Tesla P90D
Moderator: Redaktion
Tesla P90D
Hej allihopa !
Nästa vecka blir jag en av er, har lagt handpenning på en P90D !
Känslan nu är spänning blandat med "vaf.n har ja gjort"
Är det något speciellt ni tänker på att jag borde kolla upp innan den slutgiltiga affären görs?
Jag slog ner på panorama taket som hackade lite vid drift, sedan skulle de även fixa en UMC som ínte fanns med till bilen. I övrigt var den i bra skick vad jag kunde se.
Jag har försökt läst mig till en del, men inte helt lätt med dessa bilar.
Jag har också försökt utmynnat vart man ska vända sig för en laddbox och installation för ett så bra och även billigt pris som möjligt?
Nästa vecka blir jag en av er, har lagt handpenning på en P90D !
Känslan nu är spänning blandat med "vaf.n har ja gjort"
Är det något speciellt ni tänker på att jag borde kolla upp innan den slutgiltiga affären görs?
Jag slog ner på panorama taket som hackade lite vid drift, sedan skulle de även fixa en UMC som ínte fanns med till bilen. I övrigt var den i bra skick vad jag kunde se.
Jag har försökt läst mig till en del, men inte helt lätt med dessa bilar.
Jag har också försökt utmynnat vart man ska vända sig för en laddbox och installation för ett så bra och även billigt pris som möjligt?
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Tesla P90D
Kul!
Vaf-n har jag gjort går snart över och ersätts av ren glädje.
Kommer du ha någon förlängd garanti på bilen? (Tesla CPO eller Handlares)
Om inte så är det viktigt för din framtida reparations/självriskkassa att försöka ta reda på vad som redan är bytt/fixat på bilen.....
* Dörrhandtag (version 3 verkar hålla bättre än 1 och 2)
* Strålkastare (övre LED-raden brukar gå sönder vilket ger byte av hela enheten, dyrt.)
* Sidospeglar (in/utfällning samt taskig mottagning WIFI LTE)
* Har bromsarna skötts regelbundet (1 gång per år)
* Skick på parkeringsbromsen
* MCU1 eller 2.
*
...kommer inte på mer nu, hjälp mig fylla på ni andra....
Vaf-n har jag gjort går snart över och ersätts av ren glädje.
Kommer du ha någon förlängd garanti på bilen? (Tesla CPO eller Handlares)
Om inte så är det viktigt för din framtida reparations/självriskkassa att försöka ta reda på vad som redan är bytt/fixat på bilen.....
* Dörrhandtag (version 3 verkar hålla bättre än 1 och 2)
* Strålkastare (övre LED-raden brukar gå sönder vilket ger byte av hela enheten, dyrt.)
* Sidospeglar (in/utfällning samt taskig mottagning WIFI LTE)
* Har bromsarna skötts regelbundet (1 gång per år)
* Skick på parkeringsbromsen
* MCU1 eller 2.
*
...kommer inte på mer nu, hjälp mig fylla på ni andra....
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Re: Tesla P90D
Gällande laddbox + installation rekommenderar Tesla att du kikar på deras hemsida av val av elektriker, de har en lista där.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla P90D
Du kommer bli nöjd - har själv en Model S P90D (med ludicrous) facelift model. Har haft den i 15 månader. Har fått bytt 2 handtag och en framlykta.RichardJ skrev:Hej allihopa !
Nästa vecka blir jag en av er, har lagt handpenning på en P90D !
Känslan nu är spänning blandat med "vaf.n har ja gjort"
Är det något speciellt ni tänker på att jag borde kolla upp innan den slutgiltiga affären görs?
Jag slog ner på panorama taket som hackade lite vid drift, sedan skulle de även fixa en UMC som ínte fanns med till bilen. I övrigt var den i bra skick vad jag kunde se.
Jag har försökt läst mig till en del, men inte helt lätt med dessa bilar.
Jag har också försökt utmynnat vart man ska vända sig för en laddbox och installation för ett så bra och även billigt pris som möjligt?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tesla P90D
Ska kolla dessa, hur kollar jag bromsarna utöver skicket på belägg o skivor? Enligt säljare ska den ha 1 år garanti hos Tesla samt de själva lämnar garanti 1 månad.lawgiver skrev:Kul!
Vaf-n har jag gjort går snart över och ersätts av ren glädje.
Kommer du ha någon förlängd garanti på bilen? (Tesla CPO eller Handlares)
Om inte så är det viktigt för din framtida reparations/självriskkassa att försöka ta reda på vad som redan är bytt/fixat på bilen.....
* Dörrhandtag (version 3 verkar hålla bättre än 1 och 2)
* Strålkastare (övre LED-raden brukar gå sönder vilket ger byte av hela enheten, dyrt.)
* Sidospeglar (in/utfällning samt taskig mottagning WIFI LTE)
* Har bromsarna skötts regelbundet (1 gång per år)
* Skick på parkeringsbromsen
* MCU1 eller 2.
*
...kommer inte på mer nu, hjälp mig fylla på ni andra....
Tack för ditt svar ! Ser framemot detta ägande !
Re: Tesla P90D
Har en god vän som är elektriker, funkar det om han kopplar in den? Många säger Teslas laddare är skräp stämmer det? Kommer man ner på något sätt i laddpris med andra märken? sett många kör Ease laddbox ihop med Tibber? Funkar Tibbers smartladdnings funktion ihop med Tesla laddaren?CarlJ skrev:Gällande laddbox + installation rekommenderar Tesla att du kikar på deras hemsida av val av elektriker, de har en lista där.
Re: Tesla P90D
Så här står det på hemsidan.RichardJ skrev:Har en god vän som är elektriker, funkar det om han kopplar in den? Många säger Teslas laddare är skräp stämmer det? Kommer man ner på något sätt i laddpris med andra märken? sett många kör Ease laddbox ihop med Tibber? Funkar Tibbers smartladdnings funktion ihop med Tesla laddaren?CarlJ skrev:Gällande laddbox + installation rekommenderar Tesla att du kikar på deras hemsida av val av elektriker, de har en lista där.
2. Boka in ett besök av en elektriker
Eftersom alla platser är olika kan en behörig elektriker ge en offert efter att ha besöka platsen. Tesla har ett nätverk av rekommenderade elektriker som genomför sitt första platsbesök utan kostnad. Om du planerar att använda en lokal elektriker kan du visa våra installationshandböcker, som finns på alla lokala språk.
Angående laddbox. Så beror det nog på vad du har för krav. Vill du bara ladda så duger Teslas. Men vill du t.ex lastbalansera och styra laddningen mot elpris behöver du någon annan. Finns lite diskussioner på forumet om det
Re: Tesla P90D
Beställt en Easee laddbox nu inkl installation från Tibber. Tog deras elavtal också, hoppas jag gjort rätt.CarlJ skrev:Så här står det på hemsidan.RichardJ skrev:Har en god vän som är elektriker, funkar det om han kopplar in den? Många säger Teslas laddare är skräp stämmer det? Kommer man ner på något sätt i laddpris med andra märken? sett många kör Ease laddbox ihop med Tibber? Funkar Tibbers smartladdnings funktion ihop med Tesla laddaren?CarlJ skrev:Gällande laddbox + installation rekommenderar Tesla att du kikar på deras hemsida av val av elektriker, de har en lista där.
2. Boka in ett besök av en elektriker
Eftersom alla platser är olika kan en behörig elektriker ge en offert efter att ha besöka platsen. Tesla har ett nätverk av rekommenderade elektriker som genomför sitt första platsbesök utan kostnad. Om du planerar att använda en lokal elektriker kan du visa våra installationshandböcker, som finns på alla lokala språk.
Angående laddbox. Så beror det nog på vad du har för krav. Vill du bara ladda så duger Teslas. Men vill du t.ex lastbalansera och styra laddningen mot elpris behöver du någon annan. Finns lite diskussioner på forumet om det
Re: Tesla P90D
Nice! Du får göra en recension sen.RichardJ skrev:Beställt en Easee laddbox nu inkl installation från Tibber. Tog deras elavtal också, hoppas jag gjort rätt.CarlJ skrev:Så här står det på hemsidan.RichardJ skrev:Har en god vän som är elektriker, funkar det om han kopplar in den? Många säger Teslas laddare är skräp stämmer det? Kommer man ner på något sätt i laddpris med andra märken? sett många kör Ease laddbox ihop med Tibber? Funkar Tibbers smartladdnings funktion ihop med Tesla laddaren?CarlJ skrev:Gällande laddbox + installation rekommenderar Tesla att du kikar på deras hemsida av val av elektriker, de har en lista där.
2. Boka in ett besök av en elektriker
Eftersom alla platser är olika kan en behörig elektriker ge en offert efter att ha besöka platsen. Tesla har ett nätverk av rekommenderade elektriker som genomför sitt första platsbesök utan kostnad. Om du planerar att använda en lokal elektriker kan du visa våra installationshandböcker, som finns på alla lokala språk.
Angående laddbox. Så beror det nog på vad du har för krav. Vill du bara ladda så duger Teslas. Men vill du t.ex lastbalansera och styra laddningen mot elpris behöver du någon annan. Finns lite diskussioner på forumet om det
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tesla P90D
Jag gick exakt samma väg och är supernöjd. Laddboxen är kanon och elavtalet likaså.RichardJ skrev:Beställt en Easee laddbox nu inkl installation från Tibber. Tog deras elavtal också, hoppas jag gjort rätt.
Nu är det bara att snöa in dig på alla andra möjligheter av hem-automation som kommer som en följd av de integrationer/produkter som erbjuds via Tibber..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Tesla P90D
Hej alla !
Hämtade bilen igår, wow (!)
Blev dock förvånad över hur mkt batteri den (dem?) drar. Är det någon inställning utöver, "range mode", sänka luftfjädringen, acceleration chill och sänka AC:n.
Laddade bilen till 80% så skulle den komma 360km men det sjunker snabbare än sträckan i sig oavsett om man kör ekonomiskt.
Sen undrar jag över att förvärma batteriet innan färd? Hur gör man det och finns det någon poäng i det? Jag har varmgarage. Jag hörde att det kan vara negativt att ha "Range mode" igång då batteriet inte värms upp enligt ordning?
Jag har lekt runt lite i den stora displayen och börjar lära mig hitta runt. Det jag undrar dock är hur får jag in Batterikonsumtion, regen osv i mätarhuset? just nu visar den vilken musik jag lyssnar på och trycker jag på hjulet får jag upp saker som fläkt, soltak, kontakter o några fler men ingenting gällande Batterikonsumtionen osv har sett att man ska kunna få upp det.
Kommer säkert fler frågor..
Hämtade bilen igår, wow (!)
Blev dock förvånad över hur mkt batteri den (dem?) drar. Är det någon inställning utöver, "range mode", sänka luftfjädringen, acceleration chill och sänka AC:n.
Laddade bilen till 80% så skulle den komma 360km men det sjunker snabbare än sträckan i sig oavsett om man kör ekonomiskt.
Sen undrar jag över att förvärma batteriet innan färd? Hur gör man det och finns det någon poäng i det? Jag har varmgarage. Jag hörde att det kan vara negativt att ha "Range mode" igång då batteriet inte värms upp enligt ordning?
Jag har lekt runt lite i den stora displayen och börjar lära mig hitta runt. Det jag undrar dock är hur får jag in Batterikonsumtion, regen osv i mätarhuset? just nu visar den vilken musik jag lyssnar på och trycker jag på hjulet får jag upp saker som fläkt, soltak, kontakter o några fler men ingenting gällande Batterikonsumtionen osv har sett att man ska kunna få upp det.
Kommer säkert fler frågor..
Re: Tesla P90D
RichardJ skrev:Hej alla !
Hämtade bilen igår, wow (!)
Blev dock förvånad över hur mkt batteri den (dem?) drar. Är det någon inställning utöver, "range mode", sänka luftfjädringen, acceleration chill och sänka AC:n.
Laddade bilen till 80% så skulle den komma 360km men det sjunker snabbare än sträckan i sig oavsett om man kör ekonomiskt.
Sen undrar jag över att förvärma batteriet innan färd? Hur gör man det och finns det någon poäng i det? Jag har varmgarage. Jag hörde att det kan vara negativt att ha "Range mode" igång då batteriet inte värms upp enligt ordning?
Jag har lekt runt lite i den stora displayen och börjar lära mig hitta runt. Det jag undrar dock är hur får jag in Batterikonsumtion, regen osv i mätarhuset? just nu visar den vilken musik jag lyssnar på och trycker jag på hjulet får jag upp saker som fläkt, soltak, kontakter o några fler men ingenting gällande Batterikonsumtionen osv har sett att man ska kunna få upp det.
Kommer säkert fler frågor..
Räkna med att du har ca 76 kWh kvar (var ca 82 kWh när den var ny) och att bilen drar ~230 Wh/km. Då har du en räckvidd på 33 mil från 100%. Drygt 26 mil från 80% alltså. Du kan inte påverka det mer än att byta från 21" till 19" och/eller sänka farten samt ha en mer ekonomisk körstil med lång framförhållning. Det andra du nämner gör väldigt liten skillnad.
Re: Tesla P90D
För att byta vad som visas höger och vänster om hastighetsmätaren så använder du knapparna på ratten.
Förvärmningen sker om du sätter på värmen på bilen från appen.
Förvärmningen sker om du sätter på värmen på bilen från appen.
Re: Tesla P90D
Jag använde knappen på ratten men fick inte upp något val om laddning/batterikonsumtion/regen etc. Kanske kommer det när jag äger bilen i Teslas system ? Man ska väll skicka in bild på regbevis o körkort ?
Re: Tesla P90D
RichardJ skrev:Jag använde knappen på ratten men fick inte upp något val om laddning/batterikonsumtion/regen etc. Kanske kommer det när jag äger bilen i Teslas system ? Man ska väll skicka in bild på regbevis o körkort ?
Nej, sånt kan du inte få in på den skärmen. Det måste du ha på stora skärmen.
Re: Tesla P90D
Jag har sett att vissa får upp den där graflinjen med en cirkel runt som visar hur mkt Teslan drar och regenererar.
Jag kunde inte hitta hur man får upp den, eller byter ut vad som visas till vänster, jag hade en klocka men kunde inte hitta hur jag byter den.
Jag kunde inte hitta hur man får upp den, eller byter ut vad som visas till vänster, jag hade en klocka men kunde inte hitta hur jag byter den.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla P90D
P-modellerna har ngt högre förbrukning, de flesta har väl de större hjulen. Det som alla upptäcker är annars hur stor betydelse hastigheten och temperaturen har. Sommartid lär det inte vara svårt att köra den under 200 Wh/km. Men har man en P kanske det känns tråkigt att köra så...Praktiskt användbar räckvidd bör hamna en bra bit över 30 mil skulle jag säga. Det klarade jag med min gamla 70D även vintertid, dock till priset av långa laddtider.
Energigrafen får du ju med ratthjulen. Håll ner och välj.
Energigrafen får du ju med ratthjulen. Håll ner och välj.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla P90D
Håller du rullhjulen nertryckta ett tag eller duttar du bara?RichardJ skrev:Jag har sett att vissa får upp den där graflinjen med en cirkel runt som visar hur mkt Teslan drar och regenererar.
Jag kunde inte hitta hur man får upp den, eller byter ut vad som visas till vänster, jag hade en klocka men kunde inte hitta hur jag byter den.
Re: Tesla P90D
Jag duttade nog bara, kanske därför då =)John Galt skrev:Håller du rullhjulen nertryckta ett tag eller duttar du bara?RichardJ skrev:Jag har sett att vissa får upp den där graflinjen med en cirkel runt som visar hur mkt Teslan drar och regenererar.
Jag kunde inte hitta hur man får upp den, eller byter ut vad som visas till vänster, jag hade en klocka men kunde inte hitta hur jag byter den.
Re: Tesla P90D
Sådär haft bilen några dagar nu.. mycket att lära sig, har ej fått min laddbox installerad än så blåste säkringen inatt vid laddning, nu har jag hittat att man kan ställa ner ampere talet vid laddning I bilen. Att säkringen gick skadar det bilen på något sätt ?
Vi valfri laddstation kan man köra fullt ut då 24ampere eller vad ska man hanför inställning då ?
Hur värmer ni upp batteriet om ni inte har appen ? Jag kommer få allt registrerat hos Tesla så fort som möjligt.
Vi valfri laddstation kan man köra fullt ut då 24ampere eller vad ska man hanför inställning då ?
Hur värmer ni upp batteriet om ni inte har appen ? Jag kommer få allt registrerat hos Tesla så fort som möjligt.
Re: Tesla P90D
Säkringar finns för att saker inte ska ta skadaRichardJ skrev:Sådär haft bilen några dagar nu.. mycket att lära sig, har ej fått min laddbox installerad än så blåste säkringen inatt vid laddning, nu har jag hittat att man kan ställa ner ampere talet vid laddning I bilen. Att säkringen gick skadar det bilen på något sätt ?
Vi valfri laddstation kan man köra fullt ut då 24ampere eller vad ska man hanför inställning då ?
Hur värmer ni upp batteriet om ni inte har appen ? Jag kommer få allt registrerat hos Tesla så fort som möjligt.
Du kan via bilen planera in förvärmning. När du kopplat i laddaren så kan du gå in på stora displayen och välja tid för laddning. Men nu är det rätt varmt ute så det är väl inte jätteviktigt.
Re: Tesla P90D
En annan fråga. Vid ev. Behov - hur anmäler man ett garantiärende? Är det som vanligt att man ringer Tesla Service Center eller ska det anmälas elektroniskt på något sätt ? Får man lånebil?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla P90D
Hej och grattis till köpet!RichardJ skrev:En annan fråga. Vid ev. Behov - hur anmäler man ett garantiärende? Är det som vanligt att man ringer Tesla Service Center eller ska det anmälas elektroniskt på något sätt ? Får man lånebil?
Angående garanti så har väl den gått ut på din bil (utöver batterigarantin, eller har den förlängd garanti?) men ärenden anmäls i appen (när du har fått den registrerad i deras system) och vid garantiärenden över 4 timmar ska du ha rätt till lånebil. Dock så tar alla jobb hos Tesla numera bara just 4 timmar...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tesla P90D
Hej !
Enligt Riddermarks skulle jag ha nästan ett års garanti från Tesla då de köpte bilen nyss från Tesla med garanti.
Det är ju 100 frågor som bubblar upp här, det mesta kan man läsa sig till och vissa saker är tvetydigt. Jag har Premium Connectivity (ska vara for life sålänge jag har bilen) gällande Spotify då ska jag logga in med mitt eget konto eller ska ja välja Tesla att skapa ett konto i denna bil ? Jag tänker att det är kanske onödigt att betala för Spotify om det ingår i bilen ?
Tack alla för svar verkligen.
Enligt Riddermarks skulle jag ha nästan ett års garanti från Tesla då de köpte bilen nyss från Tesla med garanti.
Det är ju 100 frågor som bubblar upp här, det mesta kan man läsa sig till och vissa saker är tvetydigt. Jag har Premium Connectivity (ska vara for life sålänge jag har bilen) gällande Spotify då ska jag logga in med mitt eget konto eller ska ja välja Tesla att skapa ett konto i denna bil ? Jag tänker att det är kanske onödigt att betala för Spotify om det ingår i bilen ?
Tack alla för svar verkligen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla P90D
Ingen fri SuC på den då antar jag...? (Eftersom den såldes av Tesla själv nyss)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19