Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av lem »

Hej!
Jag köpte en extra UMC laddkabel efter att vår gräsklippare gått till attack för ca 1 år och tre månader sedan. Jag är övertygad att jag betalade.

Plötsligt kommer det en betalningspåminnelse efter mer än ett år!

Någon som vet vad som händer inom tesla?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av Johan84 »

Jag fick också en faktura för någon dag sedan som är daterad för 15 månader sedan. Mugghållare bak på en model s. 4256kr. Skulle gå på garantin. Klickade igenom formuläret idag om att det va fel men inte hört något.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av K-Ankan »

Varit med om samma sak. Bilen två år gammal. När den var tre månader gammal fick jag en faktura via Mail och meddelandet att vinterdäcken inte var betalade. Jag svarade förvånande att bilen var köpt via DNB finans och att slutbetalningen gått därigenom. Ingen respons på det mailet förrän mars i år dvs 12 månader efter mitt svarsmail. Då med ett nytt krav. Svarade direkt och förklarade igen. Men fick då svaret att de skulle kolla med finansbolaget. Inte hört nåt sen dess....

Man blir inte direkt imponerad....
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av Jwe »

Också drabbad av "falsk" betalningskrav / påminnelse

Faktura betalad för ca 6 v sedan
Betalningskrav via mail i går.

Samma inträffade för något år sedan

Slarv?
Inkompetent datasystem?
(Om så är fallet hur skall man klara autopilot, helljusautomatik, vindrutetorkarautomatik osv) (aj det klarar dom ju inte, "glömde det")
Extrainkomst?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av AAKEE »

Det är inte falskfakturor då av någon som har insyn i vad som köpts?
Vart går bankgiro etc?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av dstr »

Dom verkar inte ha bättrat sig. :(

viewtopic.php?f=8&t=8243
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av OscarA »

Fakturan på mina vinterhjul från Tesla kom 11 månader efter leverans.
Inte riktigt samma sak men knasigt ändå.
Användarvisningsbild
jonaslindgren
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 aug 2017 10:04
Ort: Vallentuna

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av jonaslindgren »

OscarA skrev:
Fakturan på mina vinterhjul från Tesla kom 11 månader efter leverans.
Inte riktigt samma sak men knasigt ändå.
Samma här, tror jag fick faktura 15-18 månader efter leverans av vinterdäcken.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av frippe »

Verkar som att de kör en drive nu med obetalda fakturor.

Vi fick en påminnelse på en faktura från januari förra året, som vi delvis bestridit, men det verkar de glömt för de försökte igen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av Kevork »

frippe skrev:
Verkar som att de kör en drive nu med obetalda fakturor.

Vi fick en påminnelse på en faktura från januari förra året, som vi delvis bestridit, men det verkar de glömt för de försökte igen.
Fått exakt samma sak med en drygt 18 månader gammal faktura jag bestridit delar av. Var mycket bök första vändan nu har jag inte hört nått mer sedan jag svarat. Tesla tyckte 1200kr i frakt var rimligt för fyra fälgar (däckfirmor tar 300-400kr) utan att nämna det när jag frågade om offert. Det roliga är att beställer man takräcke, mattor osv är det fraktfritt...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av frippe »

Kevork skrev:
frippe skrev:
Verkar som att de kör en drive nu med obetalda fakturor.

Vi fick en påminnelse på en faktura från januari förra året, som vi delvis bestridit, men det verkar de glömt för de försökte igen.
Fått exakt samma sak med en drygt 18 månader gammal faktura jag bestridit delar av. Var mycket bök första vändan nu har jag inte hört nått mer sedan jag svarat. Tesla tyckte 1200kr i frakt var rimligt för fyra fälgar (däckfirmor tar 300-400kr) utan att nämna det när jag frågade om offert. Det roliga är att beställer man takräcke, mattor osv är det fraktfritt...
Hos oss ville de ta betalt för samma sak som de misslyckats med att justera på garanti. Lite surt kan tyckas. Men nu har de gått med på att stryka det, så ärendet löst.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av lem »

Bankhistoriken börjar tryta efter 15 månader och jag kommer inte ihåg vilket kort jag använde för drygt ett år sedan. Har man bytt kort verkar historiken hänga med det nya kortet så jag har svårt att bevisa jag betalat. Jag har väldigt svårt att tro att tesla släppte iväg mig utan att pungslå mig på drygt 7000 sek. Och sedan inte säga flasklock på drygt ett år!
Kollade mail, hade inga gamla fakturor!

Summering:
- svårt för mig visa jag betalat när så lång tid förflutit
- Hur gamla krav kan tesla driva. 3 år?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av Pontus »

lem skrev:
Bankhistoriken börjar tryta efter 15 månader och jag kommer inte ihåg vilket kort jag använde för drygt ett år sedan. Har man bytt kort verkar historiken hänga med det nya kortet så jag har svårt att bevisa jag betalat. Jag har väldigt svårt att tro att tesla släppte iväg mig utan att pungslå mig på drygt 7000 sek. Och sedan inte säga flasklock på drygt ett år!
Kollade mail, hade inga gamla fakturor!

Summering:
- svårt för mig visa jag betalat när så lång tid förflutit
- Hur gamla krav kan tesla driva. 3 år?
Kan du visa att du svarat dom och att dom inte svarat tillbaka inom en rimlig tid så borde det ju vara till din fördel. Rimlig tid är väl typ 3 månader. Jag fick tillbaka pengar från en parkeringsbot som vart dubbelbetald i form av en postgiroblankett som jag av naturliga skäl inte kunde lösa in så snabbt och den tyckte dom det var rimligt att den förföll efter 2 månader och sådana bolag som utnyttjar systemet till max kan man ju gissa har någon koll på vad som kan vara rimligt i pengasammanhang?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av jonasl »

Banken borde kunna fiska fram betalningen. På min bank är historiken inte knutet till kort utan till konto och det finns flera år bakåt. Men med separata kreditkort är det nog annorlunda.

MEN det är ju klart störigt att du ska behöva lägga tid på det. Jag skulle börja med att bestria och hänvisa till att den betalades vid köpet, då hamnar bördan hos dem. Å andra sidan kanske framtida kontakter med dem blir onödigt komplicerade om de anser att du har en oreglerad skuld.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av Maw »

Preskriptionstiden för Företag gentemot konsument är 3 år så inom den tiden kan de kräva betalt men snyggt är det förstås inte. :roll:

Edit: De måste förstås kunna visa att de har en fordran också.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av frippe »

Maw skrev:
Preskriptionstiden för Företag gentemot konsument är 3 år så inom den tiden kan de kräva betalt men snyggt är det förstås inte. :roll:

Edit: De måste förstås kunna visa att de har en fordran också.
Den förlängs väl vid varje påminnelse om jag inte har fel för mig.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av lem »

Jag har aldrig varit med om att tesla mfl bilserviceföretag inte rycker av en pengar när man hämtar bilen alt köper något. Det skall vara något exceptionellt undantag som krävs och detta har jag inget minne av.
Och sedan poppa upp som gubben i lådan efter mer än ett år där bankhistoriken tryter är otroligt osnyggt.
Jag kan lägga ner en massa jobb på att hitta detta/inte hitta detta men jag har ingen lust!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av Elix747 »

Låter otroligt frustrerande att få gamla fakturor som man förmodligen har bestridit eller betalt. Funderar på hur detta går till.
Jag har varit på SC några gånger sedan 2019.
Dessa besök finns i service loggen i appen. Klickar jag på dem finns även fakturan. På den står betalat belopp. Även om det är 0 kr.
Överst står det även betalat i röd text.
Jag hade ett garantiärende precis när bilen var helt ny tidigt 2019 som inte finns med. Mina ärenden står ju tydligt som betalda.

Har ni ärendet sparat i appen i service loggen? Fick ni fakturan i loggen? Eller har tesla slarvat och inte lagt in ärendet i service loggen alls?
8E28D2F3-C79D-4DA6-B79C-A8BAC601C972.jpeg
42372259-4F44-4C8B-B5E1-FFD9C76C2BA4.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av lem »

Bra tips m logg i app!
Fanns registrerat både betalade och ”obetalade” fakturor. Tror man missat registrera betalning. Har svårt tro man lämnat ut en ny UMC utan att ta betalt! Och låtit bli att kräva mig på mer än ett år. Jag har för mig att det sved att gräsklipparen käkat upp kabeln….
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av Elix747 »

lem skrev:
Bra tips m logg i app!
Fanns registrerat både betalade och ”obetalade” fakturor. Tror man missat registrera betalning. Har svårt tro man lämnat ut en ny UMC utan att ta betalt! Och låtit bli att kräva mig på mer än ett år. Jag har för mig att det sved att gräsklipparen käkat upp kabeln….
När du vet ca belopp och och ca datum är det ganska smidigt att ringa kortutgivaren. De kan snabbt och lätt kolla upp betalningar längre tillbaka i tiden än du ser i banken och ge dig en bekräftelse. Jag gjorde det på en återbetalning (ej tesla) då jag behövde veta vilket kort jag betalt med. Tre snabba samtal och på tredje kortet fick jag svaret.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har frågat Tesla om fakturorna och fått följande svar:
Vi ber tusen gånger om ursäkt att det har skett misstag när det gäller redan betalda fakturor.

Det är ett fåtal som inte fått en faktura vid ett köp men det går ut påminnelser även till dem som är betalda för länge sedan.
Vi kontaktar kunden om fakturan ska betalas, annars korrigeras den och krediteras.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av tor-ake »

Är det någon som har kontaktuppgifter till "Tesla Service - Finance", utöver mailadressen ServiceAR-EU snabela tesla.com?

Fick en betalningspåminnelse på den delen av vindrutebytet som försäkringsbolaget skall betala. Jag kontaktade If och de väntar fortfarande (sedan i Augusti) på att Tesla skall skicka en faktura till dem för rutbytet.

Nu ställde de ut fakturan till mig istället :roll: och svarar givetvis inte på mailen som de skickade ut fakturan med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar