Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Inlägg av lem »

Bilen är bonkad IGEN!

Hur reparerar man detta? Med värmepistol?

Skall jag pressa familjen att skaffa en egen ID4 alt MY? Som dom kan bonka bäst fan de vill?

Jag behöver dragkrok men förstår inte hur MY beställningssida fungerar. Skall man först köpa och ta ut bilen och eftermontera någon gång överbelsstad serviceorganisationen har tid?

ID4 verkar mkt vettig! Hur kommer jag uppleva den efter 14 kmil med MS?
20210730_130146.jpg
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Inlägg av martinot »

lem skrev:
Bilen är bonkad IGEN!

Hur reparerar man detta? Med värmepistol?
Trist! :(

Ta in den till verkstad för besiktning och bedömning. För denna typ av skador brukar det vara bättre att åka direkt till Werksta istället för Tesla SC.

För framtiden; låna inte ut din bil till andra familjemedlemmar. Låt de själva betala för och skaffa sina egna fordon eller själva ordna sina transportalternativ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Inlägg av Guldis-54 »

martinot skrev:
lem skrev:
Bilen är bonkad IGEN!

Hur reparerar man detta? Med värmepistol?
Trist! :(

Ta in den till verkstad för besiktning och bedömning. För denna typ av skador brukar det vara bättre att åka direkt till Werksta istället för Tesla SC.

För framtiden; låna inte ut din bil till andra familjemedlemmar. Låt de själva betala för och skaffa sina egna fordon eller själva ordna sina transportalternativ.
Jag rekommenderar Tesla skadeservice i Uppsala, verkligen kunnig o trevlig personal. Egen erfarenhet :evil:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Inlägg av HerrNilsson »

Håller med. Tesla skadeservice i Uppsala är mkt bra att ha att göra med.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Inlägg av GreenMachine »

Behåll bilen och och byt familj istället :lol: eller så köper du en sån här till dem.

Lider med dig.. :shock:
90D3D52F-E798-479B-98D6-854B1B5968B1.jpeg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Inlägg av SwedishAdvocate »

lem skrev:
Bilen är bonkad IGEN!

Hur reparerar man detta? Med värmepistol?

Skall jag pressa familjen att skaffa en egen ID4 alt MY? Som dom kan bonka bäst fan de vill?

Jag behöver dragkrok men förstår inte hur MY beställningssida fungerar. Skall man först köpa och ta ut bilen och eftermontera någon gång överbelsstad serviceorganisationen har tid?

ID4 verkar mkt vettig! Hur kommer jag uppleva den efter 14 kmil med MS?
Ovanstående är ju inte aktuellt för mig. Men om jag hade varit dig: Som jag förstår dig vill du byta till bil med dragkrok och tycker att 3 är för liten eller opraktisk. Därav en Y. (Och S går ju obegripligt nog fortfarande inte få med dragkrok...). Som jag minns det var det någon som varit i kontakt med Tesla och som skrev här på forumet någonstans tidigare i veckan att Tesla kommer börja montera dragkrokar på Y runt årsskiftet. Men om jag vore dig skulle jag kontakta Tesla och dubbelkolla detta. Oavsett: Det verkar som du har en fråga om beställning av Y... Varför inte kontakta Tesla?

Om jag tvunget skulle tillhandahålla ett transportmedel till familjen så tycker jag en beg. ursprunglig Ioniq skulle duga fint – eventuellt en uppdaterad version med ett större batteri om det nu finns en sådan. Är tydligen väldigt energieffektiv och har således bra räckvidd trots relativt litet batteri. Så kan de få bonka den... Och om den inte duger så finns ju som nämnts ovan alltid cyklar, elskotrar, buss, tåg, tunnelbana mm...

EDIT: Personligen gillar jag inte SUV/Crossovers, så skulle göra allt jag överhuvudtaget kunde för att inte konsumera en sådan...

EDIT 2/Förslag: Det skulle inte kunna funka med en 3:a med drag och en släpvagn ståendes någonstans? Om jag haft råd att köpa S/Y + en bil till åt familjen så skulle jag försöka förmedla skriftlig feedback till Tesla och VW att jag vill ha något med halvkombilucka (eller kombilucka) och dragkrok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Inlägg av lem »

Jag gillar min MS och vill behålla den. Jag har en gammal BMW X3 -04 som börjar bli väl gammal och används vid släpvagnskörning och djupsnö samt andrabil.

Min tanke var att nu djävlar får familjen skaffa sig en dragkroksbil som de får bonka utan så mkt påverkan på mig. Jag hade bestämt mig för en M3 men sedan kom:

- ID4 med suv egenskaper o drag. Verkar vettig och rejäl. Övriga familjen tycker den är ful! Kostar 468’

- MY där krok är oklar och jag vill se bilen irl. Kostar ?

Vore dökul ställa en bil som ovan med rejäl gummilist!!!! Skulle vara en juste markering!!

Skall titta på hur man demonterar spoiler/ undre fångare. Suck!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rätt köpa ny MY alt ID4 när familjen krockat min MS 3ggr

Inlägg av SwedishAdvocate »

lem skrev:
.../ - MY där krok är oklar och jag vill se bilen irl. /...
När kommer de första Kinabyggda Y till Sverige? I augusti eller september? Såg att du bor i Shtlm – och några av de första Y i Sverige lär ju garanterat komma till Sthlmstrakten. Och jag är ju rätt säker på att några av de som får de första Y gärna kommer ställa upp och visa bilen för andra intresserade...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar