Köpa loss förmånsbil (MS)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alexsand
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 okt 2018 18:06

Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av alexsand »

Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?

Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Julleruff »

alexsand skrev:
Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?

Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.

Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.

Arbetsgivaren äger både risk och reward här.

Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.

Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Lessmog »

Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av tor »

Julleruff skrev:
alexsand skrev:
Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?

Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?

En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.

Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.

Arbetsgivaren äger både risk och reward här.

Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.

Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Många företag har ju en för företaget kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Julleruff »

tor skrev:
Julleruff skrev:
alexsand skrev:
Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?

Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?

En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.

Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.

Arbetsgivaren äger både risk och reward här.

Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.

Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Många företag har ju en för företaget kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.

Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.

Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.

Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.

Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av MWall »

Julleruff skrev:
Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.

Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.

Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.

Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.

Det råder viss begreppsförvirring här. Är vi säkra på att TS menar förmånsbil och inte personalbil? Jag har lite svårt att se skillnaden men det är väl mest att när det gäller personalbil tar den anställde risk/reward men för en förmånsbil ligger ansvaret på arbetsgivaren?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av tor »

Julleruff skrev:
tor skrev:
Julleruff skrev:
alexsand skrev:
Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?

Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?

En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.

Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.

Arbetsgivaren äger både risk och reward här.

Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.

Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Många företag har ju en för företaget kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.

Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.

Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.

Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.

Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.
Ok. Köper det. Men jag tror ändå det är personalbil TS avser?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av danni »

Lessmog skrev:
Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Lessmog skrev:
Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.
Har du inte redan tagit upp det här? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av yps »

danni skrev:
Lessmog skrev:
Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.
Skulle uppskattas :) Tror det är många egenföretagare som tagit bil med lågt restvärde som sen kan tänkas lösa ut den privat till ett "lågt" marknadsvärde :)
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Julleruff »

yps skrev:
danni skrev:
Lessmog skrev:
Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.
Skulle uppskattas :) Tror det är många egenföretagare som tagit bil med lågt restvärde som sen kan tänkas lösa ut den privat till ett "lågt" marknadsvärde :)
Fast det är ju ett annat ämne än denna tråden....
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
alexsand
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 okt 2018 18:06

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av alexsand »

Med definitionen från den här tråden så är det ”Personalbil” jag menar. Hade aldrig hört det begreppet tidigare, därav begreppsförvirringen. Vet inte om det rent skattetekniskt är någon skillnad mellan personalbil och förmånsbil, men kanske är skillnad i hur företaget ser på eventuell vinst/förlust som görs på bilen.

Känner mig fortfarande osäker på hur det faktiskt fungerar. Om jag förstått det rätt garanteras 50% restvärde vid leasing. Jag antar att det innebär att om marknadsvärdet är >50% så görs en ”vinst” av arbetsgivaren ifall den köper loss bilen för 50% och säljer till den anställda som haft personalbilen dyrare än så?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av ChristerSjo »

Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Erxon »

alexsand skrev:
Med definitionen från den här tråden så är det ”Personalbil” jag menar. Hade aldrig hört det begreppet tidigare, därav begreppsförvirringen. Vet inte om det rent skattetekniskt är någon skillnad mellan personalbil och förmånsbil, men kanske är skillnad i hur företaget ser på eventuell vinst/förlust som görs på bilen.

Känner mig fortfarande osäker på hur det faktiskt fungerar. Om jag förstått det rätt garanteras 50% restvärde vid leasing. Jag antar att det innebär att om marknadsvärdet är >50% så görs en ”vinst” av arbetsgivaren ifall den köper loss bilen för 50% och säljer till den anställda som haft personalbilen dyrare än så?
Jag har en personalbil där avtalet går ut i november, vi har bilarna genom NF Fleet och jag kommer få ett förslag från dem ifall jag vill köpa loss bilen. Det finns inget pris klart men det borde baseras på restvärde, hur mycket som betalats samt marknadsvärde.

Nu kommer jag till 99,9% inte köpa loss bilen, men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av mati »

alexsand skrev:
Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?

Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Är du egenföretagare? Min redovisningskille tyckte att jag skulle göra på följande sätt: Mitt företag köper loss bilen, dvs betalar restvärdet till leasingbolaget. Sedan köper jag bilen privat från mitt företag till marknadsvärde. Mellanskillnaden blir en vinst i företaget som jag sedan kan ta ut som aktieutdelning, dvs med lägre skatt än om jag hade tagit ut det som lön.
Jag gjorde i slutändan inte så, utan jag fortsätter leasa bilen istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Gustafsson »

Företaget kan ju köpa loss bilen (eget företag) och du fortsätter ha bilen som förmånsbil om man vill, men Teslor är fortfarande ganska dyra och momsavdraget vid fortsatt leasing är ganska mycket värt, så i egna företaget bör det vara i särklass billigast att fortsätta leasa och betala förmånsvärdet som nettolöneavdrag. Alla kostnader som däck, däckhotell, verkstad blir ju momsfritt med oskattade företagspengar. Värdeminskningen betalas ju också med oskattade pengar från företaget. Även den ganska dyra helförsäkringen som man behöver efter tre år blir ju något företaget får ta.
Har man inte eget företag beror ju ekvationen av hur man kan diskutera med sin arbetsgivare. Då kan man komma fram till samma som ovan eller något som är mycket sämre förstås.
Det kan löna sig att starta eget AB om man inte har det och jobba begränsat i det. Visst krångligt, men en elbil kan bidra till lönsamhet i ett sådant upplägg.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av pejvic »

mati skrev:
alexsand skrev:
Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?

Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Är du egenföretagare? Min redovisningskille tyckte att jag skulle göra på följande sätt: Mitt företag köper loss bilen, dvs betalar restvärdet till leasingbolaget. Sedan köper jag bilen privat från mitt företag till marknadsvärde. Mellanskillnaden blir en vinst i företaget som jag sedan kan ta ut som aktieutdelning, dvs med lägre skatt än om jag hade tagit ut det som lön.
Jag gjorde i slutändan inte så, utan jag fortsätter leasa bilen istället.
Precis så blev det för mig. Det uppstod en vinst på bilaffären på 120.000kr. Det ligger kvar som alla andra vinster som jag senare kan ta i lön eller dela ut eller vad jag nu vill göra.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Gustafsson »

Svårigheten är väl att balansera avbetalningarna med värdeminskningen så att restvärdet är likt marknadsvärdet. Om man satt ett lågt restvärde får man ju mer moms tillbaka under tiden man leasar förstås, firman får då en slant mer när bilen säljs, men har å andra sidan betalat mer (för mycket) för bilen under leasingen. Tror detta måste räknas på i varje enskilt fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Alternativt så avskaffar man hela konceptet med personalbil (ovan fall), och bara tillåter förmånsbil (dvs. de som använder och har behov av bilen i tjänsten).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Alternativt så avskaffar man hela konceptet med personalbil (ovan fall), och bara tillåter förmånsbil (dvs. de som använder och har behov av bilen i tjänsten).
Ja, det har ju urartat. Vill man behålla systemet med skatterabatt för bilar till löntagare tycker jag det borde gå att lösa i deklarationen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Leo »

Använder du ordet "Restskuld" på det som finns kvar att betala när leasingen går ut (eller tidigare) så blir det lättare att hålla isär tankarna.

Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.

Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.

Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).

Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Gustafsson »

Leo skrev:
Använder du ordet "Restskuld" på det som finns kvar att betala när leasingen går ut (eller tidigare) så blir det lättare att hålla isär tankarna.

Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.

Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.

Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).

Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Momsavdraget är väl 12,5%. Räntan på min leasing är 1,25%. Har jag tänkt fel?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Leo »

”Normala” billeasingräntor är ofta på 2,5-4%.

Säg att du köper en bil för 700”. Har en restskuld efter 3år på 300”. Dvs dina leasinginbetalningar under 3år är då ungefär 400”

Då är 1/2 momslyft ”värt” 0,1x400” =40” kr för företaget.

”Genomsnittliga” skulden är under samma period 500” (börjar på 700” och slutar på 300”)

Är då räntan 3%kanman säga att du betalar: 3år x 3% x 500” =45” i ränta plus div upplägg ings/faktureringsavgifter.

Dvs 1/2 momslyftet är ungefär samma som räntekostnaderna.

MEN sen kan man ju samtidigt istället investera bolagets likvid om de inte läggs på att köpa bilen kontant osv, tänka det som alternativkostnad, ta hänsyn till ev sämre 2:a värde osv (momssmittad)

Så inte riktigt enkelt på hur man vill räkna. Men många bolag med god likvid stående på 0%-företagskonton jagar efter det där 1/2 momslyftet som att det vore värt massor. Så leasar man bilen till 3,95% ränta och vips så var det inte så fördelaktigt trots allt. (Istället för att köpa den med pengar man redan har)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar