Fredrik j skrev:martinot skrev:
Detta gäller dock inte tillverkare som Tesla och Polestar som skippat ÅF, och istället hanterar och står själva för hela helheten.
Precis. Dom blir mindre beroende av att göda ett återförsäljarnät. Dock behöver man ju fortfarande erbjuda rimligt många verkstäder. I slutändan är det ju kunden som betalar men på andra sätt. Betala mer eller få längre till verkstad. Så länge bilen har garanti kanske det är ett mindre problem men när man själv ska betala blir det viktigare.
Kanske kommer vi även få se en annan attityd till garantijobb. Med en återförsäljare på din sida (dom får betalt för en garantireperation) blir det lite enklare. I framtiden ska du övertyga den som betalar. Kan tänka mig att det kommer finnas prispressade tillverkare som försöker spara på service.
Beror på. Har hört om de som hamnat i situationer där olika parter (ÅF och biltillverkare skyllt på varandra gällande ansvar för reparation). Ibland är det enklare att köpa från ett enda bolag som inte kan skylla ifrån sig på andra.
Hade även själv en gång i tiden (ca 15-20 år sedan) en beg. V70N med garanti som köpts med anställds rabatt från Volvo Cars (via bekant som jobbade där) hos deras egna ÅF Volvo Bil. Hade även låtit deras egna verkstäder för anställda (Volvo Bil) byta till nya sommardäck. Hade senare bilen inne på service på en annan serviceverkstad (också Volvo Bil). Bad de checka och åtgärda vibrationer i ratten som jag kände vid körning. De kände vibrationerna när de testkörde, men skyllde på att däcken inte var riktigt balanserade. Kontaktade den andra verkstaden (också Volvo Bil, men annat ställe) som bytt däcken. Åkte dit, och de checkade balansen på däcken, och påstod att den var perfekt. De bad mig och vidare till den andra verkstaden som servat bilen (vibrationerna kvarstod). Väl där så var det fortsatt diskussion om det var fel på däcken, själva konstruktionen av bilen, eller servicen.
Då tröttnade jag och sa att det är ju för tusen samma bolag, både biltillverkare (Volvo Cars), beg. bilsäljare (också Volvo Bil ägt av VCC), serviceverkstad (Volvo Bil) och däckverkstad (Volvo Bil. Lös det oavsett sa jag, och fördela kostnaden internt mellan er bäst ni vill. De köpte argumentet att det är något av bolagens fel (antingen fel vid tillverkningen, fel på däckbalansering, eller fel på servicen som gjorts). De fixade det hela och tog hela kostnaden.
När jag hämtade ut bilen och alla vibrationer äntligen var borta så tänkte jag; vilken himla tur att jag både köpt däck och service från samma bolag som både tillverkat och sålt bilen!
Tänk vilken kafka-situation det hade blivit om det var olika jag köpt beg. bil ifrån, och annat som jag köpt däck ifrån och servat på. Hade ju hamnat i ett ställningskrig där alla skyllt och pekat fingret på varandra i en evighetslopp.
Nu kunde jag enkelt bryta den kafka-loopen när jag påpekade att alla var inom samma bolag, och att jag som slutkund oavsett inte skall drabbas oavsett vem som gjort fel.