Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Remuz »

Kom på att det stod en range rover med tonade rutor inkl framruta på en av laddplatserna, men det såg inte ut som något man tar kort på utan att tänka igenom ev konsekvens först eftersom en av fotsoldaterna satt kvar i den...
P85D svart/svart med gratis SuC
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gissar att det redan föreslagits ett antal ggr i den här tråden -- men varför inte en gång till...

Förslag: Det borde gå att enkelt anmäla när någon blockerar en laddplats. Först får ägaren ett telefonsamtal. Hjälper inte det kommer antingen p-vakt/p-bolag eller polis och bötfäller. Är bilen fortfarande inte flyttad kommer bogserare och flyttar på den.

Känns som det borde lösa den här problematiken...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av ChristerSjo »

SwedishAdvocate skrev:
Gissar att det redan föreslagits ett antal ggr i den här tråden -- men varför inte en gång till...

Förslag: Det borde gå att enkelt anmäla när någon blockerar en laddplats. Först får ägaren ett telefonsamtal. Hjälper inte det kommer antingen p-vakt/p-bolag eller polis och bötfäller. Är bilen fortfarande inte flyttad kommer bogserare och flyttar på den.

Känns som det borde lösa den här problematiken...
Varför inte ett mobilnummer vid laddplatsen och den som ser misskötsel tar ett foto med regnr synligt och skickar det till detta nummer och sedan går en böteslapp ut med posten. Klara skyltar att det är böter om man missbrukar platsen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

ChristerSjo skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Gissar att det redan föreslagits ett antal ggr i den här tråden -- men varför inte en gång till...

Förslag: Det borde gå att enkelt anmäla när någon blockerar en laddplats. Först får ägaren ett telefonsamtal. Hjälper inte det kommer antingen p-vakt/p-bolag eller polis och bötfäller. Är bilen fortfarande inte flyttad kommer bogserare och flyttar på den.

Känns som det borde lösa den här problematiken...
Varför inte ett mobilnummer vid laddplatsen och den som ser misskötsel tar ett foto med regnr synligt och skickar det till detta nummer och sedan går en böteslapp ut med posten. Klara skyltar att det är böter om man missbrukar platsen.
Tibor har ett mycket bra förslag i dagens krönika: https://teslaclubsweden.se/tesla-motar- ... a-laddare/ :lol:
Finns det då inget enkelt, smidigt sätt att slippa bilar med förbränningsmotorer som blockerar laddare? En kommentar till nyheten gav en enkel men genial lösning: sätt upp webbkameror vid laddarna som är direktkopplade till närmsta bärgningsfirma eller lapplisa. De kommer då snabbt rycka ut så snart de ser en inkomstkälla, jag menar bil med förbränningsmotor uppenbara sig vid laddarna. Krångelfri upplevelse för elbilisterna, snabbt lärda läxor för felparkerande avgasbilister.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Bra förslag men kan kanske vara svårt att få tillstånd för den kameraövervakningen då det väl oftast är mark som allmänheten har tillgång till...?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

joel80 skrev:
Bra förslag men kan kanske vara svårt att få tillstånd för den kameraövervakningen då det väl oftast är mark som allmänheten har tillgång till...?
Glädjedödare där! ;)

Edit:
Men vänta lite nu, Tesla har ju utmärkta förbindelser i Kina ... ? :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av fth »

joel80 skrev:
Bra förslag men kan kanske vara svårt att få tillstånd för den kameraövervakningen då det väl oftast är mark som allmänheten har tillgång till...?
Det behövs väl strängt taget ingen kamera, en sensor som känner av att en bil står på platsen, kombinerat med information från stolpen om den faktiskt laddar eller inte räcker ju.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Kom på att det stod en range rover med tonade rutor inkl framruta på en av laddplatserna, men det såg inte ut som något man tar kort på utan att tänka igenom ev konsekvens först eftersom en av fotsoldaterna satt kvar i den...
Nej, man ska nog vara lite försiktig med vem man försöker läxa upp med kastade milkshakes och liknande som var upp lite tidigare…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Kom på att det stod en range rover med tonade rutor inkl framruta på en av laddplatserna, men det såg inte ut som något man tar kort på utan att tänka igenom ev konsekvens först eftersom en av fotsoldaterna satt kvar i den...
Nej, man ska nog vara lite försiktig med vem man försöker läxa upp med kastade milkshakes och liknande som var upp lite tidigare…
Det är bara mysigt och positivt med olika kulturer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Lessmog skrev:
joel80 skrev:
Bra förslag men kan kanske vara svårt att få tillstånd för den kameraövervakningen då det väl oftast är mark som allmänheten har tillgång till...?
Glädjedödare där! ;)

Edit:
Men vänta lite nu, Tesla har ju utmärkta förbindelser i Kina ... ? Bild
BildBildBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av DanneB »

martinot skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Är det Jänkaren eller Tysken du tycker borde flytta på sig??
Båda två.

En laddplats är inte VIP-parkering för elbilsägare, utan just en plats att ladda bilen på.
Ofattbart hur ofta man ser sådant. Använder folk ens det som finns mellan axlarna?
Tar frugans bil och parkerar nere vid bensinstationens pump några timmar, det blir bra.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av PoloPrinsen »

Då de flesta svenskar är väldigt känsliga för att göra bort sig inför andra så borde det fungera ypperligt att man först tar reda på regnummer (ev även ägarens namn såklart) och sen så gör man som Edvin gör i samåkningsavsnittet av full frys vid 3.12 minuter in i detta YTklipp då någon har felparkerat.

Se, hör och vid behov ta efter;

https://youtu.be/dDcXbOEDyUM?t=192

MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mikebike »

DanneB skrev:
martinot skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Är det Jänkaren eller Tysken du tycker borde flytta på sig??
Båda två.

En laddplats är inte VIP-parkering för elbilsägare, utan just en plats att ladda bilen på.
Ofattbart hur ofta man ser sådant. Använder folk ens det som finns mellan axlarna?
Tar frugans bil och parkerar nere vid bensinstationens pump några timmar, det blir bra.
Fyra laddplatser, två bilar som laddar.
20220527_141252.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Släpp ur luften ur däcken! :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Släpp ur luften ur däcken! :D
…ja, det gör ju att de kommer snabbare därifrån. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
kenjon skrev:
Släpp ur luften ur däcken! :D
…ja, det gör ju att de kommer snabbare därifrån. :roll:
Risken är ju att även din bil tappar luften. Trots att du laddar.
Det kan kännas bättre för stunden men på sikt slutar det bara utför. Man vet inte vad det är för sjuka människor man ger sig på.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

mikebike skrev:
DanneB skrev:
martinot skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Är det Jänkaren eller Tysken du tycker borde flytta på sig??
Båda två.

En laddplats är inte VIP-parkering för elbilsägare, utan just en plats att ladda bilen på.
Ofattbart hur ofta man ser sådant. Använder folk ens det som finns mellan axlarna?
Tar frugans bil och parkerar nere vid bensinstationens pump några timmar, det blir bra.
Fyra laddplatser, två bilar som laddar.
20220527_141252.jpg
Nu ser det ut som att det kanske finns andra platser utan laddmöjlighet som är lediga men om det inte gör det kan man ju inte hindra folk från att parkera där.
Jag skulle prova ladd vid Vilunda hallen i helgen, där finns 32 platser som man kan ladda på. 31st var upptagna med bilar som inte laddade, men till deras försvar var det inte många andra platser lediga så kunde låta bli att bli sur :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mikebike »

Pontus skrev:
mikebike skrev:
DanneB skrev:
martinot skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Är det Jänkaren eller Tysken du tycker borde flytta på sig??
Båda två.

