Takräcke till Model S med soltak

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av eloon »

Hej,

Enligt Tesla så verkar det inte längre gå att köpa takräcke till Model S med öppningsbar soltak från Dec 2018.

"Model S (Panoramatak): kan inte använda denna produkt. Ett separat takräcke såldes tidigare men är inte längre tillgängligt."

https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... edirect=no

Undrar vad finns det för alternativ? Tack
Senast redigerad av eloon, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Tars »

Finns från thule.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av eloon »

Vilken modell? verkar vara en djungel.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Tars »

eloon skrev:
Vilken modell? verkar vara en djungel.
Bäst är att ringa Mekonomen och fråga. Har du Mekonomenkort så får du några % rabatt. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Chrille »

Jag köpte Whispbar (heter nu Yakima) "Flushbar" från takbox.se till min S 2018 med öppningsbart soltak (panoramatak). Funkar perfekt.
Finns två varianter av paket beroende på bilens årsmodell. Det är lite skillnad på fästpunkterna i bilen fr o m juli 2015.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av eloon »

Tack Chrille,

Kan du skriva här vilka artikelnummer du köpte?
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av d3marcus »

Jag köpte dessa, funkar bra: https://www.rameder.se/132277
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av jos32 »

Jag har ett takräcke från thule som jag hade på min model s 2016 facelift med soltak.. Sitter skidhållare på också.. Kanske passar och intressant?
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Chrille »

eloon skrev:
Tack Chrille,

Kan du skriva här vilka artikelnummer du köpte?
Jag köpte ett komplett paket, artnr S37WK930W
Nu heter motsvarande paket S37Y-K930W
K930W är fotsatsen som är specifik för Tesla Model S.
I den satsen ingick delar så den passar alla Model S med öppningsbart panoramaglastak oavsett årsmodell.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Jocce »

Jag har ett till salu som suttit på en 2016 om det kan vara intressant. Sparsamt använt.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Greenspam
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 jun 2021 22:57

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Greenspam »

Vad vill du ha för det ?
Passar det med öppningsbart?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Jocce »

Greenspam skrev:
Vad vill du ha för det ?
Passar det med öppningsbart?

Mvh Jonas
Mitt är Sålt!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Frisk »

Jag lyfter denna tråd.
Jag har tittat på en Model S årsmodell 2018 med öppningsbart panorama-tak. Är det någon som vet om Thules fotsats passar denna bil? I deras beskrivning står bara:
Model S 5-dr Hatchback (From July 2015) med fästpunkter och panoramatak 2015 - 2017.
I början av meningen från och med 2015 och i slutet definierat från 2015 till och med 2017.

Jag har skickat ett mail till Thule och frågat men vore intressant med återkoppling även från någon med praktisk erfarenhet.

https://www.thule.com/sv-se/roof-rack/f ... 3-_-183153

Vad passar annars? På Teslas hemsida står att de haft ett passande räcke men inte längre har det. Har idag ett Thule-takräcke jag är mycket nöjd med så skulle bli glad om det räckte med ett nytt anpassningskit.

Enligt denna video ska det ju gå:

Nämns "factory connection points" har alla med panorama-taket det eller finns det någon form av undantag?
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Takräcke till Model S med soltak

Inlägg av Frisk »

Fick mycket snabb respons från Thule på min fråga!

Såhär svarar de:

"Tack för ditt mail och förfrågan.

Vi har inga takfästen eller takräckeslösningar för Tesla Model S 2018.

I våra tester så har fästpunkterna på Model S 2018 varierat för mycket så kittet som takräcket ska sitta i passar inte alltid. Det är helt enkelt för stor skillnad mellan en bils fix points och en annans bils fix point, av samma bilmodell för att vi ska finna en tillräckligt säker lösning. Det kan skava emot taket och orsaka skador pga att hålen är olika från bil till bil. För tillfället har vi därför inget som passar eller som vi kan rekommendera. (till de tidigare varianterna av Tesla Model S 2015-2017 har vi dock kit och räcken som passar och är säkra).

Så tyvärr beror det på att Teslas bilar inte håller samma standard dem emellan utan har fix points som kan vara olika och därmed kan skador uppstå.

Jag beklagar att jag inte har ett mer positivt svar att ge dig."

Jag luskade lite vidare med kundtjänsten, bra, raka och konkreta svar. Det verkar som om man har tur är det möjligt att det faktiskt funkar, men det finns risker om det inte passar och är för stor variation mellan individer för att de ska kunna rekommendera modellen.

Om det blir bilköp för mig kommer jag nog ändå att försöka testa hur det passar på bilen men kritiskt granskande och acceptera att det faktiskt inte passar om det är så. Jag gillar takräcket och föredrar ju att bara behöva köpa anpassningskit.

Vilka alternativa tillverkare finns och passar de 2018?

Kan man lämna en sån punkt på garanti för att fästpunkterna ej sitter enligt ritning, för inte borde det vara en avsiktlig förändring mellan 15-17 och just 18?
Skriv svar