199 dollar i månaden för FSD

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
MWall skrev:
Två papp i månaden lär ju inte bli nån storsäljare.
Nope, men mindre är nog svårt då det ska kosta 10k dollar att köpa FSD. Då är 2400 dollar om året inte så farligt ändå.
Hur många FSD har man sålt? Hur många procent av kunderna är intresserade av det för 100’?
Om vi för resonemangets skulle antar att FSD blir Max level4 d.v.s. inte troligt att bilen kan agera taxi mot betalning.
Det är svårt att få exakta siffror men runt 30% är det jag sett hittills. Garanterat mycket vanligare i USA än på andra marknader.

Den här prenumerationen är för självkörande personlig assistans. Om bilen delas till ett Tesla Network kommer man nog få andel av intäkterna istället.

Känns ändå lovande att det erbjuds som prenumeration. Nu tvingas Tesla leverera bra funktioner annars kommer de inte få några prenumeranter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Detta gäller dock inte tillverkare som Tesla och Polestar som skippat ÅF, och istället hanterar och står själva för hela helheten.
Precis. Dom blir mindre beroende av att göda ett återförsäljarnät. Dock behöver man ju fortfarande erbjuda rimligt många verkstäder. I slutändan är det ju kunden som betalar men på andra sätt. Betala mer eller få längre till verkstad. Så länge bilen har garanti kanske det är ett mindre problem men när man själv ska betala blir det viktigare.
Kanske kommer vi även få se en annan attityd till garantijobb. Med en återförsäljare på din sida (dom får betalt för en garantireperation) blir det lite enklare. I framtiden ska du övertyga den som betalar. Kan tänka mig att det kommer finnas prispressade tillverkare som försöker spara på service.
Beror på. Har hört om de som hamnat i situationer där olika parter (ÅF och biltillverkare skyllt på varandra gällande ansvar för reparation). Ibland är det enklare att köpa från ett enda bolag som inte kan skylla ifrån sig på andra.

Hade även själv en gång i tiden (ca 15-20 år sedan) en beg. V70N med garanti som köpts med anställds rabatt från Volvo Cars (via bekant som jobbade där) hos deras egna ÅF Volvo Bil. Hade även låtit deras egna verkstäder för anställda (Volvo Bil) byta till nya sommardäck. Hade senare bilen inne på service på en annan serviceverkstad (också Volvo Bil). Bad de checka och åtgärda vibrationer i ratten som jag kände vid körning. De kände vibrationerna när de testkörde, men skyllde på att däcken inte var riktigt balanserade. Kontaktade den andra verkstaden (också Volvo Bil, men annat ställe) som bytt däcken. Åkte dit, och de checkade balansen på däcken, och påstod att den var perfekt. De bad mig och vidare till den andra verkstaden som servat bilen (vibrationerna kvarstod). Väl där så var det fortsatt diskussion om det var fel på däcken, själva konstruktionen av bilen, eller servicen.

Då tröttnade jag och sa att det är ju för tusen samma bolag, både biltillverkare (Volvo Cars), beg. bilsäljare (också Volvo Bil ägt av VCC), serviceverkstad (Volvo Bil) och däckverkstad (Volvo Bil. Lös det oavsett sa jag, och fördela kostnaden internt mellan er bäst ni vill. De köpte argumentet att det är något av bolagens fel (antingen fel vid tillverkningen, fel på däckbalansering, eller fel på servicen som gjorts). De fixade det hela och tog hela kostnaden.

När jag hämtade ut bilen och alla vibrationer äntligen var borta så tänkte jag; vilken himla tur att jag både köpt däck och service från samma bolag som både tillverkat och sålt bilen!

Tänk vilken kafka-situation det hade blivit om det var olika jag köpt beg. bil ifrån, och annat som jag köpt däck ifrån och servat på. Hade ju hamnat i ett ställningskrig där alla skyllt och pekat fingret på varandra i en evighetslopp. :?

Nu kunde jag enkelt bryta den kafka-loopen när jag påpekade att alla var inom samma bolag, och att jag som slutkund oavsett inte skall drabbas oavsett vem som gjort fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Fredrik j »

Ja det beror ju på. En återförsäljare har vanligtvis ett lite större intresse av att just en kund är nöjd. En bra verkstad tycker jag är värd mycket.
Fattar inte varför många återkommer till samma trots dåliga erfarenheter. Det är ju ganska vanligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Ja det beror ju på. En återförsäljare har vanligtvis ett lite större intresse av att just en kund är nöjd. En bra verkstad tycker jag är värd mycket.
Fattar inte varför många återkommer till samma trots dåliga erfarenheter. Det är ju ganska vanligt.
Finns ju bra och dåliga verkstäder. Precis som det finns bra och dåliga hantverkare. Eller bra och dåliga bilsäljare.

Idealt så vore alla perfekta, utan någon enda missnöjd kund, håller jag helt med om. Den är absolut en fin ambition (eller utopi).

VAG/VW har ju haft enormt dåligt rykte gällande sina verkstäder. Så även Tesla (iaf. av många här på forumet). Så då bör man undvika de.

Skall man främst välja bil efter verkstäder så skulle ju alla tvingas välja Toyota förmodligen. Och hur kul vore det?

Att äga bil handlar mer än om att endast välja ifrån verkstadsperspektivet. Bilkörning är som tur mycket mer än så. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Maw »

För mig som aldrig provat FSD låter ca 2000 kr per månad orimligt dyrt. Teslas FSD är ju bara level 2 förarassistans om än avancerad och kommer väl förbli så under överskådlig tid?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
För mig som aldrig provat FSD låter ca 2000 kr per månad orimligt dyrt. Teslas FSD är ju bara level 2 förarassistans om än avancerad och kommer väl förbli så under överskådlig tid?
Ja, för mig personligen (kan inte tala om för andra) så måste priset ner till 1/10 för att jag skall överväga det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
För mig som aldrig provat FSD låter ca 2000 kr per månad orimligt dyrt. Teslas FSD är ju bara level 2 förarassistans om än avancerad och kommer väl förbli så under överskådlig tid?
Ja, för mig personligen (kan inte tala om för andra) så måste priset ner till 1/10 för att jag skall överväga det.
Ja, då hade det säkert känts värt det men för 2000 kr per månad extra på bilens månadskostnad skulle jag vilja ha möjlighet att jobba, sova eller ligga medan bilen kör åt mig.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
För mig som aldrig provat FSD låter ca 2000 kr per månad orimligt dyrt. Teslas FSD är ju bara level 2 förarassistans om än avancerad och kommer väl förbli så under överskådlig tid?
Ja, för mig personligen (kan inte tala om för andra) så måste priset ner till 1/10 för att jag skall överväga det.
Ja, då hade det säkert känts värt det men för 2000 kr per månad extra på bilens månadskostnad skulle jag vilja ha möjlighet att jobba, sova eller ligga medan bilen kör åt mig.
Ligga? Vilka krav du har.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
För mig som aldrig provat FSD låter ca 2000 kr per månad orimligt dyrt. Teslas FSD är ju bara level 2 förarassistans om än avancerad och kommer väl förbli så under överskådlig tid?
Ja, för mig personligen (kan inte tala om för andra) så måste priset ner till 1/10 för att jag skall överväga det.
Ja, då hade det säkert känts värt det men för 2000 kr per månad extra på bilens månadskostnad skulle jag vilja ha möjlighet att jobba, sova eller ligga medan bilen kör åt mig.
Ligga? Vilka krav du har.
Ja, alltså, jag förväntar mig inte att Tesla ska ordna med just den delen... :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
För mig som aldrig provat FSD låter ca 2000 kr per månad orimligt dyrt. Teslas FSD är ju bara level 2 förarassistans om än avancerad och kommer väl förbli så under överskådlig tid?
Ja, för mig personligen (kan inte tala om för andra) så måste priset ner till 1/10 för att jag skall överväga det.
Ja, då hade det säkert känts värt det men för 2000 kr per månad extra på bilens månadskostnad skulle jag vilja ha möjlighet att jobba, sova eller ligga medan bilen kör åt mig.
Ligga? Vilka krav du har.
Ja, alltså, jag förväntar mig inte att Tesla ska ordna med just den delen... :lol:
Alla vet ju att man får ligga mera om man har en Tesla! :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av LarsL »

$1500 att uppdatera till FSD-datorn emot tidigare $10k. Kanske någon nappar på?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Jordad »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
MWall skrev:
Två papp i månaden lär ju inte bli nån storsäljare.
Nope, men mindre är nog svårt då det ska kosta 10k dollar att köpa FSD. Då är 2400 dollar om året inte så farligt ändå.
Hur många FSD har man sålt? Hur många procent av kunderna är intresserade av det för 100’?
Om vi för resonemangets skulle antar att FSD blir Max level4 d.v.s. inte troligt att bilen kan agera taxi mot betalning.
Det är svårt att få exakta siffror men runt 30% är det jag sett hittills. Garanterat mycket vanligare i USA än på andra marknader.

Den här prenumerationen är för självkörande personlig assistans. Om bilen delas till ett Tesla Network kommer man nog få andel av intäkterna istället.

Känns ändå lovande att det erbjuds som prenumeration. Nu tvingas Tesla leverera bra funktioner annars kommer de inte få några prenumeranter.
Jag har sett fler siffror på take rate. En del hävdar att det endast är 18% som beställer FSD. Kan tänka mig att det har sjunkit när Tesla börjar leverera mer i Kina för nästan ingen verkar köpa det där.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
$1500 att uppdatera till FSD-datorn emot tidigare $10k. Kanske någon nappar på?
Det visar sig att folk ser det lite annorlunda:
https://electrek.co/2021/07/18/tesla-is ... -paid-for/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
$1500 att uppdatera till FSD-datorn emot tidigare $10k. Kanske någon nappar på?
Det visar sig att folk ser det lite annorlunda:
https://electrek.co/2021/07/18/tesla-is ... -paid-for/
Tesla gör mycket fel men det där är väl bara samma gamla clickbait som vanligt från Electrek. Inget att bry sig om.

Ursprungliga planen var att kunder fick en gratis uppgradering av datorn om de i framtiden köpte FSD för minst flera tusen dollar. Att Tesla tar betalt för uppgradering innan kunder kan ansluta sig till en ny prenumerationstjänst som det inte fanns någon annonserad plan om när kunderna köpte sina bilar är helt okej.

Hade Tesla sagt att i framtiden kommer din bil även vara berättigad till att prenumerera på FSD när kunderna köpte sina bilar så hade det varit något man ska vara upphetsad över. Men så var det väl inte? Prenumeration kom väl på tal senare och det är inget man har lovat att alla kunder automatiskt ska vara berättigade till.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av LarsL »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
$1500 att uppdatera till FSD-datorn emot tidigare $10k. Kanske någon nappar på?
Det visar sig att folk ser det lite annorlunda:
https://electrek.co/2021/07/18/tesla-is ... -paid-for/
Man kan ju tänka så men det var inte alls så jag såg det utan istället en möjlighet att göra min bil bättre till en något mer acceptabelt pris.
Skriv svar