AC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

MH7
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jul 2021 17:07

AC

Inlägg av MH7 »

Hej!

Äntligen köpt min första Tesla! Har sökt runt i forumet för svar men inte hittat något så startar en ny tråd.

När jag öppnar dörrarna och ACn i bilen startar så låter det otroligt mycket utanför bilen, är detta normalt? Kanske är helt normalt att det låter mycket utanför när ACn går igång men efter som jag är en färsking på Tesla så vill jag kolla med er som med mycket erfarenhet.

Bilen ska in för kontroll nästa vecka på säljaren bekostnad men jag undrar nu om detta är något jag ska säga till om när den lämnas in.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: AC

Inlägg av Dexter »

Det är nog inget fel om du får kyla i bilen.
En Tesla verkar leva sitt eget liv där fläktar kan gå igång helt plötsligt fastän den är parkerad.
Tror det är deras "Battery Management System" som kan starta lite då och då.
Detta för att batterierna ska få så optimal livslängd som möjligt.
Bilen har hela tiden koll på batteritempen och justerar den vid behov.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: AC

Inlägg av Henkens »

Det är kylfläktarna som låter för att kyla kondensorerna. Ena av mina raspar lite så jag antar det är något skräp fastkilat.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: AC

Inlägg av taliz »

Min ID4 fläktar på rätt bra med, även efter jag parkerat. Antar den kyler ngt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: AC

Inlägg av Yxel »

Kan låta som ett jetplan ja.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: AC

Inlägg av thedude »

MH7 skrev:
Hej!

Äntligen köpt min första Tesla! Har sökt runt i forumet för svar men inte hittat något så startar en ny tråd.

När jag öppnar dörrarna och ACn i bilen startar så låter det otroligt mycket utanför bilen, är detta normalt? Kanske är helt normalt att det låter mycket utanför när ACn går igång men efter som jag är en färsking på Tesla så vill jag kolla med er som med mycket erfarenhet.

Bilen ska in för kontroll nästa vecka på säljaren bekostnad men jag undrar nu om detta är något jag ska säga till om när den lämnas in.
Är det stor temperaturskillnad så går fläkten på maxvarv (10 av 10) för att kyla ner asap och det låter jättehögt. Har du inte bråttom att få ner temperaturen så kan du köra manuell fläkthastighet, typ på 5 el. 6 tills temepraturen inne är lagom varm/kall för att fläkten i autoläge i fortsättningen går på lägre hastighet. Jag brukar lämna ACn på när jag ska lämna bilen några minuter för något kort ärende så slipper man "dammsugarljudet" när man börjar köra igen :-)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: AC

Inlägg av ChristerSjo »

Har fått den uppfattningen att AC går igång när man öppnar dörrarna. Märkte det när jag hade inne bilen för invändig och utvändig tvätt då de i princips har någon dörr öppen under tvätten. Såg på teslafi.com att AC var igång större delen av tiden.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
MH7
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jul 2021 17:07

Re: AC

Inlägg av MH7 »

Stort tack för alla svar! Verkar vara helt normalt :)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: AC

Inlägg av thedude »

ChristerSjo skrev:
Har fått den uppfattningen att AC går igång när man öppnar dörrarna. Märkte det när jag hade inne bilen för invändig och utvändig tvätt då de i princips har någon dörr öppen under tvätten. Såg på teslafi.com att AC var igång större delen av tiden.
Det är rätt uppfattat men den AC du pratar om är för kupén men det finns andra kylsystem också, t.ex. för batteri och/eller laddningssystemet som kan gå igång utan att du öppnar någon dörr eller sitter i bilen.
Skriv svar