Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Snap02 skrev:
HelectriC skrev:
Ja, man kan ju fundera på det ;)
whao jag missade det o har redan bett om ursäkt om det till berörd person. Räcker det?
Det mer än räcker för mig. Jag tyckte det bara var lite lustigt att bli ifrågasatt om jag äger elbil baserat på att jag ifrågasatte om skyltningen var tillräcklig för att lappa. Allt gott!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Snap02 »

Det är mer att folk skiter i att platsen är avsedd för att ladda elbil. Det går liksom inte att missa. Det är respektlöst lika som att tränga sig i systembolagskön.
Finns heller inte skylt eller böter på det, men normala ( inte hjärndöda) människor respekterar det.

Oavsett drog ett Mail till nacka forum fick till svar att dom ska se över skyltningen :)
Så förhoppningsvis kommer det gula lappar på fossilbilar på laddplatser.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av becker »

sundsvall.jpg
Hur många hybridpuckon finns det i Sundsvall?? :evil:
eGolf -17
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OHt »

Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Grovsnus »

Sedan finns det ju folk som har el-bil eller laddhybrid som ställer sig på laddplatser och inte pluggar in i Gävle..
Har frågat flera st om varför dom gör så! nästan alla har inget svar på varför dom gör så!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av GreenMachine »

Vill nu inte starta någon schism men hybridägare (ja jag drar alla över en kam :lol: ) verkar generellt ha en rätt dålig uppfattning om vad som är ”lämplig” ladd-hänsyn. Väldigt många som mer än gärna blockar upp platser hela dagar för att ladda endast en halvtimme eller timme på sin höjd och även väldigt många av dessa som verkar likställa ett ladduttag på bilen med att man har fri parkering parkering vid elstolpe även om man inte laddar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

https://www.nyteknik.se/elbilar/kampen- ... nd-6981724

Personligen uppfattar jag dock inte ICE-ing enbart som något i en organiserad planerad "attack" ett fåtal gånger (i USA främst) osv utan
alla tillfällen laddplatsen blir blockerad av fossilare, även om uttrycket etablerades där och då på det sättet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
https://www.nyteknik.se/elbilar/kampen- ... nd-6981724

Personligen uppfattar jag dock inte ICE-ing enbart som något i en organiserad planerad "attack" ett fåtal gånger (i USA främst) osv utan
alla tillfällen laddplatsen blir blockerad av fossilare, även om uttrycket etablerades där och då på det sättet...
Egentligen är det ju ingen skillnad om en laddplats blockeras av en fossil-bil eller en el-bil (eller hybrid-bil).
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av becker »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
https://www.nyteknik.se/elbilar/kampen- ... nd-6981724

Personligen uppfattar jag dock inte ICE-ing enbart som något i en organiserad planerad "attack" ett fåtal gånger (i USA främst) osv utan
alla tillfällen laddplatsen blir blockerad av fossilare, även om uttrycket etablerades där och då på det sättet...
Egentligen är det ju ingen skillnad om en laddplats blockeras av en fossil-bil eller en el-bil (eller hybrid-bil).

Jo kör du en laddbar bil borde du veta bättre... ICE förarna kan få skylla på okunskap ett tag till :?
eGolf -17
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av greenstreet »

När jag igår, för första gången, tog min sprojlans nya Model S till NK parkaden så såg jag att ungefär 30% av alla bilar på laddplatserna var ICE-bilar. Men ungefär 30 % av de laddbara bilarna var inte ens inkopplade. Spännande beteende. Särskilt när laddningen är gratis och det är rätt bra kräm i laddstolparn (22kw).
2020 Model S LR - Midnight Silver
Alexa222
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 dec 2019 22:21

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Alexa222 »

:lol: svinbra!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Walker »

81DB07EE-8B0F-4067-8D05-D5F75A02D043.jpeg
Hur tankar man de här? :roll:
De stod bland alla batteridrivna klockorna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Satan vad fult!
Ser dessutom ut som skiten säljs på en marknad för max 200kr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Snap02 »

Bjelke skrev:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Satan vad fult!
Ser dessutom ut som skiten säljs på en marknad för max 200kr...

Nja dom kostar runt 150 euro. Kolla in hemsidan ser ut som kopior på rolex utseende. Inget jag skulle köpa men dom som helt ok ut.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

Snap02 skrev:
Bjelke skrev:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Satan vad fult!
Ser dessutom ut som skiten säljs på en marknad för max 200kr...

