Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

Hur länge ska det här få pågå utan straff?
20210109_125725.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Hur länge ska det här få pågå utan straff?
Beror på om det sitter en T24-skylt eller ej vid platsen vilket inte framkommer av bilden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur länge ska det här få pågå utan straff?
Beror på om det sitter en T24-skylt eller ej vid platsen vilket inte framkommer av bilden.
Jo men oavsett skylt eller inte, har man 70%av parkeringen ledigt behöver man inte vara idiot och sabba för någon som kanske måste ladda. Har man körkort borde man kunna tänka själv lite.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Curik »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur länge ska det här få pågå utan straff?
Beror på om det sitter en T24-skylt eller ej vid platsen vilket inte framkommer av bilden.
Jo men oavsett skylt eller inte, har man 70%av parkeringen ledigt behöver man inte vara idiot och sabba för någon som kanske måste ladda. Har man körkort borde man kunna tänka själv lite.
Alltid svårt att avgöra hur mycket av parkeringen som var ledig när muppen parkerade där, eller hur? Det kan ju ha varit knökfullt.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Wahll »

nek0 skrev:
Hur länge ska det här få pågå utan straff?
Tror det kommer pågå så länge det är väldigt få laddstolpar så att man kan göra någon riktigt irriterad genom att medvetet ställa sig fel med vetskapen om att man i de flesta fall har lagen på sin sida.
Det är ju sällan man ser någon ICEa på SuC exempelvis, ( även om det förekommer givetvis).

Lösning
1. Installera 10 laddpunkter på varje större parkering, på de absolut sämsta platserna.
2. Skylta rätt, att felparkeringsavgifter kommer utfärdas, för bilar som inte har anslutit kabeln.
3. Var övertydlig med markeringar.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

Wahll skrev:
nek0 skrev:
Hur länge ska det här få pågå utan straff?
Tror det kommer pågå så länge det är väldigt få laddstolpar så att man kan göra någon riktigt irriterad genom att medvetet ställa sig fel med vetskapen om att man i de flesta fall har lagen på sin sida.
Det är ju sällan man ser någon ICEa på SuC exempelvis, ( även om det förekommer givetvis).

Lösning
1. Installera 10 laddpunkter på varje större parkering, på de absolut sämsta platserna.
2. Skylta rätt, att felparkeringsavgifter kommer utfärdas, för bilar som inte har anslutit kabeln.
3. Var övertydlig med markeringar.
Samma parkering bilden tagen från andra hållet . Måste man ha några andra skyltar för att fatta att det är en laddplats?
IMG_1835.JPG
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Klintan »

Skyltningen är rätt, gäller bara att pvakterna utfärdar kontrollavgift så lär nog de flesta lära sig. Här i Lidköping har de flesta lärt sig och det är inte längre något problem, efter att några fick lära sig den hårda vägen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

Klintan skrev:
Skyltningen är rätt, gäller bara att pvakterna utfärdar kontrollavgift så lär nog de flesta lära sig. Här i Lidköping har de flesta lärt sig och det är inte längre något problem, efter att några fick lära sig den hårda vägen.
Gillar Lidköping :) .
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Skyltningen är rätt, gäller bara att pvakterna utfärdar kontrollavgift så lär nog de flesta lära sig. Här i Lidköping har de flesta lärt sig och det är inte längre något problem, efter att några fick lära sig den hårda vägen.
Precis. Det var ett problem i Lidköping fram tills för ett par-tre år sedan. Det stod avgasbilar på torgets enda två laddplatser hela tiden. Och jag har själv vid flera tillfällen "hänvisat" fossilbilister till andra parkeringsrutor.
Nu är det länge sedan jag har sett rena avgasbilar parkera där.
Men samtidigt är båda laddplatserna numera i princip alltid upptagna av främst laddhybrider, men också av allt fler elbilar. Det är mycket sällan ledigt nuförtiden. Ice-bilar har liksom ingen chans att parkera där längre. Hela parkeringen kan vara tom och likt förbannat är båda laddplatserna upptagna. Antalet laddbara bilar har ökat enormt, men antalet laddplatser är fortfarande samma som för flera år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Elix747 »

Inte lätt att ladda här inte. 1 av 28 med inkopplad sladd. Tyvärr dålig skyltning.
Har bett om bättre skyltar.
87D01643-8F41-42E5-A4CE-47CDD8634C5D.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Inte lätt att ladda här inte. 1 av 28 med inkopplad sladd. Tyvärr dålig skyltning.
Har bett om bättre skyltar.
87D01643-8F41-42E5-A4CE-47CDD8634C5D.jpeg
Trist, men tror inte skyltar hjälper. Måste nog (tyvärr) handla om böter för att fungera effektivt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tuggback
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 feb 2021 14:04
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/lars20265

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tuggback »

Ser ofta Laddhybrider/elbilar som står på laddplatser utan sladd. Verkar som att vissa bilister ser det som att det är reserverat för laddbara bilar istället för laddande bilar.
Tesla Model Y Performance svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av martinot »

Tuggback skrev:
Ser ofta Laddhybrider/elbilar som står på laddplatser utan sladd. Verkar som att vissa bilister ser det som att det är reserverat för laddbara bilar istället för laddande bilar.
Lika illa, och borde ge lika stora böter som ICE-bilar. Tar onödig plats från de som vill kunna ladda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Jag får skriva ut en massa små lappar och ha i bilen, som jag kan sätta under deras vindrutetorkare.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av pejvic »

I Stockholm går de på rätt hårt iallafall. Kanske lite väl hårt eftersom de flesta laddplatser gapar tomma i innerstan. Men det borde kunna sprida sig ut i landet. Extra höga böter borde det ju vara att ta en laddplats med en fossilfri där det finns få laddplatser.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Föredömligt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Gillas! :)
750 tror jag dom tog i Bollnäs, bra det också :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HerrNilsson »

Inte jag och inte ice'ad men ändå... :mrgreen:
EzyKgGXXIAUQpJy.jpeg
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av martinot »

HerrNilsson skrev:
Inte jag och inte ice'ad men ändå... :mrgreen:

Bild
Skandal och så dåligt - känns ju nästan som han blockerat alla tre platser medvetet för att visa sig stöddig! :(

Trist! Sådant här som får både elbilsägare och Porscheägare att framstå som idioter. :evil:

Det positiva med Tesla är ju att de flesta Teslägare verkar vara schysstare och inte stöka till de för andra (iaf. inte på SuC som jag sett någonsin).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Klintan »

HerrNilsson skrev:
Inte jag och inte ice'ad men ändå... :mrgreen:
EzyKgGXXIAUQpJy.jpeg
För kort kabel för ladduttagets placering?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Ladduttaget är väl dessutom på andra sidan, dvs mot oss i bilden, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av martinot »

Ja, plus att om man kikar på de långa kablarna på laddarna så borde de verkligen räcka fint oavsett elbil och även om man parkerar normalt (bara tar upp sin egna ruta, istället för alla tre).

Röstar på en idiot; antingen en som inte kan parkera, eller en som demonstrativt skiter medvetet i alla andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Kul om någon klämmer sig in bakom honom, då blir han stående där tills bilen framför åker.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Klintan »

Bjelke skrev:
Ladduttaget är väl dessutom på andra sidan, dvs mot oss i bilden, eller?
Nej, på vänster sida bara AC, CCS (+AC) på höger sida.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
Bjelke skrev:
Ladduttaget är väl dessutom på andra sidan, dvs mot oss i bilden, eller?
Nej, på vänster sida bara AC, CCS (+AC) på höger sida.
Aha då mindes jag fel på den punkten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar