Får MS LR 800km i räckvidd?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av Zalman3 »

Får MS LR 800km i räckvidd?
Screenshot_20210504-052835_YouTube.jpg
Det står 663km nu om man beställer en MS LR.
800km motsvarar ca 20% mera vilket skulle bli ca 120kWh batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av Bjelke »

Vad menas med public info? För Tesla nämner väl inte det som räckvidd, eller?
Eller vad syftar hen på egentligen?
80 mil kan man nog komma under vissa omständigheter men knappast enligt EPA osv...
Jag antar att det här inte handlar om större batteri utan bara om hur man kan komma 80 mil ”ändå”...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Vad menas med public info? För Tesla nämner väl inte det som räckvidd, eller?
Eller vad syftar hen på egentligen?
80 mil kan man nog komma under vissa omständigheter men knappast enligt EPA osv...
Jag antar att det här inte handlar om större batteri utan bara om hur man kan komma 80 mil ”ändå”...
Public info menas med att det redan läckt tidigare så han säger inget nytt egentligen, men det är en mod i Tesla Redditen som visat sig ha vettiga kontakter hos Tesla.

Det har ju spekulerats i tidigare att för att ha de dryga 660 km WLTP (412 EPA) som visas nu måste de ha sänkt batterikapaciten rätt markant givet de effektiviseringsförbättringar som gjorts. Detta tyder på att de förmodligen inte gjort det utan att siffrorna på sidan inte är fullt uppdaterade med vad bilen kan göra. Jag tror EPA/WLTP kommer öka med iaf 10% från vad som presenteras nu, kanske mer.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av AAKEE »

MS LR bibehåller 18650-cellen ett tag till ? Det har inte kommit en ny version av den eller har jag missat nåt ?
Borde innebära att skillnaden i range inte blir så stor mot innan?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av OfarligTesla »

AAKEE skrev:
MS LR bibehåller 18650-cellen ett tag till ? Det har inte kommit en ny version av den eller har jag missat nåt ?
Borde innebära att skillnaden i range inte blir så stor mot innan?
De har gjort om hela batteripacket (kanske även kemi) och effektiviserat en hel del annat såsom kylning och motorer. Cd värdet går ju dessutom ner från 0,23 till 0,208. Så man kan nog förutsätta att med samma kapacitet som tidigare bör den ta sig minst 10% längre, kanske till och med 15-20%.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av AAKEE »

OfarligTesla skrev:
De har gjort om hela batteripacket (kanske även kemi) och effektiviserat en hel del annat såsom kylning och motorer. Cd värdet går ju dessutom ner från 0,23 till 0,208. Så man kan nog förutsätta att med samma kapacitet som tidigare bör den ta sig minst 10% längre, kanske till och med 15-20%.
I försiktig landsvägsfart för hög range är nog rullmotståndet i storleksordningen hälften av totala motståndet och då sparar vi nog bara hälften av förtjänsten på Cd/luftmotstånd.

Det har inte kommit någon info om ny kemi i 18500 så min gissning är att det är mer eller mindre samma cell. Andra förbättringar finns säkerligen och octovalve+heatpump gör skillnad i realiteten. Jag gissar att förbättringen inte blir jättestor i praktiken. För oss i Sverige med kallt klimat blir nog största skillnaden vintertid, att rangen krymper mindre än innan ?

I EPA-testet får heatpump/octovalve begränsad nytta( det finns dock ett köldtest tror jag där man kan vinna lite på det).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av fth »

AAKEE skrev:
Det har inte kommit någon info om ny kemi i 18500 så min gissning är att det är mer eller mindre samma cell.
I earnings call 2020Q4 så sa Elon att "they're just a more advanced cell", vilket iaf för mig helt klart indikerar att kemin har förbättrats.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av OfarligTesla »

AAKEE skrev:

I försiktig landsvägsfart för hög range är nog rullmotståndet i storleksordningen hälften av totala motståndet och då sparar vi nog bara hälften av förtjänsten på Cd/luftmotstånd.

Det har inte kommit någon info om ny kemi i 18500 så min gissning är att det är mer eller mindre samma cell. Andra förbättringar finns säkerligen och octovalve+heatpump gör skillnad i realiteten. Jag gissar att förbättringen inte blir jättestor i praktiken. För oss i Sverige med kallt klimat blir nog största skillnaden vintertid, att rangen krymper mindre än innan ?

I EPA-testet får heatpump/octovalve begränsad nytta( det finns dock ett köldtest tror jag där man kan vinna lite på det).
Ja det verkar vara vad jag hittar också, beror ju på Cd värde och vilka däck osv men kring 80 km/h verkar det vara typ lika stora delar på båda.

Som fth säger så sa Tesla själva att de har en ny cell och ett nytt pack, skulle gissa att bara ny packdesign kommer göra en del. De pratade också om de förbättrade drivenheterna med keramiska lager för lägre förluster osv.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Får MS LR 800km i räckvidd?

Inlägg av AAKEE »

OfarligTesla skrev:
Som fth säger så sa Tesla själva att de har en ny cell och ett nytt pack, skulle gissa att bara ny packdesign kommer göra en del. De pratade också om de förbättrade drivenheterna med keramiska lager för lägre förluster osv.
Ahh, har missat det. M.ht teknikutvecklingen är det månne rimligt att tro att man får ut ca 5% mer som i 2170L med en låg kobolt-kemi ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar