Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Om Tesla kan tillverka carbon-wrapped motorer billigt.
Skulle man kunna tänka sig att en mindre och lättare version används i standard modeller.
För att vikteffekten blir så bra.
Allmänt så har man ju sett högvarviga elmotorer på ca 300hk som väger 10-15kg.
Lyckas man hålla nere ljudnivån och tillverkningskostnad, så är det bara fördelar med högvarviga elmotorer.
Killgissar dock att carbon-wrapped motorer kommer dröja ett tag till enklare modeller, eftersom Tesla vill se att de inte har några kvalitetsproblem och att priset ännu är för högt.
Vilka fördelar får man med högvarvig motor mot lågvarvig om övriga egenskaper är lika?
Man måste ju ändå växla ner hastigheten till hjulen...
Bra svara allihopa, hade helt missat att Plaid blir ersättare till Performance. Tror också att det dröjer innan den dyker upp hos billigare modeller, men känns som de har en edge som exempelvis Porche Taycan saknar.
Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Om Tesla kan tillverka carbon-wrapped motorer billigt.
Skulle man kunna tänka sig att en mindre och lättare version används i standard modeller.
För att vikteffekten blir så bra.
Allmänt så har man ju sett högvarviga elmotorer på ca 300hk som väger 10-15kg.
Lyckas man hålla nere ljudnivån och tillverkningskostnad, så är det bara fördelar med högvarviga elmotorer.
Killgissar dock att carbon-wrapped motorer kommer dröja ett tag till enklare modeller, eftersom Tesla vill se att de inte har några kvalitetsproblem och att priset ännu är för högt.
Vilka fördelar får man med högvarvig motor mot lågvarvig om övriga egenskaper är lika?
Man måste ju ändå växla ner hastigheten till hjulen...
Motorn blir mindre (diametern).
Ok, men då är det inte att den är högvarvig som är fördelen utan storleken. Hade det gått att göra en lika liten lågvarvig motor med samma effekt så hade väl det varit bättre?
Förenklat kan man säga att diametern är beroende av vridmomentet. En högvarvig motor har lägre vridmoment vid samma effekt.
Men 2 kg och lite mindre kan väl inte spela någon stor roll? Borde det inte vara att högvarvigheten möjliggör att slippa växellåda och trots det nå bra vridmoment? För visst har Porsche en växellåda (2 växlar) för att nå topphastighet men Tesla klarar sig utan?
Klart dom kunde ha kört en "lågvarvig" motor och ändrat utväxlingen totalt för att nå samma effekt men då hade den ju såklart blivit större. Eller var det precis så ni menade?
Men 2 kg och lite mindre kan väl inte spela någon stor roll? Borde det inte vara att högvarvigheten möjliggör att slippa växellåda och trots det nå bra vridmoment? För visst har Porsche en växellåda (2 växlar) för att nå topphastighet men Tesla klarar sig utan?
Klart dom kunde ha kört en "lågvarvig" motor och ändrat utväxlingen totalt för att nå samma effekt men då hade den ju såklart blivit större. Eller var det precis så ni menade?
Nackdelen med högt varvtal kan vara sämre verkningsgrad.
Men för vanliga dödliga är verkningsgraden ointressant i +200km/h.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Men 2 kg och lite mindre kan väl inte spela någon stor roll? Borde det inte vara att högvarvigheten möjliggör att slippa växellåda och trots det nå bra vridmoment? För visst har Porsche en växellåda (2 växlar) för att nå topphastighet men Tesla klarar sig utan?
Klart dom kunde ha kört en "lågvarvig" motor och ändrat utväxlingen totalt för att nå samma effekt men då hade den ju såklart blivit större. Eller var det precis så ni menade?
För utväxlingens skull borde det vara bättre med en lågvarvig motor. Är den tillräckligt lågvarvig så behöver man ingen nerväxling alls utan man kan koppla den direkt på hjulen
Att Porsche har två olika utväxlingarpå Taycan är för att få tillräckligt högt vridmoment på hjulen vid låga varvtal och samtidigt kunna få hög toppfart utan att motorn varvar för mycket. Men för en given effekt får man samma problem med en högvarvig som med en lågvarvig motor. Lösningen för att slippa växla är istället att man har en motor med tillräcklig effekt för att kunna välja en utväxling som både ger tillräckligt vrid vid låg hastighet samtidigt som motorn får ett rimligt varvtal vid toppfart. Alternativt en motor som både har högt vrid vid relativt låga varv och klarar höga varvtal
De tidiga Roadsters hade tvåväxlad låda, men Tesla lyckades lösa nackdelen med växellåda i sina senare roadsters och skippade växellådan.
Tror det handlade en del om att hitta halvledare som klarade extrem ström vid låga varv.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16