Tesla Modell S70, pipljud

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tomwas
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 maj 2021 21:45

Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av tomwas »

Jag har just köpt en begagnad Tesla S70 och ganska omgående (inte när jag provkörde) kom ett pipande ljud, vilket hörs även när bilen står still och kan komma när den även stått parkerad länge. Vad kan detta vara? Jag tog upp en filmsnutt (13 MB) som dock inte gick att bifoga här, så den finns på denna länk (https://app.box.com/s/wphccsrxwffgxnnh4imaqcpc52t28925). Är tacksam för råd om vad detta beror på och vad jag kan göra åt det.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av lator »

Hej. Jag försökte analysera filmen men det är ju väldigt svårt att veta varifrån ljudet kommer. Har du försökt hitta källans plats? Det låter ju mest som ett rotationsljud från en fläkt eller en pump (vilket det finns en hel del av). Slutar ljudet när du stänger av bilen/går ifrån bilen? Vissa fläktar och pumpar kan ju gå lite närsom...
Jag skulle (om du inte har garanti) lyfta ur frunken och försöka lyssna varifrån ljudet kommer. Stetoskop eller en träpinne hjälper mycket.

Grattis till bilen! (oavsett missljud...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
tomwas
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 maj 2021 21:45

Re: Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av tomwas »

Jo, jag köpte ett års garanti på Kvarndammen, så jag får väl ringa Teslas support. Ljudet slutar inte automatiskt när jag går ifrån bilen. Men nu när jag var ute och kollade så var den tyst. Det verkar komma från fronten på bilen. Tack!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av Lessmog »

Kan möjligen vara nån dc-dc-laddare? Min bil piper också och knäpper lite då och då när den står parkerad och utan att jag är riktigt nära.
S85D 2015
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av Bernando »

Låter lite som det "rymdskeppsljudet" min bil också gör ibland när man står still. Har aldrig fattat vad som orsakar det, men har inte heller uppfattat det som något problem.
MS P85 2014
tomwas
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 maj 2021 21:45

Re: Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av tomwas »

Det blir service om ett par veckor. De ska byta ut något som hettar upp/kyler batteriet som håller på och går hela tiden i timtal när bilen stått still. Reparationen går på 8200:- och skulle inte täckas av den garanti jag köpt men KVD tar 6000:- som goodwill. Bra det för det är inte kul med sådant när man precis köpt dyr bil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av Gustafsson »

Maskinskadeförsäkringen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
tomwas
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 maj 2021 21:45

Re: Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av tomwas »

Maskinskadeförsäkringen!? Jag vet inte. Teslas servicekille sa att detta fel inte täcks av den garanti på batteri och drivlina som fortfarande finns kvar (annan garanti finns ju inte), och det som jag köpte av KVDs samarbetspartner (AB Svensk Bilgaranti) gäller inte heller denna skada, tydligen, men nu tar de ju 6000:- av 8200:- så det var ju i alla fall bra.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Modell S70, pipljud

Inlägg av frippe »

tomwas skrev:
Maskinskadeförsäkringen!? Jag vet inte. Teslas servicekille sa att detta fel inte täcks av den garanti på batteri och drivlina som fortfarande finns kvar (annan garanti finns ju inte), och det som jag köpte av KVDs samarbetspartner (AB Svensk Bilgaranti) gäller inte heller denna skada, tydligen, men nu tar de ju 6000:- av 8200:- så det var ju i alla fall bra.
Men på din bil har du väl en helförsäkring och då ingår maskinskadeförsäkring och även på elektroniken. Dock finns det gränser för hur många mil bilen får ha gått.

Fast står kvd för 6tkr så är det inget lönt att blanda in sitt försäkringsbolag.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar