MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Ether »

Hej, jag har en trasig MCU1 svart skärm och har förstått att man antingen kan få den lagad gratis eller uppgradera till MCU2 för någonstans mellan 15-30.000.

Men vad blir skillnaden i praktiken? Är det värt det? Vad jag förstår är det inget som ändras vad gäller bilens funktioner förutom fler spel och att man kan streama video till skärmen från ex Netflix?

Är MCU1 verkligen så segt som sirap så man bör byta?

Vad tycker forumet?
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av AndersBosson »

Laga den du har gratis så kan du ju alltid göra bytet till MCU 2 sedan om du tycker det behövs
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Bernando »

Ether skrev:
Hej, jag har en trasig MCU1 svart skärm och har förstått att man antingen kan få den lagad gratis eller uppgradera till MCU2 för någonstans mellan 15-30.000.

Men vad blir skillnaden i praktiken? Är det värt det? Vad jag förstår är det inget som ändras vad gäller bilens funktioner förutom fler spel och att man kan streama video till skärmen från ex Netflix?

Är MCU1 verkligen så segt som sirap så man bör byta?

Vad tycker forumet?
Jag fick häromveckan mitt eMMC bytt på garanti men valde att inte uppgradera till MCU2.

Dels får man ingen rabatt för att man byter till MCU2 istället för att få eMMC på garanti, så det finns inget ekonomiskt incitament att göra det precis just då. Kommer kosta precis lika mycket att uppgradera vid separat tillfälle (så länge de inte ändrar prislistan, men där har trenden snarare varit att de sänkt priset över tid).

Dels upplever jag inte min MCU1 som seg överhuvudtaget. Visst, jämför man dem sida vid sida så märker man möjligen skillnad, men så länge jag inte alls upplever min som seg så ser jag ingen vits att byta av den anledningen. En del har rapporterat stor skillnad, men jag gissar på att de har haft en segare MCU1 än vad jag har i min bil.

Man får också uppdaterad HW för AP beroende på vilken typ man har sen innan (kan inte detaljerna), men min är pre-AP så där fanns det inte heller någon vits för egen del.

Man tappar FM-radio om man inte lägger till 5500 kr (priset ur minnet, men nåt sånt). Vi använder FM rätt mycket, så det hade vi behövt hosta upp dessutom.

Sen får man väl(?) 4G med MCU2, och 3G ska ju släckas så förr eller senare behöver man ta tag i det problemet. Men det är ju en bit bort, och kanske att man kunde bara byta till 4G för en mindre peng utan att byta MCU. Oavsett tänker jag "den dagen den sorgen" och avvaktar med mitt byte.

Hade jag varit du, och förutsatt att din skärm beror på eMMC som går på garanti, så hade jag avvaktat med bytet för ett mer informerat beslut där du först ser hur just din MCU1 upplevs.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av AndersBosson »

4G kom någon gång på sommaren 15 så är bilen nyare än det har den redan 4G. Angående autopiloten så ändras inget i AP1 bilar.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Nicklas »

Jag bytte till MCU2 och upplevde en enorm skillnad; som en ny bil.

Allt jag företar mig med mittkonsollen är rappt och responsivt; ruttplanering mycket snabbare, söka i musik mycket snabbare, browser användbar (lång boot-tid, men när den väl är igång går den nu faktiskt att använda), ... :lol:
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Bernando »

Ska väl tilläggas också att många rapporterat att deras MCU1 blivit rappare bara av att rensa alla gamla adresser man sökt på i ruttplaneraren. Det blir ju några stycken över åren, och det lagras och belastar systemet. Så det kan ju vara ett tips på första åtgärd. :)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Nicklas »

Bernando skrev:
Ska väl tilläggas också att många rapporterat att deras MCU1 blivit rappare bara av att rensa alla gamla adresser man sökt på i ruttplaneraren. Det blir ju några stycken över åren, och det lagras och belastar systemet. Så det kan ju vara ett tips på första åtgärd. :)
Javisst, det gjorde jag först...

Det som gjorde störst skillnad var att rensa den gamla trippmätaren jag haft sedan vi köpte bilen; jag pratade med Tesla support och tydligen sparas betydligt mer än vad man ser... Att rensa den trippmätaren tog ett tag, och när den var klar vaknade bilen igen och var inte alls lika otrevlig :D

Jag har skrivit om båda dessa uppenbarelser här på forumet; båda gångerna blev bilen som ny(are) :lol:
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Bernando »

Nicklas skrev:
Bernando skrev:
Ska väl tilläggas också att många rapporterat att deras MCU1 blivit rappare bara av att rensa alla gamla adresser man sökt på i ruttplaneraren. Det blir ju några stycken över åren, och det lagras och belastar systemet. Så det kan ju vara ett tips på första åtgärd. :)
Javisst, det gjorde jag först...

Det som gjorde störst skillnad var att rensa den gamla trippmätaren jag haft sedan vi köpte bilen; jag pratade med Tesla support och tydligen sparas betydligt mer än vad man ser... Att rensa den trippmätaren tog ett tag, och när den var klar vaknade bilen igen och var inte alls lika otrevlig :D

Jag har skrivit om båda dessa uppenbarelser här på forumet; båda gångerna blev bilen som ny(are) :lol:
Aha, bra tips! :)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av LongIsland »

Jag bytte från MCU1 till MCU2 för några veckor sedan. Hittills kan jag inte säga att det var värt pengarna. Visst det går att titta på film i bilen nu medan man väntar på att frugan ska bli klar. Funkar bra med Youtube och Plex, men det förutsätter nog Premium Connect. Däremot upplever jag inte att något har blivit snabbare. Det tar en evighet att väcka bilen med appen. Det går snabbare att gå ut till den och väcka den genom att öppna förardörren. "Fjärrparkering" som jag använder ganska flitigt för att släppa ut min andra bil ur garaget och för att backa upp Teslan så det går att ladda den har inte funkat mer än en gång sedan MCU-bytet. Någon skrev i ett tidigare inlägg att 4G hade funnits sedan -15? Min 70D är en -16, en av de sista innan facelift och den hade bara 3G. Just det! Nätet är segstartat också. Hinner ibland köra ett par km eller tom komma fram till destinationen innan Spotify hoppar igång. Har även problem med "inläsningsfel" på TuneIn. Mobila servicekillen sa att Tesla kan resetta nätverkskortet och jag har lagt in ett ärende om detta ... Upplever också att trots att bilen är svårväckt som en sköldpadda i mars så drar den mer ström när den är parkerad. Frun körde ner till centrum (ca 2 km) och parkerade där. Från det att laddningen avslutats på 80% vid femtiden på morgonen så sjönk batteriet ner till 70% efter 2 km körning och sedan bara av att stå på parkeringen till eftermiddagen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av LarsL »

Om du har plats i budgeten uppgradera till MCU2. 1:an är väldigt slö och känns gammaldags. Har du dessutom en AP2 bil så blir det ännu mer självklart då man håller bilen up-to-date.
Det är klart får du den fixad gratis så är det ju bara att ta det så länge.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Klintan »

Körde nyligen 600 mil med MCU1 och LTE. Fungerade bra, upplevde den inte alls slö. Var nyligen fabriksåterställd och uppgraderad till 64GB så inte en massa skräp i minnet. Kände inget behov att uppgradera till MCU2. Har tidigare haft MCU2 och HW2.5 och saknade inte något av det som man får i en äldre bil vid uppgradering, vilket ju främst är Netflix och YouTube.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av LarsL »

Jag gillar ju verkligen Youtube och streaming möjligheterna. Har varit en riktig kompis när jag blivit sittande i bilen medan jag väntat utanför barnens aktiviteter under pandemin. Jag skulle inte välja min Model S i det läget bara på grund av det.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Lessmog »

Bidrag till anekdoterna:
Fick 4g-uppgradering fritt, tror jag, i samband med någon annan åtgärd. Bilen är 2015, uttagen i juli s å, men 4g fick jag nog några år senare.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av roder99 »

Klintan skrev:
Körde nyligen 600 mil med MCU1 och LTE. Fungerade bra, upplevde den inte alls slö. Var nyligen fabriksåterställd och uppgraderad till 64GB så inte en massa skräp i minnet. Kände inget behov att uppgradera till MCU2. Har tidigare haft MCU2 och HW2.5 och saknade inte något av det som man får i en äldre bil vid uppgradering, vilket ju främst är Netflix och YouTube.
Lika för mej (snor av din text)

Körde nyligen 750 mil med MCU1 och LTE. Fungerade bra, upplevde den inte alls slö. Hade tidigare problem med blinkerfunktion, omstart och tappad LTE + wifi. Tesla städade minnet men bytte det inte. Fungerat bra sedan dess. Känner inget behov av att uppgradera till MCU2. Även abpr fungerar på skärmen. Tar ett tag men vem har bråttom.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Bernando »

roder99 skrev:
Även abpr fungerar på skärmen. Tar ett tag men vem har bråttom.
What?!? :o kan du köra abrp på skärmen? :shock: Hmm, får ta och testa nu när jag fått nytt eMMC!
MS P85 2014
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av alma83 »

Jag kan hålla med. Mcu2 är pengar i sjön. Om det blir rappare av Emmc-byte skulle jag ha gjort bara det. En massa bekymmer följde Mcu-uppgraderingen, vilket andra redan har skrivit om…
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av LongIsland »

alma83 skrev:
En massa bekymmer följde Mcu-uppgraderingen, vilket andra redan har skrivit om…
Jag hade ju som jag skrev tidigare en hel del problem efter MCU-uppgraderingen. Ringde Teslasupporten i går och pratade med en trevlig norska som såg att de inte uppdaterat mjukvaran i MCUn, så det var inte så konstigt att den muppade sig. Vi får väl se när de skjuter ut uppdateringen och om det blir så bra som jag hoppas på ...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Gustafsson »

Hur tömmer man MCU 1 på skräp? Har en god vän med en sån bil. Hans skärm är nästan oanvändbar med webbläsaren t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av roder99 »

Gustafsson skrev:
Hur tömmer man MCU 1 på skräp? Har en god vän med en sån bil. Hans skärm är nästan oanvändbar med webbläsaren t.ex.
När jag hade strul med MCU1 så raderade SC eMMC-minnet samt gjort "factory reset" på bilen. De ville ha 1.800 SEK för besväret och hävdade att detta problem inte var det samma som minnesproblemet som gjorde att minnet måste bytas. I stället för att argumentera om "felet" konstaterade jag att detta var ett garantiåtgärd och att jag hade förlängd garanti på bilen. Efter kontroll medgav de att jag hade rätt och nollade kostnaden.

Enligt vad jag har läst så ska det bli bättre av att radera alla destinationer som har lagts in. Dock ska det vara tidsödande då det blir en destination i taget.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Bjelke »

roder99 skrev:
Gustafsson skrev:
Hur tömmer man MCU 1 på skräp? Har en god vän med en sån bil. Hans skärm är nästan oanvändbar med webbläsaren t.ex.
När jag hade strul med MCU1 så raderade SC eMMC-minnet samt gjort "factory reset" på bilen. De ville ha 1.800 SEK för besväret och hävdade att detta problem inte var det samma som minnesproblemet som gjorde att minnet måste bytas. I stället för att argumentera om "felet" konstaterade jag att detta var ett garantiåtgärd och att jag hade förlängd garanti på bilen. Efter kontroll medgav de att jag hade rätt och nollade kostnaden.

Enligt vad jag har läst så ska det bli bättre av att radera alla destinationer som har lagts in. Dock ska det vara tidsödande då det blir en destination i taget.
Konstigt att Tesla inte fixat en ”radera alla destinationer” vid det här laget, det verkar ju vara bekräftat bra
och kan säkert vara intressant även om man bara vill rensa ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Nicklas »

Swipa nerifrån och upp, en sida i taget så går det ganska snabbt :)
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Ether »

Hej,

Jag hämtade ut min MCU2-uppgraderade MS15 85D i förrgår. 16000 kronor.

Jag tycker skärmen är grådassig och har riktigt dålig kontrast.

Kan det vara så att de inte bytt själva skärmen? Jag trodde det ingick?

Finns det något sätt jag eller Tesla kan verifiera det?

/Ether
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
roder99 skrev:
Gustafsson skrev:
Hur tömmer man MCU 1 på skräp? Har en god vän med en sån bil. Hans skärm är nästan oanvändbar med webbläsaren t.ex.
När jag hade strul med MCU1 så raderade SC eMMC-minnet samt gjort "factory reset" på bilen. De ville ha 1.800 SEK för besväret och hävdade att detta problem inte var det samma som minnesproblemet som gjorde att minnet måste bytas. I stället för att argumentera om "felet" konstaterade jag att detta var ett garantiåtgärd och att jag hade förlängd garanti på bilen. Efter kontroll medgav de att jag hade rätt och nollade kostnaden.

Enligt vad jag har läst så ska det bli bättre av att radera alla destinationer som har lagts in. Dock ska det vara tidsödande då det blir en destination i taget.
Konstigt att Tesla inte fixat en ”radera alla destinationer” vid det här laget, det verkar ju vara bekräftat bra
och kan säkert vara intressant även om man bara vill rensa ändå :)
Jag skulle vilja ha en knapp "Radera cache" som tömmer media-cachen. Har massor med låtar på spotify som är trasiga som inte går att spela, och än värre, gör så att hela MCU1 fryser i nästan en minut innan den skippar filen så att man kan göra något på skärmen igen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av thebishop »

Ether skrev:
Hej,

Jag hämtade ut min MCU2-uppgraderade MS15 85D i förrgår. 16000 kronor.

Jag tycker skärmen är grådassig och har riktigt dålig kontrast.

Kan det vara så att de inte bytt själva skärmen? Jag trodde det ingick?

Finns det något sätt jag eller Tesla kan verifiera det?

/Ether
Du byter väl datorn, inte skärmen?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: MCU1 till MCU2 värt pengarna?

Inlägg av Ether »

Oj? Jag trodde de bytte båda skärmarna som del i MCU2-uppgraderingen?
Skriv svar