Nja dom kostar runt 150 euro. Kolla in hemsidan ser ut som kopior på rolex utseende. Inget jag skulle köpa men dom som helt ok ut.
Beror på vilket pris vi talar om. Inköpet ligger under 200:- ;)

Mvh, klockförsäljaren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

greenstreet skrev:
När jag igår, för första gången, tog min sprojlans nya Model S till NK parkaden så såg jag att ungefär 30% av alla bilar på laddplatserna var ICE-bilar. Men ungefär 30 % av de laddbara bilarna var inte ens inkopplade. Spännande beteende. Särskilt när laddningen är gratis och det är rätt bra kräm i laddstolparn (22kw).
Fick du verkligen 16,5 kW där (dvs vad Model S är cappad på)?

Jag fick typ 3 kW för ett par månader sedan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Legato skrev:
greenstreet skrev:
När jag igår, för första gången, tog min sprojlans nya Model S till NK parkaden så såg jag att ungefär 30% av alla bilar på laddplatserna var ICE-bilar. Men ungefär 30 % av de laddbara bilarna var inte ens inkopplade. Spännande beteende. Särskilt när laddningen är gratis och det är rätt bra kräm i laddstolparn (22kw).
Fick du verkligen 16,5 kW där (dvs vad Model S är cappad på)?

Jag fick typ 3 kW för ett par månader sedan.
Jag fick 22 kW i november, men den räknade upp extremt långsamt, tog kanske fem minuter till full kräm, så jag antar att det är någon form av lastbalansering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av greenstreet »

bylund skrev:
Legato skrev:
greenstreet skrev:
När jag igår, för första gången, tog min sprojlans nya Model S till NK parkaden så såg jag att ungefär 30% av alla bilar på laddplatserna var ICE-bilar. Men ungefär 30 % av de laddbara bilarna var inte ens inkopplade. Spännande beteende. Särskilt när laddningen är gratis och det är rätt bra kräm i laddstolparn (22kw).
Fick du verkligen 16,5 kW där (dvs vad Model S är cappad på)?

Jag fick typ 3 kW för ett par månader sedan.
Jag fick 22 kW i november, men den räknade upp extremt långsamt, tog kanske fem minuter till full kräm, så jag antar att det är någon form av lastbalansering.
Samma för mig. Gick långsamt uppåt till ca 11 kW. Sen var jag tvungen att springa iväg och vet inte om den steg mer efter det. Men jag gick från 25-71% på drygt 3,5 timmar.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av M3apan »

Ingen bild jag har tagit själv, men den förtjänar speltid här...

(snodd härifrån: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.173226/ )
9697E80B-ECEB-446F-812C-D33EE2CECA39.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Djuping :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av vibrationsfri »

I parkeringsgaraget där min bil står så är det inte fasta platser och det finns ca 16 laddplatser att ladda gratis på vilket är super. Några ice bilar har dock ”gjort” vissa av platserna till sina egna och stått på samma ruta i veckor/månader. De vill väll inte trängas med andra bilar och riskera dörruppslag eller nått.

Än så länge är det lugnt då det alltid finns tomma laddplatser men om fler skaffar elbil så måste de bort. Lättast med lapp på rutan om det blir dags?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

Jag blev inte icead,däremot blev jag besviken. 4 laddplatser och 3 upptagna av icke laddbara bilar på A6 i Jönköping
20200102_153157.jpg
20200102_153552.jpg
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av trippo »

nek0 skrev:
Jag blev inte icead,däremot blev jag besviken. 4 laddplatser och 3 upptagna av icke laddbara bilar på A6 i Jönköping
Hade försökt få tag på Securitas (som jag har för mig har hand om parkeringen på A6). Skyltningen är tydlig. De lär glädjeligen bötfälla och så småningom tycker man att folk har lärt sig att inte stå på en sådan plats.

Detta gäller självklart även folk med laddningsbar bil som parkerar på sådan plats utan att ladda.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

trippo skrev:
nek0 skrev:
Jag blev inte icead,däremot blev jag besviken. 4 laddplatser och 3 upptagna av icke laddbara bilar på A6 i Jönköping
Hade försökt få tag på Securitas (som jag har för mig har hand om parkeringen på A6). Skyltningen är tydlig. De lär glädjeligen bötfälla och så småningom tycker man att folk har lärt sig att inte stå på en sådan plats.

Detta gäller självklart även folk med laddningsbar bil som parkerar på sådan plats utan att ladda.
Pratade faktiskt med en men han var inte sugen på att gå ut. Han sa att han hade viktigare saker att göra .
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av trippo »

nek0 skrev:
Pratade faktiskt med en men han var inte sugen på att gå ut. Han sa att han hade viktigare saker att göra .
Då hade jag kontaktat A6 och nämnt att det är jättefint att de satt upp laddare - men tråkigt att de aldrig går använda då andra bilar står där samt att det bolag som har hand om deras parkeringar inte har lust att göra något åt det.

Konstigt dock då de var väldigt kvicka med att ge mig P-böter då jag stod med vår lilla bil (Citroën C1) på en parkering som tydligen inte var parkering (vilket var tämligen oklart).
Skriv svar