Nya v3 laddare för model s

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Elcanna
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 maj 2021 13:01

Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Elcanna »

Hej jag har en tesla model s ifrån 2013 och har därför gratis laddning på supercharge stationerna men för att vi ska kunna ladda på dem nya v3 stationerna så krävs det en liten ombyggnad av bilen då undrar jag om det finns någon chans att tesla kan ta bort våran gratis supercharge?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av fth »

Nej, det är endast om bilen säljs via Tesla som dom kan plocka bort tillval.

Du kan lugnt uppgradera bilen till CCS, en av de bästa och mest prisvärda uppgraderingar du kan göra enligt min åsikt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av chox »

Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Lessmog »

chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig. :)

Sedan dog bilen :cry: men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin. :mrgreen:

Sex år S85D, 7000+ mil.

Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar! :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av chaffis75 »

Lessmog skrev:
chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig. :)

Sedan dog bilen :cry: men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin. :mrgreen:

Sex år S85D, 7000+ mil.

Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar! :lol:
Bytte de emblemet bak då också :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Ether »

Hej,

Ni som uppdaterat till CCS - laddar bilen (ex Model s 85d 2015 som jag har) snabbare då på vanliga respektive nya superchargers?

Jag har ju en sådan adapter tror jag - räcker inte det?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ether skrev:
Hej,

Ni som uppdaterat till CCS - laddar bilen (ex Model s 85d 2015 som jag har) snabbare då på vanliga respektive nya superchargers?

Jag har ju en sådan adapter tror jag - räcker inte det?
Laddhastigheten påverkas inte. Den begränsas av batteriet.

Det räcker inte med en adapter. Bilen måste in på SC för ombyggnad.
Var har du fått adaptern från?
Model Y P
Model S P
Model S P
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Ether »

Jaha jag kanske trodde jag hade en sådan adapter men det kanske jag inte har - det är två sladdar och en massa adaptrar i bilen men de kanske är annat än ccs.

Så den allmänna synen är att man bör uppgradera till ccs då?

Finns det något sätt att då den där snabba 350 kw laddningen på en Model s 2015?
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av roder99 »

Ether skrev:
Jaha jag kanske trodde jag hade en sådan adapter men det kanske jag inte har - det är två sladdar och en massa adaptrar i bilen men de kanske är annat än ccs.

Så den allmänna synen är att man bör uppgradera till ccs då?

Finns det något sätt att då den där snabba 350 kw laddningen på en Model s 2015?

Ja man bör uppgradera till CCS. Kostar ca 3.400 sek. Själv köpte jag tidigt och betalade drygt 5.000 sek. Ger betydligt högre flexibilitet.

Finns bara en kombo som ger som i bästa fall ger 130 kW i några sekunder sedan 100 kW i några minuter och sedan tuffar på i 50-70 kW i 30 minuter och planar ut vid 90% SOC kring 10 kW (gäller 85 kWh batteriet).

Varmt batteri och mindre än 10% kvar i batteriet.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ether skrev:
Jaha jag kanske trodde jag hade en sådan adapter men det kanske jag inte har - det är två sladdar och en massa adaptrar i bilen men de kanske är annat än ccs.

Så den allmänna synen är att man bör uppgradera till ccs då?

Finns det något sätt att då den där snabba 350 kw laddningen på en Model s 2015?
Nä man bör inte uppgradera till CCS om man inte har det specifika behovet.

Med mitt körmönster är det helt bortkastade pengar att lägga 3400:- för något jag inte har behov av.
För andra kan det vara värt betydligt mer än 3400:- för att få möjlighet att kunna ladda med CCS anslutning. Det beror helt på körmönster och snabbladdbehov. Så fråga dig själv vad det skulle tillföra dig att kunna snabbladda på några fler ställen.

Nej. Återigen, så är det batteriet som begränsar laddhastigheten i din bil. Det spelar ingen roll vilken anslutning man har eller hur hög effekt laddaren kan leverera. Har du ett 85kWh batteri så kommer du aldrig att få mer än 120-130 kW i några sekunder som bäst när batteriet är nära 0%. Sedan går det raskt nedåt i laddeffekt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Lessmog »

chaffis75 skrev:
Lessmog skrev:
chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig. :)

Sedan dog bilen :cry: men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin. :mrgreen:

Sex år S85D, 7000+ mil.

Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar! :lol:
Bytte de emblemet bak då också :D
Haha, nej, det ingick liksom inte. Snarare då att jämföra med en mild chiptrimning? Samma registrering, bara lite bättre prestanda. Hoppas kan man ju! Har inte testat SuC seriöst, måste bara testa en ny station på hemvägen och det tycktes gå bra. 75 kW vid 65% SoC om jag minns rätt, men längtade hem ... ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Bjelke »

Stämmer det verkligen med 350V på ett sånt batteri? Det ska väl vara mer än så även om jag inte
minns exakt vad som står på tex 90kWh-batteriet…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Gustafsson »

Vad är det för batteri? Har inte de gamla 90kWh batterierna en spänning på 400V? Är cellerna så mycket bättre att antalet celler är samma som i 75D? Tror 70D + 75D har 350 V.
Ibland är det visst bra att batteriet går sönder :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Anders »

Uppgraderade med CCS och laddar på dom vanligt.
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Anders »

Enda tråkiga are att vi med äldre modeller får leva med långsam SuC. När dom uppgraderar till ett helt nytt batteri hur blir det då ? Fortfarande samma långsamma 50kW laddhastighet?
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Anders »

Lessmog skrev:
chaffis75 skrev:
Lessmog skrev:
chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig. :)

Sedan dog bilen :cry: men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin. :mrgreen:

Sex år S85D, 7000+ mil.

Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar! :lol:
Bytte de emblemet bak då också :D
Haha, nej, det ingick liksom inte. Snarare då att jämföra med en mild chiptrimning? Samma registrering, bara lite bättre prestanda. Hoppas kan man ju! Har inte testat SuC seriöst, måste bara testa en ny station på hemvägen och det tycktes gå bra. 75 kW vid 65% SoC om jag minns rätt, men längtade hem ... ;)
75 kW stabil eller trappar den snabbt ner till 50 kW ? Nytt batteri borde kunna ta emot åtminstone 120kW ?
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Elmil »

Gustafsson skrev:
Vad är det för batteri? Har inte de gamla 90kWh batterierna en spänning på 400V? Är cellerna så mycket bättre att antalet celler är samma som i 75D? Tror 70D + 75D har 350 V.
Ibland är det visst bra att batteriet går sönder :-)
Det är väl 96S-konfiguration? Då blir ju 350V/96 ca 3.65V per cell nominellt, vilket verkar rimligt. Maxspänningen blir då ca 400V om cellen klarar 4.2V
Batteripacken brukar ange nominell spänning.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Lessmog »

Buntar ihop svar på flera frågor:
Har bara testat SuC i några minuter, då på ca 65% nivå, varmt batteri, och fick ca 75kW.
I kartan såg jag en ny röd plupp med 12 lediga stolpar, svängde av och proppade i CCS-adaptern. OK.

Innanmätet är osett och omätt :lol: men med möda fick jag ett foto av etiketten bakom höger framhjul.

Sen vet jag inte mer.
Batteri,90kwh.jpg
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av Bernando »

Lessmog skrev:
Har bara testat SuC i några minuter, då på ca 65% nivå, varmt batteri, och fick ca 75kW.
Den hastigheten på så hög SoC hade man ju inte tackat nej till. En annan behöver neråt 30% för att nå 75 kW. På 65% är man ju under 50 kW :(
MS P85 2014
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Nya v3 laddare för model s

Inlägg av chox »

chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Meeeen så kom då varningen om att 12-voltsbatteriet måste bytas... ☹️
S85 -14
Saab med dragkrok
Skriv svar