Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inläggav Teslaägare mikebike » 15 sep 2021 16:16

spacecoin skrev:Jag har upplevt att tokarna inte triggas igång alls på små droppar som kommer som stänk från vägbanan till den grad att man inte ser ut genom rutan, eller så går dom för fullt av ingen anledning.

Håller med helt. Stänk, duggregn eller snö är tydligen svårt. Fast snö hade Volvon också svårt med.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare Lotta » 17 sep 2021 13:42

Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.
Användarvisningsbild
Lotta
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jonasl » 17 sep 2021 13:56

Var ute och körde i motorväg inatt. Tämligen tom motorväg så jag tänkte att jag ger det automatiska helljuset en chans.

Model 3 med HW3 och uppdaterad mjukvara. Men det funkar verkligen uruselt, bländar oftare av när det INTE är möte än när det är det. Inget som kan kallas för färdigt. Stängde av igen..
Model 3 SR+ 2020
Beställt Model Y LR AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Referralkod: jonas44573

Inläggav Teslaägare thebishop » 17 sep 2021 14:03

Lotta skrev:Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.

För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke.

Det är synd, en mer pragmatisk organisation hade försökt precis som Tesla, men sedan backat när skrotet inte funkar.
P90DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 17 sep 2021 14:57

thebishop skrev:
Lotta skrev:Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.

För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke.

Det är synd, en mer pragmatisk organisation hade försökt precis som Tesla, men sedan backat när skrotet inte funkar.

Ja det verkar tyvärr inte finnas någon på Tesla som känner till uttrycket ”reality check”. Har man bestämt sig så kör man på oavsett utfall.

Kan bara hålla med Lotta. Helljusautomatiken funkar felfritt på min AP1 bil. Och torkarfunktionen funkar ganska hyggligt. Inte lika bra som på en 10 år gammal VW Golf, men ändå ganska bra.

Känns trist att jag måste byta ner sig till sämre funktionalitet på så enkla saker, om jag ska ha en Model Y.
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR beställd Framskjuten till MIG levereras
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Inläggav Teslaägare spacecoin » 17 sep 2021 19:00

thebishop skrev:För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke

Jag tror inte det är ingenjörerna. Jag tror att det är ledningen som vill ha högre marginaler genom att plocka bort allt som inte absolut behövs (enligt dem).

Nu ska vi se: Torkarsensor, radar, lumbar för passagerarsidan, blinkers och andra spakar, och halva ratten... Har jag missat något? Vad kommer härnäst?
2019 Model X LR Raven FSD, svart med vit interiör, 20" Slipstream.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 17 sep 2021 19:32

spacecoin skrev:
thebishop skrev:För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke

Jag tror inte det är ingenjörerna. Jag tror att det är ledningen som vill ha högre marginaler genom att plocka bort allt som inte absolut behövs (enligt dem).

Nu ska vi se: Torkarsensor, radar, lumbar för passagerarsidan, blinkers och andra spakar, och halva ratten... Har jag missat något? Vad kommer härnäst?

3-fas UMC
Display bakom ratten på 3 och Y
Parcel shelf på Y

... är andra besparingsåtgärder.
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR beställd Framskjuten till MIG levereras
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 18 sep 2021 23:05

Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:

3-fas UMC
Display bakom ratten på 3 och Y
Parcel shelf på Y

... är andra besparingsåtgärder.

Igen start/stopp-knapp är ytterligare en sak som de där usla kapitalisterna tagit bort för att berika sig på mänsklighetens bekostnad!! :evil:
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare spacecoin » 19 sep 2021 23:32

martinot skrev:Igen start/stopp-knapp är ytterligare en sak som de där usla kapitalisterna tagit bort för att berika sig på mänsklighetens bekostnad!! :evil:

Gråt inte över det. Du kan göra en egen med ett gammalt mac-tangentbord och lite superlim. Borde bli kanon. ;)
2019 Model X LR Raven FSD, svart med vit interiör, 20" Slipstream.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Föregående

Återgå till Model S