Köpa loss förmånsbil (MS)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Alternativt så avskaffar man hela konceptet med personalbil (ovan fall), och bara tillåter förmånsbil (dvs. de som använder och har behov av bilen i tjänsten).
Ja, det har ju urartat. Vill man behålla systemet med skatterabatt för bilar till löntagare tycker jag det borde gå att lösa i deklarationen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Leo »

Använder du ordet "Restskuld" på det som finns kvar att betala när leasingen går ut (eller tidigare) så blir det lättare att hålla isär tankarna.

Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.

Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.

Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).

Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Gustafsson »

Leo skrev:
Använder du ordet "Restskuld" på det som finns kvar att betala när leasingen går ut (eller tidigare) så blir det lättare att hålla isär tankarna.

Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.

Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.

Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).

Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Momsavdraget är väl 12,5%. Räntan på min leasing är 1,25%. Har jag tänkt fel?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)

Inlägg av Leo »

”Normala” billeasingräntor är ofta på 2,5-4%.

Säg att du köper en bil för 700”. Har en restskuld efter 3år på 300”. Dvs dina leasinginbetalningar under 3år är då ungefär 400”

Då är 1/2 momslyft ”värt” 0,1x400” =40” kr för företaget.

”Genomsnittliga” skulden är under samma period 500” (börjar på 700” och slutar på 300”)

Är då räntan 3%kanman säga att du betalar: 3år x 3% x 500” =45” i ränta plus div upplägg ings/faktureringsavgifter.

Dvs 1/2 momslyftet är ungefär samma som räntekostnaderna.

MEN sen kan man ju samtidigt istället investera bolagets likvid om de inte läggs på att köpa bilen kontant osv, tänka det som alternativkostnad, ta hänsyn till ev sämre 2:a värde osv (momssmittad)

Så inte riktigt enkelt på hur man vill räkna. Men många bolag med god likvid stående på 0%-företagskonton jagar efter det där 1/2 momslyftet som att det vore värt massor. Så leasar man bilen till 3,95% ränta och vips så var det inte så fördelaktigt trots allt. (Istället för att köpa den med pengar man redan har)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar