Vindrutetorkaren tar i huven

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Vindrutetorkaren tar i huven

Inlägg av fimpen »

Hej på er

Har fått problem att vindrutetorkararmen tar i frunkhuven. Känt problem som verkar drabbat Teslabjörns gamla MS. I mitt fall är det inte så farligt än, avskavd lack på både torkararmen och undersidan huven, men det har inte skavt upp genom kanten än. Är det någon som känner till om det finns någon enklare fix än att byta hela apparaten? Typ böja ner torkararmen någon cm och sedan vänta tills torkararmen börjar glappa och byta då? Någon som testat?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vindrutetorkaren tar i huven

Inlägg av lator »

Eftersom armen tar i huven väldigt nära lagringen så är enda lösningen att fixa lagringen, antingen genom byte eller renovering.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Falo
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2020 21:10

Re: Vindrutetorkaren tar i huven

Inlägg av Falo »

Det är nog byte av hela vindrutetorkaremodulen som är enklast, ca 4700 kr.
Och då ingår ny torkaremotor.
Jag bytte själv hemma på uppfarten. Kan dock vara lite lurigt att få av armarna, se upp med vindrutan. Fjädern i armen gör att det drar snett och kilar sig när armen ska lyftas av rakt upp.
Passa gärna på att måla armarna när du har dem avmonterade, gör mycket på helhetsintrycket.
Var någon i en tråd som skaffade en utsliten modul för att själv byta lagring men lade ner det projektet och köpte ny av Tesla.

Vänlig själ som dokumenterat bytet:
Senast redigerad av Falo, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Vindrutetorkaren tar i huven

Inlägg av carl-pedal »

Det var jag som tänkte byta bussningar så jag köpte en beg torkararmatur att öva på men det var inte bussningarna utan axlarna som var slitna. Axlarna är inte helt lätt att fixa - dels sitter dom fast i lederna, sen skulle man kanske behöva svetsa på lite material före avsvarvning alternativt att svara bort material för att lägga dit en hylsa. Bägge alternativ känns inte klockrent och dessutom går det åt så mycket tid och bök att nya är det enda rätta. Skulle vara bättre om man slapp motorn som ingår, skulle nog halvera priset.

Mitt råd är att köpa nytt.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Vindrutetorkaren tar i huven

Inlägg av fimpen »

Hej på er och tack för tipsen... blir nog en tur till Tesla snart då... tack för vänligheten att dela era erfarenheter! Alltid supertrevligt och tryggt att ha ett bra ställe att fråga.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Vindrutetorkaren tar i huven

Inlägg av Anders »

Har samma problem armen tar emot huven och har skavt bort en del på både armen och huven.
Motorn på modulen är fullt fungerande och den andra armen verkar ok.
Kan man inte köpa modulen utan motor och bara montera över ?
Skriv svar