Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Inlägg av MWall »

Har senaste veckan fått ett "sjungande" ljud från vänster framhjul. Bildas även en aning vibrationer. Särskilt vid konstant fart runt 60 km/h hörs det. Låter inte så mycket vid acceleration/broms. Vid högre farter låter det också men inte lika tydligt.

Bilen har gått 8500 mil. Kan det vara hjullagret redan?
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 mar 2020 17:01

Re: Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Inlägg av nesse11 »

MWall skrev:
Har senaste veckan fått ett "sjungande" ljud från vänster framhjul. Bildas även en aning vibrationer. Särskilt vid konstant fart runt 60 km/h hörs det. Låter inte så mycket vid acceleration/broms. Vid högre farter låter det också men inte lika tydligt.

Bilen har gått 8500 mil. Kan det vara hjullagret redan?
Jag fick byta hjullager bak på Model 3 sr+ efter 3600 mil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Inlägg av Bruno »

Övre länkarm?
Bytte min i veckan... garantijobb
Gnisslade när jag vred ratten samt vid gupp. Prova gunga bilen vid hjulet när du står still.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Inlägg av MWall »

Bruno skrev:
Övre länkarm?
Bytte min i veckan... garantijobb
Gnisslade när jag vred ratten samt vid gupp. Prova gunga bilen vid hjulet när du står still.
Hade den inne förra månaden då de bytte luftfjädring fram och lite annat på garanti eftersom det gnisslade vid gupp. Tycker fortfarande att det gör det iofs. Men nu har garantin gått ut. :(
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Inlägg av [JM] »

Hjullager ger normalt ett sjungande/morrande ljud som ökar i frekvens och styrka med farten.

Om ljudet kommer och går med ökande hastighet + vibrationer så är det förmodligen något annat.

Ett obalanserat däck tex kan ge vibrationer/ljud som kommer och går i oilka hastigheter.
På vår förra bil så körde vi ner i ett potthål så att fälgen blev lite oval. Med vibrationer/obalans som följd.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Inlägg av MWall »

Mysko ljud. Uppträder ibland som nåt slags resonansljud. Låter lite som när man blåser på öppningen på en flaska.

Ledtråd 1. Tidigare i somras fastnade det en kvist i vänster hjulhus som pekade på hjulet/bromsen på ett olyckligt sett så att det lät som att det kommit in en sten nånstans.

Ledtråd 2. Vänster fram har mycket mer bromsdamm än höger fram.

Kan kvisten ha råkat böja till något? Bilen drar inte mer än vanligt och bromsen ligger nog inte an. Men nåt märkligt är det ju. Hade det varit hjullagret hade det väl alltid låtit? Nu låter det mest vid konstant fart eller vid mild motorbroms/regen. Accelererar man försvinner ljudet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Inlägg av MWall »

Tog av hjulet och tror att jag lyckades knäcka till bromsskölden en aning. Lät inget på en dryg mils provtur iaf. Fingers crossed!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sjungande ljud vänster fram - hjullager?

Inlägg av Bjelke »

Ibland är det enklare än man kan tro :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar