Fyra laddplatser, två bilar som laddar.
[En bild. Se föregående sida i tråden.]
Nu ser det ut som att det kanske finns andra platser utan laddmöjlighet som är lediga men om det inte gör det kan man ju inte hindra folk från att parkera där.
Jag skulle prova ladd vid Vilunda hallen i helgen, där finns 32 platser som man kan ladda på. 31st var upptagna med bilar som inte laddade, men till deras försvar var det inte många andra platser lediga så kunde låta bli att bli sur
De som jag har sett finns det en tilläggsskylt med texten "Endast pågående laddning". Svårt att se på bilden, men å andra sidan skiter väl de i den också.
Förslag:
1. Skapa en lobbygrupp. Tänk Riksförbundet M Sverige (fd. Motormännens riksförbund) eller Gröna bilister. Eller gå med i Riksförbundet M Sverige eller Gröna Bilister och skapa en 'Task force' inom en av dessa organisationer.
2. Lägg X antal timmar i månaden på att försöka få till en förändring i samhället.
Förslag på saker som behöver förändras:
a) Endast bilar som kan ladda ska få stå på parkeringsplatser avsedda för laddning av laddbar bil.
b) Införandet av rejäla konsekvenser för brott mot a) ovan. Förslagsvis införs en 'hotline' till 'Jourhavande P-lisa' dit man kan ringa för att anmälan bilar som felparkerat. 'Jourhavande P-lisa' kommenderar då genast dit en P-vaktskollega som genast cyklar/åker elskoter/taxi/tjänstebil till platsen och lappar den felparkerade bilen. Förslagsvis med minst dubbla bötesbeloppet. Därefter ringer samma P-vakt genast till en bärgare som skyndsamt kommer och forslar bort den felparkerade bilen.
c) [Fritt fram att addera en eller flera andra förbättringar som behövs.]
a) Endast bilar som kan ladda ska få stå på parkeringsplatser avsedda för laddning av laddbar bil.
Nej, endast bilar som laddas. Laddplatserna skall inte vara VIP-parkeringar för laddbara bilar som någon skrev.
Det är rätt frustrerande att det står i appen att det finns två eller tre lediga uttag, men när man kommer fram står det bilar på alla platser.
Fyra laddplatser, två bilar som laddar.
[En bild. Se föregående sida i tråden.]
Nu ser det ut som att det kanske finns andra platser utan laddmöjlighet som är lediga men om det inte gör det kan man ju inte hindra folk från att parkera där.
Jag skulle prova ladd vid Vilunda hallen i helgen, där finns 32 platser som man kan ladda på. 31st var upptagna med bilar som inte laddade, men till deras försvar var det inte många andra platser lediga så kunde låta bli att bli sur
De som jag har sett finns det en tilläggsskylt med texten "Endast pågående laddning". Svårt att se på bilden, men å andra sidan skiter väl de i den också.
Förslag:
1. Skapa en lobbygrupp. Tänk Riksförbundet M Sverige (fd. Motormännens riksförbund) eller Gröna bilister. Eller gå med i Riksförbundet M Sverige eller Gröna Bilister och skapa en 'Task force' inom en av dessa organisationer.
2. Lägg X antal timmar i månaden på att försöka få till en förändring i samhället.
Förslag på saker som behöver förändras:
a) Endast bilar som kan ladda ska få stå på parkeringsplatser avsedda för laddning av laddbar bil.
b) Införandet av rejäla konsekvenser för brott mot a) ovan. Förslagsvis införs en 'hotline' till 'Jourhavande P-lisa' dit man kan ringa för att anmälan bilar som felparkerat. 'Jourhavande P-lisa' kommenderar då genast dit en P-vaktskollega som genast cyklar/åker elskoter/taxi/tjänstebil till platsen och lappar den felparkerade bilen. Förslagsvis med minst dubbla bötesbeloppet. Därefter ringer samma P-vakt genast till en bärgare som skyndsamt kommer och forslar bort den felparkerade bilen.
c) [Fritt fram att addera en eller flera andra förbättringar som behövs.]
Jourhavande P-lisa hade vi i Bollnäs och det funkade riktigt bra (och genererade bra med pengar
åt kommunen)
Vi har väldigt "aggressiva" parkeringsvakter i Solna, men så länge skyltningen betyder att det är fritt fram att parkera 12 timmar på en laddplats utan att ladda så hjälper inte det.
Vi har väldigt "aggressiva" parkeringsvakter i Solna, men så länge skyltningen betyder att det är fritt fram att parkera 12 timmar på en laddplats utan att ladda så hjälper inte det.
Fast i Solna är det väl skyltat med "pågående laddning"-skylten? Inte att det står pågående laddning utan den med bild. Förklaringen förut till varför det inte lappas är att det är en övergångsperiod där man ska ge alla tid att lära sig nya skyltarna och platserna. Men nu har det gått över ett halvår...
Vi har väldigt "aggressiva" parkeringsvakter i Solna, men så länge skyltningen betyder att det är fritt fram att parkera 12 timmar på en laddplats utan att ladda så hjälper inte det.
Fast i Solna är det väl skyltat med "pågående laddning"-skylten? Inte att det står pågående laddning utan den med bild. Förklaringen förut till varför det inte lappas är att det är en övergångsperiod där man ska ge alla tid att lära sig nya skyltarna och platserna. Men nu har det gått över ett halvår...
Det är skyltat med "Endast laddbara bilar" och tilläggssskylt 12 timmar.
Globen just nu. Två som ska skämmas - dessutom på 11kW-platserna som jag hade behövt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Och direkt svar från Fourservice när jag mejlar dem:
Hej Mats.
Det här är nånting vi tyvärr missat.
Någon av oss på företaget har såklart pakerat fel av misstag. Vi åker och flyttar på den. Ledsen för det!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Globen just nu. Två som ska skämmas - dessutom på 11kW-platserna som jag hade behövt.
E0092B7A-5B40-425F-AEF6-214668010B35.jpeg
788C553C-9A83-4114-92B6-DCE9AB71325F.jpeg
Den TGE58Z är väl en hybrid åtminstone?
Inte inkopplad. Vilket retar mig ännu mer.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Tänkte med denna bild även visa att Tesla-förare inte är perfekta föredömen...
Idag på Gränby Centrum i Uppsala, man använder inte sin egen sladd utan tar parkeringen bredvid så man mer eller mindre blockerar en plats genom att det inte finns uttag för den tomma platsen.
Den plats som är mellan stolparna är bästa platsen här, man slipper dörruppslag på bilen.
Tänkte med denna bild även visa att Tesla-förare inte är perfekta föredömen...
Idag på Gränby Centrum i Uppsala, man använder inte sin egen sladd utan tar parkeringen bredvid så man mer eller mindre blockerar en plats genom att det inte finns uttag för den tomma platsen.
Den plats som är mellan stolparna är bästa platsen här, man slipper dörruppslag på bilen.
tesla.jpg
Antagligen stod det nån som inte laddade på platsen rakt fram, därav denna lösning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tänkte med denna bild även visa att Tesla-förare inte är perfekta föredömen...
Idag på Gränby Centrum i Uppsala, man använder inte sin egen sladd utan tar parkeringen bredvid så man mer eller mindre blockerar en plats genom att det inte finns uttag för den tomma platsen.
Den plats som är mellan stolparna är bästa platsen här, man slipper dörruppslag på bilen.
tesla.jpg
Antagligen stod det nån som inte laddade på platsen rakt fram, därav denna lösning.
Fast varför kan han inte använda uttaget som är avsett för den platsen han står på, kan man ju fundera på.
Tänkte med denna bild även visa att Tesla-förare inte är perfekta föredömen...
Idag på Gränby Centrum i Uppsala, man använder inte sin egen sladd utan tar parkeringen bredvid så man mer eller mindre blockerar en plats genom att det inte finns uttag för den tomma platsen.
Den plats som är mellan stolparna är bästa platsen här, man slipper dörruppslag på bilen.
tesla.jpg
Antagligen stod det nån som inte laddade på platsen rakt fram, därav denna lösning.
Fast varför kan han inte använda uttaget som är avsett för den platsen han står på, kan man ju fundera på.
Trasigt?
Jag gjorde något liknande i måndags. Uttaget vid min plats var ur funktion, så jag använde det andra.
Tänkte med denna bild även visa att Tesla-förare inte är perfekta föredömen...
Idag på Gränby Centrum i Uppsala, man använder inte sin egen sladd utan tar parkeringen bredvid så man mer eller mindre blockerar en plats genom att det inte finns uttag för den tomma platsen.
Den plats som är mellan stolparna är bästa platsen här, man slipper dörruppslag på bilen.
tesla.jpg
Antagligen stod det nån som inte laddade på platsen rakt fram, därav denna lösning.
Fast varför kan han inte använda uttaget som är avsett för den platsen han står på, kan man ju fundera på.
Det uttaget kanske var trasigt och han orkade inte parkera om, han kanske backade för nära väggen och var för tjock för att gå bakom bilen och för lat för att köra fram lite, han ville inte att spiralkabeln skulle skrapa mot lacken på bilen som den väl antagligen skulle göra om man drog den åt andra hållet. Finns säkert fler anledningar. Så länge skyltningen inte anvisar till ett visst uttag är man utlämnad till att folk ska visa hänsyn, och dessvärre finns det många som inte gör det.
Igår kväll skulle jag ladda inför dagens långfärd. Den närmaste laddstolpen har två uttag. Där hade tre (3) ICE lyckats klämma in sig. D.v.s. även om den bakersta och den främsta av bilarna hade flyttat på sig hade det blivit ganska långt till stolpen.
Utanför Best Western Plus i Fredericia (på Danska fastlandet vid bron över Lilla Bält), stod där hela natten. Sista laddaren och en till Tesla på parkeringen på en vanlig plats.
Hotellet sa att de inte kunde göra nåt, trots att de kräver namn och registreringsnummer för bilarna som ska stå på deras parkering...
Efter drygt 600 mil till bla. Cannes är min slutsats att destinationsladdning är ett lotteri hos de stora hotellkedjorna oavsett om de säger att man har en plats reserverad (som Holiday Inn i Stuttgart där en Mach-E just åkte) eller att det är omöjligt att boka men nästan alltid ledigt (som bla. här). På de mindre hotellen vi bott på har det däremot alltid funkat på alla resor vi varit på.
Undvik förresten oavsett familjerummen på det här hotellet, de har en våningssäng med granitmadrasser. Funkar kanske upp till tioårsåldern men vi bokade för fyra vuxna...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Utanför Best Western Plus i Fredericia (på Danska fastlandet vid bron över Lilla Bält), stod där hela natten. Sista laddaren och en till Tesla på parkeringen på en vanlig plats.
Hotellet sa att de inte kunde göra nåt, trots att de kräver namn och registreringsnummer för bilarna som ska stå på deras parkering...
Efter drygt 600 mil till bla. Cannes är min slutsats att destinationsladdning är ett lotteri hos de stora hotellkedjorna oavsett om de säger att man har en plats reserverad (som Holiday Inn i Stuttgart där en Mach-E just åkte) eller att det är omöjligt att boka men nästan alltid ledigt (som bla. här). På de mindre hotellen vi bott på har det däremot alltid funkat på alla resor vi varit på.
Undvik förresten oavsett familjerummen på det här hotellet, de har en våningssäng med granitmadrasser. Funkar kanske upp till tioårsåldern men vi bokade för fyra vuxna...
Utanför Best Western Plus i Fredericia (på Danska fastlandet vid bron över Lilla Bält), stod där hela natten. Sista laddaren och en till Tesla på parkeringen på en vanlig plats.
Hotellet sa att de inte kunde göra nåt, trots att de kräver namn och registreringsnummer för bilarna som ska stå på deras parkering...
Efter drygt 600 mil till bla. Cannes är min slutsats att destinationsladdning är ett lotteri hos de stora hotellkedjorna oavsett om de säger att man har en plats reserverad (som Holiday Inn i Stuttgart där en Mach-E just åkte) eller att det är omöjligt att boka men nästan alltid ledigt (som bla. här). På de mindre hotellen vi bott på har det däremot alltid funkat på alla resor vi varit på.
Undvik förresten oavsett familjerummen på det här hotellet, de har en våningssäng med granitmadrasser. Funkar kanske upp till tioårsåldern men vi bokade för fyra vuxna...
…eller norska Teslor. Två rullade in vid 19-tiden och tog bägge laddplatserna på hotellet i Dronninglund på Jylland - vilket också var de sista parkeringsplatserna på hotellet. Jag hade laddat till 80 % och tänkte ladda de sista 20 % inför avfärden morgonen efter och flyttade mig när jag var klar då vid 19 till en gratis parkering vid snabbköpet två kvarter bort. Morgonen efter vid 06 var jag uppe för att ladda det sista men där stod teslorna kvar - laddade ej…
Vid kl 09 mötte jag en norrman i korridoren och frågade om det var hans tesla där ute. Han svarade aggressivt ja vadådå. Jag frågade varför bilen stod på laddplatsen halva natten utan att ladda och påtalade att det var egoistiskt och att fler behövde ladda. Han svarade bara Whatever och svor nåt och gick in på sitt rum. Sen rullade bilarna iväg efter kl 10…
Jag hade hittat annat laddatälle på andra sidan byn (enda 11 kw förutom de två på hotellet). Man undrar om det varit lika mkt whatever från idiotens sida om han och hans kompis rullade in där vid 19 och såg att bägge laddarna var upptagna av andra bilar (min då som inte laddade…). Tänk att inte ens elbilsförare i samma sits kan visa hyfs. Familjefäder med småbarn och cyklar på kroken som beter sig. Hotellet ryckte på axlarna trots skyltar vid laddplatserna om att man bara fick stå där om man laddar…
Utanför Best Western Plus i Fredericia (på Danska fastlandet vid bron över Lilla Bält), stod där hela natten. Sista laddaren och en till Tesla på parkeringen på en vanlig plats.
Hotellet sa att de inte kunde göra nåt, trots att de kräver namn och registreringsnummer för bilarna som ska stå på deras parkering...
Efter drygt 600 mil till bla. Cannes är min slutsats att destinationsladdning är ett lotteri hos de stora hotellkedjorna oavsett om de säger att man har en plats reserverad (som Holiday Inn i Stuttgart där en Mach-E just åkte) eller att det är omöjligt att boka men nästan alltid ledigt (som bla. här). På de mindre hotellen vi bott på har det däremot alltid funkat på alla resor vi varit på.
Undvik förresten oavsett familjerummen på det här hotellet, de har en våningssäng med granitmadrasser. Funkar kanske upp till tioårsåldern men vi bokade för fyra vuxna...
…eller norska Teslor. Två rullade in vid 19-tiden och tog bägge laddplatserna på hotellet i Dronninglund på Jylland - vilket också var de sista parkeringsplatserna på hotellet. Jag hade laddat till 80 % och tänkte ladda de sista 20 % inför avfärden morgonen efter och flyttade mig när jag var klar då vid 19 till en gratis parkering vid snabbköpet två kvarter bort. Morgonen efter vid 06 var jag uppe för att ladda det sista men där stod teslorna kvar - laddade ej…
Vid kl 09 mötte jag en norrman i korridoren och frågade om det var hans tesla där ute. Han svarade aggressivt ja vadådå. Jag frågade varför bilen stod på laddplatsen halva natten utan att ladda och påtalade att det var egoistiskt och att fler behövde ladda. Han svarade bara Whatever och svor nåt och gick in på sitt rum. Sen rullade bilarna iväg efter kl 10…
Jag hade hittat annat laddatälle på andra sidan byn (enda 11 kw förutom de två på hotellet). Man undrar om det varit lika mkt whatever från idiotens sida om han och hans kompis rullade in där vid 19 och såg att bägge laddarna var upptagna av andra bilar (min då som inte laddade…). Tänk att inte ens elbilsförare i samma sits kan visa hyfs. Familjefäder med småbarn och cyklar på kroken som beter sig. Hotellet ryckte på axlarna trots skyltar vid laddplatserna om att man bara fick stå där om man laddar…
Var de inte inkopplade eller hade de laddar klart?
Utanför Best Western Plus i Fredericia (på Danska fastlandet vid bron över Lilla Bält), stod där hela natten. Sista laddaren och en till Tesla på parkeringen på en vanlig plats.
Hotellet sa att de inte kunde göra nåt, trots att de kräver namn och registreringsnummer för bilarna som ska stå på deras parkering...
Efter drygt 600 mil till bla. Cannes är min slutsats att destinationsladdning är ett lotteri hos de stora hotellkedjorna oavsett om de säger att man har en plats reserverad (som Holiday Inn i Stuttgart där en Mach-E just åkte) eller att det är omöjligt att boka men nästan alltid ledigt (som bla. här). På de mindre hotellen vi bott på har det däremot alltid funkat på alla resor vi varit på.
Undvik förresten oavsett familjerummen på det här hotellet, de har en våningssäng med granitmadrasser. Funkar kanske upp till tioårsåldern men vi bokade för fyra vuxna...
…eller norska Teslor. Två rullade in vid 19-tiden och tog bägge laddplatserna på hotellet i Dronninglund på Jylland - vilket också var de sista parkeringsplatserna på hotellet. Jag hade laddat till 80 % och tänkte ladda de sista 20 % inför avfärden morgonen efter och flyttade mig när jag var klar då vid 19 till en gratis parkering vid snabbköpet två kvarter bort. Morgonen efter vid 06 var jag uppe för att ladda det sista men där stod teslorna kvar - laddade ej…
Vid kl 09 mötte jag en norrman i korridoren och frågade om det var hans tesla där ute. Han svarade aggressivt ja vadådå. Jag frågade varför bilen stod på laddplatsen halva natten utan att ladda och påtalade att det var egoistiskt och att fler behövde ladda. Han svarade bara Whatever och svor nåt och gick in på sitt rum. Sen rullade bilarna iväg efter kl 10…
Jag hade hittat annat laddatälle på andra sidan byn (enda 11 kw förutom de två på hotellet). Man undrar om det varit lika mkt whatever från idiotens sida om han och hans kompis rullade in där vid 19 och såg att bägge laddarna var upptagna av andra bilar (min då som inte laddade…). Tänk att inte ens elbilsförare i samma sits kan visa hyfs. Familjefäder med småbarn och cyklar på kroken som beter sig. Hotellet ryckte på axlarna trots skyltar vid laddplatserna om att man bara fick stå där om man laddar…
Inte för att vara sådan så går nog ingen upp vid 4 om bilen skulle vara fulladdad då men absolut om någon säger det till mig. Jag går,upp vid 5 så då hade jag flyttat om det var fulladdat, du vet tesla ägare.
Utanför Best Western Plus i Fredericia (på Danska fastlandet vid bron över Lilla Bält), stod där hela natten. Sista laddaren och en till Tesla på parkeringen på en vanlig plats.
Hotellet sa att de inte kunde göra nåt, trots att de kräver namn och registreringsnummer för bilarna som ska stå på deras parkering...
Efter drygt 600 mil till bla. Cannes är min slutsats att destinationsladdning är ett lotteri hos de stora hotellkedjorna oavsett om de säger att man har en plats reserverad (som Holiday Inn i Stuttgart där en Mach-E just åkte) eller att det är omöjligt att boka men nästan alltid ledigt (som bla. här). På de mindre hotellen vi bott på har det däremot alltid funkat på alla resor vi varit på.
Undvik förresten oavsett familjerummen på det här hotellet, de har en våningssäng med granitmadrasser. Funkar kanske upp till tioårsåldern men vi bokade för fyra vuxna...
…eller norska Teslor. Två rullade in vid 19-tiden och tog bägge laddplatserna på hotellet i Dronninglund på Jylland - vilket också var de sista parkeringsplatserna på hotellet. Jag hade laddat till 80 % och tänkte ladda de sista 20 % inför avfärden morgonen efter och flyttade mig när jag var klar då vid 19 till en gratis parkering vid snabbköpet två kvarter bort. Morgonen efter vid 06 var jag uppe för att ladda det sista men där stod teslorna kvar - laddade ej…
Vid kl 09 mötte jag en norrman i korridoren och frågade om det var hans tesla där ute. Han svarade aggressivt ja vadådå. Jag frågade varför bilen stod på laddplatsen halva natten utan att ladda och påtalade att det var egoistiskt och att fler behövde ladda. Han svarade bara Whatever och svor nåt och gick in på sitt rum. Sen rullade bilarna iväg efter kl 10…
Jag hade hittat annat laddatälle på andra sidan byn (enda 11 kw förutom de två på hotellet). Man undrar om det varit lika mkt whatever från idiotens sida om han och hans kompis rullade in där vid 19 och såg att bägge laddarna var upptagna av andra bilar (min då som inte laddade…). Tänk att inte ens elbilsförare i samma sits kan visa hyfs. Familjefäder med småbarn och cyklar på kroken som beter sig. Hotellet ryckte på axlarna trots skyltar vid laddplatserna om att man bara fick stå där om man laddar…
Inte för att vara sådan så går nog ingen upp vid 4 om bilen skulle vara fulladdad då men absolut om någon säger det till mig. Jag går,upp vid 5 så då hade jag flyttat om det var fulladdat, du vet tesla ägare.
Nä kanske inte vid 04 nä… Man ser ju i appen när bilen beräknas bli klar. Men jag hade lätt flyttat mig vid 06. Då hade jag ställt klockan tidigt och gått upp och flyttat mig. Hotellet hade iaf 5 elbilar till. Packat med norrmän på väg till färjan i norra Jylland. Men de här killarna lät bilen stå fulladdad inkopplad på platsen mellan iaf 06-10.30. De stod och packade bilarna rätt länge. Tom en och en halv timme efter de blev tillsagda av mig. Men jag hade laddat ju så bråkade inte. Men attityden… Agressiviteten. Nonchalansen. Det var btw easeeladdare så jag såg ju tydligt att de lyste vitt och inte pulserade grönt.
Den siste tölpen är inte född än. Gäller i alla sammanhang. Så folk som blockerar laddplatser kommer alltid att finnas, oavsett om de är fossilbils- eller elbilsägare. Det enda som biter på dessa är ekonomiska incitament som trängselavgifter vid snabbladdare eller parkeringsböter vid destinationsladdare. Tycker att skyltningen som de infört i MOS är bra! En parkeringsförbudsskylt överst med tilläggstexten "gäller ej fordon med pågående laddning". Det var väl här i tråden som det publicerades en bild av det?