En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Mosel S fix

Inlägg av LarsL »

Förslag på hur jag får fast sensorn?
61966543-122F-40DB-B208-6A10128DF807.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Fixat sensorn. Tog en skruv med lite smält lim på och höll den emot sensor. Tanken var att sedan kunna dra den på plats... det funka inte riktigt som jag tänkte. Men det satt kvar en fin kludd på sensorn som jag kunde fånga med pincett-tången och dra sensor på plats med. Tog några droppar snabblim på kanten så jag hoppas att den sitter kvar nu.
Det var lite pill att få bort limmet men gick bra med en varmluftspistol och en en trasa.
FBAC206F-158C-4751-AB7E-A2816785511D.jpeg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Som ni ser så fungerar inte dörrhandtaget på passagerar sidan. Är det Hampi kittet som gäller för att fixa det? https://hamphi.com/model-s/model-s-serv ... rationskit

Sedan sitter en parkeringsensor lös i bak. Någon som vill tipsa om hur jag fixar det? Jag tänker lim och sedan dra påpalta med tejp tills det sitter.
Angående handtaget så finns det ju lösningar i alla prisspann. Det som Hamphi erbjuder är ju lite i mittspannet skulle jag säga... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Ja, det går ju att fixa på många olika sätt. Jag tänkte lite att jag skulle plocka ner det en gång och sedan ska det funka. Så nya bättre kablar och microbrytare tillsammans med en bearbetad kugge låter som en bra idé. Men jag kollade på begagnade delar på skroten och de var ju billigare men lika dåliga... i slut ändan.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=45425280

Vet inte riktigt vart den här fixar tråden är på väg men jag vill inte gärna att den går över till en renovering om jag slipper.

Lägg in ett klipp på mitt handtag.

Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Den uppmärksamme kanske såg att jag har satt hjulen fel. :D Det är ju staggered på den här racern så det går inte alls sätta bästa däcken bak, som en ska göra. Tur att jag har två domkrafter nu så att bytet gick hyggligt smidigt. Jag köpte ju en modernare och betydligt lättare variant för att ha med mig upp på resan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Allt gick bra och bilen står och tuggar elektroner på gården, tillsammans med sina syskon.
Härligt! Skönt att allt gick fint. Grattis till (för dig) nya bilen! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Allt gick bra och bilen står och tuggar elektroner på gården, tillsammans med sina syskon.
Härligt! Skönt att allt gick fint. Grattis till (för dig) nya bilen! :)
Tack!
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Hedman »

Ang 1 så är det tum på hjulmuttrarna. Det är 13/16 tum alltså 20,6 mm, vilket gör att du kan dra sönder muttrarna med 21 mm hylsan, så jag rekommenderar dig att köpa en tum hylsa.
Mvh Magnus
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Bra att veta, tror jag har en uppsättning tum hylsor liggande i traktor verktygslådan.


Skulle vilja uppdatera till CCS men har inte bilen i appen ännu. Måste jag ringa :o och boka en tid då?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Teslared »

Hedman skrev:
Ang 1 så är det tum på hjulmuttrarna. Det är 13/16 tum alltså 20,6 mm, vilket gör att du kan dra sönder muttrarna med 21 mm hylsan, så jag rekommenderar dig att köpa en tum hylsa.
Mvh Magnus
Jag tror att det är 21mm på hjulmuttrarna, i alla fall så är det så på min MX. Eller har det varit tum på tidigare modeller? I övrigt så är det också metriska gängor.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av lator »

Teslared skrev:
Hedman skrev:
Ang 1 så är det tum på hjulmuttrarna. Det är 13/16 tum alltså 20,6 mm, vilket gör att du kan dra sönder muttrarna med 21 mm hylsan, så jag rekommenderar dig att köpa en tum hylsa.
Mvh Magnus
Jag tror att det är 21mm på hjulmuttrarna, i alla fall så är det så på min MX. Eller har det varit tum på tidigare modeller? I övrigt så är det också metriska gängor.
Tesla byter hjulmuttrar oftare än jag... tvättar bilen. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Det var lite lustigt att vinterdäcken satt med stora Torx (vilket jag konstigt nog inte har) men som tur var så låg det en adapter i frunken. Den tog mig från torx till 17 mm hylsa, jag fruktade för dess liv men det fungerade bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Hittade felet! Den svarta kabeln hade gått av. Hade gott att löda ihop men nu hade jag ett kit så då blir det full renovering. Kanske sparar den gamla kabeln till nästa gång.
Den jobbiga delen var ju ändå att få loss dörrsidan och handtaget.

Nu ska allt ihop igen efter middagen… hoppas allt funkar. Familjen tvivlar eller ”Pappa vad har du gjort med nya bilen!”
E716A0D6-D48C-4DF5-BC4A-1730ADCF117A.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Dörrhandtaget fixat!
Det tog ett tag att få det på plats igen. Man får verkligen kämpa för att hacka på den övre bulten men det gick till slut när jag kom i framifrån. Skruven nere till höger var lite lurig också. Av någon anledning ligger den inte linjerad med hålet som är gjort för att komma åt den... hmm.
Trodde jag hade linjerat den rätt i djupled men var ändå tvunget att göra det med handtaget på plats tror jag fick till det bra till slut.

Hur som helst nu funkar det. :)

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Dörrhandtaget fixat!
Det tog ett tag att få det på plats igen. Man får verkligen kämpa för att hacka på den övre bulten men det gick till slut när jag kom i framifrån. Skruven nere till höger var lite lurig också. Av någon anledning ligger den inte linjerad med hålet som är gjort för att komma åt den... hmm.
Trodde jag hade linjerat den rätt i djupled men var ändå tvunget att göra det med handtaget på plats tror jag fick till det bra till slut.

Hur som helst nu funkar det. :)

Gott fixat! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Ja, det gick ju bra. Det är trevligt att Hamphi har ett kit hemma för snabbleverans men nästa gång beställer jag nog från USA direkt, det blir ju ändå lite billigare.

Nästa operation blir att få i lastnät och hundbur. Det blir nog lite trixande med den för den ska tydligen inte passa direkt out of the box.

Något jag också funderat på är att foliera noskonen. Vet ni om delfinens en folie som matchar Multicoat red?
Eller är det bara löjligt att foliera den? Ska man bara acceptera att man har en Klassiker?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Bjelke »

Jag folierade upp till chromelisten (och var absolut inte först med det) och tycker det blev snyggt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Tänker mig något sånt här med det svarta kvar där uppe.

Men hur hittar jag rätt färgmatchning?
Dessa har en Tesla på bild men jag vet inte om det stämmer med färgen. Köpa hem och låta sambon jämföra, jag ser ju inte sånt där :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Bjelke »

Precis så jag gjorde men jag folierade ju hela bilen så jag behövde inte tänka på färgerna…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Precis så jag gjorde men jag folierade ju hela bilen så jag behövde inte tänka på färgerna…
Beställde en provbit. Kanske onödigt eftersom jag behöver så lite för att fixa konan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Så nu har jag monterat avskiljaren för hunden i bagaget. Den är inte gjord för Tesla så jag har modifierat den (och därmed CE borta). Framdelen funkar som det är tänkt men i bak fick jag modifiera. Det jag gjorde var att lägga in en aluminium profil för att stabilisera lite. Kommer bli stabilare när jag får in lastgalleret och kan binda ihop där uppe också. Men jag tycker den blev bra.

Finns det ina lastöglor i Model S? Jag spände fast i ISO-fästena för barnstolen i fram men i bak hittade jag inget.

Nu måste jag bara hitta en lösning då att jag kommer åt underfacket utan att behöva plocka ut allt.
A70FF772-434F-4E91-8CBF-E96778491CE4.jpeg
E3B54554-6E92-486E-91F3-BAC4225A1D17.jpeg
F43BCEA1-EA4F-41E2-B6F7-D5D99F083019.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Tjoho! Fick tillgång till appen så nu kan jag lägga in om en uppgradering till CCS. Fick tid till 4 augusti, vilket jag var lite rädd för. Men sen tittar jag i appen och då finns det en tid till 7 Juli... hmmm... Hur ska jag tolka den uppgiften?
D7A083CA-A936-4A19-B0A8-EA2FE5B138EB.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Tjoho! Fick tillgång till appen så nu kan jag lägga in om en uppgradering till CCS. Fick tid till 4 augusti, vilket jag var lite rädd för. Men sen tittar jag i appen och då finns det en tid till 7 Juli... hmmm... Hur ska jag tolka den uppgiften?
Gott att du har bilen i appen nu! :D

Jo, då är det den 7:e juli som gäller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Tjoho! Fick tillgång till appen så nu kan jag lägga in om en uppgradering till CCS. Fick tid till 4 augusti, vilket jag var lite rädd för. Men sen tittar jag i appen och då finns det en tid till 7 Juli... hmmm... Hur ska jag tolka den uppgiften?
Gott att du har bilen i appen nu! :D

Jo, då är det den 7:e juli som gäller.
Det är Ranger som gäller tydligen så vi får se om någon drycker upp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Rangern kom och jag har CCS. Strålande service med reparation hemma.

Nu har jag också installerat en eftermarknads centerkonsol. Den var trång som tusan att få på plats och kändes glappig men när sidorna knäpptes dit så satt den bra.
88878190-45A5-4E44-8361-62985888AB07.jpeg
Mitt P90D märke sitter ordentligt snett, rekord(?j). Inte Tesla som gjort det eftersom bilen varit inne på omlackning av bakluckan för några år sedan. Går det att lossa och få dit igen? Värme och fiskelina?
EB0268E1-DA4F-4990-8059-5196D72D248B.jpeg
Skriv svar