Ställa ner bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ställa ner bilen

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
Bernando skrev:
bonath skrev:
Fördelen med att "alltid" koppla in bilen är att om det händer något så är den laddad till 80%.
Behöver man då höja laddningen till 100% inför en resa t.ex så gör man bara det i appen.
Glömde koppla in min en gång, hade nog 55% på kvällen. På morgonen så ville frun hälsa på sonen, då fick vi ladda en extra gång på SuC.
Har kopplat in boxen med trefashandske, (sök på Bjelkemetoden) :lol: då är den även flyttbar om man behöver det.
Är det åskväder på gång så drar jag ut trefashandsken till laddboxen.
Apropå Bjelkemetoden, får man inte risk för likströmningsmättning (eller vad det heter) av jordfelsbrytare?

Har jfb B innan trefasuttaget.
Perfekt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ställa ner bilen

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bernando skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Var kaxigare förr och rullade in på SuC med ett par procent. Sen läste jag om obalanserade batterier och blev lite nojjig. Nu siktar jag på ca 10% kvar enligt ruttplaneraren. Med 19” däck, hygglig värme, inget regn och fart enligt skylt kommer jag sannolikt då fram till nästa SuC med ca 20%.

Hemma laddar jag till vardags till 60 eller 70%. Då jag har en 11kW-box på parkeringen kan jag med ett par timmars varsel trycka upp batteriet i över 90% för en längre trip.
Hittills har jag aldrig hört om något som bilen stannat för med 3-4-5% kvar. Däremot om någon som kört med 0% (och tillochmed negativ % men kan vara minnet som spelar mig ett spratt).

Själv är jag isåfall, av egen erfarenhet, mer orolig för att missa en avfart och få en omväg på någon extra mil. Kan bli onödigt spännande.

Men brukar din ruttplannerare missa så grovt som 10%? Eller brukar du köra annorlunda vid de tillfällena jämfört annars?
Med 21" på, så var den nog mer eller mindre spot on om jag inte minns fel. Med 19" tickar den nästan alltid upp - iallafall nu på sommaren om man kör en längre sträcka. Tycker den har gått ovanligt snålt den sista tiden. Under 200wh/km på 110-väg ibland. Kan iofs vara så att vi knappt kört några längre sträckor under de sista 1.5 åren, men på semestern nu betade vi av ca 250 mil på ett par veckor.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Ställa ner bilen

Inlägg av Bernando »

jeppe_sthlm skrev:
Bernando skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Var kaxigare förr och rullade in på SuC med ett par procent. Sen läste jag om obalanserade batterier och blev lite nojjig. Nu siktar jag på ca 10% kvar enligt ruttplaneraren. Med 19” däck, hygglig värme, inget regn och fart enligt skylt kommer jag sannolikt då fram till nästa SuC med ca 20%.

Hemma laddar jag till vardags till 60 eller 70%. Då jag har en 11kW-box på parkeringen kan jag med ett par timmars varsel trycka upp batteriet i över 90% för en längre trip.
Hittills har jag aldrig hört om något som bilen stannat för med 3-4-5% kvar. Däremot om någon som kört med 0% (och tillochmed negativ % men kan vara minnet som spelar mig ett spratt).

Själv är jag isåfall, av egen erfarenhet, mer orolig för att missa en avfart och få en omväg på någon extra mil. Kan bli onödigt spännande.

Men brukar din ruttplannerare missa så grovt som 10%? Eller brukar du köra annorlunda vid de tillfällena jämfört annars?
Med 21" på, så var den nog mer eller mindre spot on om jag inte minns fel. Med 19" tickar den nästan alltid upp - iallafall nu på sommaren om man kör en längre sträcka. Tycker den har gått ovanligt snålt den sista tiden. Under 200wh/km på 110-väg ibland. Kan iofs vara så att vi knappt kört några längre sträckor under de sista 1.5 åren, men på semestern nu betade vi av ca 250 mil på ett par veckor.
Aha, jag upplevde när jag satte på vinterdäcken (dubb) att den underestimerade och sakta skruvade ner förväntad % vid ankomst. Men 60 mil senare verkade den ha lärt om sig, och var rätt igen. Sen när jag bytte till sommardäck så skedde det omvända.
MS P85 2014
Skriv svar