Väntrum Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Väntrum Model S

Inlägg av greenstreet »

Jag har också blivit uppringd idag om min bokning. Väldigt oklart om leverans. Kanske december, kanske februari. Vi får när min beställning matchas mot en bil. Alla bilar som levereras till Europa borde väl vara MY 2023?
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Väntrum Model S

Inlägg av bjornnilsson »

dstr skrev:
Jag blev nyss uppringd ang min bokning. Ambitionen är fortfarande att dom ska börja leverera i nov/dec.
Varför tror du att du blev uppringd? Har du någon speciell spec eller något som de ville diskutera?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Väntrum Model S

Inlägg av bjornnilsson »

greenstreet skrev:
Jag har också blivit uppringd idag om min bokning. Väldigt oklart om leverans. Kanske december, kanske februari. Vi får när min beställning matchas mot en bil. Alla bilar som levereras till Europa borde väl vara MY 2023?
Sa de uttryckligen "kanske februari"?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Väntrum Model S

Inlägg av greenstreet »

bjornnilsson skrev:
greenstreet skrev:
Jag har också blivit uppringd idag om min bokning. Väldigt oklart om leverans. Kanske december, kanske februari. Vi får när min beställning matchas mot en bil. Alla bilar som levereras till Europa borde väl vara MY 2023?
Sa de uttryckligen "kanske februari"?
Minns inte exakta orden men andemeningen var någon gång från december till februari vilket också är samma uppskattning som står nu på hemsidan. Tänker du på något särskilt?
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Väntrum Model S

Inlägg av bjornnilsson »

greenstreet skrev:
Minns inte exakta orden men andemeningen var någon gång från december till februari vilket också är samma uppskattning som står nu på hemsidan. Tänker du på något särskilt?
December har etsat sig fast i min magkänsla. Men då jag snart råkat investera i stort sett hela insatsen för bilen i tesla-aktier så skulle leverans i februari sitta fint för min egen del.. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Väntrum Model S

Inlägg av dstr »

Har någon koll på vad det är för hårdvaruuppgradering som behövs för att få rätt toppfart?


Mvh

Världsrekordhållare elfordon flygande kilometern på is som siktar på 300-klubben
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model S

Inlägg av Bjelke »

bjornnilsson skrev:
greenstreet skrev:
Minns inte exakta orden men andemeningen var någon gång från december till februari vilket också är samma uppskattning som står nu på hemsidan. Tänker du på något särskilt?
December har etsat sig fast i min magkänsla. Men då jag snart råkat investera i stort sett hela insatsen för bilen i tesla-aktier så skulle leverans i februari sitta fint för min egen del.. :D
Bara nu inte raset på aktien fortsätter då :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
bjornnilsson skrev:
greenstreet skrev:
Minns inte exakta orden men andemeningen var någon gång från december till februari vilket också är samma uppskattning som står nu på hemsidan. Tänker du på något särskilt?
December har etsat sig fast i min magkänsla. Men då jag snart råkat investera i stort sett hela insatsen för bilen i tesla-aktier så skulle leverans i februari sitta fint för min egen del.. :D
Bara nu inte raset på aktien fortsätter då :?
Trist att behöva ändra beställningen till en M3SR...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Väntrum Model S

Inlägg av greenstreet »

Säljaren på Tesla var tvungen att få besked av mig tidigare i veckan om jag ville ta leverans. Eftersom jag inte är/var säker så lät jag avbryta min order. Fick inte tillbaka reservationsavgiften.

Kommer nog behålla min 2020 Raven ett tag till och se lite vad som händer i världen och på marknaden. Och detta beslut kommer jag stå fast vid tills jag ändrar mig nästa gång :D
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Väntrum Model S

Inlägg av Rennwagen »

Det verkar bara vara S Plaid som har blivit uppringda för leverans i slutet av detta år. Jag har beställt en LR och har inte hört någonting. Men det var >200k billigare att beställa för ett år sedan än vad det är nu.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Väntrum Model S

Inlägg av dave »

Blev uppringd idag och fick info att jag måste bestämma om upphämtning i december (mitten-slutet) annars cancelleras ordern och samma konfiguration blir flera hundra tusen dyrare. Detta är mitt i semestertiderna och helt bisarrt att de tycker man ska boka något då.

Härlig behandling av kunder i detta "premiumsegment" med fordon i 2M-klassen :D

Baserat på detta, samt andra sämre erfarenheter jag upplevt sedan jag blev Teslaägare, hänger min framtid som kund mycket löst...
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model S

Inlägg av taliz »

dave skrev:
Blev uppringd idag och fick info att jag måste bestämma om upphämtning i december (mitten-slutet) annars cancelleras ordern och samma konfiguration blir flera hundra tusen dyrare. Detta är mitt i semestertiderna och helt bisarrt att de tycker man ska boka något då.

Härlig behandling av kunder i detta "premiumsegment" med fordon i 2M-klassen :D

Baserat på detta, samt andra sämre erfarenheter jag upplevt sedan jag blev Teslaägare, hänger min framtid som kund mycket löst...
Känner du ingen som kan hämta åt dig?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Väntrum Model S

Inlägg av dave »

taliz skrev:
dave skrev:
Blev uppringd idag och fick info att jag måste bestämma om upphämtning i december (mitten-slutet) annars cancelleras ordern och samma konfiguration blir flera hundra tusen dyrare. Detta är mitt i semestertiderna och helt bisarrt att de tycker man ska boka något då.

Härlig behandling av kunder i detta "premiumsegment" med fordon i 2M-klassen :D

Baserat på detta, samt andra sämre erfarenheter jag upplevt sedan jag blev Teslaägare, hänger min framtid som kund mycket löst...
Känner du ingen som kan hämta åt dig?
Beside the point. Skulle säkert gå att lösa.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Väntrum Model S

Inlägg av improwise »

dave skrev:
Blev uppringd idag och fick info att jag måste bestämma om upphämtning i december (mitten-slutet) annars cancelleras ordern och samma konfiguration blir flera hundra tusen dyrare. Detta är mitt i semestertiderna och helt bisarrt att de tycker man ska boka något då.

Härlig behandling av kunder i detta "premiumsegment" med fordon i 2M-klassen :D

Baserat på detta, samt andra sämre erfarenheter jag upplevt sedan jag blev Teslaägare, hänger min framtid som kund mycket löst...
Jag tror att Tesla överlag har en rejält utmaning framför sig att fixa en "upplevelse" som i övrigt kan matcha förväntningarna och de priser man tar för bilarna. Det kan bli en perfekt storm av sämre global ekonomi, fler och fler konkurrenter som börjar utmana på riktigt och en organisation som åtmistone i Sverige inte känns redo för eftermarknad för alla bilar man sålt och säljer. Samtidigt lär väl efterfrågan överlag på elbilar knappast i sig minska totalt sett.

Sen är det väl också en fråga om innovation, främst skälet att jag, som kör väldigt lite, beställt en ny Model S LR är för att garantin tagit slut på den bil jag har, inte för att jag känner att jag totalt sett skulle få en bil som är så värst mycket bättre. Nu är jag väl dock knappast representativ för det stora flertalet kunder med mina typ 500 mil per år i en bil med en prislapp norr om en mille :D

Blev lite av en rant där, men kopplingen till denna tråd var väl just det du är inne på, att saker som leveransupplevelsen osv blir mer och mer viktig samtidigt som min och andras upplevelser verkar vara det motsatta...
Skriv svar