Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av lawgiver »

Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av A76 »

lawgiver skrev:
Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
Måste vara ett unikt år 2016, 2015 MS 70D funkar inte alls vare sig automatiskt helljus eller torkarna.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Skyltspurtaren »

jonasl skrev:
Automatiskt helljus har jag inte haft på någon annan bil med på Teslan är funktionen inte användbar.
Hyrde en ny Audi A6 en mörk helg i vintras när jag väntade på TM3:an. Automatiska helljuset var - helt magiskt! Helljus på typ hela vägen, förutom precis där en mötande bil åker, där var det halvljus. Sätter helt klart ambitionsnivån för vad jag förväntar mig komma framöver som en uppdatering :-)

Men autopiloten i den där Audin, nja. Och de där två illaluktande avgasrören - näe.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Jerker »

Efter senaste uppdateringen var jag positivt överraskad av förbättringen av det automatiska helljuset. Tidigare var det helt oanvändbart, nu reagerade det snabbt på mötande i 9 fall av 10. Men det slår fortfarande på helljuset alldeles för sent efter ett möte.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
Efter senaste uppdateringen var jag positivt överraskad av förbättringen av det automatiska helljuset. Tidigare var det helt oanvändbart, nu reagerade det snabbt på mötande i 9 fall av 10. Men det slår fortfarande på helljuset alldeles för sent efter ett möte.
Spännande, jag installerade senaste uppdateringen i lördags.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Gustafsson »

A76 skrev:
lawgiver skrev:
Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
Måste vara ett unikt år 2016, 2015 MS 70D funkar inte alls vare sig automatiskt helljus eller torkarna.
Kom inte någon av dessa funktioner med autopiloten? På min 70D funkade allt sånt bättre än på min nuvarande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Efter senaste uppdateringen var jag positivt överraskad av förbättringen av det automatiska helljuset. Tidigare var det helt oanvändbart, nu reagerade det snabbt på mötande i 9 fall av 10. Men det slår fortfarande på helljuset alldeles för sent efter ett möte.

Nu kan du ju ha rätt just den här gången men _alltid_ när folk klagar på automatiken så är det någon som dyker upp och säger att det precis har blivit mycket bättre. :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
A76 skrev:
lawgiver skrev:
Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
Måste vara ett unikt år 2016, 2015 MS 70D funkar inte alls vare sig automatiskt helljus eller torkarna.
Kom inte någon av dessa funktioner med autopiloten? På min 70D funkade allt sånt bättre än på min nuvarande.

AP1 hade hårdvara från MobilEye. Riktig regnsensor etc. Från och med AP2 så byttes det ut mot egenutvecklad hård- och mjukvara.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Efter senaste uppdateringen var jag positivt överraskad av förbättringen av det automatiska helljuset. Tidigare var det helt oanvändbart, nu reagerade det snabbt på mötande i 9 fall av 10. Men det slår fortfarande på helljuset alldeles för sent efter ett möte.

Nu kan du ju ha rätt just den här gången men _alltid_ när folk klagar på automatiken så är det någon som dyker upp och säger att det precis har blivit mycket bättre. :lol:
Hehe.... Ja, jag vet. Anledningen till att jag testade detta var just att det stod i listan över nyheter att det automatiska helljuset var förbättrat, och jag håller med om det. Jag har varit starkt skeptisk till den funktionen och i min bil har den verkligen varit helt värdelös tidigare. Jag orkar inte sitta och bli blinkad åt av mötande bilister för att bilen inte bländar av tillräckligt snabbt - eller inte alls - så jag har inte försökt att använda den funuktionen på ett bra tag. Men nu så såg den snabbt bilar som dök upp i kurvor och efter backkrön och kände mig helt lugn med det. Det enda fordon där jag gick in och bländade av manuellt var en lastbil som var en veritabel julgran i vitt ljus och jag fattar att bilen hade svårt att se att det verkligen var ett fordon den mötte. Men alla andra fordon gjorde den precis som jag själv skulle ha gjort eller ännu snabbare. Men som sagt, fortfarande slår den på helljuset alldeles för sent.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Gustafsson »

MWall skrev:
Gustafsson skrev:
A76 skrev:
lawgiver skrev:
Du har helt enkelt skaffat en för ny MS, på en 2016 fungerar dessa saker utmärkt. :)
Måste vara ett unikt år 2016, 2015 MS 70D funkar inte alls vare sig automatiskt helljus eller torkarna.
Kom inte någon av dessa funktioner med autopiloten? På min 70D funkade allt sånt bättre än på min nuvarande.

AP1 hade hårdvara från MobilEye. Riktig regnsensor etc. Från och med AP2 så byttes det ut mot egenutvecklad hård- och mjukvara.
Det känner jag ju till, men jag köpte min 70D utan autopilot. När jag köpte till den kom en del andra funktioner än själva filhållningen, t.ex. adaptiv farthållare. Min fråga ( har glömt hur det var) var om autowiper också blev aktiverad med AP1…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Jerker »

Nu måste jag säga emot mig själv angående det automatiska helljuset:

I morse körde jag i mörker för andra ggn sedan den senaste uppdateringen och nu var det totalt värdelöst! Det bländade inte av i tid, eller så bländade det först av och sedan slog på helljuset igen. Jag fick koppla ur det eftersom det inte fungerade alls.

Nu slutar jag med plågsamma helljusförsök och nöjer mig med det manuella!
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Dagfinn »

Jag har länge hört talas om att auto-torkning funkar dåligt på Teslor, men på min S från 2018 fungerar det fantastiskt bra. Nu har jag visserligen bara haft den i tre månader, men jag har aldrig ens varit i närheten av att uppleva något problem med den, den har faktiskt fungerat mycket bättre än på dom flesta andra bilar jag kört senaste sex åren. Jag kanske har haft ap-tur med just min bil?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
Jag har länge hört talas om att auto-torkning funkar dåligt på Teslor, men på min S från 2018 fungerar det fantastiskt bra. Nu har jag visserligen bara haft den i tre månader, men jag har aldrig ens varit i närheten av att uppleva något problem med den, den har faktiskt fungerat mycket bättre än på dom flesta andra bilar jag kört senaste sex åren. Jag kanske har haft ap-tur med just min bil?

Vänta tills det blir mörkt. :)
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Vänta tills det blir mörkt. :)
Väl, jag har kört i regn i mörker vid ett flertal tillfällen, dock inte på landsbygden i totalmörker om det nu är där skon klämmer.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
MWall skrev:
Vänta tills det blir mörkt. :)
Väl, jag har kört i regn i mörker vid ett flertal tillfällen, dock inte på landsbygden i totalmörker om det nu är där skon klämmer.
Problemet är att Teslas bilar inte har någon regnsensor. Istället använder man en kamera för att försöka detektera om det är vatten på vindrutan. Det blir svårare i mörker. :)
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Problemet är att Teslas bilar inte har någon regnsensor. Istället använder man en kamera för att försöka detektera om det är vatten på vindrutan. Det blir svårare i mörker. :)
Kamerans fokus/synfält slutar inte på glasrutans yta, och även den är ju indirekt belyst från dina hel/halvljus. Teslas AI ska nog detektera regn på samma sätt som dina hjärna gör det (alltså även se regnet i strålkastarljuset), och om det funkar dåligt på natten är det märkligt då det inte borde vara en teknisk begränsning i alla fall.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte synfältet är något problem, däremot tror jag inte att rutan ligger i fokus, det blir nog lite suddiga bilder av dropparna om kameran ska kunna se på långt håll, men här gissar jag. Kameran skulle kunna ha multifokal lins Det andra problemet är begreppet ”att se”. För oss innebär det ju en tolkning av det som registrerats. Att gå från en bild på kamerans chip och förstå att det rör sig om regn är nog inte helt rättframt . Detta ska ske under alla tänkbara ljusförhållanden också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Elmil »

Jag körde 2x28 mil i helgen, i övervägande regn av varierande intensitet. Regnautomatiken fungerade helt klanderfritt, även när det blev mörkt. Helljusautomatiken däremot fungerar bara på mörk landsväg utan allt för många stora reflekterande skyltar...
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av spacecoin »

Jag har upplevt att tokarna inte triggas igång alls på små droppar som kommer som stänk från vägbanan till den grad att man inte ser ut genom rutan, eller så går dom för fullt av ingen anledning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tycker torkarautomatiken fungerar riktigt bra, min fru tycker den fungerar dåligt. Vi har kommit fram till att skillnaden är att jag inte störs av små mängder smådroppar och vill inte ha igång torkarna, detta då jag helt enkelt inte fokuserar på rutans plan utan på vägen. Frun däremot störs så fort det är några smådroppar alls och tycker hennes sikt skyms av dem så hon vill att torkarna skall gå direkt vid duggregn vilket jag som sagt inte vill.

Automatiskt helljus har jag aldrig använt i någon bil då jag tycker att jag alltid bländas av andra bilar som verkar använda det och vill inte göra detsamma. Antar att de nya Matrix varianterna inte gör det dock så något sådant hade jag gärna sett.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
Jag har upplevt att tokarna inte triggas igång alls på små droppar som kommer som stänk från vägbanan till den grad att man inte ser ut genom rutan, eller så går dom för fullt av ingen anledning.
Håller med helt. Stänk, duggregn eller snö är tydligen svårt. Fast snö hade Volvon också svårt med.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Lotta
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 sep 2014 08:43
Ort: Helsingborg

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Lotta »

Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3615
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av jonasl »

Var ute och körde i motorväg inatt. Tämligen tom motorväg så jag tänkte att jag ger det automatiska helljuset en chans.

Model 3 med HW3 och uppdaterad mjukvara. Men det funkar verkligen uruselt, bländar oftare av när det INTE är möte än när det är det. Inget som kan kallas för färdigt. Stängde av igen..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av thebishop »

Lotta skrev:
Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.
För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke.

Det är synd, en mer pragmatisk organisation hade försökt precis som Tesla, men sedan backat när skrotet inte funkar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

thebishop skrev:
Lotta skrev:
Min Tesla Model S 2014 har mycket väl fungerande halvljusautomatik och torkarfunktion. Min nyare 2020 är väsentligt sämre liksom tidigare inlägg beskriver. Ytterst irriterande och besviken på hur man kan sälja något som är sämre in vad det var. Upplever dock förbättringar via uppdateringar men hoppas på mer.
För att ingenjörerna tycker att "det skall fungera med bara kamera". Sen struntar man i verkligheten. Precis som för FSD och Yoke.

Det är synd, en mer pragmatisk organisation hade försökt precis som Tesla, men sedan backat när skrotet inte funkar.
Ja det verkar tyvärr inte finnas någon på Tesla som känner till uttrycket ”reality check”. Har man bestämt sig så kör man på oavsett utfall.

Kan bara hålla med Lotta. Helljusautomatiken funkar felfritt på min AP1 bil. Och torkarfunktionen funkar ganska hyggligt. Inte lika bra som på en 10 år gammal VW Golf, men ändå ganska bra.

Känns trist att jag måste byta ner sig till sämre funktionalitet på så enkla saker, om jag ska ha en Model Y.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar