Tjut från bakhjul

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Tjut från bakhjul

Inlägg av greenstreet »

Hej,

Har ett irriterande ljud från bakaxeln på min MS LR Raven -20. Uppstod för cirka 1,5 veckor sen och jag hade hoppats att det skulle lösa sig själv med lite bromsande och körande.

Det är ett tjutande/gnisslade ljud från bakaxeln. Frekvensen följer med hur fort hjulen snurrar. Jag var rätt säker på att det var skit på bromsarna/skivorna, men nu börjar jag bli osäker då det inte verkar släppa trots panikinbromsningar.

Ljudets styrka är så man hör det inne i bilen om man lyssnar noga. Det är väldigt tydligt att det följer med hastigheten.

Några tankar eller idéer? Kan man tvinga fram användandet av bromsarna bak på något sätt mer än kraftiga inbromsningar?

Tack på förhand.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tjut från bakhjul

Inlägg av taliz »

Har du provat att backa och bromsa?
Hur låter det då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tjut från bakhjul

Inlägg av lator »

Det bör ju inte vara slutväxeln på din relativt nya bil men svårt att veta utan att höra det...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Tjut från bakhjul

Inlägg av greenstreet »

taliz skrev:
Har du provat att backa och bromsa?
Hur låter det då?
Jag har provat, dock inte med någon direkt fart. Under tiden jag bromsar slutar det låta. Eller åtminstone låter det så lite att jag inte hör det inne i bilen. Då menar jag alltså bromsa med de fysiska bromsarna.

Måste laborera lite mer. Ska se om jag kan ragga upp någon som kan lyssna från utsidan i låg fart. Eller köra ännu fler hårda inbromsningar.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Tjut från bakhjul

Inlägg av greenstreet »

Återrapportering:

Har gjort flertalet hårda inbromsningar från +100km/h. Backat och bromsat med mera. Ingen framgång. Tyvärr låter det rent av värre nu.

Om jag kör sakta, framåt eller bakåt, så hörs det väldigt tydligt att det är vid ett visst läge på vänster bakhjul som ljudet uppstår. Blir att kontakta Tesla. Fortsättning följer.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Tjut från bakhjul

Inlägg av sven-labil »

Envist grus mellan bromsskölden och skivan? Kanske går att känna efter med ett buntband eller nåt och pilla loss med en skruvmejsel?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
RolloBollo
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 jul 2022 14:03

Re: Tjut från bakhjul

Inlägg av RolloBollo »

Kom du någon vart med detta? Jag har liknande problem
Skriv svar