Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Firmaj »

Hej på er allihopa,

2017 tog vi in två stycken Model S på företaget (5 års lease) men senaste året har vi märkt att det har varit ett rent kaos med strålkastare och bakljus. Samtliga strålkastare fram (båda strålkastarna på båda bilar) har delvis slutat fungera, det är ju en lång Led som har en långsida och en kort sida (tänk en halv rektangels omkrets) där samtliga långsidor lagt av. Detsamma gäller bakljusen där en halva lagt av.

Detta känns ju lite konstigt. Ska vi behöva betala för att byta samtliga så kostar det ju skjortan. Har någon av er varit med om detta och fått det på garanti eller liknande? Om det inte skulle täckas där (eller av annan försäkring), är det någonting som ni tror ligger på mig och mitt företag eller leasingbolaget?
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Frippanecci »

När 2017 är dom tagna i trafik?

Hur många mil har dom gått?

2017 gällde väl 4år och 8000 mil för garantin.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Gustafsson »

Standarfel på ledlisten dessvärre. Allt för dyrt att byta utanför garantin imo…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Aida »

Det är sånt här som händer på moderna bilar. Men riktigt kass kvalitet. Jag förstår inte dem som säger att elbilar inte är så komplicerade som fossilbilar och inte kan gå i sönder.

Jag fick fukt i mina bakljus på min Volvo V90 ett år efter garantin gått ut. 15 000 kr skulle nya bakljus gå på! Jag hittade på Volvoforumet att detta var ett vanligt känt fel hos V90 och påtalade det för Bilia. De var schyssta och tog det på good will (oklart om det var Volvo el Bilia som stod för notan) vilket jag är väldigt tacksam för. Men helt sjukt dyrt! Kanske ändå bättre med glödlampor…

Tesla borde och kanske för samma? (Good will)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Det är sånt här som händer på moderna bilar. Men riktigt kass kvalitet. Jag förstår inte dem som säger att elbilar inte är så komplicerade som fossilbilar och inte kan gå i sönder.

Jag fick fukt i mina bakljus på min Volvo V90 ett år efter garantin gått ut. 15 000 kr skulle nya bakljus gå på! Jag hittade på Volvoforumet att detta var ett vanligt känt fel hos V90 och påtalade det för Bilia. De var schyssta och tog det på good will (oklart om det var Volvo el Bilia som stod för notan) vilket jag är väldigt tacksam för. Men helt sjukt dyrt! Kanske ändå bättre med glödlampor…

Tesla borde och kanske för samma? (Good will)
Det är inget nytt. Jag fick fukt i strålkastarna på min gamla Volvo V50 -08 när garantin hade gått ut. Det var tydligen inget okänt fel det heller, men bilen var äldre än två år. Nya strålkastare hade kostat massor. Då tänkte jag att det kan ju inte bli värre. Så jag plockade ut dem, stoppade dem i ugnen i köket och värmde på det viset upp gummitätningen som håller fast glaset. Därefter gick det att plocka isär hela strålkastaren lätt som en plätt. Jag torkade ur allting, trycke i ny vulkmassa, fast betydligt mer än original, och därefter har jag aldrig mer haft problem med fukt i strålkastarna.
Jag misstänker dessvärre att det inte är lika lätt idag att laga på moderna bilar. Det finns ju en anledning varför Audi har bytt bakljusrampen på min e-tron två gånger på två år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Ampera »

Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Standarfel på ledlisten dessvärre. Allt för dyrt att byta utanför garantin imo…
Ja det verkar drabba ungefär 100% av alla facelift-bilar :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Fredrik j »

Strålkastare täcks av maskinskadeförsäkringen upp till ca 8-10år/10-15’ mil beroende på bolag och försäkring.
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Firmaj »

oj, här åker man på långfärd och får en massa svar under tiden!

Samlar svar här:

Att fixa själv är verkligen inte min grej heheh. Om det inte rör sig om småelektronik och kodning;)

Bilarna har gått ca 10-11k mil vardera och det har gått 4 år i september detta året. Så som jag förstår det så bör jag se efter med försäkringsbolaget (eller leasingbolaget?) kring detta?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev:
Strålkastare täcks av maskinskadeförsäkringen upp till ca 8-10år/10-15’ mil beroende på bolag och försäkring.
Gäller det verkligen DRL och inte bara hel- och halvljus?
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Strålkastare täcks av maskinskadeförsäkringen upp till ca 8-10år/10-15’ mil beroende på bolag och försäkring.
Gäller det verkligen DRL och inte bara hel- och halvljus?
Ja. Maskinskadeförsäkringen gäller inte för glaset eller för eventuell xenonlampa som anses vara en förbrukningsdetalj.
Men resten av strålkastaren täcks normalt av försäkringen om man inte har något udda bolag. Mina erfarenheter har jag tillsammans med LF. Inte på någon tesla men villkoren är ju domsamma.
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Firmaj »

Då kollar jag med dem. Jag försöker uppdatera här när jag kommit fram till någonting med LF som vi har idag.

Tack snälla för vägledningen allihopa!
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Firmaj »

Uppdatering:

Fick svar att det inte täcks av försäkringen och att jag borde kontakta Tesla då jag varit i kontakt med de för något år sedan när detta började hända.

Dock så är det som ni säger mest för syns skull och ska jag vara helt ärlig så ser det bättre ut så här :)

Något som de nämnde var att är det inom 3 år så bör Tesla ta en titt och kanske ta det på deras garantier. Dock vet jag inte om det faktiskt stämmer.
Användarvisningsbild
Fat
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 20 maj 2021 10:48

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Fat »

Har samma problem med bägge strålkastarna fram. Övre ledlisten har gett upp. Fick offert från tesla enligt nedan. Vettigt pris?
Offert
Offert
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Gustafsson »

För två är det väl ett ok pris? Var de inte dubbelt så dyra för bara ett halvår sedan?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Fat
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 20 maj 2021 10:48

Re: Model S - Dåliga strålkastare och diverse lampor

Inlägg av Fat »

Gustafsson skrev: 17 mar 2023 08:26
För två är det väl ett ok pris? Var de inte dubbelt så dyra för bara ett halvår sedan?
Har timpriset ökat till 2000 exkl moms?
Skriv svar