Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Dragkrok model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Dragkrok model S

Inläggav Teslaägare Janne » 30 apr 2021 12:23

Jag är en lycklig ägare av en model S -15 som har allt jag önskar av en bil förutom dragkrok. Jag har sökt i forumet men inte hittat någon info om en laglig montering av dragkrok för bogsering av släpvagn. Är det någon som känner till om det har gjorts här eller utomlands, min uppfattning är att det borde vara möjligt då bottenplattan ska vara samma som model X som ju har krok.
Användarvisningsbild
Janne
Teslaägare

Re: Dragkrok model S

Inläggav Teslaägare Lessmog » 30 apr 2021 13:20

Janne skrev:Jag är en lycklig ägare av en model S -15 som har allt jag önskar av en bil förutom dragkrok. Jag har sökt i forumet men inte hittat någon info om en laglig montering av dragkrok för bogsering av släpvagn. Är det någon som känner till om det har gjorts här eller utomlands, min uppfattning är att det borde vara möjligt då bottenplattan ska vara samma som model X som ju har krok.

Fanns massor av diskussioner här på forumet för flera år sen. Du får leta själv ;)

Kort sagt: Det finns fästen för cyklar etc som liknar dragkrok men inte är det. Det finns dragkrokar som inte är godkända i Sverige men möjligen i andra länder. Det finns personer som har monterat och använt krok på MS. Model S är inte typgodkänd för drag -- det är väl hela problemet tror jag.

Ännu kortare: Visst går det i praktiken, men inte tillåtet i SE och händer något ligger man nog illa till juridiskt. En del tar risken. Inga namn. 8-)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Referralkod: roland52

Inläggav Teslaägare lawgiver » 30 apr 2021 15:47

Det finns en som är godkänd i Tyskland....sen varför byråkraterna skall bråka om det i Sverige är en bra fråga.

https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s

mer info: https://tesla-info.com/blog/tesla-model-s-towing.php
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare

Referralkod: erik69077

Inläggav Teslaägare Lessmog » 30 apr 2021 16:44

lawgiver skrev:Det finns en som är godkänd i Tyskland....sen varför byråkraterna skall bråka om det i Sverige är en bra fråga.

https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s

mer info: https://tesla-info.com/blog/tesla-model-s-towing.php

Bra info!
Grejen är nog att bilen måste vara typad för ändamålet, sen spelar det mindre roll hur det hela funkar. Legalt sett. I SE.

Model 3 var länge otypad för drag (varför jag kancellerade min beställning) men en vacker dag hade Tesla kryssat i rätt ruta. Kom försent för mig dock.

Byråkrater ska också äta. :roll:
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Referralkod: roland52

Inläggav Teslaägare iampelle » 02 maj 2021 09:01

Är det fortfarande Köpenhamn som gäller för installation av dragkrok, eller finns det något närmare Göteborg?
Användarvisningsbild
iampelle
Teslaägare

Referralkod: per46112

Inläggav Teslaägare bat » 02 maj 2021 09:09

Autoskadestuen i Kph gör inte längre reklam för montering av dragkrok. Undrar om de slutat med det.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Referralkod: gustav6151

Inläggav Teslaägare Theomaja » 02 maj 2021 16:08

Bilen & jag har monterat på min model s
Theomaja
Teslaägare

Inläggav Teslaägare iampelle » 02 maj 2021 19:10

Theomaja skrev:Bilen & jag har monterat på min model s

Den i Kungsten, Gbg? Super i sådana fall! Säljer de själva dragkroken också, eller får man skaffa den på annat håll?
Användarvisningsbild
iampelle
Teslaägare

Referralkod: per46112

Inläggav Teslaägare Theomaja » 03 maj 2021 08:46

Den i Gbg, men de har även andra som monterar åt dom ring och prata med dom. Sök bar på bilen och jag så kommer det upp. Draget är av märket brinck
Theomaja
Teslaägare

Inläggav Teslaägare lawgiver » 03 maj 2021 09:10

Lessmog skrev:Bra info!
Grejen är nog att bilen måste vara typad för ändamålet, sen spelar det mindre roll hur det hela funkar. Legalt sett. I SE.

Model 3 var länge otypad för drag (varför jag kancellerade min beställning) men en vacker dag hade Tesla kryssat i rätt ruta. Kom försent för mig dock.

Byråkrater ska också äta. :roll:

...men ändå så lyckas dom att få till det i Tyskland trots att Tesla gjort "fel", så då undrar jag varför inte samma lösning är applicerbar i Sverige. (eller kryssade Tesla rätt ruta i Tyskland?)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare

Referralkod: erik69077

Nästa

Återgå till Model S