Köpa loss förmånsbil (MS)
Moderator: Redaktion
Köpa loss förmånsbil (MS)
Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.
Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.
Arbetsgivaren äger både risk och reward här.
Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.
Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
https://teslakalkylen.com/dashboard
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Många företag har ju en för företaget kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.Julleruff skrev:alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.
Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.
Arbetsgivaren äger både risk och reward här.
Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.
Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
tor skrev:Många företag har ju en för företaget kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.Julleruff skrev:alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.
Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.
Arbetsgivaren äger både risk och reward här.
Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.
Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.
Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.
Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.
Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Julleruff skrev:Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.
Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.
Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.
Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.
Det råder viss begreppsförvirring här. Är vi säkra på att TS menar förmånsbil och inte personalbil? Jag har lite svårt att se skillnaden men det är väl mest att när det gäller personalbil tar den anställde risk/reward men för en förmånsbil ligger ansvaret på arbetsgivaren?
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Ok. Köper det. Men jag tror ändå det är personalbil TS avser?Julleruff skrev:tor skrev:Många företag har ju en för företaget kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.Julleruff skrev:alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.
Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.
Arbetsgivaren äger både risk och reward här.
Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.
Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.
Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.
Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.
Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.Lessmog skrev:Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Har du inte redan tagit upp det här?danni skrev:Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.Lessmog skrev:Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Skulle uppskattas Tror det är många egenföretagare som tagit bil med lågt restvärde som sen kan tänkas lösa ut den privat till ett "lågt" marknadsvärdedanni skrev:Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.Lessmog skrev:Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Fast det är ju ett annat ämne än denna tråden....yps skrev:Skulle uppskattas Tror det är många egenföretagare som tagit bil med lågt restvärde som sen kan tänkas lösa ut den privat till ett "lågt" marknadsvärdedanni skrev:Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.Lessmog skrev:Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Med definitionen från den här tråden så är det ”Personalbil” jag menar. Hade aldrig hört det begreppet tidigare, därav begreppsförvirringen. Vet inte om det rent skattetekniskt är någon skillnad mellan personalbil och förmånsbil, men kanske är skillnad i hur företaget ser på eventuell vinst/förlust som görs på bilen.
Känner mig fortfarande osäker på hur det faktiskt fungerar. Om jag förstått det rätt garanteras 50% restvärde vid leasing. Jag antar att det innebär att om marknadsvärdet är >50% så görs en ”vinst” av arbetsgivaren ifall den köper loss bilen för 50% och säljer till den anställda som haft personalbilen dyrare än så?
Känner mig fortfarande osäker på hur det faktiskt fungerar. Om jag förstått det rätt garanteras 50% restvärde vid leasing. Jag antar att det innebär att om marknadsvärdet är >50% så görs en ”vinst” av arbetsgivaren ifall den köper loss bilen för 50% och säljer till den anställda som haft personalbilen dyrare än så?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Jag har en personalbil där avtalet går ut i november, vi har bilarna genom NF Fleet och jag kommer få ett förslag från dem ifall jag vill köpa loss bilen. Det finns inget pris klart men det borde baseras på restvärde, hur mycket som betalats samt marknadsvärde.alexsand skrev:Med definitionen från den här tråden så är det ”Personalbil” jag menar. Hade aldrig hört det begreppet tidigare, därav begreppsförvirringen. Vet inte om det rent skattetekniskt är någon skillnad mellan personalbil och förmånsbil, men kanske är skillnad i hur företaget ser på eventuell vinst/förlust som görs på bilen.
Känner mig fortfarande osäker på hur det faktiskt fungerar. Om jag förstått det rätt garanteras 50% restvärde vid leasing. Jag antar att det innebär att om marknadsvärdet är >50% så görs en ”vinst” av arbetsgivaren ifall den köper loss bilen för 50% och säljer till den anställda som haft personalbilen dyrare än så?
Nu kommer jag till 99,9% inte köpa loss bilen, men det är en annan sak.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Är du egenföretagare? Min redovisningskille tyckte att jag skulle göra på följande sätt: Mitt företag köper loss bilen, dvs betalar restvärdet till leasingbolaget. Sedan köper jag bilen privat från mitt företag till marknadsvärde. Mellanskillnaden blir en vinst i företaget som jag sedan kan ta ut som aktieutdelning, dvs med lägre skatt än om jag hade tagit ut det som lön.alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Jag gjorde i slutändan inte så, utan jag fortsätter leasa bilen istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Företaget kan ju köpa loss bilen (eget företag) och du fortsätter ha bilen som förmånsbil om man vill, men Teslor är fortfarande ganska dyra och momsavdraget vid fortsatt leasing är ganska mycket värt, så i egna företaget bör det vara i särklass billigast att fortsätta leasa och betala förmånsvärdet som nettolöneavdrag. Alla kostnader som däck, däckhotell, verkstad blir ju momsfritt med oskattade företagspengar. Värdeminskningen betalas ju också med oskattade pengar från företaget. Även den ganska dyra helförsäkringen som man behöver efter tre år blir ju något företaget får ta.
Har man inte eget företag beror ju ekvationen av hur man kan diskutera med sin arbetsgivare. Då kan man komma fram till samma som ovan eller något som är mycket sämre förstås.
Det kan löna sig att starta eget AB om man inte har det och jobba begränsat i det. Visst krångligt, men en elbil kan bidra till lönsamhet i ett sådant upplägg.
Har man inte eget företag beror ju ekvationen av hur man kan diskutera med sin arbetsgivare. Då kan man komma fram till samma som ovan eller något som är mycket sämre förstås.
Det kan löna sig att starta eget AB om man inte har det och jobba begränsat i det. Visst krångligt, men en elbil kan bidra till lönsamhet i ett sådant upplägg.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Precis så blev det för mig. Det uppstod en vinst på bilaffären på 120.000kr. Det ligger kvar som alla andra vinster som jag senare kan ta i lön eller dela ut eller vad jag nu vill göra.mati skrev:Är du egenföretagare? Min redovisningskille tyckte att jag skulle göra på följande sätt: Mitt företag köper loss bilen, dvs betalar restvärdet till leasingbolaget. Sedan köper jag bilen privat från mitt företag till marknadsvärde. Mellanskillnaden blir en vinst i företaget som jag sedan kan ta ut som aktieutdelning, dvs med lägre skatt än om jag hade tagit ut det som lön.alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Jag gjorde i slutändan inte så, utan jag fortsätter leasa bilen istället.
Haft alla 3/Y
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Svårigheten är väl att balansera avbetalningarna med värdeminskningen så att restvärdet är likt marknadsvärdet. Om man satt ett lågt restvärde får man ju mer moms tillbaka under tiden man leasar förstås, firman får då en slant mer när bilen säljs, men har å andra sidan betalat mer (för mycket) för bilen under leasingen. Tror detta måste räknas på i varje enskilt fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.ChristerSjo skrev:Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Alternativt så avskaffar man hela konceptet med personalbil (ovan fall), och bara tillåter förmånsbil (dvs. de som använder och har behov av bilen i tjänsten).Fredrik j skrev:Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.ChristerSjo skrev:Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Ja, det har ju urartat. Vill man behålla systemet med skatterabatt för bilar till löntagare tycker jag det borde gå att lösa i deklarationen.martinot skrev:Alternativt så avskaffar man hela konceptet med personalbil (ovan fall), och bara tillåter förmånsbil (dvs. de som använder och har behov av bilen i tjänsten).Fredrik j skrev:Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.ChristerSjo skrev:Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Använder du ordet "Restskuld" på det som finns kvar att betala när leasingen går ut (eller tidigare) så blir det lättare att hålla isär tankarna.
Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.
Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.
Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).
Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.
Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.
Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).
Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Nu: BMW i4 eDrive40 1000mil, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Momsavdraget är väl 12,5%. Räntan på min leasing är 1,25%. Har jag tänkt fel?Leo skrev:Använder du ordet "Restskuld" på det som finns kvar att betala när leasingen går ut (eller tidigare) så blir det lättare att hålla isär tankarna.
Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.
Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.
Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).
Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
”Normala” billeasingräntor är ofta på 2,5-4%.
Säg att du köper en bil för 700”. Har en restskuld efter 3år på 300”. Dvs dina leasinginbetalningar under 3år är då ungefär 400”
Då är 1/2 momslyft ”värt” 0,1x400” =40” kr för företaget.
”Genomsnittliga” skulden är under samma period 500” (börjar på 700” och slutar på 300”)
Är då räntan 3%kanman säga att du betalar: 3år x 3% x 500” =45” i ränta plus div upplägg ings/faktureringsavgifter.
Dvs 1/2 momslyftet är ungefär samma som räntekostnaderna.
MEN sen kan man ju samtidigt istället investera bolagets likvid om de inte läggs på att köpa bilen kontant osv, tänka det som alternativkostnad, ta hänsyn till ev sämre 2:a värde osv (momssmittad)
Så inte riktigt enkelt på hur man vill räkna. Men många bolag med god likvid stående på 0%-företagskonton jagar efter det där 1/2 momslyftet som att det vore värt massor. Så leasar man bilen till 3,95% ränta och vips så var det inte så fördelaktigt trots allt. (Istället för att köpa den med pengar man redan har)
Säg att du köper en bil för 700”. Har en restskuld efter 3år på 300”. Dvs dina leasinginbetalningar under 3år är då ungefär 400”
Då är 1/2 momslyft ”värt” 0,1x400” =40” kr för företaget.
”Genomsnittliga” skulden är under samma period 500” (börjar på 700” och slutar på 300”)
Är då räntan 3%kanman säga att du betalar: 3år x 3% x 500” =45” i ränta plus div upplägg ings/faktureringsavgifter.
Dvs 1/2 momslyftet är ungefär samma som räntekostnaderna.
MEN sen kan man ju samtidigt istället investera bolagets likvid om de inte läggs på att köpa bilen kontant osv, tänka det som alternativkostnad, ta hänsyn till ev sämre 2:a värde osv (momssmittad)
Så inte riktigt enkelt på hur man vill räkna. Men många bolag med god likvid stående på 0%-företagskonton jagar efter det där 1/2 momslyftet som att det vore värt massor. Så leasar man bilen till 3,95% ränta och vips så var det inte så fördelaktigt trots allt. (Istället för att köpa den med pengar man redan har)
Nu: BMW i4 eDrive40 1000mil, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil