är inte värre än den släkting till mig som lånade en långtestbil och ställde sig på en handikapp-ruta!! :oops: )

//Nils Svärd
Vi Bilägare.
Ett tips till dig Nils är att göra ett reportage om laddplats-kutym och använda den fina bilden som ett roligt exempel på hur man inte ska göra.
Ja, en etikettskola är aldrig fel. Speciellt inte en självkritisk sådan. Alla uppskattar om man kan bjuda på sina misstag.
Vi borde ha en Magdalena Ribbing-liknande sektion där vi går igenom oskrivna lagar i trafiken som ej tas upp i körskoleutbildningen. Ska ta med mig det!
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Johlei »

Nils S skrev:
Ja, en etikettskola är aldrig fel. Speciellt inte en självkritisk sådan. Alla uppskattar om man kan bjuda på sina misstag.
Vi borde ha en Magdalena Ribbing-liknande sektion där vi går igenom oskrivna lagar i trafiken som ej tas upp i körskoleutbildningen. Ska ta med mig det!
Toppen! Få se nu vad jag kommer på direkt:

* parkera på laddplats bara om du laddar, även om det inte är skyltat som laddplats. Gäller även rena elbilar.
* om möjligt, välj ladduttag som matchar din laddkapacitet (blockera inte en 50kW-laddare i timmar med en bil som bara kan ta 11kW…. eller erbjud dig att flytta på dig om någon på genomresa har behov — se tips nedan)
* laddinfo m tfn-nr när man tänkt lämna platsen etc
* flytta bilen när den är laddad
* fråga gärna om du får ladda på din destination tex genom 16A-handske men erbjud dig då att betala för förbrukningen. Men respektera att ett nej är ett nej.
* många laddstationer med flera uttag brukar lastdela. Om möjligt, sprid ut parkerandet så att alla får så hög effekt som möjligt.

BONUS: om möjligt undvik diagonalparkering när nya laddplatser planeras och byggs — svårt när man behöver backa in för att nå med sladden.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kronberg »

Kronberg skrev:
Jag blev ZOE’ad, med en kvarlämnad kundvagn. Men Hans Eric Johan har bara ägt bilen 12 dagar, så han har väl inte lärt sig hur man beter sig än.
Och TBY70E gör det igen, vad är sannolikheten att man råkar ut för honom två ggr?
A0BD66A0-5E7C-4582-B7C1-33361927CCAD.jpeg
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av flipmac »

Kronberg skrev:
Kronberg skrev:
Jag blev ZOE’ad, med en kvarlämnad kundvagn. Men Hans Eric Johan har bara ägt bilen 12 dagar, så han har väl inte lärt sig hur man beter sig än.
Och TBY70E gör det igen, vad är sannolikheten att man råkar ut för honom två ggr?
En gång ingen gång, två gånger - dags att informera honom?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Parkera bakom så hen inte kommer ut!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av macksie »

1.
I reglerna för forumet står, gör registreringsskyltar suddiga. Tycker nog att det kan tolkas som att inte ange namn på ägare av bil eller registreringsnummret i text.
2.
Vad är problemet? Flytta på kundvagnen, backa in och koppla in laddsladden.
MYP
X90d
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Swede1 »

macksie skrev:
1.
I reglerna för forumet står, gör registreringsskyltar suddiga. Tycker nog att det kan tolkas som att inte ange namn på ägare av bil eller registreringsnummret i text.
2.
Vad är problemet? Flytta på kundvagnen, backa in och koppla in laddsladden.
Ja, då kanske zoe mannen förstår. Orkar du kan du påpeka ”vänligt” att man bör ladda när man står på enladdplats.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Sätt en lapp prutande, gärna en gul.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Zalman3 »

Nu trappas det upp...gaffeltruck folket börjar blockera SuC nu också!!!
Screenshot_20210724-230507_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Dexter »

Nästa år kanske det inte är bara gaffeltrucken som laddar på SUC.
Då kommer resten av Elbilsflottan också.
Så då får du snällt vänta tills de har laddat färdigt sina Elbilar innan du kan ladda din Tesla på SUC. :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Zalman3 »

Nu har man fått igång 150kW laddare i Örnsköldsvik.
Men fossilbilar blockerar.
Screenshot_20210818-181740_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5883
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Nu har man fått igång 150kW laddare i Örnsköldsvik.
Men fossilbilar blockerar.
Man blir ju så trött. Skyltar behövs. Ska ju lappas direkt.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Dodde »

Zalman3 skrev:
Nu har man fått igång 150kW laddare i Örnsköldsvik.
Men fossilbilar blockerar.
Screenshot_20210818-181740_Facebook.jpg
För kort sladd för att parkera bakom och ladda ändå?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Elix747 »

SuC Falkenberg förra veckan. Det var ett mindre kaos på hela rastplatsen. Fullt med bilar och köer överallt. Då spiller det över även på SuC som ligger i direkt anslutning. Denna parkering tar ju två Laddplatser. Dessutom ännu en bil samtidigt som parkerade på SuC:en. Audin åkte igen när de fått mat. Med ”Teslor” och ”ICE:ar” så var det i princip fullt.

Jag gillar när SuC ligger lite off så att den inte blir ockuperad för vanlig parkering.
EE8BF35B-AA0E-472E-891C-72EE25FCFFDE.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar