Sida 1 av 2

Re: Dragkrok model S

Postat: 03 maj 2021 10:33
av Lessmog
lawgiver skrev:
Lessmog skrev:
Bra info!
Grejen är nog att bilen måste vara typad för ändamålet, sen spelar det mindre roll hur det hela funkar. Legalt sett. I SE.

Model 3 var länge otypad för drag (varför jag kancellerade min beställning) men en vacker dag hade Tesla kryssat i rätt ruta. Kom försent för mig dock.

Byråkrater ska också äta. :roll:
...men ändå så lyckas dom att få till det i Tyskland trots att Tesla gjort "fel", så då undrar jag varför inte samma lösning är applicerbar i Sverige. (eller kryssade Tesla rätt ruta i Tyskland?)
Nä, det är säkert den nationella tolkningen som skiljer. Tesla brukar väl typas i NL har jag för mig, och den gäller för hela EU (med omnejd, typ NO, CH, IS, AND osv). Tyvärr gäller inte typningen retroaktivt ... :x

Om någon har väldigt gott om tid och pengar så skulle det nog gå att driva process intill sista EG-instans, men det brukar ta tio år. Plus fem år till innan Sverige gör rättelse ... :evil:


PS: IANAL, som det sägs. Lita inte på juridiska råd från mig!

Re: Dragkrok model S

Postat: 03 maj 2021 14:59
av Svenssons
Transportstyrelsen ändrar inte typningen på importerade bilar. Står det i de tyska papperen att bilen har en effekt på 69 kW och godkänd för drag på en viss vikt så kommer dessa uppgifter gälla även vid inregistreringen i Sverige även ifall identiska modeller i Sverige inte är tillåtna för någon dragvikt.

Re: Dragkrok model S

Postat: 03 maj 2021 16:54
av Tars
Svenssons skrev:
Transportstyrelsen ändrar inte typningen på importerade bilar. Står det i de tyska papperen att bilen har en effekt på 69 kW och godkänd för drag på en viss vikt så kommer dessa uppgifter gälla även vid inregistreringen i Sverige även ifall identiska modeller i Sverige inte är tillåtna för någon dragvikt.
Intressant

Re: Dragkrok model S

Postat: 04 maj 2021 18:46
av mans71
Svenssons skrev:
Transportstyrelsen ändrar inte typningen på importerade bilar. Står det i de tyska papperen att bilen har en effekt på 69 kW och godkänd för drag på en viss vikt så kommer dessa uppgifter gälla även vid inregistreringen i Sverige även ifall identiska modeller i Sverige inte är tillåtna för någon dragvikt.
Har det ändrats på senare år? Pappa hade en mercedes S med drag, han fick ombesiktningen då dom ville se de tyskgodkända draget obrukvart. Var iofs 6-7 år sedan...

Re: Dragkrok model S

Postat: 20 maj 2021 20:40
av Janne
Det som är tragiskt är att Tesla inte möter oss som önskar eftermontera dragkrok och tar fram en lösning som fungerar. Vad jag förstår är vi ganska många och det vore synd att måsta köpa ett annat märke som är godkänd för släp. För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.

Re: Dragkrok model S

Postat: 20 maj 2021 20:58
av SwedishAdvocate
Janne skrev:
Det som är tragiskt är att Tesla inte möter oss som önskar eftermontera dragkrok och tar fram en lösning som fungerar. Vad jag förstår är vi ganska många och det vore synd att måsta köpa ett annat märke som är godkänd för släp. För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 [har en på tok för opraktisk bagagelucka... (My edit.)]
+1!!!

För brorsan hade en begagnad Model S antagligen varit ett försthandsval eftersom det inte finns något motsvarande på begagnatmarknaden -- dvs. något med halvkombilucka och som INTE är en SUV/Crossover. Helst hade han velat ha en kombi*, men det finns ju överhuvudtaget inte...

Avsaknaden av en möjlighet att montera dragkrok på befintliga Model S försenar övergången till elbilar. Det påverkar även andrahandsvärdet av Model S negativt.

Och slutligen driver avsaknaden av alternativ med halvkombi- eller kombilucka människor att mot sin vilja överväga en onödigt resurs- och energislukande SUV/Crossover (!)...

Det är med andra ord inte alls i linje med Teslas Mission Statement.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

Source: https://www.tesla.com/about?redirect=no
Det enda valet brorsan ser nu är en Model Y. Detta trots att han absolut inte vill ha en SUV/Crossover.

EDIT: Han överväger inte en ny S (som ju ryktas kunna beställas med dragkrok) eftersom han inte känner sig ekonomiskt bekväm med att lägga ~en mille på en bil...

EDIT 2: Brorsan skulle helst inte köpa en Y av ytterligare en anledning. Han ogillar relativt skarpt estetiken med avsaknaden av instrumentering bakom ratten och istället en skärm i mitten av bilen à la Prius... :shock: :cry: Och det gör för övrigt jag med...

____________________________________________
*Kanske lite beroende på vilket straff för räckvidden som den formfaktorn för med sig. Tyvärr är jag inte jätteduktig på den här tekniska biten...

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 12:39
av Tars
Nu har monterat en dragkrok från MisterDotCom. 1850 får man dra med BE.
Lite bilder.
Nästa steg är att regga den med dessa siffror i Sverige. Den är godkänd i Tyskland.BildBild
Bild

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 13:21
av lem
Ser ut som den jag monterade. Fungerar utmärkt. Juridiskt ok i Mogadishu.

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 14:38
av Walker
Tars skrev:
Nu har monterat en dragkrok från MisterDotCom. 1850 får man dra med BE.
Lite bilder.
Nästa steg är att regga den med dessa siffror i Sverige. Den är godkänd i Tyskland.BildBild
Lycka till!

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 14:56
av LarsL
Janne skrev:
För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
Har du provsuttit en Model Y eller hur vet du att den är för liten. Jag tycker Model Y verkar vara ordentligt stor.

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 15:00
av Zalman3
LarsL skrev:
Janne skrev:
För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
Har du provsuttit en Model Y eller hur vet du att den är för liten. Jag tycker Model Y verkar vara ordentligt stor.
MY är 5 eller 7 sitsig.
Och rymmer 1.900 liter bagage med 2 personer i bilen.

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 15:48
av mans71
Tars skrev:
Nu har monterat en dragkrok från MisterDotCom. 1850 får man dra med BE.
Lite bilder.
Nästa steg är att regga den med dessa siffror i Sverige. Den är godkänd i Tyskland.
Spännande!

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 17:36
av Tars
Japp!

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 18:35
av jonasl
Den är inte bredare än Model 3 enligt jämförande filmer på Youtube, men mer upprätt sittställning.

Mycket spännande om du får kroken godkänd Tars. Utan krok är inte S ett alternativ för mig, med är den ett mycket intressant sådant.

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 18:54
av LarsL
jonasl skrev:
Den är inte bredare än Model 3 enligt jämförande filmer på Youtube, men mer upprätt sittställning.
Mittarmstödet bak är betydligt bredare. Vi får helt enkelt vänta tills seriösa testare som Bjørn får tillgång till en eller tills det går att provsitta själv. Det jag hört är att den är rejält mycket större en Model 3 och är jämförbar med Model X.

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 19:51
av Arctic
Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!

Re: Dragkrok model S

Postat: 25 jun 2021 22:04
av Tars
Arctic skrev:
Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Jepp! Det är min plan! Fortsättning följer

Re: Dragkrok model S

Postat: 26 jun 2021 09:43
av Janne
LarsL skrev:
Janne skrev:
För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
Har du provsuttit en Model Y eller hur vet du att den är för liten. Jag tycker Model Y verkar vara ordentligt stor.
Jag har inte provsuttit den men den är väl en bulligare version av Model 3 och jag tycker att det är för trångt. Ska kika på Model Y när det blir möjligt.

Re: Dragkrok model S

Postat: 26 jun 2021 16:08
av SwedishAdvocate
Tars skrev:
Arctic skrev:
Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Jepp! Det är min plan! Fortsättning följer
Vet du på ett ungefär när du kommer få besked?

Re: Dragkrok model S

Postat: 26 jun 2021 19:32
av Tars
SwedishAdvocate skrev:
Tars skrev:
Arctic skrev:
Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Jepp! Det är min plan! Fortsättning följer
Vet du på ett ungefär när du kommer få besked?
Ska göra ett ryck under semestern. Den började igår.
Meddelar status.

Re: Dragkrok model S

Postat: 26 jun 2021 20:37
av Bjelke
Följer med stort intresse! :)
(Helt obegripligt att Tesla inte fixat det för länge sedan)

Re: Dragkrok model S

Postat: 26 jun 2021 21:59
av Janne
Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.

Re: Dragkrok model S

Postat: 27 jun 2021 09:58
av Tars
Janne skrev:
Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Trodde redan det fanns. Bild

Re: Dragkrok model S

Postat: 27 jun 2021 13:23
av Walker
Janne skrev:
Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.
Surt? Ja, men tyvärr verkligheten.
Det skulle ta Tesla 15 sek att skriva ett nytt CoC för en model 3, eftersom krok finns med i konfigen, men… Nej, det gör man inte. Och utan det dokumentet kan inte svenska myndigheter ge ett ja på eftermontering.
Sorry Tars…. :cry:

Re: Dragkrok model S

Postat: 27 jun 2021 13:52
av Tars
Walker skrev:
Janne skrev:
Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.
Surt? Ja, men tyvärr verkligheten.
Det skulle ta Tesla 15 sek att skriva ett nytt CoC för en model 3, eftersom krok finns med i konfigen, men… Nej, det gör man inte. Och utan det dokumentet kan inte svenska myndigheter ge ett ja på eftermontering.
Sorry Tars…. :cry:
Jaja, det löser sig.
Bild