Ser ut att vara inställt på 90%Maw skrev:243 kW är riktigt bra!Elix747 skrev:Har laddat min M3 2019 med nära 250 kW flera gånger på SuC v3. Förvärmning några mil hjälper till att komma högre i effekt. Ett exempel på bild med 243 kW och 1593 km/h. Har sett att M3 2021 får ännu högre km/h.
På bilden står 35 min återstående tid, men det kan väl inte ta så lång tid även om hastigheten sjunker efterhand? Eller är den inställd att ladda till en väldigt hög SoC?
Nytt laddrekord!
Moderator: Redaktion
Re: Nytt laddrekord!
Re: Nytt laddrekord!
Ja, den var inställd på 90% i detta fall. Tror det var Varberg. 35 min är ju någon sort uppskattning. Jag vet inte vad det hade tagit i verkligheten. Jag brukar oftast ladda ca 15 min, vilket motsvara tiden för att köpa kaffe eller ett toabesök. Då får jag tillräckligt med elektroner för att ta mig till destination eller nästa stopp.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Nytt laddrekord!
Så här såg mitt stopp i Bredden ut igår. Behövde ström till Gävle där vi ändå skulle byta förare så vi hann precis köpa en kaffe. Dricka den fick jag göra i bilen … I Gävle hann vi sen med att tvätta rutan under laddstoppet. Betydligt lugnare på V2-stationer
Detta är en Model 3 från 2019 med över 11000 mil på mätaren.
Detta är en Model 3 från 2019 med över 11000 mil på mätaren.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Nytt laddrekord!
För äldre S och X som återfått högre max effekt för syns skull.
Laddtiden har inte mätbart förkortas.
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=506520#p506520
"
Laddtid från 20-74% är lika före som efter men 4 minuter snabbare på 20-57%.
Från ca 57% är laddkurvan lika före och efter nya versionen med högre max effekt.
Sikta fortfarande på minst 10% vid ankomst laddning är min slutsats.
"
Laddtiden har inte mätbart förkortas.
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=506520#p506520
"
Laddtid från 20-74% är lika före som efter men 4 minuter snabbare på 20-57%.
Från ca 57% är laddkurvan lika före och efter nya versionen med högre max effekt.
Sikta fortfarande på minst 10% vid ankomst laddning är min slutsats.
"
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Nytt laddrekord!
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Nytt laddrekord!
Så är det för mig. Skulle vilja ha hela skalan laddare på varje laddplats. Hög effekt när jag bara ska toppa upp, men 50 kW när jag ändå ska äta. Vi gör till och med så att vi föredrar 11 kW på Culinarparkeringen i Gävle när vi inte har bråttom (kör ofta Stockholm-Hudiksvall). Då hinner vi med promenad in till centrum, middag och kaffe, och får ändå ström nog till målet.MEL skrev:V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
För mig skulle högeffektsladdarna stanna vid motorvägsavfarten, medans städernas centrum skulle gödslas med 22 kW AC och 50 kW DC. Jag har sällan bråttom mellan punkt A & B, och skulle uppskatta alternativen.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Nytt laddrekord!
Håller med om den stora skillnaden mellan v2 och v3. Linköping fyller på 20-60% galet mycket snabbare än Norrköping. Eftersom jag är sån där som kör ner mot 0 så laddar jag mest i intervallet 5-50% och sedan vidare.
P85D svart/svart med gratis SuC
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nytt laddrekord!
Jag har inte upplevt någon skillnad alls, men då har jag inte lyckats anlända till en V3 med lägre SoC än 20% ännu.MEL skrev:V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nytt laddrekord!
Han som jag skrev om i en annan tråd (han som sträckte kabeln extremt hårt) kopplade faktiskt in sig påMEL skrev:V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
en V2-stolpe först och när han sedan bytte plats så blev det en V3 men tror inte han vet om skillnaden bara
att sladden är lite längre och smidigare (han nådde ju inte riktigt på första försöket) för annars hade ju ställt sig
där direkt liksom (han laddade bara typ en kvart också).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nytt laddrekord!
E-GMP (Ioniq 5, EV6, etc.) är ju helt klart den nya ledaren. Krossar alla andra (iaf. på laddeffektsidan, förbrukning återstår lite frågetecken runt). Är genuint grymt imponerad av den plattformen!HelectriC skrev:Just sayin'
Mvh
Ioniq5
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nytt laddrekord!
Samma sak här. Har testat både på vinter i Stockholmskyla (ca. 3° på Bredden i Sollentuna) och nu i sommar runt 18° på Varberg SuC. Normalt får jag mellan 230-245 kW på V3 runt 15-20% SoC (sedan avtar det rätt snabbt som de flesta elbilar).Elix747 skrev:Har laddat min M3 2019 med nära 250 kW flera gånger på SuC v3. Förvärmning några mil hjälper till att komma högre i effekt. Ett exempel på bild med 243 kW och 1593 km/h. Har sett att M3 2021 får ännu högre km/h.
Sommar:
Vinter:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nytt laddrekord!
Laddar jag extremt mycket på resa så laddar jag ifrån 15-20% SoC till 70-75% SoC vilket går på ca. 20 min. Normalt på resestopp så är Teslan dock effektivast och snabbast att ladda på den första halvan, så brukar allt som oftast ladda ifrån 15-20% SoC till endast ca 50% SoC vilket går på ca. 10-12 min. Då är Teslan (och många andra elbilar) som snabbast enligt både erfarenhet och ABRP.Elix747 skrev:Ja, den var inställd på 90% i detta fall. Tror det var Varberg. 35 min är ju någon sort uppskattning. Jag vet inte vad det hade tagit i verkligheten. Jag brukar oftast ladda ca 15 min, vilket motsvara tiden för att köpa kaffe eller ett toabesök. Då får jag tillräckligt med elektroner för att ta mig till destination eller nästa stopp.
Vilket trycker i ganska många mils körning på hyfsat kort tid. Helt OK (även om jag tycker E-GMP är ett fantastiskt fint framsteg ytterligare). Gör det ganska enkelt att resa med elbil (även om man gärna ser ytterligare förbättringar), och speciellt nu på sommar och semestertider när man inte har lika bråttom som på tex. jobbresor. Rätt OK.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nytt laddrekord!
Snyggt!themax skrev:Så här såg mitt stopp i Bredden ut igår. Behövde ström till Gävle där vi ändå skulle byta förare så vi hann precis köpa en kaffe. Dricka den fick jag göra i bilen … I Gävle hann vi sen med att tvätta rutan under laddstoppet. Betydligt lugnare på V2-stationer
Detta är en Model 3 från 2019 med över 11000 mil på mätaren.
Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nytt laddrekord!
Håller med. Väldigt bra beskrivet av dig!themax skrev:Så är det för mig. Skulle vilja ha hela skalan laddare på varje laddplats. Hög effekt när jag bara ska toppa upp, men 50 kW när jag ändå ska äta. Vi gör till och med så att vi föredrar 11 kW på Culinarparkeringen i Gävle när vi inte har bråttom (kör ofta Stockholm-Hudiksvall). Då hinner vi med promenad in till centrum, middag och kaffe, och får ändå ström nog till målet.MEL skrev:V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
För mig skulle högeffektsladdarna stanna vid motorvägsavfarten, medans städernas centrum skulle gödslas med 22 kW AC och 50 kW DC. Jag har sällan bråttom mellan punkt A & B, och skulle uppskatta alternativen.
Korta stopp med 250 kW eller mer när man snabbt bara skall toppa upp längs motorvägar/leder, men gärna 50 kW när man skall äta lunch eller middag. Perfekt om det kom lite laddstolpar med 50 kW inne i städerna och småbyarna (utan att förolämpa någon, eller att framstå som "fin i kanten", så finns det ju grymt mycket trevligare platser än Tesla SuC att både upptäcka och ta en paus på).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nytt laddrekord!
Tronity. Bytte från TeslaFi för något år sedan då de stödjer fler bilar och att det funkar på mobilen. Du kan importera från TeslaFi också.martinot skrev:
Snyggt!
Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
https://app.tronity.io/signup/nRQy98ryj
(Disclaimer; referrallänk)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nytt laddrekord!
Så det är därför det står Tronity nere i hörnet på bilden?themax skrev:Tronity. Bytte från TeslaFi för något år sedan då de stödjer fler bilar och att det funkar på mobilen. Du kan importera från TeslaFi också.martinot skrev:
Snyggt!
Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
https://app.tronity.io/signup/nRQy98ryj
(Disclaimer; referrallänk)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nytt laddrekord!
Skulle kunna vara …Bjelke skrev:Så det är därför det står Tronity nere i hörnet på bilden?
(Till martinots försvar så syns inte hela bilden i till exempel Tapatalk)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nytt laddrekord!
Putsade på rekordet idag på Fullerö, nu fick för första gången (Vad jag vet iaf) över 120kW och det blev 122kWBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nytt laddrekord!
Hah, då laddar min ID4 snabbare.Bjelke skrev:Putsade på rekordet idag på Fullerö, nu fick för första gången (Vad jag vet iaf) över 120kW och det blev 122kWBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.