Haha, nej, det ingick liksom inte. Snarare då att jämföra med en mild chiptrimning? Samma registrering, bara lite bättre prestanda. Hoppas kan man ju! Har inte testat SuC seriöst, måste bara testa en ny station på hemvägen och det tycktes gå bra. 75 kW vid 65% SoC om jag minns rätt, men längtade hem ...chaffis75 skrev:Bytte de emblemet bak då ocksåLessmog skrev:Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig.chox skrev:Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Sedan dog bilen men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin.
Sex år S85D, 7000+ mil.
Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar!
Nya v3 laddare för model s
Moderator: Redaktion
Re: Nya v3 laddare för model s
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya v3 laddare för model s
Stämmer det verkligen med 350V på ett sånt batteri? Det ska väl vara mer än så även om jag inte
minns exakt vad som står på tex 90kWh-batteriet…
minns exakt vad som står på tex 90kWh-batteriet…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya v3 laddare för model s
Vad är det för batteri? Har inte de gamla 90kWh batterierna en spänning på 400V? Är cellerna så mycket bättre att antalet celler är samma som i 75D? Tror 70D + 75D har 350 V.
Ibland är det visst bra att batteriet går sönder
Ibland är det visst bra att batteriet går sönder
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya v3 laddare för model s
Enda tråkiga are att vi med äldre modeller får leva med långsam SuC. När dom uppgraderar till ett helt nytt batteri hur blir det då ? Fortfarande samma långsamma 50kW laddhastighet?
Re: Nya v3 laddare för model s
75 kW stabil eller trappar den snabbt ner till 50 kW ? Nytt batteri borde kunna ta emot åtminstone 120kW ?Lessmog skrev:Haha, nej, det ingick liksom inte. Snarare då att jämföra med en mild chiptrimning? Samma registrering, bara lite bättre prestanda. Hoppas kan man ju! Har inte testat SuC seriöst, måste bara testa en ny station på hemvägen och det tycktes gå bra. 75 kW vid 65% SoC om jag minns rätt, men längtade hem ...chaffis75 skrev:Bytte de emblemet bak då ocksåLessmog skrev:Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig.chox skrev:Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Sedan dog bilen men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin.
Sex år S85D, 7000+ mil.
Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar!
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Nya v3 laddare för model s
Det är väl 96S-konfiguration? Då blir ju 350V/96 ca 3.65V per cell nominellt, vilket verkar rimligt. Maxspänningen blir då ca 400V om cellen klarar 4.2VGustafsson skrev:Vad är det för batteri? Har inte de gamla 90kWh batterierna en spänning på 400V? Är cellerna så mycket bättre att antalet celler är samma som i 75D? Tror 70D + 75D har 350 V.
Ibland är det visst bra att batteriet går sönder
Batteripacken brukar ange nominell spänning.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Nya v3 laddare för model s
Buntar ihop svar på flera frågor:
Har bara testat SuC i några minuter, då på ca 65% nivå, varmt batteri, och fick ca 75kW.
I kartan såg jag en ny röd plupp med 12 lediga stolpar, svängde av och proppade i CCS-adaptern. OK.
Innanmätet är osett och omätt men med möda fick jag ett foto av etiketten bakom höger framhjul.
Sen vet jag inte mer.
Har bara testat SuC i några minuter, då på ca 65% nivå, varmt batteri, och fick ca 75kW.
I kartan såg jag en ny röd plupp med 12 lediga stolpar, svängde av och proppade i CCS-adaptern. OK.
Innanmätet är osett och omätt men med möda fick jag ett foto av etiketten bakom höger framhjul.
Sen vet jag inte mer.
Re: Nya v3 laddare för model s
Den hastigheten på så hög SoC hade man ju inte tackat nej till. En annan behöver neråt 30% för att nå 75 kW. På 65% är man ju under 50 kWLessmog skrev:Har bara testat SuC i några minuter, då på ca 65% nivå, varmt batteri, och fick ca 75kW.
MS P85 2014
Re: Nya v3 laddare för model s
Meeeen så kom då varningen om att 12-voltsbatteriet måste bytas...chox skrev:Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok