En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av lator »

Teslared skrev:
Hedman skrev:
Ang 1 så är det tum på hjulmuttrarna. Det är 13/16 tum alltså 20,6 mm, vilket gör att du kan dra sönder muttrarna med 21 mm hylsan, så jag rekommenderar dig att köpa en tum hylsa.
Mvh Magnus
Jag tror att det är 21mm på hjulmuttrarna, i alla fall så är det så på min MX. Eller har det varit tum på tidigare modeller? I övrigt så är det också metriska gängor.
Tesla byter hjulmuttrar oftare än jag... tvättar bilen. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Det var lite lustigt att vinterdäcken satt med stora Torx (vilket jag konstigt nog inte har) men som tur var så låg det en adapter i frunken. Den tog mig från torx till 17 mm hylsa, jag fruktade för dess liv men det fungerade bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Hittade felet! Den svarta kabeln hade gått av. Hade gott att löda ihop men nu hade jag ett kit så då blir det full renovering. Kanske sparar den gamla kabeln till nästa gång.
Den jobbiga delen var ju ändå att få loss dörrsidan och handtaget.

Nu ska allt ihop igen efter middagen… hoppas allt funkar. Familjen tvivlar eller ”Pappa vad har du gjort med nya bilen!”
E716A0D6-D48C-4DF5-BC4A-1730ADCF117A.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Dörrhandtaget fixat!
Det tog ett tag att få det på plats igen. Man får verkligen kämpa för att hacka på den övre bulten men det gick till slut när jag kom i framifrån. Skruven nere till höger var lite lurig också. Av någon anledning ligger den inte linjerad med hålet som är gjort för att komma åt den... hmm.
Trodde jag hade linjerat den rätt i djupled men var ändå tvunget att göra det med handtaget på plats tror jag fick till det bra till slut.

Hur som helst nu funkar det. :)

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Dörrhandtaget fixat!
Det tog ett tag att få det på plats igen. Man får verkligen kämpa för att hacka på den övre bulten men det gick till slut när jag kom i framifrån. Skruven nere till höger var lite lurig också. Av någon anledning ligger den inte linjerad med hålet som är gjort för att komma åt den... hmm.
Trodde jag hade linjerat den rätt i djupled men var ändå tvunget att göra det med handtaget på plats tror jag fick till det bra till slut.

Hur som helst nu funkar det. :)

Gott fixat! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Ja, det gick ju bra. Det är trevligt att Hamphi har ett kit hemma för snabbleverans men nästa gång beställer jag nog från USA direkt, det blir ju ändå lite billigare.

Nästa operation blir att få i lastnät och hundbur. Det blir nog lite trixande med den för den ska tydligen inte passa direkt out of the box.

Något jag också funderat på är att foliera noskonen. Vet ni om delfinens en folie som matchar Multicoat red?
Eller är det bara löjligt att foliera den? Ska man bara acceptera att man har en Klassiker?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Bjelke »

Jag folierade upp till chromelisten (och var absolut inte först med det) och tycker det blev snyggt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Tänker mig något sånt här med det svarta kvar där uppe.

Men hur hittar jag rätt färgmatchning?
Dessa har en Tesla på bild men jag vet inte om det stämmer med färgen. Köpa hem och låta sambon jämföra, jag ser ju inte sånt där :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Bjelke »

Precis så jag gjorde men jag folierade ju hela bilen så jag behövde inte tänka på färgerna…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Precis så jag gjorde men jag folierade ju hela bilen så jag behövde inte tänka på färgerna…
Beställde en provbit. Kanske onödigt eftersom jag behöver så lite för att fixa konan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Så nu har jag monterat avskiljaren för hunden i bagaget. Den är inte gjord för Tesla så jag har modifierat den (och därmed CE borta). Framdelen funkar som det är tänkt men i bak fick jag modifiera. Det jag gjorde var att lägga in en aluminium profil för att stabilisera lite. Kommer bli stabilare när jag får in lastgalleret och kan binda ihop där uppe också. Men jag tycker den blev bra.

Finns det ina lastöglor i Model S? Jag spände fast i ISO-fästena för barnstolen i fram men i bak hittade jag inget.

Nu måste jag bara hitta en lösning då att jag kommer åt underfacket utan att behöva plocka ut allt.
A70FF772-434F-4E91-8CBF-E96778491CE4.jpeg
E3B54554-6E92-486E-91F3-BAC4225A1D17.jpeg
F43BCEA1-EA4F-41E2-B6F7-D5D99F083019.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Tjoho! Fick tillgång till appen så nu kan jag lägga in om en uppgradering till CCS. Fick tid till 4 augusti, vilket jag var lite rädd för. Men sen tittar jag i appen och då finns det en tid till 7 Juli... hmmm... Hur ska jag tolka den uppgiften?
D7A083CA-A936-4A19-B0A8-EA2FE5B138EB.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Tjoho! Fick tillgång till appen så nu kan jag lägga in om en uppgradering till CCS. Fick tid till 4 augusti, vilket jag var lite rädd för. Men sen tittar jag i appen och då finns det en tid till 7 Juli... hmmm... Hur ska jag tolka den uppgiften?
Gott att du har bilen i appen nu! :D

Jo, då är det den 7:e juli som gäller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Tjoho! Fick tillgång till appen så nu kan jag lägga in om en uppgradering till CCS. Fick tid till 4 augusti, vilket jag var lite rädd för. Men sen tittar jag i appen och då finns det en tid till 7 Juli... hmmm... Hur ska jag tolka den uppgiften?
Gott att du har bilen i appen nu! :D

Jo, då är det den 7:e juli som gäller.
Det är Ranger som gäller tydligen så vi får se om någon drycker upp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Rangern kom och jag har CCS. Strålande service med reparation hemma.

Nu har jag också installerat en eftermarknads centerkonsol. Den var trång som tusan att få på plats och kändes glappig men när sidorna knäpptes dit så satt den bra.
88878190-45A5-4E44-8361-62985888AB07.jpeg
Mitt P90D märke sitter ordentligt snett, rekord(?j). Inte Tesla som gjort det eftersom bilen varit inne på omlackning av bakluckan för några år sedan. Går det att lossa och få dit igen? Värme och fiskelina?
EB0268E1-DA4F-4990-8059-5196D72D248B.jpeg
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
Rangern kom och jag har CCS. Strålande service med reparation hemma.

Nu har jag också installerat en eftermarknads centerkonsol. Den var trång som tusan att få på plats och kändes glappig men när sidorna knäpptes dit så satt den bra.
Vad köpte du för centerkonsol?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Rangern kom och jag har CCS. Strålande service med reparation hemma.

Nu har jag också installerat en eftermarknads centerkonsol. Den var trång som tusan att få på plats och kändes glappig men när sidorna knäpptes dit så satt den bra.
88878190-45A5-4E44-8361-62985888AB07.jpeg
Snyggt. Jag är inte förtjust i stora konsoler som omsluter en, men jag är inte heller förtjust i konsollösa bilar som MS. Det här ser riktigt bra och trevligt ut!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:
LarsL skrev:
Rangern kom och jag har CCS. Strålande service med reparation hemma.

Nu har jag också installerat en eftermarknads centerkonsol. Den var trång som tusan att få på plats och kändes glappig men när sidorna knäpptes dit så satt den bra.
Vad köpte du för centerkonsol?
På Taptes https://www.taptes.com/products/tesla-c ... insert-cci

Kommer så klart från Kina. Och jag har aldrig setts många frimärken förut…
928757F8-9015-4831-B085-E10BA3C61AB2.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av martinot »

Perfekt present till frimärkssamlare! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Bjelke »

Klart värsta jag sett iaf! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Rangern kom och jag har CCS. Strålande service med reparation hemma.

Nu har jag också installerat en eftermarknads centerkonsol. Den var trång som tusan att få på plats och kändes glappig men när sidorna knäpptes dit så satt den bra.
88878190-45A5-4E44-8361-62985888AB07.jpeg
Snyggt. Jag är inte förtjust i stora konsoler som omsluter en, men jag är inte heller förtjust i konsollösa bilar som MS. Det här ser riktigt bra och trevligt ut!
Ja, den ser bra ut och omsluter en inte alls särskilt mycket eftersom den fortfarande är långt nere.
Tittar man nära så syns det tydligt att det är en eftermarknadspryl. Men det blir ju lite mer ordning om man kan lägga saker någonstans och inte bara slänga dem i en hög som dessutom riskerar ramla ner till pedalerna.
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Bitman »

…eller hamna i baksätet vid grönt ljus… :)
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Bitman skrev:
…eller hamna i baksätet vid grönt ljus… :)
Ja mina glasögon/solglasögon har en tendens att flyga iväg. Finns inget riktigt bra ställe fördel i den här lösningen heller men det går ju i alla fall lägga dem nere något nu.

Och drickahållaren i konsolen är ju faktiskt användbar till skillnad mot den som sitter i armstödet.

Någon som har kommit på en bra lösning på drickahållare för baksätet?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
Bitman skrev:
…eller hamna i baksätet vid grönt ljus… :)
Ja mina glasögon/solglasögon har en tendens att flyga iväg. Finns inget riktigt bra ställe fördel i den här lösningen heller men det går ju i alla fall lägga dem nere något nu.

Och drickahållaren i konsolen är ju faktiskt användbar till skillnad mot den som sitter i armstödet.

Någon som har kommit på en bra lösning på drickahållare för baksätet?
Bra lösning vet jag inte men finns på forumet bilder på 3d-printad hållare för drickor i baksätet. Fästes under armstöden i mittkonsolen, nackdel är att de täcker friskluftsblåset till baksätet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:
Bra lösning vet jag inte men finns på forumet bilder på 3d-printad hållare för drickor i baksätet. Fästes under armstöden i mittkonsolen, nackdel är att de täcker friskluftsblåset till baksätet.
Får kolla på det, men låter inte bra att de täcker för utblåset. Redan nu klagas det på att det är dåligt flås på AC:n i bak (de jämför med Model 3).
Skriv svar