Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längre
Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?
När de går över till 800 V arkitektur förmodar jag.
Det kommer däremot inte hända med Polestar 2 förstås.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den klarar ju inte 150 kW speciellt länge, är ju seg till 80% och riktigt seg till 90%. Så lär inte låsas upp speciellt mycket.
Jag skulle gärna se att PS2 laddade ännu fortare, speciellt vid högre SuC...
. .men om du tycker PS2 är seg vid 80% och 90% vad tycker du då om M3? Den har väl ännu lägre laddhastighet vid hög SuC?
Wow, mer än dubbelt mot min S/X 100. Antingen blir batteriet stekt eller så är Tesla rejält långt efter.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
För mej är det helt ovidkommande vad man har för maxladdning under en kort tid.
Vad som har betydelse är vad laddtiden är mellan 30 till 80% (t.ex) om man kör långa sträckor. Med min p85d är det bedrövliga 60 minuter på Teslas supercharger. Jag laddar lika snabbt på en 50 kW laddare... Stor skillnad sen bilen var ny. Svårt att veta vad Tesla begränsar i framtiden, de kan ju ändra laddkurvorna precis som de vill så att garantin på batteriet klarar sej i 8 år. Sannolikt kommer begränsningar att komma även till nyare batterier så småningom. Time will tell.
Jag skulle gärna se att PS2 laddade ännu fortare, speciellt vid högre SuC...
. .men om du tycker PS2 är seg vid 80% och 90% vad tycker du då om M3? Den har väl ännu lägre laddhastighet vid hög SuC?
Jag sa inget om laddhastigheten vid 80 respektive 90% utan att det är segt till 80% respektive 90%, dvs att genomsnittlig laddhastighet är för låg så det tar lång tid. Sen är ju skillnaden att i en PS2 skulle jag behöva ladda till över 90% i många fall men behöver egentligen inte ens ladda till 70% i en Model 3.
Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längre
Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?
Min har aldrig kommit över 150 kW, så det är ju inte riktigt sant att den laddar med 250 kW om det bara är en kort tid under väldigt speciella förhållanden.
Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längre
Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?
Min har aldrig kommit över 150 kW, så det är ju inte riktigt sant att den laddar med 250 kW om det bara är en kort tid under väldigt speciella förhållanden.
Det var en liten detalj du missade
Bilen kan inte ladda snabbare än laddaren. Min 3’a har laddat i 190kW på en Ionity i Norge.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Tror att folk är mer intresserade av medelhastighet, toppnotering är kuriosa. Typ att man körde 150 km/h (enligt trippmätaren) på autobahn och 250 förbi Berlin.
Medelhastigheten är det som betyder något, en högnotering betyder ingenting om den senare blir långsamm. Tror Björn nyland hade en video om polestar2 uppdatering där toppen i början höjdes men gick långsammare senare än tidigare.
Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längre
Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?
Min har aldrig kommit över 150 kW, så det är ju inte riktigt sant att den laddar med 250 kW om det bara är en kort tid under väldigt speciella förhållanden.
Det var en liten detalj du missade
Bilen kan inte ladda snabbare än laddaren. Min 3’a har laddat i 190kW på en Ionity i Norge.
Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längre
Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?
Min har aldrig kommit över 150 kW, så det är ju inte riktigt sant att den laddar med 250 kW om det bara är en kort tid under väldigt speciella förhållanden.
Det var en liten detalj du missade
Bilen kan inte ladda snabbare än laddaren. Min 3’a har laddat i 190kW på en Ionity i Norge.
Mina närmaste SuC är V3.
Konstigt, du har ju en LR och borde få mycket mer effekt på V3-stolpar…
Har laddat min M3 2019 med nära 250 kW flera gånger på SuC v3. Förvärmning några mil hjälper till att komma högre i effekt. Ett exempel på bild med 243 kW och 1593 km/h. Har sett att M3 2021 får ännu högre km/h.
Har laddat min M3 2019 med nära 250 kW flera gånger på SuC v3. Förvärmning några mil hjälper till att komma högre i effekt. Ett exempel på bild med 243 kW och 1593 km/h. Har sett att M3 2021 får ännu högre km/h.
E182D9EC-8BB5-4D37-A3BB-FE5B22601EAC.jpeg
243 kW är riktigt bra!
På bilden står 35 min återstående tid, men det kan väl inte ta så lång tid även om hastigheten sjunker efterhand? Eller är den inställd att ladda till en väldigt hög SoC?
Har laddat min M3 2019 med nära 250 kW flera gånger på SuC v3. Förvärmning några mil hjälper till att komma högre i effekt. Ett exempel på bild med 243 kW och 1593 km/h. Har sett att M3 2021 får ännu högre km/h.
E182D9EC-8BB5-4D37-A3BB-FE5B22601EAC.jpeg
243 kW är riktigt bra!
På bilden står 35 min återstående tid, men det kan väl inte ta så lång tid även om hastigheten sjunker efterhand? Eller är den inställd att ladda till en väldigt hög SoC?
Ja, den var inställd på 90% i detta fall. Tror det var Varberg. 35 min är ju någon sort uppskattning. Jag vet inte vad det hade tagit i verkligheten. Jag brukar oftast ladda ca 15 min, vilket motsvara tiden för att köpa kaffe eller ett toabesök. Då får jag tillräckligt med elektroner för att ta mig till destination eller nästa stopp.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
Så här såg mitt stopp i Bredden ut igår. Behövde ström till Gävle där vi ändå skulle byta förare så vi hann precis köpa en kaffe. Dricka den fick jag göra i bilen … I Gävle hann vi sen med att tvätta rutan under laddstoppet. Betydligt lugnare på V2-stationer
Detta är en Model 3 från 2019 med över 11000 mil på mätaren.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
För äldre S och X som återfått högre max effekt för syns skull.
Laddtiden har inte mätbart förkortas. viewtopic.php?f=45&t=23702&p=506520#p506520
"
Laddtid från 20-74% är lika före som efter men 4 minuter snabbare på 20-57%.
Från ca 57% är laddkurvan lika före och efter nya versionen med högre max effekt.
Sikta fortfarande på minst 10% vid ankomst laddning är min slutsats.
"
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Så är det för mig. Skulle vilja ha hela skalan laddare på varje laddplats. Hög effekt när jag bara ska toppa upp, men 50 kW när jag ändå ska äta. Vi gör till och med så att vi föredrar 11 kW på Culinarparkeringen i Gävle när vi inte har bråttom (kör ofta Stockholm-Hudiksvall). Då hinner vi med promenad in till centrum, middag och kaffe, och får ändå ström nog till målet.
För mig skulle högeffektsladdarna stanna vid motorvägsavfarten, medans städernas centrum skulle gödslas med 22 kW AC och 50 kW DC. Jag har sällan bråttom mellan punkt A & B, och skulle uppskatta alternativen.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Håller med om den stora skillnaden mellan v2 och v3. Linköping fyller på 20-60% galet mycket snabbare än Norrköping. Eftersom jag är sån där som kör ner mot 0 så laddar jag mest i intervallet 5-50% och sedan vidare.
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Jag har inte upplevt någon skillnad alls, men då har jag inte lyckats anlända till en V3 med lägre SoC än 20% ännu.
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Han som jag skrev om i en annan tråd (han som sträckte kabeln extremt hårt) kopplade faktiskt in sig på
en V2-stolpe först och när han sedan bytte plats så blev det en V3 men tror inte han vet om skillnaden bara
att sladden är lite längre och smidigare (han nådde ju inte riktigt på första försöket) för annars hade ju ställt sig
där direkt liksom (han laddade bara typ en kvart också).
E-GMP (Ioniq 5, EV6, etc.) är ju helt klart den nya ledaren. Krossar alla andra (iaf. på laddeffektsidan, förbrukning återstår lite frågetecken runt). Är genuint grymt imponerad av den plattformen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik