Bilen död…

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Bilen död…

Inlägg av thebishop »

Nu dog min 2015 model s, har åtgärdat jordpunktsfel framme som är typfall 2019 och bytt 12v senaste året - tror tyvärr batteriet lagt benen i vädret. (En del BMS fel och annat smått och gott innan bilen släckte ner helt)

Några andra med erfarenheten av batterihaveri och hur lång tid har det tagit att få nytt? Vilken typ av batteri har ni fått då?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bilen död…

Inlägg av Nicke Nyfiken »

En kolega med Model S85 -14 fick ett nytt batteri i våras. En massa olika felmeddelande från BMSen och sedan dog bilen.

Bilen stod hos Tesla 25 dagar innan den var fixad. Han fick ett reparerat 85-batteri från -15 med kortare räckvidd och betydligt långsammare laddning. Det ”nya” batteriet var inom spec enligt Tesla.

Sedan har jag hört att vissa har fått sprillans nya 90-batteri i sina -85 bilar. Så det gäller att ha tur verkar det som. Precis som med allt annat gällande Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilen död…

Inlägg av OfarligTesla »

thebishop skrev:
Nu dog min 2015 model s, har åtgärdat jordpunktsfel framme som är typfall 2019 och bytt 12v senaste året - tror tyvärr batteriet lagt benen i vädret. (En del BMS fel och annat smått och gott innan bilen släckte ner helt)

Några andra med erfarenheten av batterihaveri och hur lång tid har det tagit att få nytt? Vilken typ av batteri har ni fått då?
Nu gäller mitt fall Model 3 men det mesta handlar ju om logistik så det bör vara relativt lika. Enligt vad jag fått veta av Tesla angående batterier så tar det 2-4 veckor att få in det från lagret i Tilburg nu för tiden, de lastar helt enkelt en stor lastbil med släp och när den är full av reservdelar så börjar den åka genom Europa och lasta av på olika service center tills den kommer till Stockholm så det tar olika lång tid varje gång. Nu vet jag inte om de renoverar batterier i Tilburg eller om det sker i USA men om renoveringen sker i USA och de inte har batterier i lager här måste du vänta på att det skall komma in i lager.

Jag har i var fall väntat i nästan 7 veckor efter ett batterihaveri nu och bilen är inte lagad ännu, mitt fanns inte i lager i Tilburg eftersom jag skulle få ett helt nytt pack och inte ett renoverat. Det var dock en drös på väg redan när mitt gick sönder så det tog bara 3-4 veckor för det att anlända till Tilburg.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bilen död…

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
thebishop skrev:
Nu dog min 2015 model s, har åtgärdat jordpunktsfel framme som är typfall 2019 och bytt 12v senaste året - tror tyvärr batteriet lagt benen i vädret. (En del BMS fel och annat smått och gott innan bilen släckte ner helt)

Några andra med erfarenheten av batterihaveri och hur lång tid har det tagit att få nytt? Vilken typ av batteri har ni fått då?
Nu gäller mitt fall Model 3 men det mesta handlar ju om logistik så det bör vara relativt lika. Enligt vad jag fått veta av Tesla angående batterier så tar det 2-4 veckor att få in det från lagret i Tilburg nu för tiden, de lastar helt enkelt en stor lastbil med släp och när den är full av reservdelar så börjar den åka genom Europa och lasta av på olika service center tills den kommer till Stockholm så det tar olika lång tid varje gång. Nu vet jag inte om renoverar batterier i Tilburg eller om det sker i USA men om renoveringen sker i USA och de inte har batterier i lager här måste du vänta på att det skall komma in i lager.

Jag har i var fall väntat i nästan 7 veckor efter ett batterihaveri nu och bilen är inte lagad ännu, mitt fanns inte i lager i Tilburg eftersom jag skulle få ett helt nytt pack och inte ett renoverat.
Batterierna transporteras inte tillsammans med övriga reservdelar. De går som farligt gods och är betydligt omständigare att få transporterade från Tilburg till Sverige. Jag trodde det var ett skämt först, men icke.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilen död…

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Batterierna transporteras inte tillsammans med övriga reservdelar. De går som farligt gods och är betydligt omständigare att få transporterade från Tilburg till Sverige. Jag trodde det var ett skämt först, men icke.
Kanske, den informationen jag fått från flera är i var fall att de lastar in det i lastbilar som skall förse många servicecenter med delar och att de åker runt en hel del innan de kommer hit. Sen om de delarna är batterier och annat farligt gods vet jag inte.

Batteriet kom in i lager i Tilburg för över 3 veckor sedan men Tesla i Stockholm har inte fått det ännu.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bilen död…

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det är säkert så att de packar och transporterar reservdelarna så som du beskriver, eftersom SC ALDRIG vet när de beställda reservdelarna ska komma hem. Ibland kommer de veckor före och ibland veckor efter, beräknad tid. Tesla har mycket att förbättra inom detta område.

Men just batterierna och annat farligt gods ska tydligen fraktas separat för att inte försena övriga reservdelar enligt Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilen död…

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Det är säkert så att de packar och transporterar reservdelarna så som du beskriver, eftersom SC ALDRIG vet när de beställda reservdelarna ska komma hem. Ibland kommer de veckor före och ibland veckor efter, beräknad tid. Tesla har mycket att förbättra inom detta område.

Men just batterierna och annat farligt gods ska tydligen fraktas separat för att inte försena övriga reservdelar enligt Tesla.
Som sagt, det kan ju gå i separata bilar men enligt flera på SC så skulle mitt batteri skickas på sättet jag beskrivit. Sen kan de ju ha fel såklart, det hade ju inte varit första gången.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Bilen död…

Inlägg av renes »

OfarligTesla skrev:
Batteriet kom in i lager i Tilburg för över 3 veckor sedan men Tesla i Stockholm har inte fått det ännu.
När jag var på SC Bredden i tisdags, 31/8, höll de på med att lyfta in tre batterilådor från gatan. Så något kommer ju in i alla fall.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilen död…

Inlägg av OfarligTesla »

renes skrev:
När jag var på SC Bredden i tisdags, 31/8, höll de på med att lyfta in tre batterilådor från gatan. Så något kommer ju in i alla fall.
Jag får väl hoppas att det innebär att mitt batteri var ett av dem då och att de helt enkelt glömt ändra status i app och meddela mig. I så fall bör jag få bilen i början av nästa vecka, annars lär jag behöva vänta länge till :p.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Bilen död…

Inlägg av renes »

OfarligTesla skrev:
renes skrev:
När jag var på SC Bredden i tisdags, 31/8, höll de på med att lyfta in tre batterilådor från gatan. Så något kommer ju in i alla fall.
Jag får väl hoppas att det innebär att mitt batteri var ett av dem då och att de helt enkelt glömt ändra status i app och meddela mig. I så fall bör jag få bilen i början av nästa vecka, annars lär jag behöva vänta länge till :p.
Det stod VIN nummer på en lapp på lådorna, men jag tänkte inte på att ta bilder. Sorry.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen död…

Inlägg av thebishop »

Batteriet (HV) dött.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bilen död…

Inlägg av lator »

thebishop skrev:
Batteriet (HV) dött.
Betyder det cellhaveri eller något elektronikfel inuti batterilådan?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Bilen död…

Inlägg av Kriper »

thebishop skrev:
Batteriet (HV) dött.
Hoppas du får ett friskt batteri som laddar snabbt på SuC.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen död…

Inlägg av thebishop »

Oklart intern fel i packet, fick sms. Håller tummarna för ”nya” 85kwh-batteriet som har lite bättre räckvidd och snabb laddning. Men det är väl lotteri som jag förstår det.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen död…

Inlägg av thebishop »

Estimerat till ca en månad nu tills färdigt, får se om den tiden hålls…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Bilen död…

Inlägg av Kriper »

thebishop skrev:
Estimerat till ca en månad nu tills färdigt, får se om den tiden hålls…
Fick du lånebil?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen död…

Inlägg av thebishop »

Kriper skrev:
thebishop skrev:
Estimerat till ca en månad nu tills färdigt, får se om den tiden hålls…
Fick du lånebil?
Nix. Bara för de som har nybilsgaranti och inte för batterigarantin blev jag informerad om när jag frågade - så hyrbil i en månad eller två nu…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Bilen död…

Inlägg av Benz »

thebishop skrev:
Kriper skrev:
thebishop skrev:
Estimerat till ca en månad nu tills färdigt, får se om den tiden hålls…
Fick du lånebil?
Nix. Bara för de som har nybilsgaranti och inte för batterigarantin blev jag informerad om när jag frågade - så hyrbil i en månad eller två nu…
Batteriet på min S 85 dog i våras, fick lånebil efter jag påpekat att det var ett garantiärende. Tog cirka 2-3v att få bilen fixad. Fick renoverat batteri som är lika sopigt som det jag hade innan. Laddar i snigelhastighet..
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen död…

Inlägg av thebishop »

Jag påpekade det också, de sade nej ändå.

Ser ut som jag får 1014116-00-B vilket skal vara 90kwh, så jag är glad :)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Bilen död…

Inlägg av Lessmog »

thebishop skrev:
Jag påpekade det också, de sade nej ändå.

Ser ut som jag får 1014116-00-B vilket skal vara 90kwh, så jag är glad :)
Sen i tråden, sorry :oops:
Har också en S85D 2015 som tvärdog (alltid olämpligt) mitt i juli när jag skulle handla inför gästers ankomst :x
Efter fem veckors radiotystnad fick jag plötsligt ett nytt 90-batteri, som laddar bättre än mitt gamla gjorde :)
Tyvärr kunde jag inte lämna bilen i inbyte mot MY; eftersom den stod i källaren hos SC Mölndal kunde jag inte ta några foton eller städa ur den. :(
Så ny har jag två Teslor :roll: :lol:
Riktigt dålig kommunikation från Tesla som vanligt. Trodde det var 12V som kolat av, men efteråt begriper jag ju att det tar tid att få fram ett HV-batteri. Hade jag bara vetat det så hade jag varit mycket mindre arg (i onödan) :evil:
Mycket trevlig service i övrigt ... dock ingen lånebil. Fick åka mycket buss. :shock:

Postade bild i en annan tråd.
Batteri,90kwh.jpg
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen död…

Inlägg av thebishop »

Börjar närma sig, batteriet bytt (!) - men lite annat skrot som fixas (borttappad bromsskiva parkeringsbroms och vattenläcka pano) - men snart så är den väl tillbaka!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bilen död…

Inlägg av lator »

Lessmog skrev:
Sen i tråden, sorry :oops:
Efter fem veckors radiotystnad fick jag plötsligt ett nytt 90-batteri, som laddar bättre än mitt gamla gjorde :)

Postade bild i en annan tråd.
Blev lite konfunderad nu... 90 kWh 350V???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bilen död…

Inlägg av lator »

thebishop skrev:
Börjar närma sig, batteriet bytt (!) - men lite annat skrot som fixas (borttappad bromsskiva parkeringsbroms och vattenläcka pano) - men snart så är den väl tillbaka!
Borttappad bromsskiva??? Hur går det till???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen död…

Inlägg av thebishop »

lator skrev:
thebishop skrev:
Börjar närma sig, batteriet bytt (!) - men lite annat skrot som fixas (borttappad bromsskiva parkeringsbroms och vattenläcka pano) - men snart så är den väl tillbaka!
Borttappad bromsskiva??? Hur går det till???
Ja du!

Delen är:

PARKING BRAKE CALIPER ASSY LH(1021252-00-F)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen död…

Inlägg av thebishop »

lator skrev:
Lessmog skrev:
Sen i tråden, sorry :oops:
Efter fem veckors radiotystnad fick jag plötsligt ett nytt 90-batteri, som laddar bättre än mitt gamla gjorde :)

Postade bild i en annan tråd.
Blev lite konfunderad nu... 90 kWh 350V???
Det är tydligen 100kWh design med två borttagna moduler. Då blev det 350V. Men skall tydligen leverera tillräckligt för ludicrous…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar