Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

mikebike skrev:
Nu ligger detta under Model S, men min torkarautomatik blev mycket bättre efter 30-uppdateringen. Efter 25-uppdateringen slutade de helt att fungera vid duggregn och stänk, från dålig till obefintlig funktion.
Nu funkar det riktigt bra.

Dessvärre funkar farthållaren sämre än någonsin. Igår körde jag från Stockholm till Uppsala. Vi tio (10) tillfällen ändrades den inställda hastigheten till ett lägre värde, oftast 70.
Dessutom spökbromsade bilen fyra gånger, inga hårda inbromsningar, men vid ett tillfälle sänktes hastigheten från 115 km/tim till 62 innan den ökade igen.

Min teori är att GPS:en är ungefär 40 meter offset österut, hastigheten sänks vanligen vid en avfart, men när jag körde hem (söderut) inträffade det bara en gång. Då vid vägbygget för Förbifarten och det är förståeligt.
Ja jädrar vad den spökbromsade på väg hem från fjällen igår, min fru tvingade mig stänga av eftersom hon tyckte det var läskigt med barnen i baksätet. Inte upplevt det innan. Lite ny "funktionalitet" att njuta av.
Även denna under kategorin trafikfara.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Curik »

Easydoesit skrev:
Kan bara konstatera att du definitivt är smartare och mindre impulsstyrd än jag. Tur att jag har mitt alldeles egna insane-mode när jag drabbas av sådant här.
Alla har sina strategier för överlevnad.
Jag är också impulsstyrd, men besvikelse gör ont och jag undviker helst det. Och så är jag snål. ;) Men jag förstår dig, det jag försöker förmedla är att vi är många som du och vi hugger inte nödvändigtvis emot dig.

Skulle du lyckas få Tesla att göra något åt några av dessa saker så är jag den första att tacka dig! :D
Felix123
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jun 2020 07:19

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Felix123 »

Har också problem med automatiska helljuset på min Model S 2020 men jag lånade en model S 2016 där funkade ljuset bra varför?
Kanske är nått på 2020 som inte funkar kameran tex.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av lawgiver »

Felix123 skrev:
Har också problem med automatiska helljuset på min Model S 2020 men jag lånade en model S 2016 där funkade ljuset bra varför?
Kanske är nått på 2020 som inte funkar kameran tex.
Mwall tidigare i tråden:
"AP1 hade hårdvara från MobilEye. Riktig regnsensor etc. Från och med AP2 så byttes det ut mot egenutvecklad hård- och mjukvara."
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av BrooklynS »

Körde nyss Luleå-Hemavan med både torkare och helljus på AUTO. Funkade prickfritt, förutom när jag kom in till Hemavan, då vägrade den blända av trots mötande som blåste på med helljus... Bländade också av för fotgängare på icke upplyst väg, det var ny funktion!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av martinot »

Easydoesit skrev:
.
Bosch fick åka med till ARN för ett kylskåp som lät för mycket för några år sedan. Det blev pengar tillbaka och en gratis dammsugare.
Trafikverket fick bygga om en rondell och Trygg Hansa fick ändra ett försäkringsärende pga rondellens felkonstruktion.
Nyfiken; vad var det som de hade gjort fel med rondellen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

martinot skrev:
Easydoesit skrev:
.
Bosch fick åka med till ARN för ett kylskåp som lät för mycket för några år sedan. Det blev pengar tillbaka och en gratis dammsugare.
Trafikverket fick bygga om en rondell och Trygg Hansa fick ändra ett försäkringsärende pga rondellens felkonstruktion.
Nyfiken; vad var det som de hade gjort fel med rondellen?
De fick skylta/pila om hur olika filer kunde köra i rondellen. Skyltningen var nämligen sådan att den heliga rondellregeln att vänsterfiler alltid har väjningsplikt var satt ur spel.
Senast redigerad av Easydoesit, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av martinot »

Easydoesit skrev:
Curik skrev:
Fast kommer dessa två brister som en nyhet så har man inte gjort sin research ordentligt. Sorry!
Så övertydligt är det ändå inte. Se bifogad bild.
Bilen är för övrigt riktigt fin på många sätt, framför allt drivlinan är unikt bra!
Varför skulle Tesla ha problem med batteridegradering?

Håller med om usel frånvaro av riktig regnsensor (tycker det är bra om alla klagar på Tesla för det - stöttar dig 100% där), men stora problem med batteridegradering vet jag inte var det kommer ifrån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Easydoesit skrev:
Curik skrev:
Fast kommer dessa två brister som en nyhet så har man inte gjort sin research ordentligt. Sorry!
Så övertydligt är det ändå inte. Se bifogad bild.
Bilen är för övrigt riktigt fin på många sätt, framför allt drivlinan är unikt bra!
Varför skulle Tesla ha problem med batteridegradering?

Håller med om usel frånvaro av riktig regnsensor (tycker det är bra om alla klagar på Tesla för det - stöttar dig 100% där), men stora problem med batteridegradering vet jag inte var det kommer ifrån.
Min har tappat 5% på 3,5 år och 10 tusen mil. Det mesta av det var första året. Har knappt tappat nånting de senaste dryga 2 åren.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
Easydoesit skrev:
Curik skrev:
Fast kommer dessa två brister som en nyhet så har man inte gjort sin research ordentligt. Sorry!
Så övertydligt är det ändå inte. Se bifogad bild.
Bilen är för övrigt riktigt fin på många sätt, framför allt drivlinan är unikt bra!
Varför skulle Tesla ha problem med batteridegradering?

Håller med om usel frånvaro av riktig regnsensor (tycker det är bra om alla klagar på Tesla för det - stöttar dig 100% där), men stora problem med batteridegradering vet jag inte var det kommer ifrån.
Min har tappat 5% på 3,5 år och 10 tusen mil. Det mesta av det var första året. Har knappt tappat nånting de senaste dryga 2 åren.
Min förra M3 tappade ca 4-5% under första året, men upplever inte det som onormalt dåligt eller problematiskt. Inte heller som något unikt Tesla-problem. Tvärt om; det är mer eller mindre så alla typer av laddbara batterier beter sig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar