Nä, det är säkert den nationella tolkningen som skiljer. Tesla brukar väl typas i NL har jag för mig, och den gäller för hela EU (med omnejd, typ NO, CH, IS, AND osv). Tyvärr gäller inte typningen retroaktivt ...lawgiver skrev:...men ändå så lyckas dom att få till det i Tyskland trots att Tesla gjort "fel", så då undrar jag varför inte samma lösning är applicerbar i Sverige. (eller kryssade Tesla rätt ruta i Tyskland?)Lessmog skrev:Bra info!
Grejen är nog att bilen måste vara typad för ändamålet, sen spelar det mindre roll hur det hela funkar. Legalt sett. I SE.
Model 3 var länge otypad för drag (varför jag kancellerade min beställning) men en vacker dag hade Tesla kryssat i rätt ruta. Kom försent för mig dock.
Byråkrater ska också äta.
Om någon har väldigt gott om tid och pengar så skulle det nog gå att driva process intill sista EG-instans, men det brukar ta tio år. Plus fem år till innan Sverige gör rättelse ...
PS: IANAL, som det sägs. Lita inte på juridiska råd från mig!