En laddplats är inte VIP-parkering för elbilsägare, utan just en plats att ladda bilen på.
Ofattbart hur ofta man ser sådant. Använder folk ens det som finns mellan axlarna?
Tar frugans bil och parkerar nere vid bensinstationens pump några timmar, det blir bra.
Fyra laddplatser, två bilar som laddar.
20220527_141252.jpg
Nu ser det ut som att det kanske finns andra platser utan laddmöjlighet som är lediga men om det inte gör det kan man ju inte hindra folk från att parkera där.
Jag skulle prova ladd vid Vilunda hallen i helgen, där finns 32 platser som man kan ladda på. 31st var upptagna med bilar som inte laddade, men till deras försvar var det inte många andra platser lediga så kunde låta bli att bli sur :)
Det finns gott om andra platser, men då måste man kanske gå 50 eller 100 meter. Jag har f.ö. 450 meter att gå hem om jag laddar här.
Nej, man kan inte hindra folk att ställa sig där, bara vädja till deras moral. Inte mycket hopp för det i dagens samhälle. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av slugger75 »

Att bli icead är ju ett etablerat uttryck för när en ICE-bil blockerar en laddplats.

Men, vad ska vi kalla det när en elbil som är icke-Tesla blockerar fler än en laddplats på en SuC...?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av juristen »

slugger75 skrev:
Att bli icead är ju ett etablerat uttryck för när en ICE-bil blockerar en laddplats.

Men, vad ska vi kalla det när en elbil som är icke-Tesla blockerar fler än en laddplats på en SuC...?
Om den laddar och inte kan ställa sig på ett bättre sätt pga laddkontaktens placering så föreslår jag att vi kallar det "ett nödvändigt ont" och kategoriserar det i "lite svinn får man räkna med" eller "vi lever inte i en perfekt värld och det får man acceptera".
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Pontus skrev:
mikebike skrev:
DanneB skrev:
martinot skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Är det Jänkaren eller Tysken du tycker borde flytta på sig??
Båda två.

En laddplats är inte VIP-parkering för elbilsägare, utan just en plats att ladda bilen på.
Ofattbart hur ofta man ser sådant. Använder folk ens det som finns mellan axlarna?
Tar frugans bil och parkerar nere vid bensinstationens pump några timmar, det blir bra.
Fyra laddplatser, två bilar som laddar.
20220527_141252.jpg
Nu ser det ut som att det kanske finns andra platser utan laddmöjlighet som är lediga men om det inte gör det kan man ju inte hindra folk från att parkera där.
Jag skulle prova ladd vid Vilunda hallen i helgen, där finns 32 platser som man kan ladda på. 31st var upptagna med bilar som inte laddade, men till deras försvar var det inte många andra platser lediga så kunde låta bli att bli sur :)
De som jag har sett finns det en tilläggsskylt med texten "Endast pågående laddning". Svårt att se på bilden, men å andra sidan skiter väl de i den också. :x
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av slugger75 »

juristen skrev:
slugger75 skrev:
Att bli icead är ju ett etablerat uttryck för när en ICE-bil blockerar en laddplats.

Men, vad ska vi kalla det när en elbil som är icke-Tesla blockerar fler än en laddplats på en SuC...?
Om den laddar och inte kan ställa sig på ett bättre sätt pga laddkontaktens placering så föreslår jag att vi kallar det "ett nödvändigt ont" och kategoriserar det i "lite svinn får man räkna med" eller "vi lever inte i en perfekt värld och det får man acceptera".
Ok ja Tesla har inte heller något bra namn för det, när de beskriver hur det beteendet inte är tillåtet:

”Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.”

Men de håller inte med dig om att man ska acceptera det.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
De som jag har sett finns det en tilläggsskylt med texten "Endast pågående laddning". Svårt att se på bilden, men å andra sidan skiter väl de i den också. :x
Nej, skylten som sitter där betyder att parkering bara är tillåten för laddbara bilar. En Tesla eller en Lynk & Co kan alltså stå där (i 12 timmar) utan att ladda.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jak »

slugger75 skrev:
Att bli icead är ju ett etablerat uttryck för när en ICE-bil blockerar en laddplats.

Men, vad ska vi kalla det när en elbil som är icke-Tesla blockerar fler än en laddplats på en SuC...?
Den står EVägen.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av SwedishAdvocate »

jak skrev:
slugger75 skrev:
Att bli icead är ju ett etablerat uttryck för när en ICE-bil blockerar en laddplats.

Men, vad ska vi kalla det när en elbil som är icke-Tesla blockerar fler än en laddplats på en SuC...?
Den står EVägen.
evad/EVad

Eller hybridad om det är en laddbar hybrid.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar