Nytt laddrekord!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Kubi »

Maw skrev:
Elix747 skrev:
Har laddat min M3 2019 med nära 250 kW flera gånger på SuC v3. Förvärmning några mil hjälper till att komma högre i effekt. Ett exempel på bild med 243 kW och 1593 km/h. Har sett att M3 2021 får ännu högre km/h.
E182D9EC-8BB5-4D37-A3BB-FE5B22601EAC.jpeg
243 kW är riktigt bra! :D

På bilden står 35 min återstående tid, men det kan väl inte ta så lång tid även om hastigheten sjunker efterhand? Eller är den inställd att ladda till en väldigt hög SoC?
Ser ut att vara inställt på 90%
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Elix747 »

Ja, den var inställd på 90% i detta fall. Tror det var Varberg. 35 min är ju någon sort uppskattning. Jag vet inte vad det hade tagit i verkligheten. Jag brukar oftast ladda ca 15 min, vilket motsvara tiden för att köpa kaffe eller ett toabesök. Då får jag tillräckligt med elektroner för att ta mig till destination eller nästa stopp.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av themax »

Så här såg mitt stopp i Bredden ut igår. Behövde ström till Gävle där vi ändå skulle byta förare så vi hann precis köpa en kaffe. Dricka den fick jag göra i bilen … I Gävle hann vi sen med att tvätta rutan under laddstoppet. Betydligt lugnare på V2-stationer Bild

Detta är en Model 3 från 2019 med över 11000 mil på mätaren.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Monark1954 »

För äldre S och X som återfått högre max effekt för syns skull.
Laddtiden har inte mätbart förkortas.
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=506520#p506520
"
Laddtid från 20-74% är lika före som efter men 4 minuter snabbare på 20-57%.
Från ca 57% är laddkurvan lika före och efter nya versionen med högre max effekt.
Sikta fortfarande på minst 10% vid ankomst laddning är min slutsats.
"
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av MEL »

V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
73E357C7-ADF9-49F4-91DD-5B1DB1AB143E.jpeg
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Nytt laddrekord!

Inlägg av themax »

MEL skrev:
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Så är det för mig. Skulle vilja ha hela skalan laddare på varje laddplats. Hög effekt när jag bara ska toppa upp, men 50 kW när jag ändå ska äta. Vi gör till och med så att vi föredrar 11 kW på Culinarparkeringen i Gävle när vi inte har bråttom (kör ofta Stockholm-Hudiksvall). Då hinner vi med promenad in till centrum, middag och kaffe, och får ändå ström nog till målet.

För mig skulle högeffektsladdarna stanna vid motorvägsavfarten, medans städernas centrum skulle gödslas med 22 kW AC och 50 kW DC. Jag har sällan bråttom mellan punkt A & B, och skulle uppskatta alternativen.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Remuz »

Håller med om den stora skillnaden mellan v2 och v3. Linköping fyller på 20-60% galet mycket snabbare än Norrköping. Eftersom jag är sån där som kör ner mot 0 så laddar jag mest i intervallet 5-50% och sedan vidare.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av mikebike »

MEL skrev:
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Jag har inte upplevt någon skillnad alls, men då har jag inte lyckats anlända till en V3 med lägre SoC än 20% ännu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Bjelke »

MEL skrev:
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Han som jag skrev om i en annan tråd (han som sträckte kabeln extremt hårt) kopplade faktiskt in sig på
en V2-stolpe först och när han sedan bytte plats så blev det en V3 men tror inte han vet om skillnaden bara
att sladden är lite längre och smidigare (han nådde ju inte riktigt på första försöket) för annars hade ju ställt sig
där direkt liksom (han laddade bara typ en kvart också).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Just sayin' :D

Mvh
Ioniq5
E-GMP (Ioniq 5, EV6, etc.) är ju helt klart den nya ledaren. Krossar alla andra (iaf. på laddeffektsidan, förbrukning återstår lite frågetecken runt). Är genuint grymt imponerad av den plattformen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Har laddat min M3 2019 med nära 250 kW flera gånger på SuC v3. Förvärmning några mil hjälper till att komma högre i effekt. Ett exempel på bild med 243 kW och 1593 km/h. Har sett att M3 2021 får ännu högre km/h.
E182D9EC-8BB5-4D37-A3BB-FE5B22601EAC.jpeg
Samma sak här. Har testat både på vinter i Stockholmskyla (ca. 3° på Bredden i Sollentuna) och nu i sommar runt 18° på Varberg SuC. Normalt får jag mellan 230-245 kW på V3 runt 15-20% SoC (sedan avtar det rätt snabbt som de flesta elbilar).


Sommar:

Bild

Vinter:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Ja, den var inställd på 90% i detta fall. Tror det var Varberg. 35 min är ju någon sort uppskattning. Jag vet inte vad det hade tagit i verkligheten. Jag brukar oftast ladda ca 15 min, vilket motsvara tiden för att köpa kaffe eller ett toabesök. Då får jag tillräckligt med elektroner för att ta mig till destination eller nästa stopp.
Laddar jag extremt mycket på resa så laddar jag ifrån 15-20% SoC till 70-75% SoC vilket går på ca. 20 min. Normalt på resestopp så är Teslan dock effektivast och snabbast att ladda på den första halvan, så brukar allt som oftast ladda ifrån 15-20% SoC till endast ca 50% SoC vilket går på ca. 10-12 min. Då är Teslan (och många andra elbilar) som snabbast enligt både erfarenhet och ABRP.

Vilket trycker i ganska många mils körning på hyfsat kort tid. Helt OK (även om jag tycker E-GMP är ett fantastiskt fint framsteg ytterligare). Gör det ganska enkelt att resa med elbil (även om man gärna ser ytterligare förbättringar), och speciellt nu på sommar och semestertider när man inte har lika bråttom som på tex. jobbresor. Rätt OK. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Så här såg mitt stopp i Bredden ut igår. Behövde ström till Gävle där vi ändå skulle byta förare så vi hann precis köpa en kaffe. Dricka den fick jag göra i bilen … I Gävle hann vi sen med att tvätta rutan under laddstoppet. Betydligt lugnare på V2-stationer Bild

Detta är en Model 3 från 2019 med över 11000 mil på mätaren.

Bild
Snyggt! :D

Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av martinot »

themax skrev:
MEL skrev:
V3 gör verkligen skillnad för de som kan ta emot. Framförallt om man bara ska få ut maximalt av ett kort stopp på 10 - 15 minuter. Sen är det förvånansvärt många Tesla-ägare (som inte hänger här) som inte har koll på skillnaden. I Markaryd står Model 3-ägare ofta och laddar på de äldre stolparna trots att det är helt ledigt på V3-stolparna. Eller så vill man ta det lugnt och hinna med kaffe på maten…
Så är det för mig. Skulle vilja ha hela skalan laddare på varje laddplats. Hög effekt när jag bara ska toppa upp, men 50 kW när jag ändå ska äta. Vi gör till och med så att vi föredrar 11 kW på Culinarparkeringen i Gävle när vi inte har bråttom (kör ofta Stockholm-Hudiksvall). Då hinner vi med promenad in till centrum, middag och kaffe, och får ändå ström nog till målet.

För mig skulle högeffektsladdarna stanna vid motorvägsavfarten, medans städernas centrum skulle gödslas med 22 kW AC och 50 kW DC. Jag har sällan bråttom mellan punkt A & B, och skulle uppskatta alternativen.
Håller med. Väldigt bra beskrivet av dig!

Korta stopp med 250 kW eller mer när man snabbt bara skall toppa upp längs motorvägar/leder, men gärna 50 kW när man skall äta lunch eller middag. Perfekt om det kom lite laddstolpar med 50 kW inne i städerna och småbyarna (utan att förolämpa någon, eller att framstå som "fin i kanten", så finns det ju grymt mycket trevligare platser än Tesla SuC att både upptäcka och ta en paus på).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Nytt laddrekord!

Inlägg av themax »

martinot skrev:

Snyggt! :D

Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
Tronity. Bytte från TeslaFi för något år sedan då de stödjer fler bilar och att det funkar på mobilen. Du kan importera från TeslaFi också.

https://app.tronity.io/signup/nRQy98ryj

(Disclaimer; referrallänk)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
martinot skrev:

Snyggt! :D

Hur fick du fram denna fina laddkurvan? Är det någon app eller molntjänst du loggar med?
Tronity. Bytte från TeslaFi för något år sedan då de stödjer fler bilar och att det funkar på mobilen. Du kan importera från TeslaFi också.

https://app.tronity.io/signup/nRQy98ryj

(Disclaimer; referrallänk)
Så det är därför det står Tronity nere i hörnet på bilden? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Så det är därför det står Tronity nere i hörnet på bilden? :lol:
Skulle kunna vara … BildBildBild

(Till martinots försvar så syns inte hela bilden i till exempel Tapatalk)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW :lol: , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske :)
Putsade på rekordet idag på Fullerö, nu fick för första gången (Vad jag vet iaf) över 120kW och det blev 122kW :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nytt laddrekord!

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Bjelke skrev:
Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW :lol: , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske :)
Putsade på rekordet idag på Fullerö, nu fick för första gången (Vad jag vet iaf) över 120kW och det blev 122kW :)
Hah, då laddar min ID4 snabbare. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar