Reducerad styrassistans P85+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Bjelke »

Kan ju testa att dra åt dom skruvarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av lator »

Richardk skrev:
Det skulle faktiskt kunna vara det säkerhetsmeddelandet. Oavsett så kommer jag inte vidare med felsökningen. Är det säkerhetsmeddelandet så fixar ju Tesla det. Och annars behöver den felsökas.

Lator: Du får gärna köpa den :)
Vad släpper du den för som den står?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

360
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Bjelke skrev:
Kan ju testa att dra åt dom skruvarna...
Jag har redan kollat motorn och den sitter fast. Och som jag förstår det så ska den vara lös enligt denna länken: https://teslamotorsclub.com/2018/03/29/ ... ing-bolts/

Så jag tror inte det räcker att bara dra åt skruvarna. Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Fick ett annat problem på ”köpet”.

Brorsan har en p85d 2015. I en desperation för att få rätt på min bil så tog vi hans 12v batteri och satte i min bil. Det funkade så klart inte. Sen satte vi tillbaka hans batteri i hans p85d.

Nu står det att hans bil ”Behöver service” felkod: gtw_w026 . Han har kört fler rundor med bilen idag men fortfarande samma fel. Någon idé om hur man kan komma till rätta med det?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Vad behövs för att radera felkoder på en Tesla?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Bjelke »

Richardk skrev:
Bjelke skrev:
Kan ju testa att dra åt dom skruvarna...
Jag har redan kollat motorn och den sitter fast. Och som jag förstår det så ska den vara lös enligt denna länken: https://teslamotorsclub.com/2018/03/29/ ... ing-bolts/

Så jag tror inte det räcker att bara dra åt skruvarna. Rätta mig gärna om jag har fel.
Du har fattat det rätt, så då är det inte det som är problemet iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Richardk skrev:
Fick ett annat problem på ”köpet”.

Brorsan har en p85d 2015. I en desperation för att få rätt på min bil så tog vi hans 12v batteri och satte i min bil. Det funkade så klart inte. Sen satte vi tillbaka hans batteri i hans p85d.

Nu står det att hans bil ”Behöver service” felkod: gtw_w026 . Han har kört fler rundor med bilen idag men fortfarande samma fel. Någon idé om hur man kan komma till rätta med det?
Löst detta problemet. Det var den lilla kabeln på minus polen till batteriet som vi glömt att montera.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Pratade med en som sa att det skulle finnas fem olika jordpunkter på en Tesla. Jag hittar bara två jord punkter i rambalkarna fram. Några tips på andra jordpunkter?

Några mera tips på styrservo felet?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Så nu har bilen varit inlämnad på Tesla i 3 veckor. Bokade tid till den 3/6 och idag nästan 3 veckor senare har dom undersökt bilen. Diverse extremt dåliga bortförklaringar från Teslas sida varför dom inte påbörjat bilen trots en bokad tid. Extremt dåligt! Dom tror jag hade en drop in tid när jag hade en bokad tid.

Nu säger dom att det är styrväxeln som behöver bytas för 42000kr. Jag har hittat en begagnad för 6200kr. Tesla vill inte hjälpa mig att koda in den om jag byter själv.

Behöver man koda in en styrväxel till en Tesla?
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Kriper »

Richardk skrev:
Så nu har bilen varit inlämnad på Tesla i 3 veckor. Bokade tid till den 3/6 och idag nästan 3 veckor senare har dom undersökt bilen. Diverse extremt dåliga bortförklaringar från Teslas sida varför dom inte påbörjat bilen trots en bokad tid. Extremt dåligt! Dom tror jag hade en drop in tid när jag hade en bokad tid.

Nu säger som att det är styrväxeln som behöver bytas för 42000kr. Jag har hittat en ny begagnad för 6200kr. Tesla vill inte hjälpa mig att koda in den om jag byter själv.

Behöver man koda in en styrväxel till en Tesla?
Höjden av servicekänsla, Tesla! Jag tjatade till mig efter fyra samtal att få prata med en ansvarig chef på SC. Det hjälpte mig delvis vid senaste reparation. Sjukt att man ska behöva som enskild kämpa mot denna organisation varje gång det är fel på bilen. Not a happy day!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Blir aldrig mer en Tesla!!!! Så oerhört dålig service. Och så många gånger dom ljugit för mig. Jag har arbetat med bilar mer eller mindre hela mitt liv och dom drar den ena valsen efter den andra. Dom har bla. annat kollat loggar i bilen i mer än en vecka, när bilen står med helt urladdat batteri på bakgården.

Flera vänner har köpt Tesla för att jag pratat väl om dem. Nu är det slut med det!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av MWall »

Tråkigt att läsa. Synd att de inte bygger ut servicen så att de hinner med alla bilar. Tror de måste börja satsa mer på kundvård för att behålla kunder också.

Känner mig själv sjukt kluven till Tesla och vet inte hur jag ska göra i höst när min leasing går ut. Börjar se ut som en bra affär att ta deras garanterade 50%. Men vad ska jag köpa istället? Orkar inte köra fossilt tror jag och jag ser inga bra eldrivna alternativ heller.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Tanken är nu att byta styrservo. Hittade nedan länk hur man byter styrservo. Det som oroar mig är de sista meningarna:

16. Perform a full firmware update.
17. Run the "Power Steering (EPAS) Control" procedure in Toolbox.

Punkt 16. Min bil har precis blivit uppdaterad med senaste mjukvaran. Dock lär det ju komma en ny men det kan ju ta många veckor innan jag får ner en ny mjukvara.

Punkt 17. Är ju ännu värre. Vad händer om man inte gör punkt 17?

Eller kan det vara så att om man köper en begagnad styrväxel så är den redan programmerad och då behöver man inte göra punkt 17? (Eller punkt 16?)

Så vad händer om man inte gör punkt 16 och 17?
Vem kan göra detta förutom Tesla som inte vill hjälpa mig?

http://www.fixyourtesla.com/s/Steering- ... place.html
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 jan 2021 23:13

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av nicce12 »

Richardk skrev:
Så nu har bilen varit inlämnad på Tesla i 3 veckor. Bokade tid till den 3/6 och idag nästan 3 veckor senare har dom undersökt bilen. Diverse extremt dåliga bortförklaringar från Teslas sida varför dom inte påbörjat bilen trots en bokad tid. Extremt dåligt! Dom tror jag hade en drop in tid när jag hade en bokad tid.

Nu säger dom att det är styrväxeln som behöver bytas för 42000kr. Jag har hittat en begagnad för 6200kr. Tesla vill inte hjälpa mig att koda in den om jag byter själv.

Behöver man koda in en styrväxel till en Tesla?
Huvva, det lät inte roligt - med den prisbilden kanske rent av värt att kolla om man kan få hjälp hos Bilexperten Bosch Car Service AS i Oslo, Teslabjorn verkar använda dem...
Tesla Model S P85D 2015, AP1
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Henrik »

Richardk skrev:
Tanken är nu att byta styrservo. Hittade nedan länk hur man byter styrservo. Det som oroar mig är de sista meningarna:

16. Perform a full firmware update.
17. Run the "Power Steering (EPAS) Control" procedure in Toolbox.

Punkt 16. Min bil har precis blivit uppdaterad med senaste mjukvaran. Dock lär det ju komma en ny men det kan ju ta många veckor innan jag får ner en ny mjukvara.

Punkt 17. Är ju ännu värre. Vad händer om man inte gör punkt 17?

Eller kan det vara så att om man köper en begagnad styrväxel så är den redan programmerad och då behöver man inte göra punkt 17? (Eller punkt 16?)

Så vad händer om man inte gör punkt 16 och 17?
Vem kan göra detta förutom Tesla som inte vill hjälpa mig?

http://www.fixyourtesla.com/s/Steering- ... place.html
jag har tillgång till toolbox.. om det hjälper.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Henrik skrev:
Richardk skrev:
Tanken är nu att byta styrservo. Hittade nedan länk hur man byter styrservo. Det som oroar mig är de sista meningarna:

16. Perform a full firmware update.
17. Run the "Power Steering (EPAS) Control" procedure in Toolbox.

Punkt 16. Min bil har precis blivit uppdaterad med senaste mjukvaran. Dock lär det ju komma en ny men det kan ju ta många veckor innan jag får ner en ny mjukvara.

Punkt 17. Är ju ännu värre. Vad händer om man inte gör punkt 17?

Eller kan det vara så att om man köper en begagnad styrväxel så är den redan programmerad och då behöver man inte göra punkt 17? (Eller punkt 16?)

Så vad händer om man inte gör punkt 16 och 17?
Vem kan göra detta förutom Tesla som inte vill hjälpa mig?

http://www.fixyourtesla.com/s/Steering- ... place.html
jag har tillgång till toolbox.. om det hjälper.
Det låter bra. Kan du göra punkt 17? Vart bor du?Henrik?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Henrik »

Richardk skrev:
Det låter bra. Kan du göra punkt 17? Vart bor du?Henrik?
Leksand, men jobbar dessvärre väldigt mycket just nu i sthlm

Du kan få mitt login och program, om du har en windows-laptop så är det bara att plugga in i bilen.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Henrik skrev:
Richardk skrev:
Det låter bra. Kan du göra punkt 17? Vart bor du?Henrik?
Leksand, men jobbar dessvärre väldigt mycket just nu i sthlm

Du kan få mitt login och program, om du har en windows-laptop så är det bara att plugga in i bilen.
Låter ju toppen. Har du möjlighet att pma ditt mobilnummer eller mail? Så kan jag kontakta dig när jag bytt styrväxeln om det behövs vill säga. Hur gör man med kabel mellan dator och odb2?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Henrik »

Richardk skrev:
Låter ju toppen. Har du möjlighet att pma ditt mobilnummer eller mail? Så kan jag kontakta dig när jag bytt styrväxeln om det behövs vill säga. Hur gör man med kabel mellan dator och odb2?
Kan skicka PM! Fixar login nu i dagarna så kan du testa. OBD funkar nog, jag har kört med ethernetkabel tidigare direkt in på MCU
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

Nu är styrservon bytt. Ganska enkel manöver. Följde denna manualen http://www.fixyourtesla.com/s/Steering- ... place.html Dock var den inte helt bra men ändå bra som hjälp. Underlättar mycket om man demonterar vänstra inre styrled, dvs demontera stora damasken. Då kan man hoppa över många steg i manualen. Ingen mjukvara eller inställningar behövde göras. Tesla ville ha 42000kr. Jag betalde 6200kr + 2700kr för felsökning som egentligen var ganska onödig. Men ca 33000 skattade kronor för 7 timmars arbete blev det till mig. Hyfsad timpenning!
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 jan 2021 23:13

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av nicce12 »

Richardk skrev:
Men ca 33000 skattade kronor för 7 timmars arbete blev det till mig. Hyfsad timpenning!
Toppen, kul att det gick bra!
...och det betyder att du kan lägga 33 000 på något kul eftersom du sparat det! ;)
Tesla Model S P85D 2015, AP1
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av lator »

Skönt att det fungerar med den nya (begagnade) styrväxeln. Har du gjort någon felsökning på den gamla?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Richardk »

lator skrev:
Skönt att det fungerar med den nya (begagnade) styrväxeln. Har du gjort någon felsökning på den gamla?
Inte kollat den gamla ännu. Ska försöka kolla de närmsta dagarna.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Reducerad styrassistans P85+

Inlägg av Tuborg »

Hej alla!
Lite funderingar som kanske avviker från tråden. Jag har själv fått fel på servon på min ms 85D. Man slipper springa på gymmet.
Jag fick ett erbjudande från Tesla på 35000:-.
I mina tankar är det ganska mycket för en sådan operation. Man byter hela styrväxeln. Min misstanke om det verkliga felet riktar sig omedelbart mot drivremmen i styrväxeln. Det borde vara en mycket enkel operation att byta själva remmen. Men denna detalj verkar vara svår att få tag i. Det finns en variant på ebay, från Ryssland. Jag tänkte att det borde finnas originalremmar att köpa men jag kan inte hitta det. Att Tesla vill tjäna pengar är fullt förståeligt, det är förhoppningsvis deras affärsidé. Men att byta ut hela växeln som sedan hamnar på skroten känns, för mig,väldigt främmande, som att köpa ny motorsåg när kedjan är slö.
Bara tankar.
Skriv svar