Nytt laddrekord!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Har laddat min M3 2019 med nära 250 kW flera gånger på SuC v3. Förvärmning några mil hjälper till att komma högre i effekt. Ett exempel på bild med 243 kW och 1593 km/h. Har sett att M3 2021 får ännu högre km/h.
E182D9EC-8BB5-4D37-A3BB-FE5B22601EAC.jpeg
Samma sak här. Har testat både på vinter i Stockholmskyla (ca. 3° på Bredden i Sollentuna) och nu i sommar runt 18° på Varberg SuC. Normalt får jag mellan 230-245 kW på V3 runt 15-20% SoC (sedan avtar det rätt snabbt som de flesta elbilar).


Sommar:

Bild

Vinter:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Ja, den var inställd på 90% i detta fall. Tror det var Varberg. 35 min är ju någon sort uppskattning. Jag vet inte vad det hade tagit i verkligheten. Jag brukar oftast ladda ca 15 min, vilket motsvara tiden för att köpa kaffe eller ett toabesök. Då får jag tillräckligt med elektroner för att ta mig till destination eller nästa stopp.
Laddar jag extremt mycket på resa så laddar jag ifrån 15-20% SoC till 70-75% SoC vilket går på ca. 20 min. Normalt på resestopp så är Teslan dock effektivast och snabbast att ladda på den första halvan, så brukar allt som oftast ladda ifrån 15-20% SoC till endast ca 50% SoC vilket går på ca. 10-12 min. Då är Teslan (och många andra elbilar) som snabbast enligt både erfarenhet och ABRP.

Vilket trycker i ganska många mils körning på hyfsat kort tid. Helt OK (även om jag tycker E-GMP är ett fantastiskt fint framsteg ytterligare). Gör det ganska enkelt att resa med elbil (även om man gärna ser ytterligare förbättringar), och speciellt nu på sommar och semestertider när man inte har lika bråttom som på tex. jobbresor. Rätt OK. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Så här såg mitt stopp i Bredden ut igår. Behövde ström till Gävle där vi ändå skulle byta förare så vi hann precis köpa en kaffe. Dricka den fick jag göra i bilen … I Gävle hann vi sen med att tvätta rutan under laddstoppet. Betydligt lugnare på V2-stationer Bild

Detta är en Model 3 från 2019 med över 11000 mil på mätaren.

Bild
Snyggt! :D

Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

themax skrev:
MEL skrev:
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Så är det för mig. Skulle vilja ha hela skalan laddare på varje laddplats. Hög effekt när jag bara ska toppa upp, men 50 kW när jag ändå ska äta. Vi gör till och med så att vi föredrar 11 kW på Culinarparkeringen i Gävle när vi inte har bråttom (kör ofta Stockholm-Hudiksvall). Då hinner vi med promenad in till centrum, middag och kaffe, och får ändå ström nog till målet.

För mig skulle högeffektsladdarna stanna vid motorvägsavfarten, medans städernas centrum skulle gödslas med 22 kW AC och 50 kW DC. Jag har sällan bråttom mellan punkt A & B, och skulle uppskatta alternativen.
Håller med. Väldigt bra beskrivet av dig!

Korta stopp med 250 kW eller mer när man snabbt bara skall toppa upp längs motorvägar/leder, men gärna 50 kW när man skall äta lunch eller middag. Perfekt om det kom lite laddstolpar med 50 kW inne i städerna och småbyarna (utan att förolämpa någon, eller att framstå som "fin i kanten", så finns det ju grymt mycket trevligare platser än Tesla SuC att både upptäcka och ta en paus på).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Nytt laddrekord!

Inlägg av themax »

martinot skrev:

Snyggt! :D

Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
Tronity. Bytte från TeslaFi för något år sedan då de stödjer fler bilar och att det funkar på mobilen. Du kan importera från TeslaFi också.

https://app.tronity.io/signup/nRQy98ryj

(Disclaimer; referrallänk)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
martinot skrev:

Snyggt! :D

Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
Tronity. Bytte från TeslaFi för något år sedan då de stödjer fler bilar och att det funkar på mobilen. Du kan importera från TeslaFi också.

https://app.tronity.io/signup/nRQy98ryj

(Disclaimer; referrallänk)
Så det är därför det står Tronity nere i hörnet på bilden? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Så det är därför det står Tronity nere i hörnet på bilden? :lol:
Skulle kunna vara … BildBildBild

(Till martinots försvar så syns inte hela bilden i till exempel Tapatalk)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW :lol: , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske :)
Putsade på rekordet idag på Fullerö, nu fick för första gången (Vad jag vet iaf) över 120kW och det blev 122kW :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Bjelke skrev:
Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW :lol: , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske :)
Putsade på rekordet idag på Fullerö, nu fick för första gången (Vad jag vet iaf) över 120kW och det blev 122kW :)
Hah, då laddar min ID4 snabbare. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar