Tysta däck till 21"?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Tysta däck till 21"?

Inlägg av MWall »

Sitter och funderar på vilka däck jag ska köpa till mina 21". Jag kan inte förmå mig att sälja dem ändå. The New Aero-fälgarna (19" smooth stealth) jag köpte på impuls i fredags är verkligen jättefina också men de får bli till vinterhjulen istället.

Jag har läst att man inte ska lägga alltför stor vikt vid decibelmärkningen eftersom det är ljud exteriört. Vissa hävdar att de som har lågt där har "vinklat" ljudet in mot hjulhuset (om det nu ens går) och att det leder till en bullrigare insida istället. Men det vet jag väldigt lite om.

Jag har beslutat mig för att kolla på kundbetygen på Bythjul istället. Vetenskapligt och bra! :lol: Finns inte ett jättestort utbud av 265/35-21 där så det kokar ner till dessa:

Däck, Ljudbetyg, Totalbetyg, Pris.
Goodyear Eagle F1 Assymetric 5, 4.4, 4.6, 2 943 SEK
Pirelli P-Zero Noise Cancelling System: 4.3 (4.2 utan NCS), 4.5, 2 510 SEK
Goodyear Eagle F1 Assymetric 3: 4.0, 4.4, 2 667 SEK
Michelin Pilot Sport 4 Acoustic: 3.9, 4.6, 3 272 SEK
Continental ContisportContact Contisilent: 3.3, 4.6, 2 853 SEK
Michelin Pilot Supersport Acoustic: 3.0, 4.3, 3 288 SEK


Lutar såklart Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 som verkligen verkar tysta på riktigt. Men Pirelli kanske inte är så dumt heller? Dessutom lite billigare. Dock hittar jag ej 245/35-21 med deras ljuddämpande NCS-teknik.

Från kundomdömen om Goodyear-däcket.
Mycket nöjd, valde dessa främst för den låga ljudnivån.
Ett fantastiskt däck! Bullernivån är betydligt lägre än konkurrenternas.
Dom är otroligt tysta och bra grepp på alla underlag

Någon som vill skicka in ett wildcard i leken innan jag skickar ordern? Jag köper helst av Bythjul då "min" däckverkstad här i byn är partner till dem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av taliz »

Mest skillnad gör nog ändå däcktrycket.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Mest skillnad gör nog ändå däcktrycket.

Mest skillnad gör hastigheten och asfaltens beskaffenhet. Men allting är ju relativt varandra. Man kan ju ha lägre däcktryck på ett tystare däck också.

I vilket fall är Pilot SuperSport rejält bullrigt. Men det visste jag om.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Mest skillnad gör nog ändå däcktrycket.

Mest skillnad gör hastigheten och asfaltens beskaffenhet. Men allting är ju relativt varandra. Man kan ju ha lägre däcktryck på ett tystare däck också.

I vilket fall är Pilot SuperSport rejält bullrigt. Men det visste jag om.
Well duh. Poängen var att om man störs av högt vägljud, prova sänk däcktrycket.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har Continental och gillar väghållningen. Rullar fint överlag och ger fin feedback. Går även att köra med kontrollerad sladd upp på motorvägen när andan faller på utan överraskningar, dvs håller kvar bilen på vägen. Men det börjar bli dags att byta och jag har haft Michelin Supersport i tankarna då jag förstått att dessa läggs på Teslornas 21-tummare som staggered/original numera? Pirelli såg ju dock inte så tokig ut... nog borde de göra däck som håller en kvar på vägen även fast de ser ut att vara prisvärda i sammanhanget..

Återkom med review! :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av Bjelke »

Sitter i samma situation, har originalen kvar (supersport) och det är tamejfan snudd på en ren
pina med ljudnivån i bilen alltså, typ helt överjävligt...
Tack för listan för jag hade nästan bestämt mig för att ge upp, ganska dyrt att hålla på och testa
liksom när en uppsättning går lös på över 10 papp...
Ska kolla vad ”min” kille kan få tag i av dom översta på listan :)
(Jag hann ju inte med på new aero-hjulen heller så... :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Sitter i samma situation, har originalen kvar (supersport) och det är tamejfan snudd på en ren
pina med ljudnivån i bilen alltså, typ helt överjävligt...
Tack för listan för jag hade nästan bestämt mig för att ge upp, ganska dyrt att hålla på och testa
liksom när en uppsättning går lös på över 10 papp...
Ska kolla vad ”min” kille kan få tag i av dom översta på listan :)
(Jag hann ju inte med på new aero-hjulen heller så... :lol: )
Det blir extra bullrigt nu när det är kallt. Jag märker stor skillnad beroende på temperatur. Är däcken dessutom slitna så blir det hemskt om asfalten är av det grova slaget. Som det så ofta är.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av jpetters »

Jag har inte testat all däcken men nästa gång blir det Goodyear A5 på min S 21". Jag har A3an på mina X 22" och tycker de är riktigt bra. Överlag har Goodyears däck varit de tystade jag haft.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av HX100 »

Ja.. Många har sagt att deras åretruntdäck är det tystaste,om det verkligen är det som är prio.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av MWall »

HX100 skrev:
Ja.. Många har sagt att deras åretruntdäck är det tystaste,om det verkligen är det som är prio.
Åretruntdäck är väl att gå för långt... Ska ju vara ett bra sommardäck i grunden.
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 apr 2021 15:00

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av EnzoF1 »

Däck i all ära, men är det ingen som testat att lägga in lite mer ljudisolering på lämpliga ställen, skuffen är ju en rätt stor resonanslåda, där borde det kunna göra en del, hur ser det ut i dörrar, frunkluckan, etc etc ... jag funderar själv på att göra nåt där då vägljudet är det som upplevs allra mest.

Sedan är väl 21" inte det idealiska om man vill få lägre ljudnivå.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av nicklasandersson »

Jag bytte de Michelin-däcken som satt på vid leverans till Good year assymetric 3 som var de som gällde då. Jag tyckte att de var bättre än Michelin-däcken på alla sätt.

Bättre (lägre) ljudnivå, lägre förbrukning och bra vid våt vägbana. Så assymetric 5 är säkert ännu vassare?!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av MWall »

EnzoF1 skrev:
Däck i all ära, men är det ingen som testat att lägga in lite mer ljudisolering på lämpliga ställen, skuffen är ju en rätt stor resonanslåda, där borde det kunna göra en del, hur ser det ut i dörrar, frunkluckan, etc etc ... jag funderar själv på att göra nåt där då vägljudet är det som upplevs allra mest.

Sedan är väl 21" inte det idealiska om man vill få lägre ljudnivå.

Jag tror det är svårt att dämpa bort vägljudet. Det fortplantar sig genom hjulupphängningen.

Nej, 21" är inte det idealiska. Men nu när jag ändå måste köpa nya däck så vill jag köpa ett så tyst däck som möjligt men som fortfarande håller hög klass med avseende på grepp i vått och torrt. Säkerheten är ju trots allt viktigare än bullret.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av HX100 »

När blötsnö letar sig upp och bygger på sig i hjulhuset som sedan fryser sig fast. Då dämpas ju vägljudet något enormt. Trots dubbdäck så blir det den tystaste vägupplevelsen man kan få. Så någon ledtråd borde det ge att mycket oväsen kommer därifrån tack vare Teslans breda däck.

Önskar man kunde spraya på något dämpande skumgummi som likt snö inte är i vägen för hjulen och fjädringen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av MWall »

HX100 skrev:
När blötsnö letar sig upp och bygger på sig i hjulhuset som sedan fryser sig fast. Då dämpas ju vägljudet något enormt. Trots dubbdäck så blir det den tystaste vägupplevelsen man kan få. Så någon ledtråd borde det ge att mycket oväsen kommer därifrån tack vare Teslans breda däck.

Önskar man kunde spraya på något dämpande skumgummi som likt snö inte är i vägen för hjulen och fjädringen.
Jo att hjulhusen är för dåligt isolerade är ju ingen skräll. Det märker man på våren när det är lösgrus på gatan och det smäller som f-n. Det gör det inte på andra stora bilar.

Men hur ska man göra? Fogskum? :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av MWall »

Nu har jag fått på mina Goodyear 21". De är iaf mycket tystare än slitna 19" Primacy. Dock sammanföll bytet med varmare temperaturer också och det spelar in en hel del har jag märkt. Gummit blir mjukare och tystare när det är varmare.

Däremot känner man faktiskt ojämnheter i vägen på ett annat sätt. Dock har däckgubben pumpat i 3,4 bar... Ska sänka det och se hur det blir.
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av Threm »

Däckmärkningen går absolut att lita på.
Jag bytte till goodyear assymetric 20” på vår gamla XC60(såld) och efter det kunde man inte höra något däckbuller alls på motorväg i 110-120. Gjorde även samma sak för några år sedan på vår XC70(såld) fast dom hette Goodyear efficientgrip, från väldigt bullriga continental till helt knäpptyst och endast höra vindljud på motorväg.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tysta däck till 21"?

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Nu har jag fått på mina Goodyear 21". De är iaf mycket tystare än slitna 19" Primacy. Dock sammanföll bytet med varmare temperaturer också och det spelar in en hel del har jag märkt. Gummit blir mjukare och tystare när det är varmare.

Däremot känner man faktiskt ojämnheter i vägen på ett annat sätt. Dock har däckgubben pumpat i 3,4 bar... Ska sänka det och se hur det blir.
Spännande, om du upplever dom som mycket tystare och med 3,4 bar så är det ju bra redan där ju :)
Lite bättre lär det ju bli med lägre tryck...
Jag var ut och demonstrerade hur en P100DL funkar för brorsan i går så helt plötsligt så kom ett däckbyte ännu
närmare :lol: :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar