Försäkringsfråga ??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fuelman »

Har märkesförsäkringen hos Trygg Hansa. AC-n slutade plötsligt att fungera. Gasen slut pga av läckage från Compressor, Condensor, Core Condensor och AC-rör.
Trygg Hansa menar nu att det är fyra separata skador och att därför blir det fyrdubbel självrisk. Någon som har liknande erfarenhet? Hur slutade det?

I försäkringsvillkoren står följande elegant sammanfattat. Jag tolkar det som att klimatanläggning är EN komponent. Vad säger ni?
Skärmavbild 2021-07-26 kl. 16.20.26.png
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Remuz »

Om det där genererar 4 självrisker kommer det gå utför med försäkringsbolaget. Lite som när jag körde in i ett vajerräcke. Framfälg, bakfälg, framdörr, bakdörr, bagage, framskärm osv, allt på olika självrisk :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av OfarligTesla »

Fuelman skrev:
Har märkesförsäkringen hos Trygg Hansa. AC-n slutade plötsligt att fungera. Gasen slut pga av läckage från Compressor, Condensor, Core Condensor och AC-rör.
Trygg Hansa menar nu att det är fyra separata skador och att därför blir det fyrdubbel självrisk. Någon som har liknande erfarenhet? Hur slutade det?

I försäkringsvillkoren står följande elegant sammanfattat. Jag tolkar det som att klimatanläggning är EN komponent. Vad säger ni?
Skärmavbild 2021-07-26 kl. 16.20.26.png
Det intressanta är inte huruvida man bedömer klimatanläggningen som en komponent eller inte utan ifall skadan uppkommit vid samma skadetillfälle. Det är en självrisk per försäkringsskada så om läckaget inträffat på olika komponenter av klimatanläggningen utan en yttre åverkan så är fråga om de faktiskt börjat läcka samtidigt. Skall du bråka med Trygg-Hansa så är det just detta du måste kunna visa på, att alla delarna började läcka samtidigt av samma händelse/fenomen så det bör bedömas som ett skadetillfälle.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Remuz »

Sedan kan ju ert läckage kanske orsaka ett annat ,(OBS kan inget om läckande AC, men poängen är att följdskada också är samma som ursprungliga oftast)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av mati »

Svårt att bevisa att alla läckage har uppstått samtidigt. Är det små läckage så pyser det ju bara ut lite grann utan att ACn slutar fungera direkt. Men ju fler hål det blir desto fortare går det ju. Till sist funkar den inte längre. Troligen är sista hålet ett stort hål som har tagit död på ACn. Alla andra är förmodligen bara små små läckage som åtgärdas nu när man ändå håller på.
Jobbigt läge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fuelman »

Stort tack för snabba svar!!


Känns som att det är gungfly om de kan dela upp så här. Man tecknar självriskreducering och åker på 4*5000.- för AC som ingår i försäkringen.

Ingen som har liknande erfarenheter?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av OfarligTesla »

Fuelman skrev:
Stort tack för snabba svar!!


Känns som att det är gungfly om de kan dela upp så här. Man tecknar självriskreducering och åker på 4*5000.- för AC som ingår i försäkringen.

Ingen som har liknande erfarenheter?
Men hur skulle det annars fungera? Du verkar ju inte ha fått en skada utan du har fått flera, sen att det är på olika komponenter i samma system spelar ju ingen roll, det är fortfarande flera skador.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Erik Viking »

Lämna in den på verkstad, dom gör bedömningen och pratar med försäkringsbolaget.

Vet du om det är något som du kört på eller har kylan bara försvunnit långsamt?

Förtydligande: värkstaden beskriver skadan och lämnar prisförslag som försäkringsbolaget
säger bu eller bä till.

Har du "felanmält" själv direkt till försäkringsbolaget med din egen beskrivning så
kan det bli fel.

Sedan har vi rötmånad nu, mycket vikarier etc.
en del lätt mosiga i pallet pga. värmen.

Hur gammal är bilen?
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fuelman »

Lämnade in bilen direkt när AC slutade fungera plötsligt (Den var inne fyra veckor tidigare med samma problem men de hittade omedelbart inget läckage, UV additiv tillsatt för att senare kunna se läckage om problemet kom tillbaka) Ny diagnos var läckage från compressor, Condensor, Core Condensor och AC-rör. Kostnad drygt 40.000.- Bad Tesla avvakta till jag anmält skada hos Trygg. Trygg inget samarbete med Tesla (märkesförsäkring...) Blev anvisad verkstad i Frihamnen. Sökte dem. "Vi gör endast lackskador..." Blev då anvisad verkstad i Danderyd. Bilen stod ju på Tesla som hade alla delar hemma? Tesla skickade spec till Trygg. Sedan oklar mailväxling mellan dem. Nu, 12 dagar senare är det fyra skador (=4 självrisker) Min "upplevda skada" är trasig AC och det ingår i försäkringen. Struntar i vilka delar som behöver bytas. Upplever bara att diskrepans reklam-vald försäkring-villkor och utfall är för stort.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fuelman »

Uppdatering: Har fått se mailväxlingen mellan Tesla och Tryggs tekniker. Där handlar det mer om huruvida Trygg litar på Teslas bedömning av vad som behöver bytas och huruvida Tesla renoverar hela AC-systemet eller bara byter trasiga delar. Tesla bekräftar att de bara byter trasiga delar. Har nu fått ett mail från Trygg där de nu anvisar samma "verkstad" som tidigare för en second opinion (Den som enbart gör lackskador...). Suck. Nu inne på dag 14 i detta...Otroligt menat jag med märkesförsäkring där Trygg inte litar på Tesla.
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av niklas12 »

Jag kan på något sätt ändå förstå att försäkringsbolaget ifrågasätter detta.

Det känns orimligt att ac går från fungerande till att 4 stycken av varandra oberoende komponenter plötsligt börjar läcka.

Problemet med ac är att för varje komponent som behöver bytas måste systemet tömmas vacuumsugas och återfyllas
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fuelman »

Hur kan de lita mer på en verkstad som endast gör lackskador ? :)

Skämt åsido, bör det inte finnas möjlighet för oss som har Teslas märkesförsäkring hos Trygg att lämna in bilen på Tesla?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av mati »

Att TH inte litar på Tesla måste ju ha sin orsak. Antagligen är det inte första gången som detta händer. Att de sedan litar mer på en lackverkstad är en annan fråga.
Men jag håller med om att det är lite konstigt att så många AC-komponenter ska ha gått sönder samtidigt. Hade jag varit försäkringshandläggare hade jag också blivit misstänksam och undrat om inte Tesla försöker få till en hel AC-renovering på detta vis.
Å andra sidan kan det mycket väl vara så att hela AC-systemet läcker. Det är ju inte helt ovanligt att en bils AC läcker som ett såll. Det sipprar liksom ut genom slangar och bussningar osv. Det är ju bl a därför man har gått ifrån R134a som köldmedium, eftersom det är en otroligt stark växthusgas (1430 ggr kraftigare än CO2). Och i och med att alla bilar idag har AC, och varje bils AC läcker mer eller mindre, är detta en ganska stor klimatbov.
Som jag skrev tidigare, troligen är det en större skada på din AC som behöver lagas, resten är förmodligen vanligt läckage som egentligen också behöver åtgärdas, men som har uppstått genom den vanliga åldringsprocessen. Gissar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Tjamotis »

Det låter som ett sedvanligt förhalande från försäkringsbolaget. Har varit med om en del grejer i närtid. Bland annat en påkörning bakifrån när jag väntade i en korsning med väjningsplikt. Allt strulade trots att den som körde på mig tog på sig 100% av skulden. Tog över en månad innan jag fick ut en ny bilbarnstol från mitt försäkringsbolag trots ett antal påstötningar från min sida.

Tyvärr är det på det här sättet dom flesta försäkringsbolagen jobbar idag. Betala gärna premie men utnyttja helst inte försäkringen. Först försöker man trötta ut kunden med en massa second opinions från olika verkstäder. Om, eller när det inte går då blir man plötsligt lite mer medgörliga.

Det räcker förmodligen med att lackverkstaden tar en titt på (o)funktionen och lämnar en offert till dig på vad det skulle kosta för dom lämna in på tesla plus sina egna kostnader för besväret.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av LarsL »

I sådana här fall är det bra om vi konsumenter berättar för varandra vilket försäkringsbolag det är som strular. TryggHansa verkar vara ordentligt segt.

Jag har i huvudsak Länsförsäkringar och de har alltid varit supersnabb att ersätta. Med noll i strul. De är tyvärr inte billigast för mig på Tesla.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av OfarligTesla »

Med alla försäkringsbolag krävs det att man trycker på, skadereglerarna som sitter där kan i princip ingenting om försäkring egentligen så man får vara hård.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Henkens »

Kommer TH att åtgärda dessa saker i 4 omgångar också då eller en reparation? :?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av kenjon »

Jag har "alltid" haft Trygg-Hansa för alla mina försäkringar, inte haft något problem, de har alltid varit snabba på att åtgärda och inte ens krävt in t ex trasig dator, utan fick behålla den som reservdel.
Dock har jag inte använt dem för något fel på min Tesla....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
I sådana här fall är det bra om vi konsumenter berättar för varandra vilket försäkringsbolag det är som strular. TryggHansa verkar vara ordentligt segt.

Jag har i huvudsak Länsförsäkringar och de har alltid varit supersnabb att ersätta. Med noll i strul. De är tyvärr inte billigast för mig på Tesla.
Jag har också Länsförsäkringar utan problem. Även IF har skött sig bra. Jag har dålig erfarenhet av moderna. Har i inget av fallen försökt mig på något utan bara efterfrågat vad jag har rätt till enligt avtal.
Noterar att moderna i många fall är billigast…
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fuelman »

Uppdatering:

Erbjöd kompromiss med 2,5 självrisker så att bägge parter kan gå vidare i livet. Efter lite funderande beslöt sig Trygg att hålla fast vid fyra självrisker och att jag i så fall fick begära prövning i efterhand. Kände mig tvungen att acceptera upplägget då bilen behövs på semestern. Vi blev eniga på telefon att de skulle skicka anvisning till Tesla att påbörja arbetet. Meddelade Tesla att anvisning var på gång.

Ingenting händer...Efter 5 timmar plingar det till att jag har nytt meddelande på Mina sidor. Går in och nu vill Trygg att jag använder mig av ny verkstad alternativt betala räkning till Tesla och skicka in dokumentation. Ringer den nya verkstaden och pratar med en trevlig kille. "Hur lång tid tar detta?" Första tid för felsökning 16AUG, sedan några dagar för dialog verkstad-Trygg, sedan beställning delar från Holland, sedan arbete. Hans bedömning omkring 01SEP, dvs drygt en månad till !!!. Tar då beslut att reparera bilen på egen bekostnad på Tesla och sedan skicka dokumentation till Trygg. Bilen lagas nu.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av mans71 »

Jag har nyss fått en offert på en hel del delar dom vill byta på min X med otillräcklig kyla. Jag reagerade på att dom ville byta så många delar, däribland rör som spontant känns osannolikt att dom går sönder, dessutom utan att ens ha tittat på bilen. Men som vanligt som kund till en bilverkstad är det svårt stt syna kostnaden. Tänkte att kanske det är någon form av konstruktionsmiss som man som kund får ta en del av smällen för att fixa till?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fuelman »

Well, med mina erfarenheter:

- Har du försäkring som omfattar klimatanläggning?
- Om ja - anmäl skadeärende och ta bilen till anvisad verkstad.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Henkens »

När delarna är utbytta så begär att få se dessa och att de förklarar och visar vart alla läckor är. Känns som att de sagt alla dessa delar för att hel gardera sig då de inte riktigt vet vart läckaget är.

Har du fått summor på de olika delarna?
När verkstaden byter kompressor och kondensorn så begär att få betala ac rör och kanske någon annan billig del själv utöver när de ändå har rivit systemet. (billigare än självrisken)

Fuelman skrev:
Har märkesförsäkringen hos Trygg Hansa. AC-n slutade plötsligt att fungera. Gasen slut pga av läckage från Compressor, Condensor, Core Condensor och AC-rör.
Trygg Hansa menar nu att det är fyra separata skador och att därför blir det fyrdubbel självrisk. Någon som har liknande erfarenhet? Hur slutade det?

I försäkringsvillkoren står följande elegant sammanfattat. Jag tolkar det som att klimatanläggning är EN komponent. Vad säger ni?
Skärmavbild 2021-07-26 kl. 16.20.26.png
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fuelman »

Ja, de hävdar att de har skickat bilder med läckage (spårmedel uv) till Trygg. AC rör är en av de fyra delar de byter.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkringsfråga ??

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker den största fördelen med märkesförsäkringar är att man normalt slipper prata med två parter utan det räcker att boka tid på verkstan.
Skriv svar