En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Jag ska köra hem en Tesla Model S P90, 2016, från Stockholm till Göteborg. Bilen har stått ett tag och kan ha lite spännande små fel som kan behöva hanteras under resan hem.

1. Vilken dimension är det på hjulmuttrarna? Så jag kan ha med rätt hylsa och en domkraft.
2. Någon att tänka på om man behöver motionera bromsarna?
3. Nödöppnaren till frunken är trasig, vet inte exakt hur än. Det är väl en wire som går ut i ena hjulhuset? Vad tror ni går det att fixa fort med ett snöre typ? Behövs det eller är det bättre att chansa på att jag inte behöver använda den?
4. Är det fri Supercharging så är det väl bara att köra även om inte bilen ligger i mitt konto? Tesla har väl inte ens koll på att ett ägarbyte skett innan man kontaktat dem så borde vara lugnt bara man avvaktar lite med Tesla delen.

Något mer jag ska tänka på? Vad skulle ni haft med er?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av Remuz »

1) Nästan 21mm var det på X, någon vet säkert om det är samma på S

2) Tänk på att man behöver det. Har den stått så bromsa rejält hårt några gånger, först i låg fart och sedan mer och mer fart. Det blir tjockt med belägg på skivan...

3) Låset strulade en hel del på X så jag rekommenderar att laga. Det är två wirerar, som ska dras i rätt ordning. Borde gå att förlänga med stålwire men du måste plocka av en hel del av fronten för att komma åt.

4) Rimligen kör du bara. Funkade när jag sålde en X.

Edit, när rullar du? Kör sträckan imorn klockan 13.30ish
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av dstr »

Har bilen separata handbromsok? Googla fram vilka verktyg du behöver för att manuellt lossa dom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
1) Nästan 21mm var det på X, någon vet säkert om det är samma på S

2) Tänk på att man behöver det. Har den stått så bromsa rejält hårt några gånger, först i låg fart och sedan mer och mer fart. Det blir tjockt med belägg på skivan...

3) Låset strulade en hel del på X så jag rekommenderar att laga. Det är två wirerar, som ska dras i rätt ordning. Borde gå att förlänga med stålwire men du måste plocka av en hel del av fronten för att komma åt.

4) Rimligen kör du bara. Funkade när jag sålde en X.

Edit, när rullar du? Kör sträckan imorn klockan 13.30ish
Jag kommer göra resan 5 Juni. Åker från Göteborg på morgonen och kör hemåt samma dag.

2. Jag hoppas det räcker med att köra loss dem. Men det finns en risk att jag måste lyfta bilen och motionera manuellt.

3. Ja, fixas ska det. Men det låter inte som något jag ska ställa mig och göra på en parkering i Stockholms förort :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
Har bilen separata handbromsok? Googla fram vilka verktyg du behöver för att manuellt lossa dom.
Jättebra tips, tack! Jag ska försöka lära mig detta, kan bli helt avgörande.
Har någon en länk?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
dstr skrev:
Har bilen separata handbromsok? Googla fram vilka verktyg du behöver för att manuellt lossa dom.
Jättebra tips, tack! Jag ska försöka lära mig detta, kan bli helt avgörande.
Har någon en länk?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
3. Ja, fixas ska det. Men det låter inte som något jag ska ställa mig och göra på en parkering i Stockholms förort :)
Vilken förort? Det finns nog många här som kommer och bistår med glada hejjarrop om inte annat. Själv bor jag i Sollentuna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
LarsL skrev:
3. Ja, fixas ska det. Men det låter inte som något jag ska ställa mig och göra på en parkering i Stockholms förort :)
Vilken förort? Det finns nog många här som kommer och bistår med glada hejjarrop om inte annat. Själv bor jag i Sollentuna.
Lahäll så det är de ruffa områdena ;)

Ja, det vore en syn med ett gäng Tesla Gubbar som står i ring medan en annan ligger och skruvar bromsar :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av Remuz »

Ha inte laddsladdar och annat viktigt i Frunken innan det är fixat. Talar av erfarenhet :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

Måste ha med en T25 torx så att man kan rulla hem om handbromsen låser sig. Komma ihåg två träbitar också så man kan spärra hjulen vid Superchargern :D

Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
dstr skrev:
LarsL skrev:
3. Ja, fixas ska det. Men det låter inte som något jag ska ställa mig och göra på en parkering i Stockholms förort :)
Vilken förort? Det finns nog många här som kommer och bistår med glada hejjarrop om inte annat. Själv bor jag i Sollentuna.
Lahäll så det är de ruffa områdena ;)

Ja, det vore en syn med ett gäng Tesla Gubbar som står i ring medan en annan ligger och skruvar bromsar :D
Ja, i Täby finns en kraftig överrepresentation av yrkesarbetande småbarnsmorsor på gränsen till sammanbrott körandes stora SUVar, håller mig på tryggt avstånd därifrån.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

En undran till. Hur gör man med uppdateringar? Ska man försöka uppdatera bilen direkt innan resan eller chansa på att mjukvaran i bilen är okej. Läste här för några år sedan att det var någon som inte kunde Supercharga när de inte hade uppdaterat.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av Bod »

Jag bor 2 km från Lahäll. Kommer gärna o bistår om det är på FM. Länge sedan jag meckade men om något strular kan jag hjälpa med något. Kört samma model S sedan 2014.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

Strul! Bilen har lämnats in för byte av framrutan. Jag försökte motarbeta det men nejdå den skulle in. Det positiva är att bilen har rullat innan jag hämtar den det negativa är att jag nu måste vänta på att de ska hitta en ruta till bilen. Stor risk att den måste skickas från USA gissar jag? Någon som vet hur lång tid det brukar ta?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Strul! Bilen har lämnats in för byte av framrutan. Jag försökte motarbeta det men nejdå den skulle in. Det positiva är att bilen har rullat innan jag hämtar den det negativa är att jag nu måste vänta på att de ska hitta en ruta till bilen. Stor risk att den måste skickas från USA gissar jag? Någon som vet hur lång tid det brukar ta?
Både carglass och Ryds har normalt rutor hemma till S
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

Jaha, då bär det av imorgon. Inte lika nervöst nu eftersom bilen rullat till bytet av rutan. Men tar ändå med mig domkraft i fall att.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av Bod »

Lycka till!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

Allt gick bra och bilen står och tuggar elektroner på gården, tillsammans med sina syskon.
F4AC4CE6-A46C-4024-8103-F5D7CB172FD2.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

Som ni ser så fungerar inte dörrhandtaget på passagerar sidan. Är det Hampi kittet som gäller för att fixa det? https://hamphi.com/model-s/model-s-serv ... rationskit

Sedan sitter en parkeringsensor lös i bak. Någon som vill tipsa om hur jag fixar det? Jag tänker lim och sedan dra påpalta med tejp tills det sitter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Mosel S fix

Inlägg av LarsL »

Sommardäcken åker på. Den stod med dubbfria vinterdäck så jag körde ner den så.
55A9CAFC-36EE-41C1-BB17-E9649C71CEA1.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Mosel S fix

Inlägg av LarsL »

Förslag på hur jag får fast sensorn?
61966543-122F-40DB-B208-6A10128DF807.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Fixat sensorn. Tog en skruv med lite smält lim på och höll den emot sensor. Tanken var att sedan kunna dra den på plats... det funka inte riktigt som jag tänkte. Men det satt kvar en fin kludd på sensorn som jag kunde fånga med pincett-tången och dra sensor på plats med. Tog några droppar snabblim på kanten så jag hoppas att den sitter kvar nu.
Det var lite pill att få bort limmet men gick bra med en varmluftspistol och en en trasa.
FBAC206F-158C-4751-AB7E-A2816785511D.jpeg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Som ni ser så fungerar inte dörrhandtaget på passagerar sidan. Är det Hampi kittet som gäller för att fixa det? https://hamphi.com/model-s/model-s-serv ... rationskit

Sedan sitter en parkeringsensor lös i bak. Någon som vill tipsa om hur jag fixar det? Jag tänker lim och sedan dra påpalta med tejp tills det sitter.
Angående handtaget så finns det ju lösningar i alla prisspann. Det som Hamphi erbjuder är ju lite i mittspannet skulle jag säga... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Ja, det går ju att fixa på många olika sätt. Jag tänkte lite att jag skulle plocka ner det en gång och sedan ska det funka. Så nya bättre kablar och microbrytare tillsammans med en bearbetad kugge låter som en bra idé. Men jag kollade på begagnade delar på skroten och de var ju billigare men lika dåliga... i slut ändan.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=45425280

Vet inte riktigt vart den här fixar tråden är på väg men jag vill inte gärna att den går över till en renovering om jag slipper.

Lägg in ett klipp på mitt handtag.

Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Den uppmärksamme kanske såg att jag har satt hjulen fel. :D Det är ju staggered på den här racern så det går inte alls sätta bästa däcken bak, som en ska göra. Tur att jag har två domkrafter nu så att bytet gick hyggligt smidigt. Jag köpte ju en modernare och betydligt lättare variant för att ha med mig upp på resan.
Skriv svar