Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Lite halvt OT men Scandic Spectrum i Köpenhamn ska enligt webben ha elbilsladdare, vilket dom också har MEN du måste ha en RFID bricka från något bolag för att kunna använda dessa och detta i ett garage som kostar 400 spänn per natt för boende. Dom sa att dom jobbar på att få en app att fungera men just nu är det inte så.
Kan även varna för Hotell Småland i Skillingaryd som säger sig ha laddplatser men där är det bara ett eluttag för motorvärmare.
Har vi en lämplig tråd för bra hotell med bra laddplatser.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Anderzzon »

Aida skrev:
Nä kanske inte vid 04 nä… Man ser ju i appen när bilen beräknas bli klar. Men jag hade lätt flyttat mig vid 06. Då hade jag ställt klockan tidigt och gått upp och flyttat mig. Hotellet hade iaf 5 elbilar till. Packat med norrmän på väg till färjan i norra Jylland. Men de här killarna lät bilen stå fulladdad inkopplad på platsen mellan iaf 06-10.30. De stod och packade bilarna rätt länge. Tom en och en halv timme efter de blev tillsagda av mig. Men jag hade laddat ju så bråkade inte. Men attityden… Agressiviteten. Nonchalansen. Det var btw easeeladdare så jag såg ju tydligt att de lyste vitt och inte pulserade grönt.
Grejen är ju att man vill ladda fullt precis innan avresan. Så hade det varit jag hade jag laddad bilen till 90 först och sedan höjt till 100 nån timme innan jag skulle åka. Jag hade ju dock såklart flyttat mig om någon hade behövt ladda.
Problemet är egentligen att det fanns för få laddare. På vår 600 mils resa i somras hade vi kunnat skippa 8 av 18 supercharger stopp om vi hade haft bättre tillgång till destinationsladdning. Skrev om det i en annan tråd, men jag tycker att Tesla borde göra en nysatsning på sina destination chargers, det skulle bli mycket billigare än att bygga ut supercharger-nätverket: viewtopic.php?f=52&t=30234&p=645561#p645561
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tillsynsmannen »

Pontus skrev:
Kan även varna för Hotell Småland i Skillingaryd som säger sig ha laddplatser men där är det bara ett eluttag för motorvärmare.
Har vi en lämplig tråd för bra hotell med bra laddplatser.
Men då får du ändå 16-22 kWh, beroende på hur länge du laddar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Dafro »

Tillsynsmannen skrev:
Pontus skrev:
Kan även varna för Hotell Småland i Skillingaryd som säger sig ha laddplatser men där är det bara ett eluttag för motorvärmare.
Har vi en lämplig tråd för bra hotell med bra laddplatser.
Men då får du ändå 16-22 kWh, beroende på hur länge du laddar.

Fast då kan det ju kvitta tycker jag, om jag ändå måste åka för att snabbladda så kan jag lika gärna ladda 15 kWh till.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Klintan »

Tillsynsmannen skrev:
Pontus skrev:
Kan även varna för Hotell Småland i Skillingaryd som säger sig ha laddplatser men där är det bara ett eluttag för motorvärmare.
Har vi en lämplig tråd för bra hotell med bra laddplatser.
Men då får du ändå 16-22 kWh, beroende på hur länge du laddar.
Är de avsäkrade för 16A ännu mer. Vi brukar klara oss på långsamladdning på sverigesemestern, 3 kW under natten plus 11 kW vid besöksmål räcker rätt långt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Tillsynsmannen skrev:
Pontus skrev:
Kan även varna för Hotell Småland i Skillingaryd som säger sig ha laddplatser men där är det bara ett eluttag för motorvärmare.
Har vi en lämplig tråd för bra hotell med bra laddplatser.
Men då får du ändå 16-22 kWh, beroende på hur länge du laddar.
Jag hade ju bara typ 2 kabeln med mig eftersom dom angett att dom hade elbilsladdning. Så för mig vart det 2 timmar i centrum 10 km bort eftersom jag hade typ 12 km i tanken när jag kom dit, jag hade ringt på vägen och frågat om laddboxen var ledig 2 gånger och det var den enligt hon som jobbade där. När jag kom tillbaka var receptionen stängd och det låg ett kuvert med mitt namn, där i fanns nyckeln och en 25 kr som gick att använda i restaurangen när den var öppen (stängde samtidigt som receptionen). Kändes som man var med på någon form av dolda kameran eller liknande. Men jag slapp i varje fall betala för övernattningen :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Jag har blivit icead!

Inlägg av taliz »

Kan nog inte förvänta sig att alla har samma definition av ”laddplats”. Särskilt inte i djupaste Småland där vissa nog aldrig ens sett en elbil.
Hade du haft UMC med dig så kunde du laddat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Jag ska skaffa en ventilhatt så man kan skruva ur ventilen ur hjulen...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mikebike »

Vi besökte Kusthotellet i Varberg i torsdags. Där finns 16 laddplatser för gäster. Naturligtvis var där fullt, men bara 4 bilar var inkopplade. De flesta andra bilar var ICE, men även några elbilar.
De kanske var ursäktade, det finns nämligen ingen som helst skyltning på platsen.
Vaffö gör di på detta viset?

ChargeNode som tar betalt för laddningen måste tycka att det är dåligt med inkomster på den anläggningen...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nogo »

mikebike skrev:
Vi besökte Kusthotellet i Varberg i torsdags. Där finns 16 laddplatser för gäster. Naturligtvis var där fullt, men bara 4 bilar var inkopplade. De flesta andra bilar var ICE, men även några elbilar.
De kanske var ursäktade, det finns nämligen ingen som helst skyltning på platsen.
Vaffö gör di på detta viset?

ChargeNode som tar betalt för laddningen måste tycka att det är dåligt med inkomster på den anläggningen...
Var där förra året. Då stod det såklart feta SUV mercor och BMW som blockerade Tesla laddarna. Ställde mig framför med bilen och skulle gå in i hotellet. Snabbt kom det fram en snubbe som ägde BMWn och sa att jag inte kunde ställa mig där. Frågade honom varför och då sa han spydigt att jag blockerade honom och då gav jag honom en utskällning och sa att han blockerade min laddare och då flyttade han sig. Folk bryr sig inte för fem öre.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Elix747 »

mikebike skrev:
Vi besökte Kusthotellet i Varberg i torsdags. Där finns 16 laddplatser för gäster. Naturligtvis var där fullt, men bara 4 bilar var inkopplade. De flesta andra bilar var ICE, men även några elbilar.
De kanske var ursäktade, det finns nämligen ingen som helst skyltning på platsen.
Vaffö gör di på detta viset?

ChargeNode som tar betalt för laddningen måste tycka att det är dåligt med inkomster på den anläggningen...
ChargeNode verkar överlag ha dålig skyltning. Ingen skyltning om endast laddande bilder varken i Ramundberget eller Strandbaden i Falkenberg. Även på båda dessa är det ofta fullt av ICE:are.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Fredrik j »

Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Vi besökte Kusthotellet i Varberg i torsdags. Där finns 16 laddplatser för gäster. Naturligtvis var där fullt, men bara 4 bilar var inkopplade. De flesta andra bilar var ICE, men även några elbilar.
De kanske var ursäktade, det finns nämligen ingen som helst skyltning på platsen.
Vaffö gör di på detta viset?

ChargeNode som tar betalt för laddningen måste tycka att det är dåligt med inkomster på den anläggningen...
ChargeNode verkar överlag ha dålig skyltning. Ingen skyltning om endast laddande bilder varken i Ramundberget eller Strandbaden i Falkenberg. Även på båda dessa är det ofta fullt av ICE:are.
Har dom kanske ont om parkeringsplatser?
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Datzun »

McDonalds Recharge i Lidköping. Andra gången i sommar jag är här. Andra gången samma ICE-bil står på samma laddplats. Tror det är en i personalen. Snackade med personalen om det förra gången. De fattade nog nada.
7E17FFF8-CD5A-4990-910E-95A9DACED6CE.jpeg
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av leiflodde »

Är inte problemet att skyltningen är obefintlig?

Själva besökte vi en av Lidell butikerna i Zadar under sommaren och var alltid nästan fullt men dessa 2 platser var alltid lediga, men känner att jag inte gjorde något fel eller?

Min poäng är att skyltningen måste bli bättre.
Skärmklipp mm.JPG
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av fth »

leiflodde skrev:
Är inte problemet att skyltningen är obefintlig?

Själva besökte vi en av Lidell butikerna i Zadar under sommaren och var alltid nästan fullt men dessa 2 platser var alltid lediga, men känner att jag inte gjorde något fel eller?

Min poäng är att skyltningen måste bli bättre.
Var det alltså elbils-platser utan laddare? Vad är poängen med det? :?

Eller hade dom bara inte hunnit installera ännu?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

fth skrev:
leiflodde skrev:
Är inte problemet att skyltningen är obefintlig?

Själva besökte vi en av Lidell butikerna i Zadar under sommaren och var alltid nästan fullt men dessa 2 platser var alltid lediga, men känner att jag inte gjorde något fel eller?

Min poäng är att skyltningen måste bli bättre.
Var det alltså elbils-platser utan laddare? Vad är poängen med det? :?

Eller hade dom bara inte hunnit installera ännu?

/fth
Trådlösa laddare :)
Hur mycket mer problem skulle det inte bli om trådlösa laddare skulle ta fart och bli vanligt. Då kommer ju vanliga elbilar stå där också och säga jag trodde...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Bra sätt att få dålig publicitet... Hysa Taxi AB kom när jag stod och laddade på Cirkle K vid Järva krog. Parkerar vid snabbladdaren och går iväg.

Han var inte tillbaka vid bilen när jag drog 5 minuter senare. Fanns massor med andra platser men han tyckte tydligen det kändes vettigt att blocka en snabbladdare.
20220817_092106.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Idiot… :( :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HerrNilsson »

Ja en riktig idiot.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av MrRun »

Perfekt läge att ställa sig framför och ladda. :twisted:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

MrRun skrev:
Perfekt läge att ställa sig framför och ladda. :twisted:
Ja :lol: eller höra av sig till företaget i fråga (om det inte är ett enmansföretag då)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Skogslasse »

.......viket det ju är, enman företag alltså. Nog ingen idé att snacka med den personen
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Curik »

Skogslasse skrev:
.......viket det ju är, enman företag alltså. Nog ingen idé att snacka med den personen
Försökte med det en gång och fick ett finger tillbaka. Dock inte av just denna idiot, då..
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Släpp ur luften ur däcken!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Andersen »

kenjon skrev:
Släpp ur luften ur däcken!
Släpp ut elektronerna ur batteriet istället!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Skriv svar