Plaid carbon-wrapped motor
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 12 aug 2020 15:27
Plaid carbon-wrapped motor
Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Re: Plaid carbon-wrapped motor
HobbyInvesteraren skrev:Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
plaid är ju "typ" model s performance
Model Y performance
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Kommer det någon annan performance än Plaid?
Blir väl bara LR och plaid?
Blir väl bara LR och plaid?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Plaid carbon-wrapped motor
just nu verkar det bara va dom ja. plaid plus togs ju bort. möjligt om den kommer tillbaka senare. tror inte det då jag tror dom satsar mer på roadster för högsta prestandanGustafsson skrev:Kommer det någon annan performance än Plaid?
Blir väl bara LR och plaid?
Model Y performance
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Om Tesla kan tillverka carbon-wrapped motorer billigt.HobbyInvesteraren skrev:Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Skulle man kunna tänka sig att en mindre och lättare version används i standard modeller.
För att vikteffekten blir så bra.
Allmänt så har man ju sett högvarviga elmotorer på ca 300hk som väger 10-15kg.
Lyckas man hålla nere ljudnivån och tillverkningskostnad, så är det bara fördelar med högvarviga elmotorer.
Killgissar dock att carbon-wrapped motorer kommer dröja ett tag till enklare modeller, eftersom Tesla vill se att de inte har några kvalitetsproblem och att priset ännu är för högt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Vilka fördelar får man med högvarvig motor mot lågvarvig om övriga egenskaper är lika?Zalman3 skrev:Om Tesla kan tillverka carbon-wrapped motorer billigt.HobbyInvesteraren skrev:Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Skulle man kunna tänka sig att en mindre och lättare version används i standard modeller.
För att vikteffekten blir så bra.
Allmänt så har man ju sett högvarviga elmotorer på ca 300hk som väger 10-15kg.
Lyckas man hålla nere ljudnivån och tillverkningskostnad, så är det bara fördelar med högvarviga elmotorer.
Killgissar dock att carbon-wrapped motorer kommer dröja ett tag till enklare modeller, eftersom Tesla vill se att de inte har några kvalitetsproblem och att priset ännu är för högt.
Man måste ju ändå växla ner hastigheten till hjulen...
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7576
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Motorn blir mindre (diametern).Maw skrev:Vilka fördelar får man med högvarvig motor mot lågvarvig om övriga egenskaper är lika?Zalman3 skrev:Om Tesla kan tillverka carbon-wrapped motorer billigt.HobbyInvesteraren skrev:Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Skulle man kunna tänka sig att en mindre och lättare version används i standard modeller.
För att vikteffekten blir så bra.
Allmänt så har man ju sett högvarviga elmotorer på ca 300hk som väger 10-15kg.
Lyckas man hålla nere ljudnivån och tillverkningskostnad, så är det bara fördelar med högvarviga elmotorer.
Killgissar dock att carbon-wrapped motorer kommer dröja ett tag till enklare modeller, eftersom Tesla vill se att de inte har några kvalitetsproblem och att priset ännu är för högt.
Man måste ju ändå växla ner hastigheten till hjulen...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Ok, men då är det inte att den är högvarvig som är fördelen utan storleken. Hade det gått att göra en lika liten lågvarvig motor med samma effekt så hade väl det varit bättre?mikebike skrev:Motorn blir mindre (diametern).Maw skrev:Vilka fördelar får man med högvarvig motor mot lågvarvig om övriga egenskaper är lika?Zalman3 skrev:Om Tesla kan tillverka carbon-wrapped motorer billigt.HobbyInvesteraren skrev:Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Skulle man kunna tänka sig att en mindre och lättare version används i standard modeller.
För att vikteffekten blir så bra.
Allmänt så har man ju sett högvarviga elmotorer på ca 300hk som väger 10-15kg.
Lyckas man hålla nere ljudnivån och tillverkningskostnad, så är det bara fördelar med högvarviga elmotorer.
Killgissar dock att carbon-wrapped motorer kommer dröja ett tag till enklare modeller, eftersom Tesla vill se att de inte har några kvalitetsproblem och att priset ännu är för högt.
Man måste ju ändå växla ner hastigheten till hjulen...
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Plaid carbon-wrapped motor
För MC måste det vara väldigt fördelaktigt att ha en liten lätt motor. Där behövs ju mer batterier, all vikt som kan sparas på annat är bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Exempel:Maw skrev:Vilka fördelar får man med högvarvig motor mot lågvarvig om övriga egenskaper är lika?Zalman3 skrev:Om Tesla kan tillverka carbon-wrapped motorer billigt.HobbyInvesteraren skrev:Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Skulle man kunna tänka sig att en mindre och lättare version används i standard modeller.
För att vikteffekten blir så bra.
Allmänt så har man ju sett högvarviga elmotorer på ca 300hk som väger 10-15kg.
Lyckas man hålla nere ljudnivån och tillverkningskostnad, så är det bara fördelar med högvarviga elmotorer.
Killgissar dock att carbon-wrapped motorer kommer dröja ett tag till enklare modeller, eftersom Tesla vill se att de inte har några kvalitetsproblem och att priset ännu är för högt.
Man måste ju ändå växla ner hastigheten till hjulen...
1. Elmotor, 18.000 rpm, 300 hk, 30kg.
2. Elmotor, 20.000 rpm, 300 hk, 27 kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 12 aug 2020 15:27
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Bra svara allihopa, hade helt missat att Plaid blir ersättare till Performance. Tror också att det dröjer innan den dyker upp hos billigare modeller, men känns som de har en edge som exempelvis Porche Taycan saknar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7576
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Förenklat kan man säga att diametern är beroende av vridmomentet. En högvarvig motor har lägre vridmoment vid samma effekt.Maw skrev:Ok, men då är det inte att den är högvarvig som är fördelen utan storleken. Hade det gått att göra en lika liten lågvarvig motor med samma effekt så hade väl det varit bättre?mikebike skrev:Motorn blir mindre (diametern).Maw skrev:Vilka fördelar får man med högvarvig motor mot lågvarvig om övriga egenskaper är lika?Zalman3 skrev:Om Tesla kan tillverka carbon-wrapped motorer billigt.HobbyInvesteraren skrev:Läste Elons tweet om den nya motorn som används för att få Plaid prestanda. Att Tesla Roadster får samma teknik känns ganska givet men vad är oddsen att den kommer till exempelvis Model S Performance?
Skulle man kunna tänka sig att en mindre och lättare version används i standard modeller.
För att vikteffekten blir så bra.
Allmänt så har man ju sett högvarviga elmotorer på ca 300hk som väger 10-15kg.
Lyckas man hålla nere ljudnivån och tillverkningskostnad, så är det bara fördelar med högvarviga elmotorer.
Killgissar dock att carbon-wrapped motorer kommer dröja ett tag till enklare modeller, eftersom Tesla vill se att de inte har några kvalitetsproblem och att priset ännu är för högt.
Man måste ju ändå växla ner hastigheten till hjulen...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Jo har koll på att P=N*w.mikebike skrev:Förenklat kan man säga att diametern är beroende av vridmomentet. En högvarvig motor har lägre vridmoment vid samma effekt.
Kände inte till att diametern hänger ihop med max vridmoment men det verkar rimligt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7576
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Lite som en NA ICE. En motorcykelmotor på en liters slagvolym kan ha samma effekt som en tvåliters bilmotor, fast vid dubbla varvtalet.Maw skrev:Jo har koll på att P=N*w.mikebike skrev:Förenklat kan man säga att diametern är beroende av vridmomentet. En högvarvig motor har lägre vridmoment vid samma effekt.
Kände inte till att diametern hänger ihop med max vridmoment men det verkar rimligt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Men 2 kg och lite mindre kan väl inte spela någon stor roll? Borde det inte vara att högvarvigheten möjliggör att slippa växellåda och trots det nå bra vridmoment? För visst har Porsche en växellåda (2 växlar) för att nå topphastighet men Tesla klarar sig utan?
Klart dom kunde ha kört en "lågvarvig" motor och ändrat utväxlingen totalt för att nå samma effekt men då hade den ju såklart blivit större. Eller var det precis så ni menade?
Klart dom kunde ha kört en "lågvarvig" motor och ändrat utväxlingen totalt för att nå samma effekt men då hade den ju såklart blivit större. Eller var det precis så ni menade?
Re: Plaid carbon-wrapped motor
Nackdelen med högt varvtal kan vara sämre verkningsgrad.tor skrev:Men 2 kg och lite mindre kan väl inte spela någon stor roll? Borde det inte vara att högvarvigheten möjliggör att slippa växellåda och trots det nå bra vridmoment? För visst har Porsche en växellåda (2 växlar) för att nå topphastighet men Tesla klarar sig utan?
Klart dom kunde ha kört en "lågvarvig" motor och ändrat utväxlingen totalt för att nå samma effekt men då hade den ju såklart blivit större. Eller var det precis så ni menade?
Men för vanliga dödliga är verkningsgraden ointressant i +200km/h.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Plaid carbon-wrapped motor
För utväxlingens skull borde det vara bättre med en lågvarvig motor. Är den tillräckligt lågvarvig så behöver man ingen nerväxling alls utan man kan koppla den direkt på hjulentor skrev:Men 2 kg och lite mindre kan väl inte spela någon stor roll? Borde det inte vara att högvarvigheten möjliggör att slippa växellåda och trots det nå bra vridmoment? För visst har Porsche en växellåda (2 växlar) för att nå topphastighet men Tesla klarar sig utan?
Klart dom kunde ha kört en "lågvarvig" motor och ändrat utväxlingen totalt för att nå samma effekt men då hade den ju såklart blivit större. Eller var det precis så ni menade?
Att Porsche har två olika utväxlingarpå Taycan är för att få tillräckligt högt vridmoment på hjulen vid låga varvtal och samtidigt kunna få hög toppfart utan att motorn varvar för mycket. Men för en given effekt får man samma problem med en högvarvig som med en lågvarvig motor. Lösningen för att slippa växla är istället att man har en motor med tillräcklig effekt för att kunna välja en utväxling som både ger tillräckligt vrid vid låg hastighet samtidigt som motorn får ett rimligt varvtal vid toppfart. Alternativt en motor som både har högt vrid vid relativt låga varv och klarar höga varvtal
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Plaid carbon-wrapped motor
De tidiga Roadsters hade tvåväxlad låda, men Tesla lyckades lösa nackdelen med växellåda i sina senare roadsters och skippade växellådan.
Tror det handlade en del om att hitta halvledare som klarade extrem ström vid låga varv.
Tror det handlade en del om att hitta halvledare som klarade extrem ström vid låga varv.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16