Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
Jag har upplevt att tokarna inte triggas igång alls på små droppar som kommer som stänk från vägbanan till den grad att man inte ser ut genom rutan, eller så går dom för fullt av ingen anledning.
Håller med helt. Stänk, duggregn eller snö är tydligen svårt. Fast snö hade Volvon också svårt med.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Lotta
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 sep 2014 08:43
Ort: Helsingborg

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Lotta »

Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av jonasl »

Var ute och körde i motorväg inatt. Tämligen tom motorväg så jag tänkte att jag ger det automatiska helljuset en chans.

Model 3 med HW3 och uppdaterad mjukvara. Men det funkar verkligen uruselt, bländar oftare av när det INTE är möte än när det är det. Inget som kan kallas för färdigt. Stängde av igen..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av thebishop »

Lotta skrev:
Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.
För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke.

Det är synd, en mer pragmatisk organisation hade försökt precis som Tesla, men sedan backat när skrotet inte funkar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

thebishop skrev:
Lotta skrev:
Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.
För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke.

Det är synd, en mer pragmatisk organisation hade försökt precis som Tesla, men sedan backat när skrotet inte funkar.
Ja det verkar tyvärr inte finnas någon på Tesla som känner till uttrycket ”reality check”. Har man bestämt sig så kör man på oavsett utfall.

Kan bara hålla med Lotta. Helljusautomatiken funkar felfritt på min AP1 bil. Och torkarfunktionen funkar ganska hyggligt. Inte lika bra som på en 10 år gammal VW Golf, men ändå ganska bra.

Känns trist att jag måste byta ner sig till sämre funktionalitet på så enkla saker, om jag ska ha en Model Y.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av spacecoin »

thebishop skrev:
För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke
Jag tror inte det är ingenjörerna. Jag tror att det är ledningen som vill ha högre marginaler genom att plocka bort allt som inte absolut behövs (enligt dem).

Nu ska vi se: Torkarsensor, radar, lumbar för passagerarsidan, blinkers och andra spakar, och halva ratten... Har jag missat något? Vad kommer härnäst?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev:
thebishop skrev:
För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke
Jag tror inte det är ingenjörerna. Jag tror att det är ledningen som vill ha högre marginaler genom att plocka bort allt som inte absolut behövs (enligt dem).

Nu ska vi se: Torkarsensor, radar, lumbar för passagerarsidan, blinkers och andra spakar, och halva ratten... Har jag missat något? Vad kommer härnäst?
3-fas UMC
Display bakom ratten på 3 och Y
Parcel shelf på Y

... är andra besparingsåtgärder.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
thebishop skrev:
För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke
Jag tror inte det är ingenjörerna. Jag tror att det är ledningen som vill ha högre marginaler genom att plocka bort allt som inte absolut behövs (enligt dem).

Nu ska vi se: Torkarsensor, radar, lumbar för passagerarsidan, blinkers och andra spakar, och halva ratten... Har jag missat något? Vad kommer härnäst?
3-fas UMC
Display bakom ratten på 3 och Y
Parcel shelf på Y

... är andra besparingsåtgärder.
Igen start/stopp-knapp är ytterligare en sak som de där usla kapitalisterna tagit bort för att berika sig på mänsklighetens bekostnad!! :evil:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Igen start/stopp-knapp är ytterligare en sak som de där usla kapitalisterna tagit bort för att berika sig på mänsklighetens bekostnad!! :evil:
Gråt inte över det. Du kan göra en egen med ett gammalt mac-tangentbord och lite superlim. Borde bli kanon. ;)
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

Ser om jag kan liva upp den här gamla tråden. Är det någon som rapporterat detta som fel till Tesla? Jag gör det hur som helst nu, tycker verkligen inte detta känns som godkänd nivå av funktionerna.
Inte bara oanvändbart utan även trafikfarligt!

Mitt helljus slår av för sent, mötande trafik blinkar mot mig, känns som ett chicken race :o
Dessutom tänds det först ca 1-2 sekunder efter jag passerat mötande bil.

Förstår här i tråden att det är samma anledning till att automatiska vindrutetorkare inte fungerar. Ser ju att den funktionen är beta men inget händer på min bil när jag sätter igång det.

Bokat verkstad 2 februari och återkommer därefter med Teslas åtgärder.

Model S 2018, FW 2021.44.30.7
Senast redigerad av Easydoesit, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Gustafsson »

Easydoesit skrev:
Ser om jag kan liva upp den här gamla tråden. Är det någon som rapporterat detta som fel till Tesla? Jag gör det hur som helst nu, tycker verkligen inte detta känns som godkänd nivå av funktionerna.
Inte bara oanvändbart utan även trafikfarligt!

Mitt helljus slår av för sent, mötande trafik blinkar mot mig, känns som ett chicken race :o
Dessutom tänds det först ca 1-2 sekunder efter jag passerat mötande bil.

Förstår här i tråden att det är samma anledning till att automatiska vindrutetorkare inte fungerar. er ju att den funktionen är beta men inget händer på min bil när jag sätter igång det.

Bokat verkstad 2 februari och återkommer därefter med Teslas åtgärder.

Model S 2018, FW 2021.44.30.7
Well, du kan tyvärr boka hur mycket verkstad som helst. De här funktionerna funkar inte bra. Med det sagt tycker jag ändå att vindrutetorkarna funkar ganska bra numera. Jag har blivit glatt överraskad att de även kan fungera i halvmörker ibland.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

Gustafsson skrev:
Easydoesit skrev:
Ser om jag kan liva upp den här gamla tråden. Är det någon som rapporterat detta som fel till Tesla? Jag gör det hur som helst nu, tycker verkligen inte detta känns som godkänd nivå av funktionerna.
Inte bara oanvändbart utan även trafikfarligt!

Mitt helljus slår av för sent, mötande trafik blinkar mot mig, känns som ett chicken race :o
Dessutom tänds det först ca 1-2 sekunder efter jag passerat mötande bil.

Förstår här i tråden att det är samma anledning till att automatiska vindrutetorkare inte fungerar. er ju att den funktionen är beta men inget händer på min bil när jag sätter igång det.

Bokat verkstad 2 februari och återkommer därefter med Teslas åtgärder.

Model S 2018, FW 2021.44.30.7
Well, du kan tyvärr boka hur mycket verkstad som helst. De här funktionerna funkar inte bra. Med det sagt tycker jag ändå att vindrutetorkarna funkar ganska bra numera. Jag har blivit glatt överraskad att de även kan fungera i halvmörker ibland.
Du menar alltså att Tesla har noll ansvar för att ordna ej fungerade delar? Som kund ska jag vara nöjd när det går från helkass till halvkass?
Verkliga Tesla-evangelister/purister som inte kört andra bilar på åratal verkar nöja sig med vad som helst. Förstår givetvis att det här forumet, av naturliga orsaker, är fullt av dessa.
Jag är van att sådant här bara fungerar efter att ha kört VW Passat GTE (2016) och Kia Optima PHEV (2018) som mina senaste bilar. Har helt andra förväntningar på en bil för 2,5 ggr priset.
Nåväl, alla har väl rätt till sin åsikt!

Därför vill jag för min del vill veta hur Tesla ställer sig till att att de levererar trafikfarlig funktion gällande "automatiskt" helljus (betatorkare ej medräknad då den uttryckligen är just beta).
Kommer givetvis gå vidare den vägen som behövs om de väljer att inte göra något alt. hävdar att det är fullgod funktion.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av slugger75 »

Ha ha lugn i stormen ”Easy”.

Ingenstans skriver Gustafsson det du påstår.

Dåligt att det inte fungerar bättre, men du kommer inte lyckas få Tesla att fixa det, tyvärr.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

slugger75 skrev:
Ha ha lugn i stormen ”Easy”.

Ingenstans skriver Gustafsson det du påstår.

Dåligt att det inte fungerar bättre, men du kommer inte lyckas få Tesla att fixa det, tyvärr.
Spännande att allt som är legio för alla bilmärken förutom gamla öststatsbilar helt plötsligt bara är "out the window" när det gäller just Tesla.

- Tusen Tack Tesla för leverans av en massa svaga funktioner, allt är förlåtet eftersom ni var först med OTA och bra batteri
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av jonasl »

Håller med om att det är uruselt, och det beror sannolikt 100% på prestige nu. Elon tycker att det ska gå att göra utan specialsensorer.

Känns ju löjligt när man kör nästan utan att se genom en saltslaskig ruta och torkaren inte aktiveras.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

jonasl skrev:
Håller med om att det är uruselt, och det beror sannolikt 100% på prestige nu. Elon tycker att det ska gå att göra utan specialsensorer.

Känns ju löjligt när man kör nästan utan att se genom en saltslaskig ruta och torkaren inte aktiveras.
Uruselt är ordet!
Less på mothugg om att "du kommer inte få hjälp" "Vänj dig". Fick samma reaktioner när jag tyckte det var udda att en 1.15 miljonersbil från 2018 inte hade adaptiv farthållare som standard.
Sicket skämt!

Jag är rätt bra på att klaga sönder folk och fä och här kommer den egenskapen väl till pass.
Bosch fick åka med till ARN för ett kylskåp som lät för mycket för några år sedan. Det blev pengar tillbaka och en gratis dammsugare.
Trafikverket fick bygga om en rondell och Trygg Hansa fick ändra ett försäkringsärende pga rondellens felkonstruktion.

Här pratar vi som sagt om automatik för helljus som är rent trafikfarlig och inte beta (som vindrutetorkare).
Får väl skaffa Twitter, hur svårt ska det vara liksom.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Curik »

Easydoesit skrev:
Uruselt är ordet!
Less på mothugg om att "du kommer inte få hjälp" "Vänj dig". Fick samma reaktioner när jag tyckte det var udda att en 1.15 miljonersbil från 2018 inte hade adaptiv farthållare som standard.
Sicket skämt!

Jag är rätt bra på att klaga sönder folk...
Sista meningen summerar det hela bra.

Du kan välja att ta på dig offerkoftan och se det som mothugg eller så kan du se det för vad det är; någon försöker ge dig goda råd, att vad du än gör så kommer du sannolikt inte få någon hjälp. Du är inte den första som försökt och även om du inte begriper det själv så finns det fler som kan klaga och fler som gör det.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av slugger75 »

Exakt. Jag håller med dig om att det är uruselt. Jag har också klagat hos Tesla.

Jag önskar dig lycka till, men jag tror inte att du kommer ha så stor framgång.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Easydoesit skrev:
jonasl skrev:
Håller med om att det är uruselt, och det beror sannolikt 100% på prestige nu. Elon tycker att det ska gå att göra utan specialsensorer.

Känns ju löjligt när man kör nästan utan att se genom en saltslaskig ruta och torkaren inte aktiveras.
Uruselt är ordet!
Less på mothugg om att "du kommer inte få hjälp" "Vänj dig". Fick samma reaktioner när jag tyckte det var udda att en 1.15 miljonersbil från 2018 inte hade adaptiv farthållare som standard.
Sicket skämt!

Jag är rätt bra på att klaga sönder folk och fä och här kommer den egenskapen väl till pass.
Bosch fick åka med till ARN för ett kylskåp som lät för mycket för några år sedan. Det blev pengar tillbaka och en gratis dammsugare.
Trafikverket fick bygga om en rondell och Trygg Hansa fick ändra ett försäkringsärende pga rondellens felkonstruktion.

Här pratar vi som sagt om automatik för helljus som är rent trafikfarlig och inte beta (som vindrutetorkare).
Får väl skaffa Twitter, hur svårt ska det vara liksom.

Ja det är dåligt. Men ingenting du gör kommer att ändra på det. Tycker du det är värt det att köra Tesla trots nackdelarna så gör du det. Tycker du inte det så säljer du bilen och skaffar nåt annat istället. Det handlar inte om mothugg. Det bara är så det är. Du kommer inte kunna "klaga sönder" Tesla.


Om automatfunktionerna är trafikfarliga så är väl lösningen att hantera de manuellt istället. Visst, det känns lite 90-tal men man vänjer sig fort.
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

MWall skrev:
Easydoesit skrev:
jonasl skrev:
Håller med om att det är uruselt, och det beror sannolikt 100% på prestige nu. Elon tycker att det ska gå att göra utan specialsensorer.

Känns ju löjligt när man kör nästan utan att se genom en saltslaskig ruta och torkaren inte aktiveras.
Uruselt är ordet!
Less på mothugg om att "du kommer inte få hjälp" "Vänj dig". Fick samma reaktioner när jag tyckte det var udda att en 1.15 miljonersbil från 2018 inte hade adaptiv farthållare som standard.
Sicket skämt!

Jag är rätt bra på att klaga sönder folk och fä och här kommer den egenskapen väl till pass.
Bosch fick åka med till ARN för ett kylskåp som lät för mycket för några år sedan. Det blev pengar tillbaka och en gratis dammsugare.
Trafikverket fick bygga om en rondell och Trygg Hansa fick ändra ett försäkringsärende pga rondellens felkonstruktion.

Här pratar vi som sagt om automatik för helljus som är rent trafikfarlig och inte beta (som vindrutetorkare).
Får väl skaffa Twitter, hur svårt ska det vara liksom.

Ja det är dåligt. Men ingenting du gör kommer att ändra på det. Tycker du det är värt det att köra Tesla trots nackdelarna så gör du det. Tycker du inte det så säljer du bilen och skaffar nåt annat istället. Det handlar inte om mothugg. Det bara är så det är. Du kommer inte kunna "klaga sönder" Tesla.


Om automatfunktionerna är trafikfarliga så är väl lösningen att hantera de manuellt istället. Visst, det känns lite 90-tal men man vänjer sig fort.
Tack för er omtänksamhet. Jag testar!
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av ONSatan »

MWall skrev:
Om automatfunktionerna är trafikfarliga så är väl lösningen att hantera de manuellt istället. Visst, det känns lite 90-tal men man vänjer sig fort.
Btw, jag förvånas att inte kvällspress och biltidningar i sin konsumentinformation fokuserar mer på dessa brister.
Jag tror inte den normala, nya, Teslaägaren kommer lida i tex en bilkö under vintertid (snare att se sitter och har det varmt och skönt och kollar på film….).

Mer sannolikt kommer nya kunder istället bli missnöjda med tekniknivån på mycket man idag tar för självklart (tex varning för döda vinkeln, helljusatomatik, torkarautomatik, ojämna glipor i kaross, ”inom Teslas spec” som svar på vanliga kvalitetskrav etc etc….
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

ONSatan skrev:
MWall skrev:
Om automatfunktionerna är trafikfarliga så är väl lösningen att hantera de manuellt istället. Visst, det känns lite 90-tal men man vänjer sig fort.
Btw, jag förvånas att inte kvällspress och biltidningar i sin konsumentinformation fokuserar mer på dessa brister.
Jag tror inte den normala, nya, Teslaägaren kommer lida i tex en bilkö under vintertid (snare att se sitter och har det varmt och skönt och kollar på film….).

Mer sannolikt kommer nya kunder istället bli missnöjda med tekniknivån på mycket man idag tar för självklart (tex varning för döda vinkeln, helljusatomatik, torkarautomatik, ojämna glipor i kaross, ”inom Teslas spec” som svar på vanliga kvalitetskrav etc etc….
Otroligt konstigt fokus i journalistiken.
Jag kommer såklart maila alla ledande biltestare/tidningar i Sverige gällande detta! Hur kan alla förbise sådant som är rent farligt?

PS. Tre års leasing får väl bli tre år av David mot Goliat. Har en ekonomiavdelning som aldrig kommer låta mig byta.

Mvh Den nya Teslaägaren
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Curik »

Fast kommer dessa två brister som en nyhet så har man inte gjort sin research ordentligt. Sorry!
Användarvisningsbild
Easydoesit
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 dec 2021 19:15

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Easydoesit »

Curik skrev:
Fast kommer dessa två brister som en nyhet så har man inte gjort sin research ordentligt. Sorry!
Så övertydligt är det ändå inte. Se bifogad bild.
Bilen är för övrigt riktigt fin på många sätt, framför allt drivlinan är unikt bra!
Screenshot_20220117-111029.jpg
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Esterox »

Problemet är ju att många tar för givet att när tesla säger att det gjort en uppdatering så fungerar det.
Bara kika på den här tråden och Auto motor & Sports youtubevideo igår om M3 långresa där det klagade på just torkarna men la in text som lät ungefär såhär ”Tesla har släppt en uppdatering som skall lösa problemet”. Sen att problemet fortfarande finns kvar eller förvärras är ju en annan femma tydligen.
Skriv svar