Redo för model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Kör idag en BMW 520d (F11) -15 Men börjar bli sugen på att byta.

Fick en BMW i3 som lånebil i vintras, gillade eldriften men var inte förtjust i bilen.

Har främst tittat åt model S då den nog är den lämpligaste med avseende på packvolym. Tycker ofta nuvarande bil är precis på gränsen storleksmässigt. Det bär emot att köpa en bil utan drag men kör som det är inte mycket släp, även om det händer ett par gånger per år, nästan uteslutande sommar då det går ta veteranbilen som har drag, om det inte är för långt (Volvo "valp").

Letar nog främst 17-18 års modell upp mot 8kmil (ungefär vad nuvarande gått)

Har två barn, ett i bakvänd stol och ett i babyskydd. när babyskyddet är urvuxet är det nog dags att byta till bälteskudde för stora.

Paddlar kajak,om än sällan för stunden med två små barn, men vill i alla fall kunna använda takräcket och kajakhållare på bilen.

Cyklar främst till jobbet så bilen används mestadels till veckohandling och semester/helgresor. Kört kanske 1000 mil om åren senaste åren, men har ju även begränsats av pandemin. Dessutom börjar äldsta barnet bli stort nog att det säkert snart blir mer kvälls och helgaktiviteter.

Har mina föräldrar 20 mil bort, så vill gärna kunna köra den vägen utan "trassel" i form av laddning etc.

Tycker nu är en bra tid för byte till elbil med barn som ändå inte accepterar att sitta timme efter timme. Redan resan på 20 mil brukar rendera minst ett stopp på vägen, men vill inte tvingas stoppa "i onödan" om allt i övrigt faktiskt går bra.

Kan kanske betala upp mot 550k, främst tittat 75kWh, är mina tankar rimliga?
Eller är det bättre att kolla en äldre bil med större batteri? Eller en bil som gått lägre?

Läst en del här på forumet vad man ska kolla och tänka, något annat speciellt med mina "förutsättningar"?

Har aldrig ens suttit i en Testa så första steget blir att göra det och kanske provköra. Finns en begagnad till salu här i närheten som ser lite intressant ut (-16, med dubbla tänkta mil) men 90D, fri supercharge och CCS-konverterad.

Nu kommer ju snart BMWs 4-serie med el-drift men tror den blir aningen för dyr ny och dessutom på gränsen till för liten. Eller kan det, tillsammans med många andra nya Model S-alternativ ge ett "överskott" på marknaden och sänkta begagnatpriser på det som finns? (Eller blir det tvärt om, stora marknaden blir "mogen" och efterfrågan ökar tillsammans med efterfrågan på min befintliga bil minskar?)

Ber om ursäkt för ett långt förstainlägg.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Redo för model S?

Inlägg av infelicitas »

Som ett tillägg kan nämnas: takräcke är lite speciellt på de som kom innan 2019. Jag har för mig att de behöver ha taklucka för att kunna ha takräcke över huvud taget. Så var det i alla fall på min S -2018.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Redo för model S?

Inlägg av MangeT »

Hej! Körde en 520dXdrive innan mitt byte 2016 till en S60D (mjukvarustrypt 75:a till 60).
Den går minst 30 mil på sommaren och minst 22-23 mil på vintern med sämsta förutsättningar så oftast längre. Du kommer vilja byta efter provkörning då S är underbar tycker jag. Tyst, bekväm, stabil med stort bagageutrymme. En 75:a borde absolut räcka för dig om du kan ladda hos dina föräldrar. Viktigast förutsättning enligt mig är att du kan ladda hemma. Det är halva vitsen med elbil att kunna ladda hemma enligt mig.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Redo för model S?

Inlägg av Homer »

Jag brukar propsa på en bil från april 2018 och framåt. Då har du en facelift med nya sätena, MCU2 och lite nybilsgaranti kvar - 4 år eller 8000 mil vad som kommer först. Men det finns även bilar med förlängd garanti via Tesla, så värt att kolla.
Är inte jätteuppdaterad på prisbilden för tillfället, men tror inte det ska vara omöjligt att få en 75D enligt ovan för runt 550 tkr som privatköp eller via KVD.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Tack för alla bra svar!

Intressant uppgift om takräcke. Det begränsar ju begagnatmarknaden lite. Dessutom får jag för mig takluckan riskerar att läcka, så det kanske man inte vill ha av den anledningen?

Nu träffar jag inte mina föräldrar så ofta att det är någon akut anledning så, men det är i alla fall ett typiskt förekommande fall och en ungefärlig maxsträcka som för stunden potentiellt körs i ett streck. Det finns i alla fall sannolikt tillgång till 230V enfas-laddning där. Såg även att de fått superchargers i stan.

Hemma består i villa med garage och carport utanför garaget. Har 16A 3-fas-handskar i garaget så där bör det inte vara problem varken med kabel eller laddbox.

Hur tänker man angående laddning och laddbox, vad följer som standard med? Får man med en AC-kabel som i alla fall går fylla upp batteriet med lite tid till förfogande eller behöver man vara redo med egen infrastruktur innan köp? Det beror förstås på vid ett begagnatköp, men jag tänker som "normal".

Kanske är dumt att tipsa om ett objekt man själv är intresserad av här, men tycker ändå denna bil ser ganska intressant ut. Ligger det någon hund begraven eller har den bara stått i hallen länge? Risk att batteriet tagit skada av djupurladdning?

https://www.hedinbil.se/bilar/4206309

Man läser ju en del om "kvalitetsbrister" Är det rena garantisaker eller håller delarna dåliga kvalité, jag tänker såhär, en ny bil är man nöjd att ha garantin på då den potentiellt läcker vatten, drivenheter havererar etc. Men när första ägaren hanterat dessa problem, är det då stor risk att de återuppstår eller läcker det vatten för att listen från fabrik var dålig eller satt fel, när det är åtgärdat är inte risken större än på någon annan bil?
Användarvisningsbild
thhmo
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jan 2021 16:57

Re: Redo för model S?

Inlägg av thhmo »

Jag tycker den du själv visar verkar helt ok!
Har själv en 85D med sollucka och har inte haft något problem med att den är otät (ta i trä :) ).
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Redo för model S?

Inlägg av Homer »

Frisk skrev:
Tack för alla bra svar!

Intressant uppgift om takräcke. Det begränsar ju begagnatmarknaden lite. Dessutom får jag för mig takluckan riskerar att läcka, så det kanske man inte vill ha av den anledningen?

Nu träffar jag inte mina föräldrar så ofta att det är någon akut anledning så, men det är i alla fall ett typiskt förekommande fall och en ungefärlig maxsträcka som för stunden potentiellt körs i ett streck. Det finns i alla fall sannolikt tillgång till 230V enfas-laddning där. Såg även att de fått superchargers i stan.

Hemma består i villa med garage och carport utanför garaget. Har 16A 3-fas-handskar i garaget så där bör det inte vara problem varken med kabel eller laddbox.

Hur tänker man angående laddning och laddbox, vad följer som standard med? Får man med en AC-kabel som i alla fall går fylla upp batteriet med lite tid till förfogande eller behöver man vara redo med egen infrastruktur innan köp? Det beror förstås på vid ett begagnatköp, men jag tänker som "normal".

Kanske är dumt att tipsa om ett objekt man själv är intresserad av här, men tycker ändå denna bil ser ganska intressant ut. Ligger det någon hund begraven eller har den bara stått i hallen länge? Risk att batteriet tagit skada av djupurladdning?

https://www.hedinbil.se/bilar/4206309

Man läser ju en del om "kvalitetsbrister" Är det rena garantisaker eller håller delarna dåliga kvalité, jag tänker såhär, en ny bil är man nöjd att ha garantin på då den potentiellt läcker vatten, drivenheter havererar etc. Men när första ägaren hanterat dessa problem, är det då stor risk att de återuppstår eller läcker det vatten för att listen från fabrik var dålig eller satt fel, när det är åtgärdat är inte risken större än på någon annan bil?
Mycket fin bil!
Tillverkad i oktober 2018 så då har du MCU2 samt panoramatak v2 (skulle inte oroa mig för läckage på det, var tidiga bilar som hade en del problem). CCS-konverterad var den också. Luftfjädring. Snygg färgkombo och ser ut att vara i bra skick. Dessutom skapligt med garanti kvar (1200 mil, går att förlänga via Tesla innan den löper ut). Dessutom via handlare så det ger också en ökad trygghet, plus lägre ränta om man ska låna på den.
Hade denna dykt upp för ett år sen hade jag knipit den direkt. :P

Laddning: Ska vara med en laddare, tror det fortfarande var trefas som gällde hösten 2018 (jag har det på min april -18) och isf. går det fort. Är det enfas, eller du kör den på enfas, är det långsammare men funkar till nöds. Annars kan jag rekommendera Easee laddbox och gärna med smartladdning via Tibber, kolla deras hemsida för mer info och priser.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Tack för ytterligare svar.
Tyckte också den såg fin ut, aningens över "budget". Kanske inte så praktiskt med de så ljusa sätena men gillar när kupén inte är helt svart. Synd den är 40 mil bort bara, svårt att åka och spontankolla.

Låter lovande med laddning, i förlängning blir det ju någon laddbox om det blir elbil men skönt att ha tid på sig att sätta sig in i vad som finns. Tryggt att kunna fylla på hemma under tiden. Kör sällan så mycket, så även om det skulle ta 48 timmar borde det inte bli allt för akuta problem.

Hur är det med uppkopplingen i bilen, ingår det på något sätt eller sköter man det själv? Räcker det med ett datakort till befintligt mobilabonnemang? Hur mycket data förbrukas?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Redo för model S?

Inlägg av Homer »

4G-kort sitter i bilen. Vill du ha alla funktioner betalar du för Premium Connectivity typ 99 kr/mån (på äldre bilar är det med gratis).

Laddar du 3-fas 16A med medföljande ”reseladdare” är det lika snabbt som de flesta installerar sina laddboxar hemma (11 kW).
Kör man vanlig stickpropp 1-fas brukar säkringen oftast vara 10A så då är det drygt 2 kW, vilket innebär ungefär 1 mils laddning per timme.

Vad gäller färgen på sätena finns många diskussioner här på forumet. Det är ju inte ovanligt med helt vita säten i Teslorna, vilket de flesta inte verkar uppleva problem med så beiga borde vara snäppet säkrare. :)
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Många bra svar! Tack för all input, jag inser ju att det är ett nytt område för mig och mina frågeställningar är samma som redan stälts och besvarats många gånger förr och sannolikt är rätt tröttsamma för många som hängt här länge.

Har vi någon här i eller runt Västerås som vill visa sin model 3 eller s? Vore kul att se de på riktigt innan man åker land och rike runt till handlare.

Jag tror 3an är "för liten" och är inte så förtjust i designen, men är i alla fall värt att ta en titt innan man helt utesluter den.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Fick chansen att köra en model S idag. Hade en sparad kontakt på en blocketannons som tydligen löpt ut. Mycket trevlig säljare som både visade bilen och lät mig provköra trots att jag redan från början sa att jag egentligen letade något lite nyare som gått mindre. En 2016 90D som gått 14k om jag minns rätt för 535' tycker det är lite i överkant. Var en rätt fin bil men var lite repig invändigt efter många avtorkningar och lite repigt kring trösklar etc. Så hoppar nog den.

Var lite förvånad över de höga trösklarna in, men hade inga egentliga problem med det. Sätet bak var väl lågt, konstig vinkel på knäna, men gott om utrymme framåt så går ju kompensera med att sträcka benen framåt. Med Två barnstolar bak är ju ändå risken att någon får sitta där ganska liten.

När det kom till att köra bilen var det en mycket trevlig upplevelse. Tyckte jag hade ganska bra känsla av var bilen var och bra vägkontakt. Skönt med eldriften och direktkopplingen det ger, testade inte max prestanda men testade en del och accelerationen är definitivt trevlig. Också väldigt förtjust i regenereringen, precis som jag vill ha det, men lite ovant. Släppte efter på gasen för mycket och för tidigt att jag kröp löjligt långsamt fram till farthinder och annat, men det är ju något man vänjer sig fort vid.

Nuvarande bil verkar värderad lägre än förväntat, men med elbilsförsäljningen nu känns det ändå så man kanske bör sälja så fort som möjligt.

Kollat närmare på bilen jag länkade tidigare, tycker fortfarande den lockar. Men vad är haken? Den känns ganska mycket billigare än mycket motsvarande som ligger ute men är ändå inte såld, saknar den något eller kan det vara något fel på den? Vad ska jag kolla eller fråga?
Eller är det bara mindre populära färger på lack och inredning? Gör AP och FSD mycket på begagnatpriset? saknar i alla fall FSD, AP minns jag inte.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Redo för model S?

Inlägg av Homer »

Kul att du gillade bilen! Jo Model S är en trevlig bil att köra och gott om utrymme.

Bilen du länkade till ska ha EAP, dvs. ”mellanpaketet” innan FSD. Att uppgradera till FSD, om man så skulle önska, kan du då göra i appen för knappa 40 tkr.
Be dem om en närmare spec på bilen, förslagsvis en skärmdump på den utökade fordonsinformationen från stora skärmen i bilen så ser du exakt de utrustningspaket den har (går ibland att söka på VIN-numret men testade och fick ingen träff på denna).
Kolla annars historiken på car.info inkl deras värdering.
Jag tycker det är en ovanligt fin S75D. ;)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Redo för model S?

Inlägg av bjornnilsson »

Hej Frisk,

Ser ut som att du är relativt ny på forumet med några få inlägg så jag gör en sammanfattning här som jag hoppas kan hjälpa dig i ditt beslut.

Kort om min egen elbilsresa: köpte en Model S 90D från 2016 av Tesla för 550 K år 2019. Den hade då gått 15k mil. Såld ett år senare och +3000 mil till bilförmedlare för 424 K. Behövde få loss snabba pengar till köp av nuvarande bil som blev min första helt nya Tesla Model S. Under mitt år med den S90 så var ägandet bekymmersfritt sånär som på att mittskärmen slocknade vilket innebar byte av MCU. Tesla skickade precis summan för bytet till mitt konto så allt är förlåtet. Dock så dog led-listerna runt framljusen under min tid med bilen, vilket bilförmedlaren uppmärksammade mig på vid inbytet så därav blev det prutmån.

I mitt tycke finns ingen bättre bil än en Model S. Den verkar även vara relativt skottsäker och är något av en evighetsmaskin. Med tiden kommer ofta dock problem med luftfjädring och led-listerna runt lyktorna samt dörrhantag som strular. Jag är dock själv inte helt övertygad om att detta löser sig genom att köpa en lågmilad bil, min teori är att det bästa är att köpa en som är så ny som möjligt då Tesla konstant jobbar med att förbättra sina bilar. Det finns dock de som köper pre-facelift och då får man stålfjädring och lysen som håller bättre.

Jag är själv förvånad över att tidigare Model S ligger så högt i pris. Men det är klart, med stigande bensinpriser så är det ändå en perfekt bil att få in familj och allt därtill. Kolla dock gärna försäkringsalternativ noga, då Model S kan vara rätt dyr att försäkra med stor skillnad mellan bolagen. Finns flera trådar om försäkringsbolag här på forumet.

Lycka till!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Tack för bra info!
Tycker mig ha ganska bra koll på allt som ingår nu. Den är ju ny nog att premium-paketet är standard.

På motorspecifikation står 333hk, är det denna siffra som försäkringsbolagen kollar för premien? Hittar inte tråden men tidigare läst att det beror på hur bilen är registrerad och påverkar förstås premien.

Tycker också den är ovanligt fin, "lågt" pris få ägare och inget annat jag hittar som sticker ut, därför jag blir lite misstänksam och tänker att jag kanske missar någon viktig parameter. Eller något jag bör kolla extra noga. Dessutom via bilfirma vilket ger lite extra trygghet och framförallt ett smidigt byte med nuvarande bil.

Den har ju inte premium connectivity vilket kanske någon som bara är lite lite äldre har, premium connectivity+skatt är ju samma pengar jag betalar för bilen idag. Samtidigt ska man ju räkna med att äga bilen bra många år om det ska ha något egentligt utslag på priset.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Det blev (sannolikt) bilen i annonsen :o

Ska vara bra skick etc så är bokad. Höll på att dra mig ur när jag insåg hur vansinnigt mycket pengar det var, men då pushade istället sambon på för att ändå slutföra. Hon som tidigare varit skeptisk och bromsande. Lite nervöst är det, håller tummarna för ett bekymmersfritt ägande nu! Nuvarande bil har varit väldigt bra, byte av bromsar runt om och några vändor med EGR-koll, men inget med kostnader eller lång frånvaro av bil.

Lite trist att vara utan drag, hoppas nu på Tars kamp! Var till brädgården idag och fyllde upp garaget med material för ett pågående väggbygge.

Ska ner och kolla och sannolikt hämta på fredag om det inte är något helt fel i beskrivningen. Men vill ju inte åka 80 mil i onödan.

Ser fram mot elbil, alltid tankat "utan planering" när man ska iväg och skön gasrespons och mjuk regenerering istället för ryckig och illaljudande motorbroms eller bromsdamm-generering på hjulen.

Blir lite "utmaning" redan jungfrufärden att hitta något ställe att ladda på. Hur funkar det med superchargers när man precis tagit över ägandet av bilen, hinner alla system med?

Har föräldrarna på halva vägen så stannar kanske till där men finns nog bara enfas att tillgå, ger nog inte den marginal jag önskar på första resan. Kanske bror med pluginhybrid har bättre resurser, det har jag inte kollat.

Spännande, och ganska läskigt. Hoppas bara på gott skick nu och, för att vara bil, en rätt god affär. Som försäljning och utveckling ser ut nu är nog el rätt väg att gå och att behålla en diesel från 2015 inbillar jag mig känns lite som att sitta med svarte Petter om ett par år. En efterfrågan finns säkert, men frågan är hur stor och om inte tillgången då är större än efterfrågan.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Nu svarar jag i min tråd igen, hoppas kunna få lite råd och ventilerade tankar.

Fick tag på förra ägaren av objektet jag reserverat, förhandsbetalat och tänkt åka 80 mil att hämta.

Bilen hade, som bil haft trasiga positionsljus och bytt, känns inte helt oväntat.

Däremot Hade bilen varit med om 3 olyckor!? Påkörd både höger och vänster fram, båda framskärmar byta och motorhuv två gånger och förstås en del bakom. Ena gången sprang batterikylningen läck och airbag förare och instrumentpanel löste ut, bärgad till verkstad, ena gången gick den köra själv. En gång lätt påkörning bakifrån med omlackerad kofångare.

Efter olyckorna har den ändå rullat ett år och 3000 mil utan bekymmer, men känns ändå lite sådär. Känns som det är risk att det finns små skador som riskerar rostgenombrott på delar som inte är rostfria och utmattning av infästningar etc.

Vad säger ni, ett rimligt köp eller fly som pesten?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Redo för model S?

Inlägg av bjornnilsson »

Mitt råd: OM du ska köpa bilen (vilket jag då antar blir till ett kraftigt rabatterat pris) - se då först till att få till en ordentlig genomgång av bilen där tredje part kollar saker som exempelvis hjulvinklar och att bilen spårar. Jag hade en gång en Nissan 200 som jag smällde rätt rejält med. Den fick jag reparerad av en liten verkstad i obygden utanför Uppsala som försäkringsbolaget TryggHansa valde ut. Dessvärre lagades bilen på så vis att den gick som skit efteråt och drog åt olika håll varje gång man bromsade. Som ursäkt förklarade bilverkstaden att det uppdagades att bilen varit krockad tidigare och därför inte gick att åtgärda bättre. Jag lämnade då in bilen på en märkesverkstad som mätte upp hjulvinklarna och konstaterade att de var långt utanför toleranserna men att inget gick att göra i form av hjulinställningar. Det hela slutade med att bilen jag sålde bilen för en spottstyver. Försäkringsbolaget hade gjort sitt och lämnade sedan bilen och kunden (dvs mig) åt sitt öde. Det är väldigt lätt att hamna mellan stolarna i liknande situationer och bilen blir garanterat svårsåld när den dagen kommer.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Snowdiver87
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 dec 2020 15:43

Re: Redo för model S?

Inlägg av Snowdiver87 »

Personligen skulle jag inte köpa bilen för det priset sett till skadehistoriken. Om priset skulle ligga runt 500k hade objektet varit mer ok.

https://www.alamy.com/bordeaux-aquitain ... 29615.html

Kolla på bilden. "Armarna" som går längst "motorhuven" vid hjulen kan vid hårdare krock vara mycket svåra att åtgärda som om bilen vore ny. Om Airbag löste ut osv så finns det en risk att något kan ha blivit skadat. Går detta att kontrollera på något vis så fine men jag personligen hade varit väldigt nojig.

Annars ser bilen ball ut. Interiörer är verkligen väldigt annorlunda vilket kan göra det svårare vid sälj. Jag personligen tycker att den är häftig då de flesta Model S har "allt svart" interiörmässigt, mitt exemplar inkluderat.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Redo för model S?

Inlägg av Frisk »

Tack för bra input!
Jag bröt ut frågan i generella delen som verkar mer aktiv. Frågan är ju inte S-specifik
viewtopic.php?f=57&t=26654

En reparation är ju alltid en risk, i kombination med krock är den ju än större då det är svårt att identifiera vad som påverkats.

Begärde mist 10% på priset om det inte syns på bilen att den är reparerad, vilket landar runt 500k.

Bilar är väl alltid en dålig affär och alltid en risk. I många fall kan man väl inte heller få reda på bilens historik, nu vet jag ju i alla fall vad det är. Dessutom med ett år(1300mil) teslagaranti och lika lång från bilhandlaren (men 2000mil)

Jag gillar interiören, tycker det är lite trist med det helsvarta, kul med något lite annat.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Redo för model S?

Inlägg av MSO »

Taket som hade en del problem med läck och spontandusch för en del försvann runt augusti 2015 om jag minns rätt. Jag hade dock en 85D i nästan två år där med det gamla taket och hade aldrig nåt problem. Möjligen minns jag nån enstaka droppe som kom flygande vid nån hårdbromsning.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar